مقایسه پژو 207 با رانا پلاس ؛ کدام را بخریم؟
پژو 207 و رانا پلاس دو نمونه از پرفروشترین محصولات تولیدی ایرانخودرو هستند و اگرچه یکی از نوع هاچبک و دیگری از نوع صندوقدار است اما شاید برخی خریداران در انتخاب خود با دو راهی روبرو شده باشند. به همین خاطر میخواهیم مقایسه پژو 207 با رانا پلاس را از جنبههای گوناگون انجام دهیم و در نهایت به یک نتیجه منطقی در انتخاب این خودروها برسیم.
تاکنون درباره پژو 207 و رانا پلاس به کرات سخن گفتهایم. هر دو خودرو بر اساس پژو 206 شکل گرفتهاند هرچند در بازار جایگاه و شرایط متفاوتی دارند. پژو 207 نسخه فیس لیفت شده از 206 است که در کشورمان با تغییراتی در طراحی ظاهری و داخلی عرضه شد و هماکنون نسخههای متنوعی از آن قابل انتخاب است. این خودرو اولین بار سال 90 عرضه شد هرچند مشکلات مربوط به تحریم و... منجر به توقف تولید در مدتی کوتاه شد. با وقفهای چند ساله ایرانخودرو مجدداً تولید 207 را از سال 96 شروع کرد هرچند این بار تغییراتی در طراحی آن صورت گرفت.
در همین زمینه بخوانید:
در مقابل باید به رانا پلاس اشاره کنیم که در نبود 206 صندوقدار به فروش قابل قبولی دست یافته است. در حقیقت تا زمان تولید 206 صندوقدار، رانا همواره سایه سنگینی را بالای سر خود احساس میکرد و از طرف دیگر مشکلات کیفیتی نمونههای اولیه تولیدی باعث شده بود بازار روی خوشی به رانا معمولی نشان ندهد؛ اما توقف تولید 206 صندوقدار به همراه معرفی نسخه پلاس رانا که از برخی تغییرات ظاهری و کابین سود میبرد باعث شد این خودرو جزو گزینههای محبوب و قابلقبول بازار باشد؛ اما به نظر شما در مقایسه پژو 207 با رانا پلاس برنده میدان کدام خودرو خواهد بود؟
مقایسه پژو 207 با رانا پلاس
- طراحی ظاهری
همانطور که گفته شد هر دو خودرو از فرم بدنه متفاوتی سود میبرند. 207 به واسطه طراحی جوانپسند خود انتخاب جوانهای زیادی است. اگرچه این خودرو نسخه فیس لیفت شده 206 به شمار میرود اما به لطف استفاده از نمای جلوی مشابه 207 اصلی و همچنین گرافیک متفاوت چراغهای عقب و سپر متفاوت شباهت زیادی به هاچبک پرطرفدار پژو پیدا کرده است.
در مقابل باید به رانا پلاس اشاره کنیم که طراحی ظاهری آن در مقایسه با 207 سادهتر است و این موضوع خود را در طراحی جلوپنجره و چراغها کاملا نشان میدهد هرچند طراحان ایرانخودرو سعی داشتهاند با تغییراتی جزئی در گرافیک چراغها و زههای جانبی ظاهری لوکستر به رانا پلاس ببخشند. اگرچه زیبایی و طراحی امری سلیقهای است اما در بخش طراحی افراد جوانتر جذب 207 خواهند شد و رانا پلاس بیشتر باب میل افراد میانسال و خانوادهها خواهد بود.
- طراحی داخلی
از آنجایی که 207 ایرانخودرو بر پایه 206 شکل گرفته بنابراین در بخش طراحی داخلی شاهد نوعی عدم هماهنگی هستیم به گونهای که بخش بالایی داشبورد به 207 اصلی و بخش پایینی آن به 206 تعلق دارد. در طرف مقابل رانا پلاس از طراحی یکدستی برای طراحی کابین استفاده میکند و مواردی همچون غربیلک فرمان جدید متعلق به 207 باعث بهبود طراحی کابین شدهاند. اگرچه از مواردی همچون طراحی بهتر پشت آمپرهای 207 نمیتوان گذشت اما به نظر ما در بخش طراحی کابین این رانا پلاس است که بهتر نشان میدهد.
