ایران خودرو

معرفی تارا، سدان پرچمدار ایران خودرو

تارا، جدیدترین محصول سدان ایران‌خودرو بر اساس پلتفرم  پژو ۳۰۱ بنا شده و با برند داخلی و تغییراتی در قوای فنی و طراحی ظاهری وارد بازار می‌شود.

پژو ۳۰۱ قرار بود با داخلی سازی بالا در ایران وارد خط تولید شود اما با خروج شرکت پژو به‌واسطه ترس از تحریم ایالات‌متحده، تبدیل آن به محصولی بومی با استفاده از تجهیزات و داشته‌های ایران‌خودرو آغاز شد. این خودرو در ابتدا با کد K132 شناخته می‌شد و در انتها نام تارا به معنی ستاره برای آن انتخاب شد. پلتفرم پژو در این خودرو اندکی تغییر یافته و نام IKP1 برای آن انتخاب شده است.

طراحی تارا

طراحی تارا نسبت به دنا یک گام روبه‌جلو محسوب می‌شود. اما در نگاه نخست، عدم تناسب در این طراحی موج می‌زند. شاهین، خودروی رقیب تارا از شرکت سایپا است که طراحی متناسب‌تری دارد. باوجوداینکه ایران‌خودرو سعی داشته از خودروهایی چون فولکس پاسات الگوبرداری کند اما نتیجه کار دل‌چسب نیست و با استانداردهای امروزی طراحی و مدهایی که در خودروهای مدل ۲۰۲۰ می‌بینیم به‌شدت فاصله دارد. جلوپنجره با میله‌های افقی هم انگار به زور به چراغ‌ها و سپر چسبانده شده است.

 

در قسمت عقب چراغ‌های به هم پیوسته و باریک، بسیار بهتر طراحی شده‌اند و اگر کمی پایین‌تر قرار گرفته و فرم غیرمسطح‌تری داشتند، می‌توانستند نمای عریض‌تری هم به قسمت عقب ببخشند. طراحی سپر و زیر سپری عقب هم باید با دقت و سلیقه بیشتری صورت می‌گرفت.

طول تارا، ۴۵۰ عرض آن ۱۷۵ و ارتفاع آن ۱۴۶ سانتی‌متر بوده و فاصله بین دو محور آن هم ۲۶۵ سانتی‌متر است. حجم صندوق بار ۶۴۰ لیتر و حجم باک سوخت هم ۵۰ لیتر اعلام شده‌اند.

طراحی داشبورد هم لااقل ۱۰ سال با استانداردهای امروزی فاصله دارد. کابین ساده، تیره و از مد افتاده به نظر می‌رسد اما به هرحال از طراحی کابین دنا و شاهین به مراتب بهتر است. ایران خودرو فعلاً تصویری رسمی از داشبود این خودرو منتشر نکرده و ما به همان داشبورد پژو ۳۰۱ و تصاویر غیر رسمی استناد کرده‌ایم.

داشبورد تارا

مشخصات فنی تارا دنده دستی

برای پیشرانه تارا از همان موتور نام‌آشنای ۱.۶ لیتری TU5 پژو استفاده می‌شود. با این وجود پسوند پلاس در این موتور نشان می‌دهد که اصلاحاتی در آن برای رفع مشکلات مشهور موتور TU5 صورت گرفته است. این موتور ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و مصرف سوخت آن به طور متوسط ۷ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است. در فازهای بعدی ایران‌خودرو می‌خواهد از موتور TC7 پلاس نیز در این خودرو سود ببرد.

برای انتقال نیرو دو نوع گیربکس دستی ۵ سرعته و اتوماتیک ۶ سرعته در نظر گرفته شده است. شتاب صفر تا صد نسخه دستی، ۹.۵ ثانیه اعلام شده است. وزن نسخه دنده دستی ۱۱۵۰ کیلوگرم و نسخه اتوماتیک هم ۱۱۹۰ کیلوگرم می‌باشد.

