تارا، جدیدترین محصول سدان ایرانخودرو بر اساس پلتفرم پژو ۳۰۱ بنا شده و با برند داخلی و تغییراتی در قوای فنی و طراحی ظاهری وارد بازار میشود.
آنچه در این مطلب میخوانید:
پژو ۳۰۱ قرار بود با داخلی سازی بالا در ایران وارد خط تولید شود اما با خروج شرکت پژو بهواسطه ترس از تحریم ایالاتمتحده، تبدیل آن به محصولی بومی با استفاده از تجهیزات و داشتههای ایرانخودرو آغاز شد. این خودرو در ابتدا با کد K132 شناخته میشد و در انتها نام تارا به معنی ستاره برای آن انتخاب شد. پلتفرم پژو در این خودرو اندکی تغییر یافته و نام IKP1 برای آن انتخاب شده است.
طراحی تارا
طراحی تارا نسبت به دنا یک گام روبهجلو محسوب میشود. اما در نگاه نخست، عدم تناسب در این طراحی موج میزند. شاهین، خودروی رقیب تارا از شرکت سایپا است که طراحی متناسبتری دارد. باوجوداینکه ایرانخودرو سعی داشته از خودروهایی چون فولکس پاسات الگوبرداری کند اما نتیجه کار دلچسب نیست و با استانداردهای امروزی طراحی و مدهایی که در خودروهای مدل ۲۰۲۰ میبینیم بهشدت فاصله دارد. جلوپنجره با میلههای افقی هم انگار به زور به چراغها و سپر چسبانده شده است.
در قسمت عقب چراغهای به هم پیوسته و باریک، بسیار بهتر طراحی شدهاند و اگر کمی پایینتر قرار گرفته و فرم غیرمسطحتری داشتند، میتوانستند نمای عریضتری هم به قسمت عقب ببخشند. طراحی سپر و زیر سپری عقب هم باید با دقت و سلیقه بیشتری صورت میگرفت.
طول تارا، ۴۵۰ عرض آن ۱۷۵ و ارتفاع آن ۱۴۶ سانتیمتر بوده و فاصله بین دو محور آن هم ۲۶۵ سانتیمتر است. حجم صندوق بار ۶۴۰ لیتر و حجم باک سوخت هم ۵۰ لیتر اعلام شدهاند.
طراحی داشبورد هم لااقل ۱۰ سال با استانداردهای امروزی فاصله دارد. کابین ساده، تیره و از مد افتاده به نظر میرسد اما به هرحال از طراحی کابین دنا و شاهین به مراتب بهتر است. ایران خودرو فعلاً تصویری رسمی از داشبود این خودرو منتشر نکرده و ما به همان داشبورد پژو ۳۰۱ و تصاویر غیر رسمی استناد کردهایم.
مشخصات فنی تارا دنده دستی
برای پیشرانه تارا از همان موتور نامآشنای ۱.۶ لیتری TU5 پژو استفاده میشود. با این وجود پسوند پلاس در این موتور نشان میدهد که اصلاحاتی در آن برای رفع مشکلات مشهور موتور TU5 صورت گرفته است. این موتور ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و مصرف سوخت آن به طور متوسط ۷ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است. در فازهای بعدی ایرانخودرو میخواهد از موتور TC7 پلاس نیز در این خودرو سود ببرد.
برای انتقال نیرو دو نوع گیربکس دستی ۵ سرعته و اتوماتیک ۶ سرعته در نظر گرفته شده است. شتاب صفر تا صد نسخه دستی، ۹.۵ ثانیه اعلام شده است. وزن نسخه دنده دستی ۱۱۵۰ کیلوگرم و نسخه اتوماتیک هم ۱۱۹۰ کیلوگرم میباشد.
تجهیزات و آپشن های تارا
تارا خودروی نسبتاً مجهزی است. یک مانیتور ۷ اینچی لمسی، کروز کنترل، تهویه دیجیتال، سنسور باد تایر، فرمان برقی، چراغهای روزتاب، چراغهای LED جلو و عقب، بلوتوث، صندلی تاشوی عقب و … دارد و البته نسخه اتوماتیک آن نیز مجهز به ایربگ جانبی، رینگهای ۱۶ اینچی، چراغهای اتوماتیک جلو، ورود بدون کلید، استارت دکمهای، صندلیهای جلوی دو حالته برقی، روکش چرم صندلیها، سانروف و … است.
قیمت تارا
مدل | مشخصات | قیمت نمایندگی | قیمت بازار |
---|---|---|---|
تارا | دستی V1 | ۳۹۳,۱۳۴,۰۰۰ | ۶۹۸,۰۰۰,۰۰۰ |
تارا | اتوماتیک V2 | ۴۹۰,۵۵۱,۰۰۰ | ۸۵۳,۰۰۰,۰۰۰ |
مقاله مرتبط:
شرایط فروش و ثبت نام ایران خودرو
رقبای تارا در بازار ایران
تارا همپوشانی با خودروهای دیگر ایرانخودرو چون دنا پلاس توربو و حتی رنو تندر ۹۰ پلاس دارد. گرچه دومی یک سالی هست که از خط تولید کنار رفته است. به نظر میرسد تارا از هر دوی این خودروها، گزینه بهتری باشد. شاهین سایپا هم میتواند باتوجه به ابعاد مشابه و قیمت پایینتر با تارا مقایسه شود. خودروهای چینی-ایرانی مثل چری آریزو ۵ و بسترن B30 هم دو گزینه پرطرفدار و دردسرساز برای بازار تارا خواهند بود.