از نظر فضای کابین میتوان هر دو خودرو را مشابه یکدیگر دانست چراکه از پلتفرمی مشابه استفاده میکنند. در بخش جلوی کابین هر دو خودرو فضای مناسب برای دو نفر بزرگسال مهیاست اما نقطهضعف اصلی خانواده 206، 207 و رانا به بخش عقب کابین مربوط میشود که فضای چندانی برای نشستن افراد بالغ وجود ندارد. در بحث فضای بار هم 207 به عنوان خودرویی هاچبک حرفی برای گفتن در مقابل رانا پلاس صندوقدار نخواهد داشت. از نظر متریال بکار رفته نیز هر دو خودرو در یک سطح قرار دارند و نمیتوان یکی را بر دیگری برتر دانست.
- تجهیزات و امکانات
در بخش تجهیزات و امکانات مهمترین نقطهضعف رانا پلاس به نبود سیستم تهویه مطبوع خودکار، همچنین نمایشگر لمسی و دوربین دندهعقب مربوط میشود. این در حالی است که پژو 207 از تجهیزات یاد شده برخوردار است و شاید همین موارد برای بسیاری از خریداران مهم باشد. البته در مقابل باید به قیمت بالاتر 207 نیز اشاره کنیم. در جدول زیر میتوانیم لیست کامل تجهیزات هر دو خودرو را مشاهده نماییم.
لیست تجهیزات و امکانات رانا پلاس | |
ترمز | سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو ديسكی، ترمز عقب کاسهای، كد كلاس 61018: سيستم كنترل پايداری (ESC) و سیستم كنترل كشش (TCS) |
کیسه هوای ایمنی | كيسه هوای راننده و سرنشين جلو |
فرمان | هيدروليك، كليدهای كنترلی روی فرمان (MFC) |
سیستم تهویه | دستی |
سیستم صوتی | رادیوپخش |
چراغها | چراغ مه شكن جلو و عقب، قابليت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، مجموعه چراغهای جلو و عقب جديد، سيستم روشنايي ترك خودرو (Follow Me Home)، كد كلاس 61017 و 61018: مجهز به چراغ روز و روشن شدن چراغهای عقب همزمان با چراغ روز Position Lamp |
آينهها | آینههای جانبی برقی راهنما دار همرنگ بدنه، طرح جديد |
شیشهها | شیشهبالابر برقي درهای جلو و عقب |
تزئینات | تريم مشكی، روكش پارچهای صندلی |
تجهیزات ایمنی | قفل مركزي با ريموت، كمربندهای ايمني سرنشينان جلو 3 نقطهای با قابليت تنظيم ارتفاع، فرمان تلسكوپی، صندلي عقب مجهز به ايزوفيكس، سنسور دندهعقب، سيستم قطع خودكار سوخت، كد كلاس 61018: اخطار كاهش باد لاستیکها (TPMS)، كد كلاس 61018: داراي استاندارد ايمني عابر پياده |
رینگ و لاستیک | 14 اينچ فولادی |
صندلی | صندلی راننده و سرنشين جلو دستی، پشتسری صندلیهای جلو قابل تنظيم |
سایر تجهیزات | كروز كنترل، بازکن قفل در صندوقعقب از داخل، جلوپنجره طرح جديد، مجموعه کنسول میانی یكپارچه، دستگیرهها و زههای جانبی همرنگ بدنه (پک لوک)، مجموعه رودری های جديد، عایق صداگیر در موتور، مجموعه جديد داشبورد (دستهراهنما و دسته برفپاککن طرح جديد، جلو آمپر دیجیتالی با هشدار كمربند، صفحه نمايشگر روی داشبورد، نمايشگر دمای محيط)، كد كلاس 61018: سيستم راهنمای تعويض دنده (GSI) |
لیست تجهیزات و امکانات پژو 207 | |
ترمز | سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD و EBA), ترمز جلو و عقب ديسكی، (ترمز عقب کاسهای: كد کلاسهای:60022-60019-60015- 60004)، كد كلاس 60020،60021،60022:ESC (سيستم كنترل پايداری) |
کیسه هوای ایمنی | كيسه هوای راننده و سرنشين جلو |
فرمان | هيدروليكی، كليدهای كنترل روی فرمان (MFC)، (فرمان برقی: كد کلاسهای 60021 و 60020 و 600017 و 60016 و 60010 و 60006 و 60003) |
سیستم تهویه | اتوماتيك |
سیستم صوتی | سيستم مالتی مديا |
چراغها | چراغ مه شكن جلو و عقب, قابليت تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ جديد عقب، چراغ جلو مجهز به چراغ روز، كد کلاسهای 60022-60021-60020-60019-60017-60016: روشن شدن چراغهای عقب همزمان با چراغ روز (Position Lamp) |
آينهها | آینههای جانبی برقی راهنما دار همرنگ بدنه |
شیشهها | شیشهبالابر برقی درهای جلو و عقب |
تزئینات | تريم خاكستری، روكش پارچهای صندلی |
