هایما S5 پلاس جدید: بررسی کامل، مشخصات، مشکلات و مزایا
هایما S5 جدید که با نام هایما اس 5 پلاس شناخته میشود با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، یک کراساوور نسبتاً اسپرت جمعوجور است که میخواهیم آن را بررسی کنیم و ارزش خرید آن را در بازار ایران بدانیم.
این روزها گیربکس خوبی که 6AT باشد در چینیها کمیاب است و 90 درصد آنها از گیربکس CVT یا دوکلاچه بهره میبرند پس در این میان وجود خودرویی اقتصادی با این مشخصات جالب است. در این سری از مقالات تست و بررسی مجله پدال سراغ تست و بررسی هایما S5 با گیربکس6AT رفتهایم تا تمام مزایا، معایب و ویژگیهای آن را بررسی کنیم. با پدال همراه باشید.
همچنین بخوانید: تست و بررسی تیگارد X35
همچنین بخوانید: تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی
هایما چه برندی است و چگونه به ایران آمد؟
هایما در سال 1992 طی یک سرمایهگذاری مشترک توسط دولت استان هینان چین و شرکت مزدا تأسیس شد. هدف از تأسیس این شرکت عرضه محصولات مزدا به چین بود؛ اما در سال 2006 گروه فاو مالکیت این برند را بر عهده گرفت و در حال حاضر هایما یکی از شرکتهای تابع گروه فاو است. هایما S5 سال 2014 در چین معرفی شد و تولید این نسل تا سال 2017 ادامه یافت. اما در سال 2018 نسل دوم این خودرو به دنیا معرفی شد که تفاوت ظاهری، فنی و آپشنی بسیاری با نسل اول داشت.
سرگذشت هایما در ایران به سال 1394 برمیگردد؛ یعنی زمانی که هایما در شراکتی تجاری با ایرانخودرو خراسان، S7 را به بازار ایران راهی کرد. بعدتر محصولات هایما در بازار ایران بیشتر شدند و S7 توربو و همچنین S5 در ایران به نمایش در آمدند. چند سال به همین روال پیش رفت تا اینکه محصولات هایما در بازار ایران باز هم بهروز شد؛ دقیقتر بگویم هایما S7+ به همراه S5 6AT همچنین 8S و در نهایت مینی ون لوکس 7X.
اما باید دید که محصولات این برند مقرونبهصرفه هستند و آیا خرید آنها عاقلانه است؟
طراحی ظاهری هایما S5 پلاس
هایما اس 5 جدید یک کراساور کامپکت و شهری است که متأسفانه طراحی جذابی ندارد. همانطور که گفتم ظاهر S5 نسل اول و دوم بسیار متفاوت است؛ اما ایرانخودرو حاضر نشد که S5 6AT را با ظاهر جدید به بازار عرضه کند و صرفاً به گیربکس جدید اکتفا کرد. کالیپر ترمز در S5 6AT به رنگ قرمز درآمده و روی گلگیر سمت راننده نوشتهی 6AT اضافه شده است.
در نمای جلویی خودرو شاهد ظاهری خشن با چراغهای بزرگ هستید. جلوپنجره در هایما S5 جدید با خطوط افقی کامل شده اما در تولیدات جدید ایرانخودرو جلوپنجره لانهزنبوری مشاهده میشود. هنگامیکه از داخل کابین به بیرون نگاه میکنید خط و خطوط روی کاپوت حس قدرت به شما القا میکند.
ظاهر جانبی هایما اس 5 بهوسیله خط جسورانة روی درها و رینگهای 5 پره خیلی بهتر از نمای جلو و عقب است. پلاستیکهای مشکی رنگی که زیر در ها کارشده در ترکیب با این رنگ سفید اصلاً زیبا نیست و چنگی به دل نمیزند.
در نمای عقبی ظاهر مینیمال خشنی را میبینید؛ یکی از عیوب اس 5 شیشهٔ عقب بسیار کوچک و موربش است که دید بسیار کمی به راننده میدهند. در کل باید گفت ظاهر خارجی هایما S5 در تمام نقاط با یکدیگر همخوانی دارد و مانند هایما S8 نیست؛ ابعاد و اندازه کلی خودرو برای استفادهٔ درونشهری و سفرهای کوچک و خانوادههای کمجمعیت خوب است.