تجهیزات و آپشن های تارا

تارا خودروی نسبتاً مجهزی است. یک مانیتور ۷ اینچی لمسی، کروز کنترل، تهویه دیجیتال، سنسور باد تایر، فرمان برقی، چراغ‌های روزتاب، چراغ‌های LED جلو و عقب، بلوتوث، صندلی تاشوی عقب و … دارد و البته نسخه اتوماتیک آن نیز مجهز به ایربگ جانبی، رینگ‌های ۱۶ اینچی، چراغ‌های اتوماتیک جلو، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، صندلی‌های جلوی دو حالته برقی، روکش چرم صندلی‌ها، سانروف و … است.

تارا ایران خودرو

قیمت تارا

مدلمشخصاتقیمت نمایندگیقیمت بازار
تارادستی V1-مدل ۱۴۰۳۳۹۴,۴۰۰,۰۰۰۸۴۱,۰۰۰,۰۰۰
تاراآپشنال V1P - مدل ۱۴۰۳۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰۸۷۹,۰۰۰,۰۰۰

مقاله مرتبط:

شرایط فروش و ثبت نام ایران خودرو

رقبای تارا در بازار ایران

تارا همپوشانی با خودروهای دیگر ایران‌خودرو چون دنا پلاس توربو و حتی رنو تندر ۹۰ پلاس دارد. گرچه دومی یک سالی هست که از خط تولید کنار رفته است.  به نظر می‌رسد تارا از هر دوی این خودروها، گزینه بهتری باشد. شاهین سایپا هم می‌تواند باتوجه به ابعاد مشابه و قیمت پایین‌تر با تارا مقایسه شود. خودروهای چینی-ایرانی مثل چری آریزو ۵ و بسترن B30 هم دو گزینه پرطرفدار و دردسرساز برای بازار تارا خواهند بود.

تارا دنا شاهین

تارا هم همانند خودروهای دیگر ایرانی، تا مدت‌ها زنگوله پای طاووس خواهد ماند و بنا به گفته قائم‌مقام مدیرعامل ایران‌خودرو تا ۱۰ سال آینده یعنی ۱۴۱۰ روی خط تولید می‌ماند درحالی‌که در این سال احتمالاً خودروهای این کلاس در دنیا کاملاً به پلتفرم الکتریکی سوئیچ کرده‌اند و ما شاید منتظر اخبار فیس‌لیفت تارا با سقف پانوراما هستیم!

تارا، دنا و رانا، نقشه راه ایران‌خودرو برای دهه آینده هستند و شاید محصولات دیگری نیز به آن‌ها افزوده شوند. ایران‌خودرو وعده داده در ۱۸ ماه آینده نسخه الکتریکی تارا را هم رونمایی کند. اگر همه شرایط مناسب باشد تارای برقی دو سه سال دیگر معرفی خواهد شد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۷۷ دیدگاه‌ها

  1. OUTIS

    ۲۴ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (57 ديدگاه)

    این مگه روشن شده که رونمایی کردن ازش؟?

    موافقم 19
    مخالفم 4
    1. ?Ali Hossein?

      ۲۴ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (494 ديدگاه)

      والا
      خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

      موافقم 8
      مخالفم 3
  2. ?Ali Hossein?

    ۲۴ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (494 ديدگاه)

    ولی فیس لیفت تارا رو خوب اومد
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    ??????

    موافقم 7
    مخالفم 2
  3. ?Ali Hossein?

    ۲۴ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (494 ديدگاه)

    من موندم نسخه ارتقا یافته موتور TU5 چه جوری شده 110 اسب ?
    در حالی که نسخه اصل فرانسه که برا پژو هست 115 اسب هست?
    به کجا داریم میریم اخه?????????

