ریرا برقی ایرانخودرو رونمایی شد؛ رویای جدید بزرگترین خودروساز ایران
کراس اور کوچک ری را، جدیدترین محصول ایران خودرو است. این مدل، سال 1401 با موتور بنزینی توربوشارژ رونمایی شد و حالا قرار است همراه پیشرانه الکتریکی عرضه شود.
تولید انبوه ری را برای فروش در بازار ایران، هنوز مبهم است. خودرویی که با تبلیغات فراوان، تیرماه 1401 به خبرنگاران معرفی شد؛ پاییز 1402 حتی به مرحلهی پیشفروش نرسیده و مشخص نیست چگونه تحویل عموم شود. جالبتر اینکه نخبگان ایران خودرو برای معرفی ری را برقی تلاش میکنند و رونمایی این مدل را وعده دادهاند.
سایپا و ایران خودرو در جایگاه بزرگترین خودروسازان ایران، معمولا توجهی به نیاز بازار ایران نشان نمیدهند. حدود 15 تا 20 سال پیش، کاملا مشخص بود که مردم کشورمان به کراساورها و شاسیبلندها علاقهمند شدهاند. این شرایط، با فروش بسیار خوب محصولات کرهای و چینی در ایران وجود داشت؛ اما سایپا و ایران خودرو برای ساخت نمونهی داخلی تلاش نکردند. شاید به این دلیل که توان ساخت پلتفرمهای مدرن در ایران وجود ندارد و بزککاری مدلهای قدیمی، براساس پژو یا پراید، سادهترین راهکار است.
ضعف صنعتی ایران در تولید لوازم برقی و تجهیزات الکترونیک، بر کسی پوشیده نیست. حتی ارزانترین محصولات مرتبط با لوازم خانگی، مثل ماشین لباس شویی و یخچال ساخت داخل، از قطعات خارجی خصوصا چینی استفاده میکنند. شاید مپنا (شرکت مدیریت پروژههای نیروگاهی ایران( ادعای تولید ژنراتورهای عظیم مخصوص نیروگاه یا تجهیزات ولتاژ بالا داشته باشد؛ اما قطعا برای ساخت یک خودروی برقی، زیرساخت لازم در ایران وجود ندارد. یک مدل تمام الکتریکی، علاوهبر موتور محرک، نیازمند باتری و لوازم الکترونیکی پیشرفته است. حتی خودروی برقی مپنا که رونمایی شده و معلوم نیست چه زمانی تولید انبوه شود؛ اسکای ول ET5 چینی است.
پروژه تارا برقی، دیگر محصول الکتریکی ایران خودرو، سال 1398 معرفی شد اما این مدل هم صرفا یک تجربه تحقیقاتی بود که هرگز به تولید انبوه نرسید. از مجموع موارد فوق میتوان نتیجه گرفت، هر خودروی الکتریکی یا هیبریدی ساخت ایران، وابستگی شدید به صنایع خارجی و خصوصا چینی داشته باشد. مدیران ایران خودرو ادعا میکنند برای تارا، توان پیمایش 350 کیلومتر فراهم خواهد شد که البته پس از 4 سال تلاش، نشانهی عقبماندگی بزرگترین خودروساز ایران نسبت به محصولات استاندارد جهانی یا حتی چینی است.
حسن محمدقاسمی، مدیرعامل شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوری های خودرو (جتکو)، از رونمایی نسخه برقی ری را در آینده نزدیک خبر داد و گفت:
پلتفرم دوگانه این خودرو اولین نمونه پلتفرم خودرو در کشور با قابلیت توسعه مبتنی بر قوای محرکه بنزینی و برقیسازی است. گروه صنعتی ایران خودرو علاوه بر دانش زیرسیستمها و محصول خودروهای برقی، هماکنون به عنوان اولین خودروساز، مالکیت کامل یک پلتفرم خودروی برقی را نیز در اختیار دارد، علاوه بر تولید محصول نیمهصنعتی تارای الکتریکی توسط گروه صنعتی ایران خودرو، دانش طراحی زیرسیستمها، شناسایی زنجیره توسعه و تامین قوای محرکه الکتریکی و دانش طراحی سیستمی خودروی الکتریکی از دستاوردهای ایران خودرو در پروژه تولید و توسعه خودروی برقی محسوب میشود.موتورالکتریکی، واحد کنترل موتور (درایو)، گیربکس، مبدل توان، شارژکننده، واحد کنترل مرکزی خودرو (VCU)، بسته باتری، سیستم مدیریت باتری (BMS) و سیستم مدیریت حرارت، مهمترین زیرسیستمهایی بودند که بومیسازی دانش و فناوری آن در پروژه تارای الکتریکی محقق شد، همچنین در تمام مسیر پروژه سعی بر این بوده است که طراحی زیرسیستمها مبتنی بر امکانات تولیدکنندگان داخلی صورت گیرد.بسیاری از سازندگان خودروهای الکتریکی در جهان با فناوریهای جدید در زیرسیستمهای حیاتی مانند باتری و موتور الکتریکی، به مشخصات متفاوت و قابل توجهی دستپیدا کردهاند که شرکت جتکو نیز در پروژه خودروی الکتریکی ریرا ، با رویکرد استفاده از فناوریهای جدیدتر، فراهمسازی مشخصات بالاتری را هدفگذاری کرده است.