پژو 206 تیپ 3 سقف شیشهای، مشخصات، قیمت، رقبا، مزایا و معایب
خودروسازان داخلی برای اینکه محصولات قدیمی و از رده خارج خود را همچنان روی خط تولید حفظ و نظر خریداران جدیدی را به آنها جلب کنند، هر چند سال یکبار با تغییراتی جزئی و البته افزایش قیمت چندین میلیونی، نسخهای بهاصطلاح جدید از آنها را ارائه میکنند. جدیدترین مصداق این موضوع، پژو 206 تیپ 3 سقف شیشهای است که فروش آن از اوایل سال 1401 آغاز شد. در ادامه این خودرو را بهطور کامل بررسی خواهیم کرد.
معرفی کلی پژو 206 تیپ 3 جدید
206 که در سال 1998 راهی بازار شد، یکی از محبوبترین هاچبکها در کل تاریخ پژو محسوب میشود. این خودرو در سال 1380 وارد بازار ایران شد و در اینجا هم به موفقیتی فراتر از تصور دست پیدا کرد. نخستین مدل 206 که در کشورمان عرضه شد، تیپ یک بود اما بعداً در طول سالها تیپهای مختلفی از 2 تا 6 با پیشرانههای TU3 و TU5، گیربکسهای دستی و اتوماتیک و تجهیزات کموزیاد برای آن ارائه شد. سپس در اواسط دههٔ 80 شمسی، نسخهٔ صندوقدار این خودرو از طریق همکاری ایرانخودرو با پژو توسعه یافت و در انواع مختلفی به بازار عرضه شد. البته تقریباً از حدود 10 سال پیش، تنوع خانوادهٔ 206 در کشورمان بسیار کاهش یافت و تولید آن فقط به سه مدل تیپ 2، تیپ 5 و صندوقدار V8 محدود شد. از چند وقت پیش نیز ایرانخودرو به تولید تیپ 5 و صندوقدار پایان داد تا خانوادهٔ این ماشین از همیشه خلوتتر شود اما حالا با تیپ 3 جدید قصد دارد طراوتی جزئی و ظاهری به این هاچبک فرتوت ببخشد.
تغییرات پژو 206 تیپ 3 پانوراما
همانطور که اشاره شد، تیپ 3 قبلاً در خانوادهٔ 206 وجود داشت و مدلی بود که تجهیزات تیپ 5 را با پیشرانهٔ TU3 تیپ 2 ارائه میکرد. تولید تیپ 3 در سال 1391 خاتمه یافت و حالا دوباره به خانوادهٔ 206 بازگشته است. اصلیترین ویژگی تیپ 3 جدید تجهیز به سقف شیشهای یا پانوراما است یعنی سقفی که پیشازاین در رانا پلاس و 207 ارائه شده بود. این مدل همچنین به رینگ آلومینیومی هم مجهز شده است اما غیرازاین دو مورد، در ظاهر هیچ تغییر دیگری نداشته است. این یعنی در تیپ 3 که بهعنوان مدلی جدید و بسیار گرانتر ارائه شده است همچنان شاهد همان ظاهر قدیمی و سالخوردهٔ 206 هستیم که به حدود ربع قرن پیش بازمیگردد.
بنابراین، بهتر بود ایرانخودرو در ظاهر تیپ 3 جدید تغییراتی هرچند جزئی ایجاد میکرد تا چهرهٔ فرتوت آن کمی بروز شود هرچند که تجربه نشان داده است خودروسازان داخلی هرگاه دست به طراحی یک خودروی قدیمی میزنند معمولاً آن را زشتتر میکنند! درهرحال، همین موضوع در مورد داخل خودرو هم صدق میکند و تیپ 3 جدید بهجز امکان تماشای آسمان از طریق سقف شیشهای، هیچ ویژگی جدید دیگری برای سرنشینان خود نخواهد داشت. البته در این خودرو تجهیزات تیپ 5 ارائه شده است که آن را کمی مجهزتر از تیپ 2 خواهد کرد ولی بااینحال طراحی داخلی خودرو همانی است که سالها است دیدهایم و قطعاً هیچ جذابیت تازهای نمیتواند داشته باشد.
تجهیزات پژو 206 تیپ 3 جدید
همانطور که در بالا گفته شد، تیپ 3 جدید مثل گذشته از تجهیزات تیپ 5 بهره میبرد. این یعنی در این 206 بهاصطلاح جدید، علاوه بر تجهیزات معمول تیپ 2 مثل فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و EBA، دو ایربگ، سنسور دندهعقب و کنترل سیستم صوتی پشت فرمان حالا شاهد سیستم تهویهٔ اتوماتیک، ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ، تنظیم برقی آینههای جانبی و شیشههای برقی در هر چهاردر هم هستیم. مهمترین آپشن تیپ 3 جدید نیز همانطور که گفته شد سقف شیشهای است؛ اما بااینوجود، امکانات 206 تیپ 3 برای خودرویی که در سال 2022 به بازار آمده بسیار اندک و ناچیز است و حتی طبق استانداردهای خودروهای داخلی هم فقدان مواردی مثل کروز کنترل و دکمههای کنترلی روی غربیلک فرمان کاملاً احساس میشود.
