هزینه و اجرت تعمیرات انواع سمند – 1403
اولین خودروی ملی ایران با نام سمند شناخته میشود، خودرویی که از پلتفرم پژو 405 استفاده میکند و پس از گذشت بیش از دو دهه همچنان روی خط تولید ایرانخودرو قرار دارد. اگرچه تولید نسخه اصلی سمند بهصورت رسمی متوقف شده اما مدلهای گوناگون آن همچون سورن پلاس و دنا عرضه میشوند. این خودرو با پیشرانههای شناخته شده اما پر استهلاک XU7 و EF7 در دسترس خریداران است و از آنجایی که در طول این سالها به تعداد بالایی تولید و عرضه شده بنابراین مالکان زیادی به دنبال اطلاع یافتن از هزینه و اجرت تعمیرات سمند هستند.
هزینه و اجرت تعمیرات سمند در سال 1403
بر اساس نرخهای اعلامی اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران در سال 1403، هزینه و اجرت تعمیرات سمند به شرح زیر است (همه تعرفهها به ریال است):
ردیف | شرح خدمات | سمند | سمند دوگانه | سمند EF7 |
1 | تعمیر کامل موتور | 62,000,000 | 67,000,000 | 84,000,000 |
2 | تعویض رینگ و یاتاقان و باز و بست سر سیلندر و کارتل | 48,000,000 | 50,000,000 | 62,000,000 |
3 | پیاده و سوار کردن موتور و متعلقات جهت شاسی کشی | 22,000,000 | 22,000,000 | 48,000,000 |
4 | تعمیر کامل سر سیلندر | 17,000,000 | 19,000,000 | 28,000,000 |
5 | باز و بست منیفولد هوا | 2,100,000 | 2,400,000 | 5,900,000 |
6 | باز و بست منیفولد دود | 6,600,000 | 6,600,000 | 8,400,000 |
7 | تعویض واشر گلویی اگزوز | 2,100,000 | 2,100,000 | 4,800,000 |
8 | تعویض دنده میل سوپاپ CVVT | 0 | 0 | 11,900,000 |
9 | باز و بستن کارتل و تعویض اویل پمپ | 8,400,000 | 8,400,000 | 24,800,000 |
10 | تعویض اورینگ های پایه فیلتر | 0 | 0 | 9,900,000 |
11 | تعویض فشنگی روغن | 1,500,000 | 1,500,000 | 2,100,000 |
12 | تعویض شلنگ های بخار روغن | 3,000,000 | 3,000,000 | 0 |
13 | تعویض واشر درب سوپاپ | 2,800,000 | 2,800,000 | 5,900,000 |
14 | فیلرگیری یا شیم بندی سوپاپ | 6,600,000 | 6,600,000 | 0 |
15 | باز و بست اویل ماژول | 0 | 0 | 9,900,000 |
16 | تعویض واتر پمپ و باز و بستن تسمه تایم | 5,100,000 | 5,700,000 | 5,400,000 |
17 | تعویض تسمه و بلبرینگ تایمینگ | 4,200,000 | 4,800,000 | 9,200,000 |
18 | تعویض تسمه دینام | 2,100,000 | 2,100,000 | 2,400,000 |
19 | تعویض فولی سر میلنگ و باز و بست تسمه دینام | 2,100,000 | 2,100,000 | 4,800,000 |
20 | تعویض تسمه سفت کن و غلتک ها | 2,100,000 | 2,100,000 | 5,900,000 |
21 | تعویض کاتالیست | 4,200,000 | 4,200,000 | 5,100,000 |
22 | تعویض شمع | 1,200,000 | 1,200,000 | 2,400,000 |
23 | باز و بست متعلقات جهت تعویض انژکتور | 2,800,000 | 2,800,000 | 8,000,000 |
24 | تعویض هوزینگ ترموستات | 3,300,000 | 3,300,000 | 5,100,000 |
25 | تعویض ترموستات | 1,500,000 | 1,500,000 | 3,000,000 |
26 | تعویض رادیاتور آب | 2,400,000 | 2,400,000 | 3,300,000 |
27 | هواگیری و ریختن ضدیخ | 1,500,000 | 1,500,000 | 1,500,000 |
28 | تعویض شیلنگ بالای رادیاتور | 1,500,000 | 1,500,000 | 2,100,000 |
29 | تعویض شیلنگ پایین رادیاتور | 2,400,000 | 2,400,000 | 5,900,000 |
30 | تعویض شیلنگ بخاری کوتاه | 1,500,000 | 1,500,000 | 2,100,000 |
31 | تعویض شیلنگ بخاری بلند | 2,800,000 | 2,800,000 | 2,800,000 |
32 | تعویض سه راهی آب پشت موتور | 4,200,000 | 4,200,000 | 0 |
33 | تعویض فشنگی آب | 1,500,000 | 1,500,000 | 1,500,000 |
34 | تعویض پایه دسته موتور راست | 2,800,000 | 3,000,000 | 9,200,000 |
35 | تعویض دسته موتور راست | 2,100,000 | 2,400,000 | 3,000,000 |
36 | تعویض دسته موتور چپ (زیر باتری) | 2,100,000 | 2,100,000 | 2,800,000 |
37 | تعویض دسته موتور پایین و باز و بستن پلوس | 5,900,000 | 5,900,000 | 6,600,000 |
38 | تعویض باک بنزین | توافقی | توافقی | توافقی |
39 | تعویض پمپ بنزین | 2,400,000 | 2,400,000 | 4,200,000 |
40 | تعویض فیلتر بنزین | 1,200,000 | 1,200,000 | 1,200,000 |
41 | تعویض لوله رفت بنزین | 3,300,000 | 3,300,000 | 5,700,000 |
42 | تعویض شلنگ برگشت بنزین | 3,300,000 | 3,300,000 | 6,600,000 |
43 | تعویض منبع کنیستر | 2,800,000 | 2,800,000 | 4,800,000 |
44 | تعمیر کامل گیربکس | 20,200,000 | 20,200,000 | 22,900,000 |
45 | تعویض دیسک و صفحه و بلبرینگ | 13,000,000 | 13,000,000 | 15,600,000 |
46 | تعویض سیم کلاچ | 2,100,000 | 2,100,000 | 2,400,000 |
47 | تعویض کائوچویی پدال کلاچ | 2,400,000 | 2,400,000 | 4,200,000 |
48 | تعویض بوش های دوشاخه کلاچ | 1,200,000 | 1,200,000 | 1,200,000 |
49 | تعویض قیفی گیربکس | 1,500,000 | 1,500,000 | 1,500,000 |
50 | تعویض لیور دنده داخل اتاق | 4,200,000 | 4,200,000 | 4,200,000 |
51 | تعویض ماهک تقسیم دنده روی رام | 2,800,000 | 2,800,000 | 2,800,000 |
52 | تعویض ماهک دنده هر کدام | 1,200,000 | 1,200,000 | 1,200,000 |
53 | تعویض دنده کیلومتر داخل گیربکس | 5,900,000 | 5,900,000 | 5,900,000 |
54 | تعویض سنسور کیلومتر | 2,100,000 | 2,100,000 | 2,800,000 |
55 | تعویض کاسه نمد ته میل لنگ | 1,500,000 | 1,500,000 | 1,500,000 |
56 | باز و بستن پلوس راست و تعویض کاسه نمد پلوس | 5,000,000 | 5,000,000 | 5,000,000 |
57 | باز و بستن پلوس راست و تعویض بلبرینگ پلوس | 5,300,000 | 5,300,000 | 5,300,000 |
58 | باز و بستن پلوس چپ و تعویض کاسه نمد پلوس | 3,300,000 | 3,300,000 | 3,300,000 |
59 | تعویض سرپلوس یا گردگیر پلوس | 5,000,000 | 5,000,000 | 5,000,000 |
60 | تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس راست | 5,000,000 | 5,000,000 | 5,000,000 |
61 | تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس چپ | 3,300,000 | 3,300,000 | 3,300,000 |
62 | تعویض رام زیر موتور | 15,800,000 | 15,800,000 | 15,800,000 |
63 | تعویض کمک های جلو هر عدد | 4,200,000 | 4,200,000 | 4,200,000 |
64 | باز و بستن طبق و تعویض بوش هر طرف | 3,300,000 | 3,300,000 | 3,300,000 |
65 | تعویض میل موج گیر جلو هر طرف | 1,500,000 | 1,500,000 | 1,500,000 |
66 | تعویض قرقری فرمان هر طرف | 1,800,000 | 1,800,000 | 1,800,000 |
67 | تعویض سیبک فرمان هر طرف | 1,300,000 | 1,300,000 | 1,300,000 |
68 | تعویض لاستیک های چاکدار موج گیر | 3,100,000 | 3,100,000 | 3,100,000 |
69 | تعویض بلبرینگ چرخ جلو و باز و بستن سگدست هر طرف | 4,400,000 | 6,600,000 | 6,600,000 |
70 | باز و بست اکسل جهت تعمیرات | 19,800,000 | 19,800,000 | 19,800,000 |
71 | میزان فرمان دستی | 1,900,000 | 1,900,000 | 1,900,000 |
72 | میزان فرمان با دستگاه | 2,400,000 | 2,400,000 | 2,400,000 |
73 | تعویض کمک عقب هر طرف | 2,100,000 | 2,100,000 | 2,100,000 |
74 | تعویض توپی چرخ عقب و بلبرینگ هر طرف | 2,500,000 | 2,500,000 | 2,500,000 |
75 | تعویض شفت بلبرینگ چرخ عقب هر طرف | 3,300,000 | 3,300,000 | 3,300,000 |
76 | باز و بستن جعبه فرمان و تعمیر کامل جعبه فرمان | 16,000,000 | 16,000,000 | 16,000,000 |
77 | تعویض پمپ هیدرولیک | 3,300,000 | 3,300,000 | 3,300,000 |
78 | تعمیر پمپ هیدرولیک | 6,600,000 | 6,600,000 | 6,600,000 |
79 | تعویض منبع هیدرولیک | 2,100,000 | 2,100,000 | 2,100,000 |
80 | تعویض شلنگ فشار قوی هیدرولیک | 5,000,000 | 5,000,000 | 5,000,000 |
81 | تعویض شلنگ فشار ضعیف هیدرولیک | 2,300,000 | 2,300,000 | 2,300,000 |
82 | تعویض شلنگ هیدرولیک از منبع به جعبه فرمان | 2,000,000 | 2,000,000 | 2,000,000 |
83 | تعویض پایه دینام | 5,900,000 | 5,900,000 | 5,900,000 |
84 | تعویض گردگیر فرمان چپ | 1,800,000 | 1,800,000 | 1,800,000 |
85 | تعویض گردگیر فرمان راست | 9,700,000 | 9,700,000 | 9,700,000 |
86 | تعویض کمک فرمان | 3,600,000 | 3,600,000 | 3,600,000 |
87 | تعویض لوله های کمک فرمان | 3,600,000 | 3,600,000 | 4,500,000 |
88 | تنظیم غربیلک فرمان | 1,700,000 | 1,700,000 | 1,700,000 |
89 | تعمیر کامل جلوبندی بدون کمک | 9,100,000 | 9,100,000 | 9,100,000 |
90 | تعویض چهارشاخه فرمان | 4,600,000 | 4,600,000 | 4,600,000 |
91 | باز و بستن تلسکوپی فرمان | 5,800,000 | 5,800,000 | 5,800,000 |
92 | تعویض بوستر و باز و بستن پدال | 6,600,000 | 6,600,000 | 6,600,000 |
93 | تعویض موتور ABS و کالیبراسیون | 7,500,000 | 7,500,000 | 7,500,000 |
94 | تعویض سنسور ABS چرخ جلو هر طرف | 2,100,000 | 2,100,000 | 2,100,000 |
95 | تعویض پمپ ترمز | 4,200,000 | 4,200,000 | 4,200,000 |
96 | تعویض کالیپر چرخ جلو هر طرف | 2,900,000 | 2,900,000 | 2,900,000 |
97 | تعویض دیسک چرخ جلو دو طرف | 4,200,000 | 4,200,000 | 4,200,000 |
98 | تعویض شلنگ ترمز جلو هر طرف | 2,100,000 | 2,100,000 | 2,100,000 |
99 | تعویض لنت جلو دو طرف | 1,700,000 | 1,700,000 | 1,700,000 |
100 | بازدید لنت چهار چرخ و رگلاژ ترمز دستی | 2,800,000 | 2,800,000 | 2,800,000 |
101 | تعویض سنسور ABS چرخ عقب | 2,100,000 | 2,100,000 | 2,100,000 |
102 | تعویض کاسه چرخ عقب دو طرف | 2,800,000 | 2,800,000 | 2,800,000 |
103 | تعویض سیلندر ترمز چرخ عقب هر طرف | 3,000,000 | 3,000,000 | 3,000,000 |
104 | تعویض شلنگ ترمز عقب | 2,100,000 | 2,100,000 | 2,100,000 |
105 | تعویض لنت عقب کاسه ای دو طرف | 3,000,000 | 3,000,000 | 3,000,000 |
106 | تعویض سیم ترمز دستی راست | 3,000,000 | 3,000,000 | 3,000,000 |
107 | تعویض سیم ترمز دستی چپ | 3,000,000 | 3,000,000 | 3,000,000 |
108 | تعویض سیم ترمز دستی بلند | 3,000,000 | 3,000,000 | 3,000,000 |
109 | تعویض تفنگی ترمز دستی | 4,200,000 | 4,200,000 | 5,900,000 |
مالکان خودرو در صورت هرگونه شکایت درباره هزینه و اجرت تعمیرات سمند میتوانند با شماره تلفن 124 سازمان بازرگانی استان تهران، شمارههای 85543200 و 85543201 اتاق اصناف تهران و 77531723 اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران تماس حاصل نمایند.