    موافقم 19
    مخالفم 2
    1. E39

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (21 ديدگاه)

      موتور TU5 بسته به استاندارد آلایندگی و نوع ECU کدهای شناسایی متفاوتی داشته که قدرت های متفاوتی هم تولید می کند.
      TU5 J2/L3 (NFW) با 104 اسب بخار
      TU5 J4 (NFX) با 118 اسب بخار
      TU5 JP4 (NFU) با 110 اسب بخار (نمونه های تیپ 5 مونتاژ ایران در سال 83 تا 90 دارای این موتور با استاندارد آلایندگی EUROII بود)
      TU5 JP4S (NFS) با 123 اسب بخار
      TU5 JP/L4 (NFT) با 97 اسب بخار
      TU5 JP+ (NFV) با 94 اسب بخار
      TU5 JP (NFR/NFZ) با 89 اسب بخار
      EC5 (w/ VVTi) (NFN) با 120 اسب بخار (نمونه به روز شده با کمک BMW)
      EC5 F/PG (NFP) با 114 اسب بخار (نمونه مونتاژی در ایران که در گام اول بر روی تارا نصب خواهد شد)

      موافقم 6
      مخالفم 1
  4. !!!!!!!!MOHAMMAD HOSSEIN!!!!!!!!

    ۲۴ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (335 ديدگاه)

    سلام علی حسین!منم محمد حسین!!!???

    موافقم 2
    مخالفم 1
  5. !!!!!!!!MOHAMMAD HOSSEIN!!!!!!!!

    ۲۴ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (335 ديدگاه)

    همچین میگه در تغییراتی در قوای فنی انگار قدرتش از 100 اسب بخار شده 1000اسب بخار!!!????
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ?????

    موافقم 4
    مخالفم 1
  6. !!!!!!!!MOHAMMAD HOSSEIN!!!!!!!!

    ۲۴ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (335 ديدگاه)

    به نظر من تا صنعت خودرو سازی ایران یک تکون اساسی (در حد زلزله) به خودش نده هرررررر چه قدر هم مدل های جدید بسازه و فیس لیفت بده بازم به درد نخوره و مورد تمسخرِ بقیه قرار می گیره(از جمله خودم!)

    موافقم 7
    مخالفم 1
  7. !!!!!!!!MOHAMMAD HOSSEIN!!!!!!!!

    ۲۴ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (335 ديدگاه)

    دوستانی که فکر می کنند بخاطر تحریمه، نخیر!!!
    فقط بخشی(20درصد)از ضعف صنعت خودرو سازی ما مال تحریمه!!!

    موافقم 5
    مخالفم 3
  8. K1

    ۲۵ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (101 ديدگاه)

    به خدا قسم که هدفشون اینه که به مردم بقبولونن که مردم، ایرانی جماعت استعداد نداره!
    طراحی بلد نیست!
    دارن مردم رو میزنن، با این طرح کثافت
    یعنی مدیرانش کودن ذهنی بودن این طرح رو قبول کردن؟
    نمیتونستن یه مسابقه طراحی بذارن رو این پلت فرم تا ببینن چه استعدادهای نابی وجود داره؟
    یعنی …..

    موافقم 11
    مخالفم 4
  9. نیکدست

    ۲۶ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (39 ديدگاه)

    سلام…
    از جلو و عقب بد نیست اما از کنار واقعا تو ذوق میزنه و هیچ هارمونی احساس نمیشه؛ انگار باز جلو و عقب یک ماشین دیگه رو چسبوندن به کناره ی دنا!!!
    بعدش 100 میلیون بابت دنده اتومات و 2 تا کیسه هوا؛ به قول ممونی کیلو چند حساب کردین؟؟؟

    موافقم 3
    مخالفم 2
  10. E39

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (21 ديدگاه)

    تفاوت ها در منیفولد و انژکتور و هدرز و سوپاپ و میل سوپاپ و … هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. مملی v8

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    گول ظاهرشو نخورید !!!! از هر دهتاش 6تاش روشن نشده !!!!

    موافقم 3
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا