بررسی وانت آریسان 2 ایران خودرو؛ مزایا، معایب و مشخصات به همراه تست پرفشار
وانت آریسان ایرانخودرو جزو معدود خودروهای بارکش شهری بازار است این خودرو نسبت به نسل قبلی با تغییرات بسیار زیادی همراه شده و تکامل یافته. میخواهیم مزایا و معایب آن را بررسی کنیم پس همراه ما باشید.
یکی از نیازهای بازار خودروی کشور ما وانت پیکاپ ها هستند چراکه طیف وسیعی از کشاورزان، مغازهداران و... از این دسته خودروها استفاده میکنند. متأسفانه صنعت خودروی کشورمان نتوانسته است محصولاتی بهروز در این زمینه عرضه کند و تا همین چند سال پیش شاهد تولید عرضه خودرویی همچون پیکان وانت بودهایم. البته در سال 93 بود که سرانجام پیکان وانت، پرسودترین محصول ایرانخودرو در سالهای اخیر با ۹ سال تأخیر از رده خارج شد و به خاطرهها پیوست. خودرویی که مشکلات زیادی از بابت ایمنی، مصرف سوخت و آلایندگی، راحتی و طراحی داشت.
خودروی جایگزین پیکان وانت، به نام آریسان شناخته میشود که تغییراتی در ظاهر آن مخصوصاً چراغها و جلوپنجره و داشبورد آن نسبت به خودروهای سواری پژو و پارس به چشم میخورد. نسخههای اولیه آریسان در ابتدا از موتور ۱۷۰۰ سیسی بهینه شده روا سود میبردند و داشبورد آن نیز همانند مدلهای اصلاح شده اخیر در محصولات خانواده ۴۰۵ است. انتقال نیرو به دیفرانسیل عقب در این خودرو، مزیتی بود که آن را در مرتبهای بالاتر از وانت پراید یا ۱۵۱ کارا قرار میداد. ارتفاع زیاد کف خودرو از زمین، ضربهگیرهای خاص، جای بار با لبههای بلند، استاندارد آلایندگی یورو ۴، ترمز ضد قفل، کیسه هوای راننده و سرنشین، فرمان تاشو، امکان سفارش در دو نسخه بنزینی و پایه گازسوز با دو مخزن گاز از دیگر ویژگیهای این خودرو بودند.
آریسان با تغییرات ریز و درشت فراوانی نسبت به نسخه قبل در نیمه دوم سال 1401 معرفی شد. در ادامه مزایا و معایب وانت آریسان 2 را خدمت شما عزیزان شرح خواهیم داد.
طراحی ظاهری وانت آریسان 2
از نظر طراحی باید گفت آریسان 2 در بخش جلو همان پژو پارس است که اندکی تغییرات در مجموعه سپر و چراغها را تجربه کرده است و به همین خاطر نمای ظاهری قابل قبولی دارد.چراغ های جلو در قسمت داخل کمی بالاتر آمده اند و حالت پله ای ایجاد شده و جلوپنجره مشکی رنگ پلاستیکی هم لوگوی ایران خودرو را روی خود می بیند و در قسمت بالایی آن نیز نام IKCO حک شده است. سپرجلو طرح ساده ای دارد و به رنگ مشکی است.
با نگاه به پروفایل جانبی این خودرو طرح سادهای را خواهید دید و همین موضوع درباره بخش عقب خودرو و به ویژه چراغهای عمودی نیز صدق میکند. لبه فضای بار ارتفاع زیادی دارد و فرم کلی گُوِهای شکلی به نمای کناری داده است. در مجموع طراحی وانت آریسان قابل قبول از کار درآمده هرچند برخی موارد عجیب در آن همچون نمای عقب با ارتفاع زیاد از سطح زمین نیز وجود دارند. قسمت عقب در حالتی که باری در آن وجود ندارد کمی بیش از حد بالا به نظر میآید اما با قرارگیری بار در فضای پشت، ارتفاع عقب به حالت استاندارد میرسد.
با ورود به داخل کابین همان داشبورد و کنسول پژو 405 و پارس را خواهید دید که البته از جنس پلاستیک خشک هستند و کیفیت نازلی دارند. البته دسترسی به ادوات و کنترلها به راحتی صورت میپذیرد و از این بابت مشکلی وجود ندارد. از جمله تجهیزات این وانت میتوان به سیستم ترمز ضد قفل، کیسه هوای راننده و سرنشین، چراغهای مه شکن، شیشههای برقی و فرمان جمع شونده اشاره کرد.
