مقایسه تارا با سورن پلاس ؛ مشخصات، قیمت و هر آنچه باید بدانید

یک‌شنبه 16 مهر 1402 - 15:30
مطالعه 11 دقیقه
combine_images
در این مقاله مقایسه مفصلی بین دو محصول پرطرفدار ایران‌خودرو یعنی تارا با سورن پلاس خواهیم داشت.
تبلیغات

اولین خودروی ملی ایران که با نام سمند شناخته می‌شود سنگ بنای بسیاری از محصولات بعدی ایران‌خودرو بوده است. یکی از نوادگان سمند که در واقع فیس لیفتی نسبتاً بزرگ از آن به شمار می‌رود سورن است که اگرچه در ابتدا به خاطر سبک طراحی خود با استقبال چندانی روبرو نشد اما در سال‌های اخیر با اعمال برخی تغییرات، استفاده از پسوند پلاس و البته قیمت بالاتر و بازاری تشنه‌تر از همیشه به گزینه‌ای محبوب برای خریداران تبدیل شده است.

در طرف دیگر این مقایسه تارا را داریم که به نوعی می‌توان آن را جزو محصولات مدرن‌تر ایران‌خودرو دانست. تارا، جدیدترین محصول سدان ایران‌خودرو است که بر اساس پلتفرم پژو ۳۰۱ بنا شده و با برند داخلی و تغییراتی در قوای فنی و طراحی ظاهری در بازار عرضه می‌شود. همان‌طور که می‌دانید پژو ۳۰۱ قرار بود با داخلی سازی بالا در ایران وارد خط تولید شود اما با خروج شرکت پژو به‌واسطه ترس از تحریم ایالات‌متحده، تبدیل آن به محصولی بومی با استفاده از تجهیزات و داشته‌های ایران‌خودرو آغاز شد. این خودرو در ابتدا با کد K132 شناخته می‌شد و در انتها نام تارا به معنی ستاره برای آن انتخاب شد. پلتفرم پژو در این خودرو اندکی تغییر یافته و نام IKP1 برای آن انتخاب شده است؛ اما در مقایسه تارا با سورن پلاس کدام خودرو برتر ظاهر خواهد شد؟ پیروز این میدان کدام‌یک خواهد بود؟ در ادامه پاسخ چنین سؤالاتی را خواهیم داد.

کپی لینک

مقایسه تارا با سورن پلاس

  • طراحی ظاهری

تارا را می‌توان یکی از بحث‌برانگیزترین محصولات ایران‌خودرو در بحث طراحی دانست. اگرچه ظاهر این خودرو نسبت به سایر خودروهای بازار متفاوت است اما الزاماً نمی‌توان آن را زیبا دانست. در نمای جلوی تارا شاهد چراغ‌ها و جلوپنجره‌ای ساده هستیم که با ورودی سپر مشابهی همراه شده‌اند. این بخش خودرو هیجان خاصی را به بیننده منتقل نمی‌کند. در پروفایل جانبی تارا اوضاع اندکی بهتر بوده و خطوط بکار رفته از سادگی آن کاسته‌اند؛ اما بی‌شک جنجالی‌ترین بخش تارا را می‌توان نمای عقب دانست که اگرچه طراحی پیوسته و باریک چراغ‌ها نقطه مثبتی تلقی می‌شود اما تأثیر مثبتی بر عریض نشان دادن خودرو نداشته‌اند. استفاده از گرافیک جدید چراغ‌ها و طراحی جذاب‌تر سپر و خروجی اگزوز قطعاً طراحی تارا را بهبود می‌بخشد.

در همین زمینه بخوانید:

در طرف مقابل سورن پلاس را داریم که چهره‌ای کاملاً آشنا برای خریداران است هرچند ایران‌خودرو تلاش داشته با برخی تغییرات آن را به‌روز کند. از جمله تغییرات ظاهری سورن پلاس در مقایسه با نسخه پیشین این خودرو می‌توان به گرافیک جدید چراغ‌های جلو و عقب، نصب دی لایت، جلوپنجره مشکی، اسپویلر لبه صندوق‌عقب و دستگیره درب متفاوت اشاره کرد. اگرچه اعمال چنین تغییراتی مثبت خواهد بود اما همچنان چهره خسته سمند در سورن پلاس مشهود است و ناهماهنگی طراحی جلو و عقب خودرو به همراه پروفایل جانبی ساده جزو نقاط ضعف آن خواهند بود. درهرصورت سورن پلاس را باید نسخه‌ای ارتقا یافته از سمند دانست، خودرویی که سال 80 شمسی روانه بازار شده است. در مجموع از نظر طراحی ظاهری می‌توان تارا را پیروز دانست.