مشخصات فنی سمند
در جدول زیر مشخصات فنی مدل های مختلف سمند ذکر شده است:
سمند | سمند دوگانه | سمند EF7 | |
نوع موتور | 4 سیلندر XU7 | 4 سیلندر XU7JP/L3 | 4 سیلندر EF7 |
حجم موتور (سیسی) | 1761 | 1761 | 1645 |
قدرت (اسب بخار) | 100 | 100 بنزین/83 گاز | 113 بنزین/100 گاز |
گشتاور (نیوتون متر) | 153 | 152 بنزین/134 گاز | 155 بنزین/136 گاز |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | 185 | 184 بنزین/177گاز | 190 بنزین/180 گاز |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 13.1 | 14 بنزین | 12 بنزین |
گیربکس | 5 دنده دستی | 5 دنده دستی | 5 دنده دستی |
مصرف سوخت بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) | 6.8/8.34 | 7.46 بنزین/7.45 گاز – 9.9 بنزین/8.7 گاز | 5.8 بنزین – 7.54 بنزین/7.8 گاز |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | 4502/1903/1460 | 4502/1903/1460 | 4502/1903/1460 |
فاصله بین دو محور چرخهای جلو و عقب (میلیمتر) | 2671 | 2671 | 2671 |
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (کیلوگرم) | 1220 | 1344 | 1344 |
حجم فضای صندوقعقب (لیتر) | 500 | 350 | 350 |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) | 66 | 66 بنزین/100 گاز | 66 بنزین/100 گاز |
قیمت سمند
از آنجایی که سمند دیگر تولید نمیشود بنابراین نسخههای صفرکیلومتر آن در کارخانه موجود نخواهند بود اما بسته به مدل، کارکرد و تمیزی میتوان این خودرو را در بازار کارکردهها با قیمت بین 250 تا 550 میلیون تومان خریداری کرد. جهت اطلاع بیشتر در جدول زیر قیمت نسخههای دیگر سمند یعنی سورن و دنا ذکر شده است:
نام خودرو | مشخصات | قیمت کارخانه | قیمت بازار |
سورن پلاس EF7 | فول | ۴۸۷,۵۸۴,۷۰۰ | ۷۳۲,۰۰۰,۰۰۰ |
سورن پلاس EF7 | فول-بدون رینگ | ۴۸۷,۵۸۴,۷۰۰ | ۶۹۹,۰۰۰,۰۰۰ |
سورن پلاس XU7P | --- | ۴۶۹,۴۱۱,۸۰۰ | ۶۱۳,۰۰۰,۰۰۰ |
سورن پلاس XU7P | قالپاق | --- | ۷۱۳,۵۰۰,۰۰۰ |
سورن پلاس | دوگانه سوز | ۴۹۸,۳۹۹,۱۰۰ | ۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰ |
سورن پلاس | دوگانه سوز-مخزن بزرگ | ۴۹۸,۳۹۹,۱۰۰ | ۷۶۴,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس تیپ ۱ | قالپاق+کاسهای | --- | ۷۳۴,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس EF7P | شش سرعته دستی | ۵۶۱,۴۸۰,۵۰۰ | ۸۰۹,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس توربو | دستی-۸۵ گانه | ۴۸۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۹۱۸,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس توربو | اتوماتیک-آپشنال | ۷۰۱,۴۵۹,۶۰۰ | ۹۹۸,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا جوانان | موتور EFP-اتوماتیک | --- | به زودی |
مزایا و معایب سمند
همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد سمند بر پایه پژو 405 شکل گرفته است و جزو خودروهای قدیمی و بازار به شمار میرود. طبیعی است که نقاط قوت خانواده پژو درباره سمند نیز صدق کند که از جمله این موارد میتوان فضای کابین و بار مناسب، بازار خریدوفروش خوب، پشتیبانی گسترده خدمات پس از فروش و ایمنی نسبی در مقایسه با برخی مدلهای قدیمی دیگر را برشمرد. قیمت گران قطعات به ویژه در مدلهای مجهز به پیشرانه EF7، استهلاک و هزینههای نگهداری بالا و ظاهر ساده جزو نقاط ضعف سمند هستند.