در جدول زیر میتوانید مشخصات کامل وانت آریسان ایرانخودرو را مشاهده کنید.
کد کلاس (های) خودرو | 16901-16903 |
ترمز | سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو ديسكي با سيستم خنك شونده، ترمز عقب کاسهای |
کیسه هوای ایمنی | كيسه هواي راننده و سرنشين جلو |
فرمان | هيدروليك |
سیستم تهویه | دستي |
سیستم صوتی | رادیوپخش |
چراغها | چراغ مه شكن جلو و عقب، چراغ جلو لامپي با محفظه كرومي و چراغ عقب لامپي، كد كلاس 16903: مجهز به چراغ روز و روشن شدن چراغهای عقب همزمان با چراغ روز Position Lamp و بدون چراغ مه شكن جلو |
آينهها | آینههای جانبي دستي |
شیشهها | شیشهبالابر برقي |
تزئینات | تريم خاكستري، روكش پارچهای صندلي |
تجهیزات ایمنی | ايموبيلايزر، قفل مركزي، كمربندهاي ايمني 3 نقطهاي با قابليت تنظيم ارتفاع، فرمان تلسكوپي، سنسور دندهعقب |
رینگ و لاستیک | 15 اينچ فولادي |
صندلی | صندلي راننده و سرنشين جلو دستي، پشتسری صندلیهای جلو قابل تنظيم |
سایر تجهیزات | ستون فرمان جمع شونده (تلسكوپي) |
موتور وانت آریسان
یکی از مشکلات آریسان اولیه استفاده از پیشرانه و گیربکس وانت پیکاپ قدیمی یا روا در آن بود که علاوه بر قدرت کم، مصرف سوخت و آلایندگی زیادی داشت. به همین خاطر ایرانخودرو تصمیم گرفت این خودرو را با پیشرانه 1.8 لیتری XU7 پلاس و با نام آریسان 2 تولید کند. این نسخۀ ارتقاءیافتهای از همان پیشرانۀ پژو ۴۰۵ GLX است که حالا حدود 97 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این یعنی موتور آریسان ۲ حدود ۱۷ اسب بخار قدرت و ۱۷ نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به پیشرانه OHVG II کنونی که در اصل متعلق به پیکان است دارد.
بیشتر بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات انواع وانت
نکتۀ مهم در مورد تغییر پیشرانۀ آریسان اما این است که موتور XU7 به شکل عرضی نصب میشود و بهصورت محرک جلو مورداستفاده قرار میگیرد درحالیکه موتور OHVG II طولی بوده و نیروی خود را به چرخهای عقب میفرستد. به همین دلیل، آریسان ۲ مثل پراید ۱۵۱ به وانتی دیفرانسیل جلو تبدیل شده است؛ بنابراین، هرچند شاید جایگزینی پیشرانۀ قدیمی آریسان با موتور جدیدتر XU7 اقدام مثبتی باشد اما برای یک وانت، انتقال قدرت دیفرانسیل عقب بسیار مناسبتر است و انتقال نیرو به چرخهای جلو در آریسان ۲ تصمیم جالبی به نظر نمیرسد. پیشرانۀ XU7 پلاس هم مثل OHVG II کنونی بهصورت استاندارد دوگانهسوز بوده و بنابراین آریسان ۲ هم همچنان بهصورت دوگانهسوز عرضه میشود. در مخازن CNG و بنزین این وانت جدید اما تغییراتی صورت گرفته است زیرا درحالیکه ظرفیت مخزن گاز آریسان قبلی ۷۰ لیتر و باک بنزین آن ۵۲ لیتری بود، در نسخۀ جدید ظرفیت گاز به ۷۵ لیتر افزایش و ظرفیت باک بنزین به ۴۰ لیتر کاهش یافته است. یکی از مشکلات آریسان کنونی محل نامناسب نصب چرخ زاپاس در پشت صندلی شاگرد است که فضا و تنظیمات این صندلی را محدود میکند اما در آریسان ۲ زاپاس به زیر بدنه منتقل شده تا این مشکل برطرف گردد. در جدول زیر مشخصات فنی وانت آریسان 2 را مشاهده میکنید.