  • طراحی داخلی

تارا در کابین شباهت‌های زیادی به پژو 301 دارد اما در واقع داشبورد این خودرو از سیتروئن C3 XR بازار چین گرفته شده است و از نظر کیفیت نیز بهتر از سایر محصولات ایران‌خودرو به نظر می‌رسد هرچند طراحی بخش میانی داشبورد می‌توانست بهتر از این‌ها صورت بگیرد. در کل نباید انتظار زیادی از کابین تارا داشته باشید چراکه با یک سدان اقتصادی روبرو هستید. در طرف مقابل اما باید گفت کابین سورن پلاس اگرچه از همان داشبورد سورن ELX استفاده می‌کند اما طراحی آن یکدست‌تر و زیباتر احساس می‌شود. در این بخش نیز تغییرات جدیدی نسبت به سورن قبلی مشاهده شده که از جمله آن‌ها می‌توان به فرمان جدید، نمایشگر لمسی در تیپ‌های فول، تریم تزئینی طرح فیبر کربن و... اشاره کرد. کیفیت کابین سورن پلاس سطح پایین‌تر از تارا به نظر می‌رسد هرچند از نظر ما طراحی زیباتری نسبت به کابین تارا دارد.

  • تجهیزات و امکانات

در جدول زیر می‌توانیم لیست تجهیزات و امکانات تارا و سورن پلاس را مشاهده کنیم:

تارا

سورن پلاس

ترمز

سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو و عقب ديسكي، سيستم كمكی ترمز (HBA)، سيستم كمك در سربالايی (HSA)، سيستم كنترل پايداری الكتريكي (ESC)، سيستم كنترل كشش (TCS)

سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو ديسكی با سيستم خنك شونده، ترمز عقب کاسه‌ای

کیسه هوای ایمنی

كيسه هوای راننده و سرنشين جلو

كيسه هوای راننده و سرنشين جلو

فرمان

برقی، كليدهاي كنترلی روی فرمان (MFC)

هیدرولیک، كليدهای كنترلي روی فرمان (MFC)

سیستم تهویه

برقی، نشان‌دهنده دمای محيط

تنظيم اتوماتيك، كانال تهويه برای سرنشينان عقب

سیستم صوتی

مالتی مدیا، میرورلینك

رادیوپخش، كد كلاس 57522 و 57523 و 57526 و 57527: مالتی مديا

چراغ‌ها

مه شکن‌های جلو و عقب، قابليت تنظیم ارتفاع برقی نور چراغ جلو از داخل خودرو، مجهز به چراغ روز، سيستم روشنایی ترك خودرو (Follow Me Home)، كد كلاس 32309: مجموعه چراغ عقب جديد، چراغ خوش‌آمد گويی درهای جلو

چراغ مه شكن جلو و عقب، قابليت تنظيم ارتفاع نور چراغ‌ جلو از داخل خودرو، چراغ جلو و عقب جديد، چراغ جلو مجهز به چراغ روز، چراغ عقب جديد با لنزهای شفاف، چراغ نقشه‌خوان، سيستم روشنايی ترك خودرو (Follow Me Home)، كد كلاس 57526 و 57527 و 57529: روشن شدن چراغ‌های عقب هم‌زمان با چراغ روز (Position Lamp)

آينه‌ها

آینه‌های جانبي برقی راهنما دار هم‌رنگ بدنه

آینه‌های جانبی برقی تاشونده راهنما دار، مجهز به گرم‌کن، جمع كردن برقی آینه‌های جانبی از داخل اتاق و روی سوييچ

شیشه‌ها

شیشه‌بالابر درهای جلو و عقب برقی، شيشه راننده مجهز به آنتی ترپ

شیشه‌بالابر برقی درهای جلو و عقب، مجهز به آنتی‌ترپ و پاور ويندوز، كد كلاس 57522 و 57526 و 57527: بدون آنتی ترپ و پاور ويندوز

تزئینات

تريم مشكی، روكش پارچه‌ای صندلی

تريم مشكی، قطعات دکوراتیو داخلی جديد، زه و دستگيره همرنگ بدنه، دستگیره‌ درها طرح جديد، استفاده از طرح كروم روی نوار شيشه‌های جانبي، تغییر رنگ جلوپنجره به رنگ مشکی براق، افکت‌های جدید بر روی درها و داشبورد، اسپویلر عقب، روكش پارچه‌ای صندلی طرح جديد

