رانا پلاس جدید، مزایا، معایب و هر آنچه باید بدانید

چهارشنبه 22 دی 1400 - 07:30
مطالعه 9 دقیقه
Runna-Plus-1
در بازار خودروی آشفتهٔ کشورمان، انتخاب بخش عمده‌ای از افراد جامعه ناچاراً به خودروهای داخلی قدیمی، بی‌کیفیت و البته گران‌قیمت محدود می‌شود. از سوی...
تبلیغات

در بازار خودروی آشفتهٔ کشورمان، انتخاب بخش عمده‌ای از افراد جامعه ناچاراً به خودروهای داخلی قدیمی، بی‌کیفیت و البته گران‌قیمت محدود می‌شود. از سوی دیگر، خودروسازان بزرگ داخلی هم که به دلایل مختلف توان عرضهٔ محصولات جدید را ندارند، همان محصولات قدیمی را با تغییراتی جزئی و با نام پلاس راهی بازار می‌کنند که البته همین کلمهٔ پلاس برای خریداران چندین میلیون تومان هزینه دارد! درهرحال، یکی از این خودروها رانا پلاس است که با توجه به شرایط بازار خودروی کشور، می‌تواند توسط افرادی که خواهان یک سدان جمع‌وجور و کم‌مصرف هستند موردتوجه قرار گیرد. در ادامه این خودرو را به‌طور کامل بررسی خواهیم کرد.

عناوین این مقاله:

معرفی کلی رانا پلاس

تغییرات رانا پلاس

تجهیزات رانا پلاس

پیشرانه، گیربکس و مصرف سوخت رانا پلاس

رانندگی و سواری رانا پلاس

رانا پلاس پانوراما با گیربکس 6 دنده

قیمت و رقبای رانا پلاس

مزایا و معایب رانا پلاس

مشخصات فنی رانا پلاس

کپی لینک

معرفی کلی رانا پلاس

رانا خودرویی است که بر پایهٔ پژو 206 صندوقدار ساخته شده و در سال 1391 راهی بازار شد. این خودرو در اصل از دل پروژهٔ پیکان جدید بیرون آمد که چندین سال مسکوت مانده بود. رانا در ابتدا جایگزین تیپ‌های ارزان‌تر 206 صندوقدار شد اما بازار هیچ‌گاه روی خوشی به آن نشان نداد و همواره زیر سایهٔ برادر شیر نشان خود قرار داشت. سپس در سال 1399 ایران‌خودرو نسخهٔ اصطلاحاً جدید آن‌را با تغییرات جزئی و نام رانا پلاس به بازار فرستاد تا شاید این بار بتواند نظر خریداران را جلب کند.

کپی لینک

تغییرات رانا پلاس

از رانا پلاس به‌عنوان فیس‌لیفتی که پس از هشت سال به بازار آمد انتظار تغییرات بزرگی را داشتیم اما طبق معمول به‌منظور کاهش هزینه‌ها، ایران‌خودرو جزئی‌ترین تغییرات ممکن را روی این خودرو اعمال کرده است که در بیرون صرفاً شامل گرافیک داخلی جدید چراغ‌های جلو و عقب، اضافه شدن دی‌لایت به چراغ‌های جلو، طرح داخلی جدید جلوپنجره، همرنگ بدنه شدن دستگیرهٔ درها و زه‌های جانبی، قاب جدید آینه‌ها و قالپاق‌های جدید می‌شود. به‌روزرسانی‌های داخلی خودرو اما بیشتر بوده و حالا خریداران از غربیلک فرمان جدید متعلق به پژو 207 با دکمه‌های کنترلی، رو دری‌های جدید، صندلی‌های مشابه 207، صفحه آمپر جدید و دسته راهنما و دسته برف‌پاک‌کن جدید بهره‌مند خواهند بود. علاوه بر این، به نظر می‌رسد کیفیت داخلی خودرو هم کمی بهتر شده باشد.