کد کلاس (های) خودرو | 16901-16903 |
نوع موتور | XU7P-CNG |
حجم موتور (cc) | 1761 |
حداکثر توان موتور (hp) | 97 اسب بخار در 5500 دور در دقيقه (بنزين، گاز) |
حداكثر گشتاور (Nm) | 146 نيوتن متر در 4500 دور در دقيقه (بنزين)، 137 نيوتن متر در 4500 دور در دقيقه (گاز) |
نسبت تراكم | 9.3 |
تعداد سوپاپ | 8 |
نوع سوخت سازگار | بنزين بدون سرب اكتان 95، گاز طبيعي CNG |
سيستم انژكتوري | پاشش چندنقطهای |
حداکثر سرعت (km/h) | 170 بنزين |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 13/8 بنزين |
سيستم انتقال قدرت | 5 دنده دستي |
مصرف سوخت تركيبي (Lit/100 km) | 8/8 بنزين، 9/3 گاز |
طول خودرو (mm) | طول خودرو 4665 - طول اتاق بار 1800 |
عرض خودرو (mm) | عرض خودرو 1720 - عرض اتاق بار 1360 |
ارتفاع خودرو (mm) | ارتفاع خودرو 1465 - ارتفاع ديواره اتاق بار 430 |
فاصله بين دو محور چرخهاي عقب و جلو (mm) | 2660 |
وزن خودرو بدون سرنشين با مخزن سوخت پر و بدون تجهيزات اضافي (kg) | 1274 |
حداكثر وزن مجاز | حداكثر وزن بار با دو سرنشين 750 كيلوگرم، حداكثر وزن بار بدون سرنشين 600 كيلوگرم |
گنجايش مخزن سوخت (Lit) | 40 بنزين، 75 گاز |
گارانتی | 3 سال يا 60/000 كيلومتر (هر كدام زودتر فرا برسد) |
مزایا و معایب وانت آریسان
همانطور که گفته شد بازار وانت پیکاپ ها در کشور ما گزینههای زیادی را پیش روی خود نمیبیند و مشتریان مجبور هستند از بین مدلهای قدیمی موجود یکی را انتخاب کنند. البته در بخشی از بازار انواع و اقسام وانتهای چینی با قیمتهای میلیاردی حضور دارند که موضوع بحث ما نیستند و هیچکدام از خریداران نیز با این خودروها اقدام به بارکشی نمیکنند. در حال حاضر اگر بخواهید وانتی کاربردی و بارکش انتخاب کنید گزینههای معدودی همچون آریسان، وانت نیسان، کارا و سایپا 151 را پیش روی خود خواهید داشت و به نظر میرسد آریسان بین این مدلها انتخاب خوبی باشد.
از جمله مزایا و معایب وانت آریسان می توان به موارد پیش رو اشاره کرد: طراحی قابل قبول، قابلیت باربری بیشتر نسبت به وانت 151، کابین با طراحی بهتر، هزینههای نگهداری مناسب (البته مدلهای XU7 پلاس هزینههای نگهداری بالاتری دارند) و فراوانی قطعات جزو مزایای وانت موردبحث هستند. معایب وانت آریسان نیز شامل مواردی همچون توان باربری نه چندان زیاد، کیفیت ساخت نازل، مصرف سوخت بالا و هزینه بالای سرویسها همچون تعویض روغن خواهد بود. در مجموع باید گفت این وانت نسبت به رقبا گزینه قابلتأمل تری محسوب میشود و کشاورزان و مغازهدارانی که هر روزه بارهای نسبتاً سبکی را جابجا میکنند از آن رضایت خواهند داشت.
قیمت وانت آریسان
همانطور که گفته شد تولید وانت آریسان با پیشرانه پیکان وانت متوقف شده و حالا آریسان 2 با پیشرانه پارس XU7 پلاس عرضه میشود.
برای مشاهده آخرین قیمت وانت آریسان 2 در کاخانه و بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید.
مقایسه وانت آریسان جدید با رقبا
وانت آریسان 2 ایرانخودرو به عنوان نسل جدید وانت آریسان، با بهبودهای فنی و طراحی مدرن به بازار عرضه شده است. این وانت به موتور 1.5 لیتری مجهز است که قدرت بیشتری نسبت به مدلهای قبلی خود ارائه میدهد و به همین دلیل عملکرد بهتری در مقایسه با رقبای خود نظیر وانت نیسان و وانت مزدا دارد. نیسان، به عنوان یکی از محبوبترین وانتهای موجود در بازار ایران، معمولاً به خاطر قدرت بالای موتور و ظرفیت باربری مناسبش شناخته میشود. اما آریسان 2 با طراحی مدرنتر و امکانات رفاهی بیشتر، تجربه رانندگی بهتری را ارائه میدهد.