تجهیزات ایمنی

قفل مركزی با ريموت، كمربندهای ايمنی سرنشينان جلو 3 نقطه‌ای با قابليت تنظيم ارتفاع، ستون فرمان تلسكوپی، ايزوفيكس، سنسور دنده‌عقب، سيستم قطع خودكار سوخت، كد كلاس 32209: دوربين ديد عقب

ايموبيلايزر، قفل مركزی با ريموت، كمربندهای ايمنی سرنشينان جلو 3 نقطه‌ای با قابليت تنظيم ارتفاع، فرمان تلسكوپی، سنسور دنده‌عقب، كد كلاس 57522 و 57526 و 57527: دوربين ديد عقب

رینگ و لاستیک

15 اينچ فولادی

15 اينچ آلومينيومی، كد كلاس 57524 و 57526: 15 اينچ فولادی

صندلی

صندلی راننده 6 حركته دستی و صندلی سرنشين جلو 4 حركته دستی، پشت‌سری صندلی‌های جلو و عقب قابل تنظيم، صندلی‌های عقب تاشو

تنظيم پشتي صندلی راننده و سرنشين جلو برقی، پشت‌سری صندلی‌های جلو قابل تنظيم

سایر تجهیزات

اخطار كاهش باد لاستیک‌ها (TPMS)، كروز كنترل و محدود كننده سرعت، بازكن قفل در صندوق‌عقب از داخل و روی سوييچ، کاور موتور، سيستم راهنمای تعويض دنده (GSI)، كد كلاس 32207 و 32209 و 32210: سنسور نور و باران، كد كلاس 32209: زير آرنجی صندلی عقب، رودری های جلو و عقب جديد (تغيير كليد شیشه‌بالابر از كنسول به رودری)، جا موبایلی روی كنسول وسط

کروز کنترل، بازکن در صندوق‌عقب از داخل اتاق و روی سوييچ، دسترسی به صندوق از داخل، نمايشگر روی داشبورد (MFD) به همراه Trip Computer بر روی پوسته بالایی داشبورد

  • قوای محرکه

مقایسه تارا با سورن پلاس در بخش قوای محرکه تفاوت‌های زیادی را آشکار می‌سازد. در تارا شاهد استفاده از پیشرانه مشهور ایران‌خودرو یعنی TU5 هستیم اما با وجود تغییراتی همچون سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها قدرت پیشرانه به 113 اسب بخار و گشتاور به 144 نیوتون متر رسیده است. این پیشرانه عملکرد نرمی دارد و از نظر مصرف سوخت نیز در مقایسه با سایر پیشرانه‌های تولیدی ایران‌خودرو کم‌مصرف‌تر خواهد بود. در مقابل باید به سورن پلاس اشاره کنیم که قلب تپنده آن نیز برای همه ما آشناست. پیشرانه EF7 سورن پلاس 113 اسب بخار قدرت و 153 نیوتون متر قدرت دارد و همانند تارا یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک نیرو را روانه چرخ‌های جلو می‌کند هرچند نسخه 6 سرعته اتوماتیک تارا نیز عرضه شده است. در مجموع باید گفت پیشرانه TU5 ساکت‌تر، کم‌هزینه‌تر، کم‌مصرف‌تر و مطمئن‌تر از پیشرانه EF7 است و از این نظر می‌توان تارا را تا حدودی برتر دانست. در جدول زیر مشخصات فنی تارا و سورن پلاس درج شده است:

تارا

سورن پلاس

نوع موتور

TU5P

EF7

حجم موتور

1587

1645

حداکثر توان موتور (اسب بخار)

113

113

حداکثر گشتاور (نیوتون متر)

144

153

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

190

189

شتاب صفر تا 100 (ثانیه)

12.5

12

سیستم انتقال قدرت

5 دنده دستی، كد كلاس 32209 و 32210: 6 دنده دستی

5 دنده دستی

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر)

7.06

7.36

طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر)

4519/1953/1466

4534/1944/1460

فاصله بین دو محور چرخ‌های جلو و عقب (میلی‌متر)

2652

2671

وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (کیلوگرم)

1170

1240

گنجایش مصرف سوخت (لیتر)

50

63

حجم فضای صندوق‌عقب (لیتر)