کابین و امکانات هایما اس 5 جدید
هنگامیکه به کابین وارد میشوید تفاوتهای کم اما قابلتوجهی نسبت به نسخه CVT به چشم شما میخورد؛ مثلاً تریم صندلیها از تمام چرم مشکی و عسلی به تمام مشکی با چرم و پارچه به همراه دوخت قرمز تغییر یافته، صفحه کیلومتر تعویض شده و طراحی دسته دنده هم بهتر شده است.
برخلاف طراحی بدنه، طراحی داخلی و طراحی داشبورد این خودرو بسیار عجیب است، به طور مثال چرا پنل تنظیمات مانیتور و دوربینهای روی داشبورد مورب است؟ یا چرا دوستان طراح از وسط داشبورد فهمیدهاند باید طرح پیانویی به کار ببرند؟ تازه ابعاد داشبورد هم به نسبت کابین بزرگ است. از این که بگذریم باید بگوییم که ادوات کابین کیفیت جالبی ندارند، رودریها و داشبورد از پلاستیک خشک استفاده اما روی قسمتی از درها پد نرم هم کار شده. باتوجهبه طرح پیانویی که روی داشبورد دیده میشود، باید حدس زد که خط و خش زیادی روی آن بیافتد و البته همین طور هم هست. متریال کار شده روی کنسول هم طوری است که اگر حواستان را جمع نکنید خطوخش بر رویش میاندازید. درکل داخل کابین هایما S5 باید حواستان را جمع کنید!
نکتهٔ عجیب دیگری هم که به چشم میخورد و شیریمکاری دوستان طراح است، جایگذاری ادوات کابین است. اگر به کلیدهای شیشهبالابر جلو توجه کنید، متوجه میشوید بر روی کنسول نصب شده اما شیشهبالابرهای عقب روی درها قرار گرفتهاند. در مدت تست این خودرو هرگاه خواستیم استارت بزنیم غافلگیر شدیم چرا که کلید استارت-استاپ و تریپ کامپیوتر جلوی دسته دنده است و حقیقتاً تا حالا با خودرویی که دکمه استارت استاپش آنجا نصب شده باشد برخورد نکرده بودیم. سؤالی از طراحان این خودرو: چرا درگاه USB درون کنسول است؟
صفحه کیلومتر هایما S5 جدید طراحی خوبی دارد؛ ولی کنتراست جالبی ندارد و رنگ قرمزی که در آن بهکاررفته کمی چشم را آزار میدهد. نمیدانیم انتخاب امکانات رفاهی به عهدهٔ که بوده؛ ولی باز هم دوستان دستهگل به آب دادهاند! صندلی راننده هایما S5 دارای 6 حالت بهصورت برقی و صندلی سرنشین 4 حالته برقی است در حال که صندلی سرنشین هایما S7+ دستی در 4 حالت تنظیم میشود. اصلاً این موضوع را فاکتور میگیریم؛ چرا در این خودرو دوربین جلو، دوربین 360 و جانبی وجود دارد؛ اما خبری از سنسور باران نیست؟ یا چرا ترمز پارک برقی در این خودرو مشاهده نمیشود؟ سمت چپ فرمان کلیدهای تنظیم نور کابین، صندوق پران، خاموش و روشن کردن ESP، تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو، آیینه تاشو برقی و تنظیمات آیینه برقی قرار دارد.
فضای پای ردیف عقب برای سرنشینان تا قد 170 سانتی متر قابل قبول است اما فضای سر این خودرو برای افراد قد بلد عذابآور است. دریچه تهویه برای سرنشینان عقب وجود ندارد و در پشت کنسول جلو جا لیوانی قرار دارد. ابعاد صندوق راضیکننده است و از خودرویی مانند تیوولی بزرگتر است.
امکانات رفاهی هایما S5 6AT عبارتاند از: کروز کنترل، کنترل کشش، کنترل حرکت در سرازیری، کنترل پایداری، سنسور فشار باد تایر، دیلایت، دوربین عقب، دوربین 360، دوربین جانبی، دوربین جلو، سانروف، صندلی راننده 6 حالته برقی، صندلی سرنشین 4 حالته برقی، آیینه تاشو برقی، سانروف.
