درخشش هیوندای توسان در تست های ایمنی
امروز خبر رسیده که آخرین شاگرد هیوندای از تبار توسان حد اعلای امتیازات را در آزمایشهای NCAP (برنامه ارزیابی اتومبیل جدید اروپایی) کسب کرده تا با این دستاورد مزدا ام اکس ۵ و اوپل کارل را از میدان رقابت به گوشهای بیفکند.
تازهترین نسل توسان در تمامی ارزیابیها خوش درخشید تا امنیت هم جانبه خود را به رخ دیگران و به خصوص نسل گذشته خود بکشد. توسان در زمینه سیستم های ایمنی کمکی نیز عملکردی کم نقص از خود ارائه داد (هیچ چیز بی نقص نیست!)، اگرچه در رتبه بندی نهایی AEB (ترمز اضطراری خودکار) در نظر گرفته نشده بود.
در زمینه امنیت پله بعدی پس از توسان به مزدا ام اکس ۵ با امتیاز چهار ستاره اختصاص یافت – که ابداً نتیجهای بد قلمداد نمیشود چرا که آئودی تی تی نیز نتوانست به ۵ ستاره برسد.
در مبحث امنیت کلی ام اکس ۵ نتایجی بسیار خوب را برجای نهاد و توانست به خوبی از عابران پیاده حفاظت کند. اما مزدا در یک زمینه در حق فرزند خود جفا کرد؛ میپرسید چطور؟ خب با قرار ندادن AEB برای او. NCAP اذعان کرد که بسیاری از خودروها در این رده قیمت این فنّاوری را حداقل درزمینه آپشن اضافه برای مشتری فراهم کردهاند اما مزدا تصمیم به تحریم این سیستم گرفت.
دست آخر، خودروی شهری اوپل کارل (واکسهال ویوا در انگلستان) نیز با چهار ستاره آزمونهای خود را به سرانجام رساند زیرا درزمینه قابلیتهای ایمنی چندان خوشنام نیست.
همچنین تکنسینهای NCAP اروپا دریافتند که هنگام تست برخورد از جلوی همپوشانی کوتاه سر آدمک باعث رها شدن ایربگ شده و علاوه بر این در هنگام تستهای تصادف جانبی سینه به خوبی محافظت نشده بود. در تست برخورد از جلو هم پوشانی کامل نیز آدمک از زیر کمربند خودرو به پایین لغزید که میتواند در تصادفات واقعی باعث صدماتی جدی در زانو و استخوان ران شود.
با این همه کارل چهار ستاره را دارد و با کمی بهینه سازی، قطعا جالبتر به نظر خواهد رسید.
منبع: کاراسکوپز