تارا هم همانند خودروهای دیگر ایرانی، تا مدتها زنگوله پای طاووس خواهد ماند و بنا به گفته قائممقام مدیرعامل ایرانخودرو تا ۱۰ سال آینده یعنی ۱۴۱۰ روی خط تولید میماند درحالیکه در این سال احتمالاً خودروهای این کلاس در دنیا کاملاً به پلتفرم الکتریکی سوئیچ کردهاند و ما شاید منتظر اخبار فیسلیفت تارا با سقف پانوراما هستیم!
تارا، دنا و رانا، نقشه راه ایرانخودرو برای دهه آینده هستند و شاید محصولات دیگری نیز به آنها افزوده شوند. ایرانخودرو وعده داده در ۱۸ ماه آینده نسخه الکتریکی تارا را هم رونمایی کند. اگر همه شرایط مناسب باشد تارای برقی دو سه سال دیگر معرفی خواهد شد.
OUTIS
۲۴ دی ۱۳۹۹این مگه روشن شده که رونمایی کردن ازش؟?
?Ali Hossein?
۲۴ دی ۱۳۹۹والا
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
?Ali Hossein?
۲۴ دی ۱۳۹۹ولی فیس لیفت تارا رو خوب اومد
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
??????
?Ali Hossein?
۲۴ دی ۱۳۹۹من موندم نسخه ارتقا یافته موتور TU5 چه جوری شده ۱۱۰ اسب ?
در حالی که نسخه اصل فرانسه که برا پژو هست ۱۱۵ اسب هست?
به کجا داریم میریم اخه?????????
E39
۱۴ خرداد ۱۴۰۰موتور TU5 بسته به استاندارد آلایندگی و نوع ECU کدهای شناسایی متفاوتی داشته که قدرت های متفاوتی هم تولید می کند.
TU5 J2/L3 (NFW) با ۱۰۴ اسب بخار
TU5 J4 (NFX) با ۱۱۸ اسب بخار
TU5 JP4 (NFU) با ۱۱۰ اسب بخار (نمونه های تیپ ۵ مونتاژ ایران در سال ۸۳ تا ۹۰ دارای این موتور با استاندارد آلایندگی EUROII بود)
TU5 JP4S (NFS) با ۱۲۳ اسب بخار
TU5 JP/L4 (NFT) با ۹۷ اسب بخار
TU5 JP+ (NFV) با ۹۴ اسب بخار
TU5 JP (NFR/NFZ) با ۸۹ اسب بخار
EC5 (w/ VVTi) (NFN) با ۱۲۰ اسب بخار (نمونه به روز شده با کمک BMW)
EC5 F/PG (NFP) با ۱۱۴ اسب بخار (نمونه مونتاژی در ایران که در گام اول بر روی تارا نصب خواهد شد)
!!!!!!!!MOHAMMAD HOSSEIN!!!!!!!!
۲۴ دی ۱۳۹۹سلام علی حسین!منم محمد حسین!!!???
!!!!!!!!MOHAMMAD HOSSEIN!!!!!!!!
۲۴ دی ۱۳۹۹همچین میگه در تغییراتی در قوای فنی انگار قدرتش از ۱۰۰ اسب بخار شده ۱۰۰۰اسب بخار!!!????
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ?????
!!!!!!!!MOHAMMAD HOSSEIN!!!!!!!!
۲۴ دی ۱۳۹۹به نظر من تا صنعت خودرو سازی ایران یک تکون اساسی (در حد زلزله) به خودش نده هرررررر چه قدر هم مدل های جدید بسازه و فیس لیفت بده بازم به درد نخوره و مورد تمسخرِ بقیه قرار می گیره(از جمله خودم!)
!!!!!!!!MOHAMMAD HOSSEIN!!!!!!!!
۲۴ دی ۱۳۹۹دوستانی که فکر می کنند بخاطر تحریمه، نخیر!!!
فقط بخشی(۲۰درصد)از ضعف صنعت خودرو سازی ما مال تحریمه!!!
K1
۲۵ دی ۱۳۹۹به خدا قسم که هدفشون اینه که به مردم بقبولونن که مردم، ایرانی جماعت استعداد نداره!
طراحی بلد نیست!
دارن مردم رو میزنن، با این طرح کثافت
یعنی مدیرانش کودن ذهنی بودن این طرح رو قبول کردن؟
نمیتونستن یه مسابقه طراحی بذارن رو این پلت فرم تا ببینن چه استعدادهای نابی وجود داره؟
یعنی …..
نیکدست
۲۶ دی ۱۳۹۹سلام…
از جلو و عقب بد نیست اما از کنار واقعا تو ذوق میزنه و هیچ هارمونی احساس نمیشه؛ انگار باز جلو و عقب یک ماشین دیگه رو چسبوندن به کناره ی دنا!!!
بعدش ۱۰۰ میلیون بابت دنده اتومات و ۲ تا کیسه هوا؛ به قول ممونی کیلو چند حساب کردین؟؟؟
E39
۱۴ خرداد ۱۴۰۰تفاوت ها در منیفولد و انژکتور و هدرز و سوپاپ و میل سوپاپ و … هست
مملی v8
۲۲ مرداد ۱۴۰۰گول ظاهرشو نخورید !!!! از هر دهتاش ۶تاش روشن نشده !!!!