مشخصات فنی هایما S5 پلاس
هایما S5 جدید دارای یک موتور 4 سیلندر 1497 سیسی توربوشارژ است که قدرت 149 اسب بخار و 210 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و به گفته کمپانی این خودروی 1445 کیلوگرمی را در 9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند. این خودرو بهوسیلهٔ یک گیربکس 6AT قدرت را به چرخهای جلو وارد میکند و حداکثر سرعتش 170 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. مصرف ترکیبی هایما S5 تقریباً 8 لیتر در صد کیلومتر و حجم باکش 60 لیتر است. گیربکس CVT که قبلاً بر روی هایما S5 نصب بود توسط شرکت پانچ بلژیک ساخته شده بود و گیربکس 6AT فعلی را شرکت پاورتک کره جنوبی میسازد.
تجربه رانندگی با هایما S5 پلاس اتوماتیک 6 سرعته
عملکرد گیربکس خوب و قابل قبول است و از اکثر چینیها واکنشپذیری بهتری دارد. باید گفت عملکرد این گیربکس شباهت بسیاری به هایما S7 دارد و مانند آن هماهنگی خوبی با موتور دارد. سیستم تعلیق در جلو مک فرسون و در عقب مولتی لینک است و باتوجهبه حرکات عرضی کم و سواری خشک و سیستم تعلیق، هندلینگ خوبی را در S5 تجربه میکنید. در مورد سواری باید گفت که فوقالعاده خشک و آزاردهنده است؛ یکی از دلایل آن وجود رینگ 17 اینچی و فاق نسبتاً کم لاستیک است. باتوجهبه ارتفاع بلندش متوجه حرکات عرضی محدودی در این خودرو میشوید البته که این خشکی سیستم تعلیق از حرکات عرضی آن کم میکند. دید راننده به عقب بهواسطه شیشه کوچک پشت، کمی محدود است؛ دید نقطه کور قابل قبول و دید به جلو هم خوب است.
ترمزگیری هایما S5 جدید از برادرش S7 بهواسطه وزن کمتر بهتر است و کلاً ترمزگیریاش از تمام رقبا بهتر به نظر میرسد. نرمی فرمان به نسبت یک خودروی شهری خیلی جالب نیست؛ اما از برخی از رقبا بهتر است. به بحث جذاب سوخت رسیدیم، مصرف سوخت S5 حدود 4 لیتر از اعلام کمپانی بیشتر و یعنی حدود 12.6 لیتر است و این عدد برای یک خودروی اقتصادی شهری وحشتناک است. خدمات پس از فروش هایما S5 6AT بهواسطه ایرانخودرو خیلی خوب بوده اما مانند اکثر خودرو های چینی کمبود قطعه دارد و برای قطعاتی ساده باید چند روز انتظار بکشید. بازار خریدوفروش این خودرو خیلی جالب نیست و اوضاع بازار خریدوفروش برادر بزرگش خیلی بهتر است. خودرویی که برای تست در اختیار ماست کارکرد کمی دارد و تا حالا فقط 9 هزار کیلومتر رفته؛ در این مدت خرابی نداشته و فقط یک بار برای تعویض روغن به نمایندگی مراجعه کرده است.
قیمت هایما s5 پلاس
برای اطلاع از قیمت روز هایما اس 5 پلاس در کارخانه و بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید.
نتیجهگیری
هایما S5 یک خودروی شهری جمعوجور و البته کم استهلاک است که قدرت قابلقبولی برای داخل شهر دارد؛ اما ظاهر خاص و بهروز و البته بازار فروش خوبی هم ندارد؛ هایما S5 6AT صرفاً شما را راضی نگه میدارد؛ اما قابلیت خاصی به شما ارائه نمیدهد. رقبای هایما S5 در بازار ایران جک S3، تیگارد X35، ام وی ام X55 پرو و ام وی ام X33 کراس جدید هستند. البته شما میتوانید با تقریباً 300 میلیون تومان بیشتر به سراغ سانگ یانگ تیوولی کارکرده بروید.
مزایا | معایب |
وجود گیربکس 6AT با عملکرد خوب | سواری خشک |
امکانات رفاهی متعدد | طراحی نهچندان جالب |
قدرت و شتاب خوب | فضای سر ردیف عقب |
ابعاد صندوق بزرگ | مصرف سوخت بالا |
در پایان هم باید از سرکار خانم شهلا سمسار بابت صرف وقت با تیم مجله پدال تشکر کنیم.