تجهیزات ایمنی | ايموبيلايزر، قفل مركزی با ريموت، كمربندهای ايمنی سرنشينان جلو 3 نقطهای با قابليت تنظيم ارتفاع، كمربند سرنشينان عقب 3 نقطهای، صندلی عقب مجهز به ايزوفيكس، سنسور دندهعقب، دوربين دندهعقب،{كد کلاسهای 60020،60021،60022: اخطار كاهش باد لاستیکها (TPMS) |
رینگ و لاستیک | 14 آلومينيومی، (14 اينچ فولادی: كد کلاسهای 60003 و 60004 و 60005 و 60006 و 60007 و 60011 و 60015 و 60019 و 60016 و 60020 و 60022) |
صندلی | صندلی راننده و سرنشين با قابليت تنظيم 4 جهت بهصورت دستی، پشتسری جلو و عقب قابل تنظيم |
سایر تجهیزات | كروز كنترل دارد (كد كلاس 60005 و 60004: كروز كنترل ندارد)، (كد كلاس 60004 و 60010 و 60012 و 60017 و 60021: سقف شیشهای)، كد کلاسهای 60020،60021،60022: سيستم راهنمای تعويض دنده (GSI) |
- قوای محرکه
قطعاً در مقایسه پژو 207 با رانا پلاس متوجه شباهتهای زیاد هر دو خودرو به یکدیگر شدهاید. اوج تشابه هر دو خودرو به قوای محرکه آنها میرسد. در این بخش شاهد استفاده از پیشرانه معروف TU5 در هر دو خودرو هستیم که 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتون متر گشتاور تولید میکند. این نیرو از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی راهی چرخهای جلو میشود. البته در این میان باید به یک نکته مهم اشاره کرد و آنهم نسخه پانوراما از رانا پلاس است. این خودرو به پیشرانه ارتقا یافته TU5 پلاس مجهز شده و قدرت و گشتاور آن 113 اسب بخار و 144 نیوتون متر میرسد. این نیرو از طریق گیربکس 6 سرعته دستی به چرخها میرسد و از نظر قوای محرکه رانا پلاس سقف پانوراما برتر از 207 ظاهر خواهد شد.
همچنین بخوانید:
رانا پلاس | رانا پلاس پانوراما | پژو 207 | |
نوع موتور | TU5 | TU5 | TU5 |
حجم موتور (cc) | 1587 | 1587 | 1587 |
حداکثر توان موتور (hp) | 105 اسب بخار در 5800 دور در دقيقه | 113 اسب بخار در 5800 دور در دقيقه | 105 اسب بخار در 5800 دور در دقيقه |
حداكثر گشتاور (Nm) | 142 نيوتن متر در 4000 دور در دقيقه | 144 نيوتن متر در 4000 دور در دقيقه | 142 نيوتن متر در 4000 دور در دقيقه |
نسبت تراكم | 10.5 | 10.5 | 10.5 |
تعداد سوپاپ | 16 | 16 | 16 |
نوع سوخت سازگار | بنزين بدون سرب با اكتان 95 | بنزين بدون سرب با اكتان 95 | بنزين بدون سرب با اكتان 87 و 95 |
سيستم انژكتوری | پاشش چندنقطهای | پاشش چندنقطهای | پاشش چندنقطهای |
حداکثر سرعت (km/h) | 190 | 190 | 190 |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 11.6 | 11.2 | 11.6 |
سيستم انتقال قدرت | 5 دنده دستی | 6 دنده دستی | 5 دنده دستی |
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km) | 5.69 | 5.5 | 5.4 |
مصرف سوخت تركيبی (Lit/100 km) | 7.3 | 6.9 | 6.6 |
طول خودرو (mm) | 4292 | 4292 | 3872 |
عرض خودرو (mm) | 1684 | 1684 | 1669 |
ارتفاع خودرو (mm) | 1453 | 1453 | 1441 |
فاصله بين دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | 2445 | 2445 | 2443 |
وزن خودرو بدون سرنشين با مخزن سوخت پر و بدون تجهيزات اضافی (kg) | 1133 | 1133 | 1087 |
گنجايش مخزن سوخت (Lit) | 50 | 50 | 50 |
حجم فضای صندوقعقب (Lit) | 400 | 400 | 245 |
- بررسی سواری و هندلینگ
مقایسه پژو 207 با رانا پلاس به بخشهای پایانی خود نزدیک میشود. با توجه به اشتراک پلتفرم و قوای محرکه طبیعی است که اختلاف چندانی در بخش سواری و هندلینگ وجود نداشته باشد هرچند به دلیل اینکه رانا پلاس از طراحی متفاوت سیستم تعلیق عقب بهره میبرد بنابراین سواری آن در مقایسه با 207 اندکی نرمتر به نظر میرسد. در مقابل باید گفت 207 به دلیل هاچبک بودن و وزن کمتر در مسیرهای پر پیچ و خم کمی چابکتر و سرزندهتر خواهد بود. همچنین میزان سروصدای ورودی به کابین نیز در دورهای پایین نسبتاً کم است اما با بالا رفتن دور موتور شاهد صدای آزاردهنده در کابین خواهد بود. در مجموع باید گفت اختلاف پژو 207 با رانا پلاس در بخش سواری و هندلینگ بسیار کم است و نمیتوان یکی را بر دیگری ارجح دانست.
