معایب دنا پلاس؛ چرا دنا پلاس نخریم؟
در سال 94 بود که ایرانخودرو از دنا به عنوان خودرویی جدید رونمایی کرد اما از آنجایی که دنا بر اساس پلتفرم پژو 405 و سمند بنا شده بنابراین نمیتوان آن را محصولی متفاوت دانست. در واقع دنا یک فیس لیفت سنگین از سمند به حساب میآید و چنین موضوعی به ویژه در پروفایل جانبی خودرو خودش را نشان میدهد. یکسان بودن نمای جانبی دنا و سمند باعث انتقادات زیادی شد و ایرانخودرو را بر آن داشت تا نسخه جدیدتری از این خودرو به نام دنا پلاس را تولید کند. دنا پلاس با تغییراتی همچون پروفایل جانبی متفاوت، گرافیک جدید چراغهای جلو و عقب و افزوده شدن برخی امکانات تولید شد و هماکنون نیز با افزایش چشمگیر قیمتها قله 1 میلیارد تومان را فتح کرده است! از آنجایی که افراد زیادی به دنبال خرید نمونههای صفرکیلومتر یا کارکرده دنا پلاس هستند بنابراین تصمیم گرفتیم تا برخی از مهمترین ایرادات این خودرو را ذکر کنیم تا با چشم بازتر تصمیمگیری نمایید.
معایب دنا پلاس
در ادامه به برخی از شایعترین ایرادات دنا پلاس اشاره میکنیم.
- پیشرانه EF7 با استهلاک بالا
پیش از این مقالات متعددی درباره پیشرانه EF7 و مقایسه آن پیشرانه TU5 منتشر کردهایم. این موتور که با اصطلاح موتور ملی شناخته میشود بهصورت پایه گازسوز طراحی شده اما در دنا پلاس شاهد استفاده از نسخه بنزینی آن هستیم که اگرچه مشخصات فنی خوبی دارد اما خریداران باید با مشکلاتی همچون هزینههای قطعات بالا و استهلاک زیاد دستوپنجه نرم کنند. برخی مدلهای دنا پلاس از پیشرانه EF7 به همراه توربو استفاده میکنند که استهلاک آن بیشتر شده و باید دردسرهای نگهداری از توربو را نیز در نظر داشته باشید.
- فضای کم کابین
شاید در نگاه از بیرون دنا پلاس خودرویی جادار به حساب آید اما استفاده از صندلیهای جدید و طراحی متفاوت داشبورد باعث شدهاند فضای داخلی این خودرو کمتر از محصولاتی همچون سمند و 405 باشد. اگر فردی بزرگ جثه باشید پای شما با داشبورد برخورد خواهد کرد و درصورتیکه صندلی راننده یا سرنشین جلو را به عقب بکشید فضای پای چندانی برای سرنشینان عقب باقی نخواهد ماند. شاید این موضوع برخلاف انتظارات برخی خریداران از دنا پلاس باشد و باید به آن دقت کرد. در حقیقت فضای صندلیهای عقب دنا پلاس کمی بهتر از خودرویی همچون 206 و 207 است.
- کیفیت ساخت پایین
این موضوع فقط مختص دنا پلاس نیست و اکثر محصولات تولیدی فعلی کیفیت پایینی نسبت به محصولات چند سال قبل دارند. این موضوع با افزایش قیمت خودروها بیشتر به چشم میآید و شاید انتظار داشته باشید با پرداخت مبلغی چند صد میلیون تومانی خودرویی باکیفیت خریداری میکنید اما واقعیت چیز دیگری است. استفاده از پلاستیک خشک در جایجای کابین دنا پلاس اصلاً خوشایند نیست و پس از گذشت اندک زمانی نیز شاهد سروصداهای مختلف درون کابین خواهید بود.
- ایمنی
دنا پلاس بر پایه پلتفرم قدیمی پژو 405 شکل گرفته و طبیعی است که ایمنی قابلتوجهی نداشته باشد. شاید ایرانخودرو مدعی رعایت تمامی استانداردهای موجود باشد اما تصاویری که همهروزه از تصادفات خودروهای داخلی منتشر میشود چیز دیگری را نشان میدهد. طبیعی است که پلتفرمی قدیمی هرچقدر هم به تجهیزات بهروزتری همچون کیسه هوا مجهز شد نخواهد توانست ایمنی سرنشینان را تضمین کند و به همین خاطر توصیه میشود در صورت خرید این خودرو حتماً سرعت مطمئنه را رعایت نمایید.