پیشرانه، گیربکس و مصرف سوخت پژو 206 تیپ 3 جدید
زیر کاپوت تیپ 3 جدید همان پیشرانهٔ قدیمی و کمتوان TU3 قرار دارد. این پیشرانه با حجم دقیق 1360 سیسی و هشت سوپاپ، 75 اسب بخار قدرت و 118 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این اعداد حتی برای هاچبک جمعوجوری مثل 206 هم خیلی کم هستند و بنابراین روی تواناییهای حرکتی تیپ 3 نمیتوان خیلی حساب باز کرد. خروجی این موتور حتی از پیشرانهٔ M15 خانوادهٔ تیبا و کوییک هم پایینتر است درحالیکه هزینههای نگهداری بهمراتب بالاتری دارد. بااینحال، شاید اصلیترین مزیت موتور TU3 را بتوان مصرف سوخت مناسب آن دانست که طبق اعلام ایرانخودرو در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی 6.4 لیتر است. انتقال نیروی این موتور هم همچنان توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی آشنا صورت میگیرد.
رانندگی و سواری پژو 206 تیپ 3 پانوراما
در رانندگی تیپ 3 جدید نباید انتظار هیچ ویژگی جدیدی را داشته باشید زیرا این خودرو هیچ تفاوت خاصی با چیزی که بیش از بیست سال است میشناسیم ندارد. هرچند پیشرانهٔ TU3 به لطف مصرف سوخت پایین برای استفادههای شهری با حداکثر دو سرنشین کافی خواهد بود اما هنگامیکه خودرو پر از سرنشین و بار باشد قطعاً توان پایین آن احساس میشود. همچنین با وجود وزن 1025 کیلوگرمی، شتاب صفرتاصد 14.1 ثانیهای تیپ 3 هم کاملاً قدرت ناکافی موتور را نشان میدهد. علاوه بر این، هنگام استفاده از کولر هم شاهد افت توان چشمگیری هستیم و خودرو بسیار تنبل میشود درحالیکه در 206 تیپ 5 با موتور TU5 این افت توان بسیار کمتر است. بااینحال، سروصدا و لرزش موتور TU3 نسبت به پیشرانهٔ M15 سایپا بسیار کمتر است و تجربهٔ رانندگی آرامتری را ارائه میکند درحالیکه ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ نیز قدرت توقف بسیار خوبی را فراهم میکنند. در داخل خودرو، طراحی قدیمی 206 واقعاً تکراری شده و جا داشت لااقل ایرانخودرو داشبورد جدیدی برای آن طراحی میکرد. کیفیت ساخت و متریال داخلی هم تعریفی ندارد اما بااینحال هنوز هم یک سر و گردن از خودرویی مثل کوییک بهتر است. از سوی دیگر اما مشکل همیشگی خانوادهٔ 206 یعنی فضای بسیار کم صندلیهای عقب میتواند برای بسیاری آزاردهنده باشد.
تفاوتهای پژو 206 تیپ 3 جدید با تیپ 2
تفاوت اصلی 206 تیپ 3 جدید با تیپ 2 برخورداری از سقف شیشهای به همراه تجهیزات تیپ 5 است که این موضوع میتواند جذابیت آن را برای خریداران بیشتر کند. همچنین ارائهٔ رینگ آلومینیومی هم یکی دیگر از ویژگیهای مثبت این خودرو است اما از سوی دیگر، تیپ 3 در پیشرانه و گیربکس هیچ تفاوتی با تیپ 2 ندارد و از همان موتور TU3 استفاده میکند.
مزایا و معایب پژو 206 تیپ 3 جدید
با توجه به مواردی که بیان شد، معایب پژو 206 تیپ 3 جدید بسیار بیشتر از مزیتهای آن هستند. ایجاد هیچگونه تغییری در طراحی داخلی و خارجی خودرو علیرغم سن بیش از بیست سال، پیشرانهٔ کمتوان TU3، اختلاف قیمت زیاد نسبت به تیپ 2، تجهیزات اندک، هزینههای نگهداری بیشتر نسبت به خانوادهٔ تیبا و کوییک، فضای پای بسیار محدود در عقب و پلتفرم قدیمی همگی از مشکلات این خودرو به شمار میروند. شکستن سقف شیشهای پژو 206 و 207 پاناروما در صورت جک زدن زیر خودرو مشکل جدیدی است که دامنگیر مالکان خودروهای 206 و 207 سقف شیشهای شده است.