در مقایسه با وانت مزدا، که بیشتر بر روی طراحی کلاسیک و قدرت بالا تمرکز دارد، آریسان 2 با فضای کابین مناسب و طراحی ارگونومیک به راحتی راننده و سرنشینان اهمیت داده است. همچنین، مزایای ایمنی این وانت شامل سیستم ترمز ABS و کیسههای هوا، آن را به گزینهای امنتر نسبت به رقبای خود تبدیل کرده است. در مجموع، وانت آریسان 2 با ویژگیهای جدید و بهبود یافتهاش، توانسته است نیازهای مشتریان را به خوبی پاسخ دهد و به عنوان یک رقیب جدی در بازار وانتهای ایران مطرح شود.
در جدول زیر مزایا و معایب وانت آریسان 2 با رقبا مقایسه شده است:
رقیب | مزیتهای وانت آریسان 2 | مزیتهای رقیب | مناسب برای |
---|---|---|---|
سایپا ۱۵۱ | قدرت موتور بیشتر، فضای بار بزرگتر، امکانات ایمنی بهتر | قیمت کمتر، مصرف سوخت پایینتر | بارهای سبک شهری (سایپا ۱۵۱)؛ بارهای سنگینتر (آریسان) |
وانت کارا | قیمت کمتر، هزینه نگهداری پایینتر | کیفیت ساخت بالاتر، موتور قویتر | کاربری اقتصادی (آریسان)؛ کاربری حرفهای (کارا) |
نیسان آبی | طراحی مدرنتر، مصرف سوخت کمتر، راحتی بیشتر | ظرفیت بار و قدرت بیشتر | حمل شهری (آریسان)؛ بارهای سنگین صنعتی (نیسان) |
مزدا | قیمت مناسبتر، هزینه تعمیرات کمتر | دوام بالاتر، قدرت موتور بیشتر | کاربری روزمره (آریسان)؛ کارهای سنگین و صنعتی (مزدا) |
پادرا پلاس | مصرف سوخت کمتر، قیمت ارزانتر | قدرت و ظرفیت بار بیشتر | استفاده شهری (آریسان)؛ باربری سنگین و طولانیمدت (پادرا پلاس) |
دلیل شکستن شاسی آریسان
در سالهای اول عرضه وانت آریسان به بازار شاهد برخی تصاویر عجیب از این خودرو بودیم که در آن شاسی یکپارچه با کابین از نقطه اتصال به کابین میشکست. دلیل شکستن شاسی آریسان وجود ایرادات طراحی و کیفی به علاوه مقاومت کم شاسی این خودرو بود که البته ایرانخودرو بعدها با فراخوان و تقویت شاسی این مدلها چنین مشکلی را رفع کرد. شایان ذکر است چنین مشکلی در آریسان 2 گزارش نشده است.
معایب آریسان 2
از جمله معایب آریسان 2 میتوان به عدم تغییر بدنه و کابین، کیفیت ساخت پایین، انتقال قدرت به چرخ های جلو و ایمنی پایین اشاره داشت. اگرچه استفاده از پیشرانه جدیدتر XU7 پلاس نسبت به پیشرانه پیکان وانت بهبودهایی در زمینه قدرت و گشتاور داشته اما انتقال نیرو به چرخ های جلو در وانتهای بارکش خیلی کاربردی نیست. پلاستیکهای خشک داخل کابین کیفیت پایین و بوی نسبتا نامطبوعی دارند. سواری با این خودرو انرژی زیادی طلب می کند و راحتی خوبی ندارد. ارگونومی هم مناسب نیست. با این حال این گزینه را باید با رقبای آن در ایران مقایسه کنیم هرچند انتظار و توقع داریم که خودروهایی در شان مردم ایران چه برای خانواده و چه کار به آنها فروخته شود. خودروهایی که زندگی و کار را بر آنها سختتر نکند و آنها را با دغدغههای جدید چون تعمرات و خدمات پس از فروش و سواری و کاربری سخت مواجه نکند.