کپی لینک

تجهیزات رانا پلاس

رانای معمولی از لحاظ تجهیزات حتی طبق استانداردهای محصولات داخلی هم خودروی فقیری بود اما در نسخهٔ پلاس موارد جدیدی به آپشن‌های آن اضافه شده است. امکانات قابل‌توجه این سدان جمع‌وجور ایرانی در حال حاضر شامل فرمان هیدرولیک با دکمه‌های کنترلی روی غربیلک، آینه‌های جانبی برقی راهنما دار، پنجره‌های برقی جلو و عقب، سنسور دنده‌عقب، کروز کنترل و نمایشگر کوچک روی داشبورد می‌شود اما فقدان کنترل تهویهٔ دیجیتالی واقعاً آزاردهنده است. در بخش ایمنی هم رانا پلاس فقط با دو ایربگ و ترمز ABS و EBD از سرنشینان خود محافظت می‌کند و عجیب اینکه به‌منظور کاهش هزینه‌ها، در نسخهٔ پلاس ترمزهای عقب که قبلاً دیسکی بودند کاسه‌ای شده‌اند.

کپی لینک

پیشرانه، گیربکس و مصرف سوخت رانا پلاس

رانا از همان ابتدا با پیشرانهٔ محبوب TU5 به بازار عرضه شد و نسخهٔ پلاس هم از همین موتور استفاده می‌کند. این قلب 1600 سی‌سی 16 سوپاپ، 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو تحویل می‌دهد. ایران‌خودرو شتاب صفرتاصد رانا را 11.6 ثانیه اعلام کرده که البته در واقعیت دستیابی به آن دشوار است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 7.3 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده که تقریباً به واقعیت نزدیک است و در استفاده‌های ترکیبی شهری و بزرگراهی حدود 8 لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود.

کپی لینک

رانندگی و سواری رانا پلاس

تجربهٔ رانندگی رانا مشابه همتای پژویی خود یعنی 206 صندوق‌دار است. پیشرانهٔ TU5 در دورهای پایین نسبتاً ساکت است اما با افزایش دور موتور، به دلیل عایق‌بندی ضعیف کابین، صدای زیادی به گوش سرنشینان می‌رسد. شتاب و کشش خودرو خوب است و 105 اسب بخار قدرت برای وزن 1133 کیلوگرمی خودرو کافی به نظر می‌رسد. عملکرد سیستم تعلیق روی دست‌اندازها رضایت‌بخش بوده و مشابه 206 صندوق‌دار رفتار می‌کند. ترمزها نیز با وجود کاسه‌ای شدن در عقب، هنوز هم قدرت توقف خوبی را فراهم می‌کنند. از سوی دیگر اما کارکرد یکی از مهم‌ترین آپشن‌های رانا پلاس یعنی کروز کنترل چندان جالب نیست و خیلی نمی‌توان به کارایی آن اطمینان داشت.

کپی لینک

رانا پلاس پانوراما با گیربکس 6 دنده

از اواسط سال 1400، ایران‌خودرو عرضهٔ نسخهٔ پانوراما یا سقف شیشه‌ای رانا پلاس را با تغییرات مهمی در قوای محرکه آغاز کرد. این نسخه علاوه بر برخورداری از سقف شیشه‌ای، به پیشرانهٔ TU5 پلاس (نسخهٔ ایرانی موتور EC5 پژو) مجهز شده است. این پیشرانه به لطف برخورداری از ویژگی‌های جدیدی مثل سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، خروجی بالاتری برابر با 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور دارد. همچنین انتقال نیروی این موتور هم حالا توسط گیربکس شش سرعتهٔ دستی جدیدی صورت می‌گیرد که در سرعت‌های بالا می‌تواند باعث کاهش مصرف سوخت شود. آخرین تغییر رانا پلاس پانوراما نسبت به نسخهٔ معمولی هم تجهیز به فرمان برقی بجای هیدرولیک است. درمجموع می‌توان این تغییرات را در رانا پلاس مثبت ارزیابی کرد اما حتی در این نسخه هم خبری از کنترل تهویهٔ دیجیتالی، رینگ‌های آلومینیومی و ترمزهای عقب دیسکی نیست.

کپی لینک

قیمت و رقبای رانا پلاس

ازآنجایی‌که قیمت خودرو در کشورمان روزانه تغییر می‌کند، نمی‌توان قیمت بازار ثابتی را برای رانا پلاس در نظر گرفت اما در هنگام نگارش این مطلب، قیمت سدان جمع‌وجور ایران‌خودرو در بازار حدود 260 میلیون تومان است که این رقم در نسخهٔ پانوراما به حدود 300 میلیون تومان می‌رسد. قیمت کارخانه‌ای این دو مدل نیز به ترتیب 212 و 227 میلیون تومان است. رانا پلاس معمولی با این قیمت در برابر رقبایی از خود ایران‌خودرو مثل پژو پارس XU7 و سمند LX قرار می‌گیرد درحالی‌که ساینا S هم با قیمت کمتری در حدود 200 میلیون تومان می‌تواند مدنظر خریداران رانا پلاس قرار گیرد. تولید اصلی‌ترین رقیب رانا یعنی پژو 206 صندوقدار اما چند وقتی است که متوقف شده است.

کپی لینک

مزایا و معایب رانا پلاس

رانا پلاس را باید با توجه به بضاعت صنعت خودروسازی ایران قضاوت کرد و مزایا و معایب آن‌را برشمرد؛ بنابراین، ازجمله نقاط مثبت این خودرو می‌توان به برخورداری از پیشرانهٔ کم‌مصرف و نسبتاً کم دردسر TU5، شتاب و کشش مناسب، فراوانی قطعات، قیمت به‌مراتب کمتر از پژو 206 صندوقدار، تجهیزات نسبتاً مناسب خصوصاً در نسخهٔ پانوراما و صندوق بار بزرگ اشاره کرد. از سوی دیگر، بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف پژو 206 یعنی فضای پای محدود صندلی‌های عقب در رانا پلاس هم به قوت خود باقی است. عایق‌بندی ضعیف کابین، کنترل تهویهٔ دستی، ترمزهای کاسه‌ای عقب و تغییرات ظاهری بسیار اندک نسبت به رانای قدیمی هم از دیگر معایب این خودرو هستند.

کپی لینک

موارد مثبت

پیشرانهٔ کم‌مصرف و بی‌آزار

فراوانی قطعات و یک سال گارانتی بیشتر نسبت به اکثر محصولات ایران‌خودرو

تجهیزات نسبتاً مناسب در این رنج قیمت

کپی لینک

موارد منفی

فضای محدود صندلی‌های عقب

فقدان کنترل تهویهٔ دیجیتالی و ترمزهای دیسکی عقب

تغییرات ظاهری بسیار جزئی نسبت به رانای معمولی

کپی لینک

مشخصات فنی رانا پلاس

رانا پلاس

رانا پلاس پانوراما

پیشرانه

TU5

TU5+

حجم موتور

1587 سی‌سی

سوپاپ

16

قدرت

105 اسب بخار

113 اسب بخار

گشتاور

142 نیوتن متر

144 نیوتن متر

گیربکس

5 سرعته دستی

6 سرعته دستی

محور محرک

جلو

شتاب صفرتاصد

11.6 ثانیه

11.2 ثانیه

حداکثر سرعت

190 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

7.3 لیتر ترکیبی

6.9 لیتر ترکیبی

طول

4,292 میلی‌متر

عرض

1,684 میلی‌متر

ارتفاع

1,453 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,445 میلی‌متر

وزن

1133 کیلوگرم

ظرفیت باک

50 لیتر

حجم صندوق بار

400 لیتر

قیمت کارخانه

212,247,000 تومان

227,623,000 تومان

قیمت بازار

260 میلیون تومان

300 میلیون تومان

کپی لینک

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.