640

500

  • سواری و هندلینگ

تارا به دلیل پلتفرم به‌روز سواری نرم‌تر و بهتری نسبت به سورن پلاس خواهد داشت. همچنین وجود سیستم‌های ایمنی همچون کنترل پایداری و کنترل کشش باعث می‌شود هندلینگ این خودرو کمی بهتر از برادر سالخورده خود باشد. همان‌طور که گفته شد تارا از پیشرانه TU5P به‌روزتر استفاده می‌کند، پیشرانه‌ای که آرام‌تر و نرم‌تر به نظر می‌رسد. در مقابل باید به سورن پلاس اشاره کنیم که با نشستن پشت فرمان آن همان حس و حال سمند تداعی خواهد شد. پیشرانه EF7 نیز اگرچه در دورهای پایین صدای زیادی ندارد اما با افزایش دور آن صدای زیادی وارد کابین خواهد شد. در بحث ایمنی و پایداری نیز سورن پلاس از تارا عقب می‌ماند و هندلینگ آن نسبت به برادر خود تعریف چندانی ندارد. در مجموع به نظر می‌رسد پیروز این بخش تاراست چراکه از پلتفرم به‌روزتر و سیستم‌های کنترل پایداری و کشش سود می‌برد.

  • قیمت و جمع‌بندی

در جدول زیر می‌توانیم قیمت خودرو تارا و سورن پلاس را مشاهده کنیم:

مدل

مشخصات

قیمت کارخانه (تومان)

قیمت بازار (تومان)

سورن پلاس تیپ ۲

قالپاق + مالتی مدیا

۳۴۱,۱۳۰,۰۰۰

۵۵۸,۰۰۰,۰۰۰

سورن پلاس تیپ ۳

دوربین مالتی مدیا

۳۵۵,۲۰۰,۳۰۰

۵۷۴,۰۰۰,۰۰۰

سورن پلاس

دوگانه‌سوز

۳۷۲,۴۰۷,۰۰۰

۶۱۵,۰۰۰,۰۰۰

تارا

دستی V1

۳۹۴,۴۰۰,۰۰۰

۶۵۷,۰۰۰,۰۰۰

تارا

اتوماتیک V2

۴۹۰,۵۵۱,۰۰۰

۷۵۳,۰۰۰,۰۰۰

تارا

دستی V3

به زودی

---

تارا

اتوماتیک V4

۵۳۰,۶۰۰,۰۰۰

---

همان‌طور که مشاهده می‌شود تارا به‌طور قابل‌توجهی گران‌تر از سورن پلاس است و برای مصرف‌کننده ایرانی که قیمت خودرو تأثیر زیادی روی انتخابش دارد شاید سورن پلاس گزینه منطقی‌تری به نظر برسد. از طرف دیگر بازار خریدوفروش تارا رونق کمتری نسبت به سورن پلاس دارد و همین موضوع می‌تواند پاشنه آشیل تارا باشد. با قیمت یک سورن پلاس صفر کیلومتر همچنین می‌توان یک تارای دنده دستی کارکرده با حدود 50 هزار کیلومتر کارکرد را نیز انتخاب کرد. در مجموع باید گفت تارا برتری‌های خود در زمینه پلتفرم، تجهیزات ایمنی و رفاهی و قوای محرکه را به سورن پلاس دیکته می‌کند اما شاید مغلوب یکی از مهم‌ترین فاکتورهای خرید مصرف‌کنندگان یعنی قیمت نهایی شود. بنابراین تنها انتخاب تارای کارکرده با این بودجه مقدور است. با تمامی این تفاسیر، نظر شما چیست؟ تارای کارکرده بهتر است یا سورن پلاس صفر کیلومتر؟

کپی لینک

مقایسه سورن پلاس با تارا اتومات

سورن پلاس تنها با گیربکس 5 سرعته دستی عرضه می‌شود درحالی‌که تارا اتومات به گیربکس 6 سرعته مجهز است. از طرف دیگر قیمت تارا اتومات حدود 200 میلیون تومان گران‌تر از تیپ پایه سورن پلاس است و همین موضوع مقایسه مستقیم دو خودرو با یکدیگر را دور از ذهن می‌سازد.

کپی لینک

مقایسه سورن پلاس با دنا پلاس

سورن پلاس و دنا پلاس از پلتفرم و قوای محرکه مشترکی استفاده می‌کنند و بنابراین هر دوی آن‌ها را می‌توان یک خودرو با دو لباس متفاوت دانست. سورن قبلاً در نسخه ELX با پیشرانه توربو در دسترس بود اما در حال حاضر فقط دنا پلاس با چنین پیشرانه‌ای عرضه می‌شود. با توجه به مشخصات و ویژگی‌های هر دو خودرو، اگر طراحی ظاهری و داخلی برای خریدار اهمیت زیادی نداشته باشد سورن پلاس با توجه به قیمت پایین‌تر خود انتخاب معقولانه‌تری خواهد بود.

[poll id="160"]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.