- قیمت
برخلاف اشتراکات زیاد 207 و رانا پلاس، قیمت دو خودرو در بازار تفاوت آشکاری با یکدیگر دارد و احتمالاً یکی از موارد تعیینکننده در خرید دو محصول موردبحث همین قیمت خواهد بود.
مدل | توضیحات | قیمت نمایندگی | قیمت بازار |
پژو ۲۰۷ | ۳۲۳,۸۰۰,۰۰۰ | ۵۲۱,۰۰۰,۰۰۰ | |
دستی | ۳۴۸,۸۰۰,۰۰۰ | ۵۴۳,۰۰۰,۰۰۰ | |
پژو ۲۰۷ | دستی فرمان هیدرولیک | ۳۳۴,۶۷۷,۰۰۰ | ۵۸۶,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ | دستی فرمان برقی | ۳۱۸,۶۰۰,۰۰۰ | ۶۰۷,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ | دستی پانوراما | ۳۴۳,۷۰۰,۰۰۰ | ۶۶۵,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ | دستی ۶ سرعته پانوراما | ۳۶۶,۱۸۰,۰۰۰ | --- |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | پانوراما TU5P | ۴۲۶,۸۵۳,۰۰۰ | ۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | سقف فلزی | ۴۲۰,۴۲۴,۰۰۰ | ۷۷۲,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | سقف قرمز | ۴۱۸,۸۷۰,۰۰۰ | ۷۳۲,۰۰۰,۰۰۰ |
رانا پلاس | معمولی | ۳۲۹,۱۳۴,۰۰۰ | ۴۸۷,۰۰۰,۰۰۰ |
رانا پلاس | پانوراما | ۳۴۳,۵۵۵,۰۰۰ | ۵۳۸,۰۰۰,۰۰۰ |
- جمعبندی
پژو 207 و رانا پلاس خودروهایی با تکنولوژی و ایمنی چند دهه پیش هستند که اگرچه در مقابل محصولات روز دنیا حرفی برای گفتن نخواهند داشت اما در مقایسه با سایر خودروهای تولیدی داخل شاید گزینه بهتری به نظر برسند. با توجه به اشتراکات وسیع هر دو خودرو به نظر میرسد مواردی همچون فضای کابین و قیمت تعیینکننده پیروز این مقایسه باشند. پژو 207 به عنوان خودرویی هاچبک با فضای بار کم انتخاب اول جوانهاست درحالیکه رانا پلاس به خاطر داشتن صندوق خودرویی خانوادگی محسوب میشود. البته باید به اختلاف قیمت حدود 100 میلیون تومانی رانا پلاس و 207 اشاره کنیم که قطعاً برای بسیاری از خریداران تعیینکننده است.
اگر از نظر بودجه محدودیتی ندارید و ظاهر و پرستیژ خودرو اولویت اصلی شماست، پژو 207 انتخاب بهتری خواهد بود اما اگر خانوادهای کمجمعیت هستید و فضای بار برای شما اولویت مهمتری است قطعاً رانا پلاس گزینه معقولتری به نظر میرسد. جدای از موارد یاد شده، اختلاف قیمت رانا پلاس با 207 قابلتوجه است و حتی نسخه سقف پانوراما رانا پلاس نیز ارزانتر از 207 است و با توجه به اشتراکات هر دو خودرو، به نظر ما رانا پلاس حتی برای جوانان نیز انتخاب معقولانه و بهتری به شمار میرود. لطفاً شما نیز نظرات و تجربیات خود درباره هر دو خودرو را با ما و دیگر خوانندگان مجله پدال در میان بگذارید.