بااینحال، از سوی دیگر، تجهیز به سقف پانوراما، ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ، رینگهای آلومینیومی، فراوانی قطعات و نمایندگیها و بازار فروش مناسب را هم میتوان ازجمله مزیتهای پژو 206 تیپ 3 جدید برشمرد.
قیمت و رقبای پژو 206 تیپ 3 جدید
ایرانخودرو برای اولین بار فروش پژو 206 تیپ 3 جدید را در تاریخ 16 فروردین 1401 با قیمت 181 میلیون تومان آغاز کرد. این عدد افزایشی بیش از 30 میلیون تومانی را نسبت به قیمت کارخانهٔ 150 میلیون تومانی 206 تیپ 2 نشان میدهد که این افزایش فقط برای یک سقف شیشهای و چند آپشن پیشپاافتاده واقعاً زیاد است. تیپ 3 هنوز وارد بازار نشده و فعلاً قیمت بازار آن مشخص نیست اما ازآنجاییکه قیمت تیپ 2 هماکنون در بازار به نزدیک 320 میلیون تومان رسیده است، قطعاً قیمت تیپ 3 از 350 میلیون تومان فراتر خواهد رفت که برای یک هاچبک قدیمی با پیشرانهٔ هشت سوپاپ 75 اسب بخاری واقعاً قیمت گزافی است.
قیمت روز خودروهای پژو ایران خودرو
مدل | توضیحات | قیمت کارخانه | قیمت بازار |
---|---|---|---|
دستی پانوراما-ارتقا یافته -رینگ فولادی | 815,217,000 | 912,000,000 |
درهرحال، با این قیمت تنها رقیب مستقیم تیپ 3، کوییک اتوماتیک پلاس خواهد بود که هماکنون در بازار حدود 350 میلیون تومان قیمت دارد. این خودرو علاوه بر برخورداری از گیربکس اتوماتیک CVT و پیشرانهٔ قویتر، از تجهیزات بسیار بیشتری هم مثل کروز کنترل، سیستم پایش باد تایرها، صندلی برقی راننده، استارت دکمهای، فرمان برقی، نمایشگر لمسی 7 اینچی، ناوبری، دوربین دید عقب و دکمههای کنترلی روی فرمان بهره میبرد که هیچکدام از آنها در تیپ 3 وجود ندارند.
پژو 206 تیپ 3 | سایپا کوییک اتوماتیک | |
پیشرانه | TU3 هشت سوپاپ | M15 هشت سوپاپ |
حجم موتور | 1360 سیسی | 1503 سیسی |
قدرت | 75 اسب بخار | 87 اسب بخار |
گشتاور | 118 نیوتن متر | 128 نیوتن متر |
گیربکس | 5 سرعته دستی | CVT |
شتاب صفرتاصد | 14.1 ثانیه | 13.6 ثانیه |
طول | 3,835 میلیمتر | 3,989 میلیمتر |
عرض | 1,652 میلیمتر | 1,678 میلیمتر |
ارتفاع | 1,426 میلیمتر | 1,524 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,445 میلیمتر | 2,412 میلیمتر |
وزن | 1025 کیلوگرم | 1105 کیلوگرم |
مصرف سوخت | 6.4 لیتر ترکیبی | 7.7 لیتر ترکیبی |
حجم صندوق بار | 245 لیتر | 225 لیتر |
موارد مثبت
فراوانی قطعات
سقف شیشهای
ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ
موارد منفی
پیشرانهٔ کمتوان
طراحی داخلی و خارجی تکراری بدون هیچ تغییری
فضای پای اندک صندلیهای عقب
تجهیزات محدود
اختلاف قیمت زیاد با تیپ 2
مشخصات فنی پژو 206 تیپ 3 جدید
پیشرانه | TU3 |
حجم موتور | 1360 سیسی |
سوپاپ | 8 |
قدرت | 75 اسب بخار |
گشتاور | 118 نیوتن متر |
گیربکس | 5 سرعته دستی |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | 14.1 ثانیه |
حداکثر سرعت | 170 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | 6.4 لیتر ترکیبی |
طول | 3,835 میلیمتر |
عرض | 1,652 میلیمتر |
ارتفاع | 1,426 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,445 میلیمتر |
وزن | 1025 کیلوگرم |
ظرفیت باک | 50 لیتر |
حجم صندوق بار | 245 لیتر |
رینگ و لاستیک | 14 اینچی آلومینیومی |