معاون وزیر صنعت به سمت مدیرعاملی ایرانخودرو انتخاب شد
دنیای اقتصاد: پس از یک هفته بلاتکلیفی، سرانجام مدیرعامل جدید ایرانخودرو انتخاب شد و در بین چند گزینهای که نامشان برای رسیدن به این صندلی داغ مطرح بود، قرعه به نام فرشاد مقیمی افتاد تا مدیری کاملاً از جنس دولت سکان هدایت بزرگترین خودروساز ایران را به دست بگیرد. مقیمی پیش از این معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت بود و قبلتر نیز معاونت برنامهریزی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران را بر عهده داشت.
از دیگر سوابق وی میتوان به مدیریت برنامهریزی راهبردی و بودجه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، معاون سازماندهی و امور پشتیبانی دبیرخانه کمیته پیشبرد بهرهوری وزارت راه و ترابری و دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران اشاره کرد. مقیمی ۴۳ ساله تحصیلکرده رشته کارشناسی مهندسی صنایع و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی است.
فرشاد مقیمی نهمین نفری است که پس از انقلاب به عنوان مدیرعامل ایرانخودرو مشغول کار شده است.
ظهر دوشنبه هفته پیش بود که علی ربیعی سخنگوی دولت خبر برکناری هاشم یکهزارع از مدیرعاملی ایران خودرو را در جمع خبرنگاران اعلام کرد. این برای اولین بار بود خبر برکناری یک مدیرعامل در صنعت خودرو را سخنگوی دولت اعلام میکرد، چه آنکه پیشتر هیات مدیره خودروسازان عزل مدیران عامل را به اطلاع رسانهها میرساند. هرچند ربیعی پس از اعلام برکناری یکهزارع، جانشین وی را نیز اعلام کرد و گفت: عباس علیآبادی مدیرعامل گروه مپنا به ایران خودرو خواهد رفت؛ اما گفته شد وی زیر بار این مسوولیت نرفته است. طی این یک هفته اما چند گزینه برای مدیرعاملی ایران خودرو مطرح شد و در نهایت حکم به نام مقیمی خورد.
ایران خودرو در حال حاضر با چالشها و مشکلات زیادی (مانند دیگر خودروسازان کشور) دست و پنجه نرم میکند، از جمله مختل شدن تامین قطعات، افت تیراژ، زیان انباشته چند هزار میلیاردی، رشد هزینههای تولید، قیمتگذاری دستوری، دپوی خودروهای ناقص و همچنین انبوهی از تعهدات معوق. باید منتظر ماند و دید سکاندار جدید ایران خودرو که احتمالا از هماهنگی کامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت برخوردار است، با چالشهای موجود چه خواهد کرد.
- تشریح برنامههای مدیرعامل جدید ایرانخودرو
ایکوپرس: فرشاد مقیمی، مدیرعامل جدید گروه صنعتی ایرانخودرو در جلسه معارفه خود که با حضور معاون وزیر صمت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برگزار شد، رونق تولید را اولویت اول و اصلی برای اداره ایرانخودرو عنوان کرد و گفت: باید رونق تولید را معنا کنیم و قطعا با این اقدام تمامی اهدافی که دشمنان با اعمال تحریم برای صنعت کشور در نظر گرفتهاند، خنثی خواهد شد. وی تصریح کرد: چه بسا در گذشته نیز در این بخش اقداماتی انجام شده که پرچم رونق تولید برافراشته بوده، اما باید با اقدامات اصلاحی و اجرای برنامهها و فعالیتهای جدید سرعت تولید را افزایش دهیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو پاشنه آشیل تولید را تامین قطعات دانست و گفت: راهکار برونرفت از آن احیای شرکت ساپکو با ماموریتهای جدید در حوزه تامین قطعات متناسب با شرایط، تامین به موقع با هزینه کم و کیفیت بالا است. مقیمی با اشاره به بازدید از خطوط تولید ایرانخودرو، توجه به منابع انسانی را از دیگر محورهای اصلی فعالیتها و برنامهها عنوان کرد و گفت: کارگران در خط مقدم جبهه اقتصادی حضور دارند و شادابی و انگیزه و پتانسیلهای موجود در ایرانخودرو میتواند در راستای تحقق اهداف مورد استفاده قرار گیرد.
مقیمی در ادامه همراستایی و همگرایی بین قطعهسازی و خودروسازی را یکی از نقاط اصلی و رمز موفقیت دانست و بر نقش بیبدیل زنجیره تامین تاکید و تصریح کرد: پرداخت بدهی به قطعهسازان طبق چارچوب مصوب و با استفاده از ساز و کار مشخص و روشنی انجام خواهیم داد. وی توسعه و تعمیق ساخت داخل را از دیگر برنامههای خود برای این شرکت برشمرد و افزود: تمرکز بر تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو بهرهمندی از ظرفیتها و پتانسیلهای موجود در قطعهسازی، تامین و تولید قطعات و تجهیزات خودرو از جمله موضوعات راهبردی و کلیدی در دوره جدید از فعالیت ایران خودرو خواهد بود.