- سواری نه چندان جالب
از دیگر معایب دنا پلاس میتوان به سواری نسبتاً خشک و کوبش سیستم تعلیق اشاره کرد. در برخی خودروهای دیگر، خشکی سواری باعث بهبود هندلینگ میشود اما این موضوع در دنا پلاس چندان دیده نمیشود و پایداری و هندلینگ آن کاملاً متوسط است. البته نیمه پر لیوان به ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ مربوط میشود که توان توقف بهتری نسبت به خودرویی همچون سمند و 405 ایجاد میکنند.
- ارزش پایین در مبلغ پرداختی
هماکنون قیمت مدلهای فول دنا پلاس در بازار به حدود یک میلیارد تومان رسیده است که بهایی گزاف برای یک خودروی قدیمی با ایمنی و کیفیت پایین خواهد بود. با چنین مبلغی میتوان طیف وسیعی از خودروهای کارکرده همچون مزدا 3، رنو مگان و... را خریداری کرد که اگرچه ریسک خرید محصولی کارکرده را به همراه دارند اما در واقعیت میتوان از ایمنی و کیفیت سواری آنها تا حد زیادی مطمئن بود.
مشخصات فنی دنا پلاس
ایرانخودرو نسخههای گوناگونی از دنا پلاس را با پیشرانههای تنفس طبیعی و توربو و گیربکسهای دستی و اتوماتیک تولید کرده است. در جدول زیر میتوانیم مشخصات نمونههای مختلف این خودرو را مشاهده کنیم:
دنا پلاس | دنا پلاس توربوشارژ | دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک | |
نوع موتور | EF7 | EF7 TC | EF7 TC |
حجم موتور (cc) | 1645 | 1645 | 1645 |
حداکثر توان موتور (hp) | 113 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه | 150 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه | 150 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه |
حداكثر گشتاور (Nm) | 155 نيوتن متر در 3500 -4500 دور در دقيقه | 215 نیوتون متر در 2200 تا 4800 دور در دقیقه | 215 نیوتون متر در 2200 تا 4800 دور در دقیقه |
نسبت تراكم | 11 | 11 | 11 |
تعداد سوپاپ | 16 | 16 | 16 |
نوع سوخت سازگار | بنزين بدون سرب با اكتان 95 | بنزین بدون سرب با اکتان 95 | بنزین بدون سرب با اکتان 95 |
سيستم انژكتوری | پاشش چندنقطهای | پاشش چندنقطهای | پاشش چندنقطهای |
حداکثر سرعت (km/h) | 189 | 205 | 205 |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 12.03 | 10 | 10.5 |
سيستم انتقال قدرت | 5 دنده دستی | 5 و 6 دنده دستی | 6 سرعته اتوماتیک |
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km) | 5.9 | 6.1 | 6.39 |
مصرف سوخت تركيبی (Lit/100 km) | 7.43 | 7.82 | 8.12 |
طول خودرو (mm) | 4559 | 4559 | 4559 |
عرض خودرو (mm) | 1933 | 1933 | 1933 |
ارتفاع خودرو (mm) | 1460 | 1460 | 1460 |
فاصله بين دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | 2671 | 2671 | 2671 |
وزن خودرو بدون سرنشين با مخزن سوخت پر و بدون تجهيزات اضافی (kg) | 1258 | 1334 | 1400 |
گنجايش مخزن سوخت (Lit) | 60 | 60 | 60 |
حجم فضاي صندوقعقب (Lit) | 500 | 500 | 500 |
همچنین بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات دنا – ۱۴۰۲
قیمت دنا پلاس
آیا دنا پلاس ارزش خرید دارد؟
بازار خودروی کشور این روزها شاهد افزایش قابلتوجه قیمتهاست و دنا پلاس نیز از این موضوع در امان نمانده است. درصورتیکه علاقهای به خرید خودرویی کارکرده از برندهای معتبر ندارید و ترجیح میدهید خودرویی داخلی و صفرکیلومتر بخرید دنا پلاس شاید گزینه معقولی باشد. مهمترین مزایای این خودرو شامل طراحی بهتر در مقایسه با دنا معمولی و سمند، بازار خریدوفروش پررونق، خدمات پس از فروش گسترده، تجهیزات بیشتر در مقایسه با دنا معمولی و صندوقعقب جادار خواهند بود. البته همانطور که بالا ذکر کردیم معایب دنا پلاس شامل مواردی همچون کیفیت ساخت پایین، قیمت و هزینههای نگهداری بالاست.