وانت آریسان جدید با پیشرانۀ پژو 405 در راه است

دوشنبه 21 تیر 1400 - 08:30
مطالعه 3 دقیقه
Ikco-Arisun-1
چند وقتی بود که زمزمه‌های تولید وانت آریسان جدید شنیده می‌شد و حالا ایران‌خودرو رسماً اعلام کرده است که به‌زودی تولید انبوه این وانت جدید را آغاز...
تبلیغات

چند وقتی بود که زمزمه‌های تولید وانت آریسان جدید شنیده می‌شد و حالا ایران‌خودرو رسماً اعلام کرده است که به‌زودی تولید انبوه این وانت جدید را آغاز خواهد کرد. اصلی‌ترین ویژگی این خودرو که فعلاً با نام آریسان 2 شناخته می‌شود، تجهیز به پیشرانۀ 1.8 لیتری XU7 پلاس است. این نسخۀ ارتقاءیافته‌ای از همان پیشرانۀ پژو 405 GLX است که حالا حدود 103 اسب بخار قدرت و 157 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این یعنی موتور آریسان 2 حدود 17 اسب بخار قدرت و 17 نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به پیشرانه OHVG II کنونی که در اصل متعلق به پیکان است خواهد داشت.

نکتۀ مهم در مورد تغییر پیشرانۀ آریسان اما این است که موتور XU7 به شکل عرضی نصب می‌شود و به‌صورت محرک جلو مورداستفاده قرار می‌گیرد درحالی‌که موتور OHVG II طولی بوده و نیروی خود را به چرخ‌های عقب می‌فرستد. به همین دلیل، آریسان 2 مثل پراید 151 به وانتی دیفرانسیل جلو تبدیل خواهد شد؛ بنابراین، هرچند شاید جایگزینی پیشرانۀ قدیمی آریسان با موتور جدیدتر XU7 اقدام مثبتی باشد اما برای یک وانت، انتقال قدرت دیفرانسیل عقب بسیار مناسب‌تر است و انتقال نیرو به چرخ‌های جلو در آریسان 2 تصمیم جالبی به نظر نمی‌رسد.

البته در دنیا وانت‌های کوچک محرک جلویی ساخته می‌شوند که جدیدترین آن‌ها فورد ماوریک است اما پیکاپ‌های بزرگ‌تر همگی به‌صورت محرک عقب یا چهارچرخ محرک هستند. درهرحال، باید منتظر تولید و عرضه آریسان 2 باشیم تا ببینیم این تغییر بزرگ در نوع انتقال قدرت چه تأثیری در توانایی حمل بار آن خواهد گذاشت. البته به گفته مدیران پروژه آریسان جدید، ظرفیت بار مجاز این وانت همچنان مثل نسخه کنونی 600 کیلوگرم خواهد بود اما حداکثر تحمل آن به یک تن رسیده که با توجه به تغییر شیوه انتقال قدرت ادعای عجیبی به نظر می‌رسد.

پیشرانۀ XU7 پلاس هم مثل OHVG II کنونی به‌صورت استاندارد دوگانه‌سوز خواهد بود و بنابراین آریسان 2 هم همچنان به‌صورت دوگانه‌سوز عرضه خواهد شد. در مخازن CNG و بنزین این وانت جدید اما تغییراتی صورت گرفته است زیرا درحالی‌که ظرفیت مخزن گاز آریسان قبلی 70 لیتر و باک بنزین آن 52 لیتری بود، در نسخۀ جدید ظرفیت گاز به 75 لیتر افزایش و ظرفیت باک بنزین به 40 لیتر کاهش یافته است. یکی از مشکلات آریسان کنونی محل نامناسب نصب چرخ زاپاس در پشت صندلی شاگرد است که فضا و تنظیمات این صندلی را محدود می‌کند اما در آریسان 2 زاپاس به زیر بدنه منتقل می‌شود تا این مشکل برطرف گردد.

به گفته ایران‌خودرو، آریسان 2 از لحاظ کیفیت هم بهبود پیدا خواهد کرد و سه ستاره کیفی را دریافت می‌کند. فعلاً اما مشخص نیست که با عرضه آریسان 2 تولید نسخه قبلی همچنان ادامه خواهد یافت یا این نسخه جدید جایگزین آریسان کنونی می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.