مقایسه دنا جوانان با پژو 405 Mi16، چهل سال اختلاف، پلت‌فرم یکسان، قدرت برابر!

سه‌شنبه 15 خرداد 1403 - 10:30
مطالعه 6 دقیقه
Dena-1
دنا جوانان با 160 اسب بخار قدرت، قوی‌ترین محصول ایران‌خودرو محسوب می‌شود درحالی‌که پژو 405 Mi16 در سال 1987 دقیقاً با همین‌قدر قدرت به بازار آمد.
تبلیغات

بدون شک صنعت خودروسازی کشورمان بسیار به پژو 405 مدیون است. این خودرو در سال 1987 یعنی 37 سال پیش معرفی شد و در سال 1369 به ایران آمد. 405 ابتدا با پیشرانهٔ 1.6 لیتری هشت سوپاپ XU5 در ایران مونتاژ شد که 92 اسب بخار قدرت داشت اما از سال 1374 که فیس‌لیفت 405 به بازار آمد، پیشرانهٔ قوی‌تری 1.9 لیتری XU9 با 110 اسب بخار قدرت در سینهٔ این سدان فرانسوی مونتاژ ایران قرار گرفت که با نام 2000 شناخته می‌شد. پژو اما پیشرانه‌های بسیار قوی‌تری را هم برای 405 ارائه کرد که هیچ‌کدام را در ایران ندیدیم و در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

همچنین بخوانید: مقایسه دنا جوانان و آریزو 5 اسپرت، سدان‌های جوان‌پسند میلیاردی!

در سال 1380 درحالی‌که چند سال از معرفی 406 به‌عنوان جایگزین 405 در اروپا می‌گذشت، ایران‌خودرو اولین خودروی ملی خود را با نام سمند بر اساس پلت‌فرم 405 معرفی کرد. سمند با همهٔ نقص‌ها و کاستی‌هایی که داشت، اتفاق بسیار مهمی در صنعت خودروسازی کشورمان محسوب می‌شد. درحالی‌که ایران‌خودرو قصد تولید سدان‌های جدیدتر و مجهزتری مثل زوبین و پردیس را بر اساس سمند داشت اما هیچ‌کدام از این برنامه‌ها عملی نشدند و نهایتاً سورن به‌عنوان نتیجهٔ نصفه و نیمهٔ این پروژه‌ها در سال 1385 معرفی شد. بااین‌حال، ایران‌خودرو که از پلت‌فرم 405 دست‌بردار نبود، در سال 1388 پروژهٔ توسعهٔ سدانی جدید بر اساس سمند را آغاز کرد که منجر به رونمایی از دنا در اواسط سال 1390 شد.

دنا که بعداً با تجربهٔ فیس‌لیفتی پسوند پلاس گرفت، هم‌اکنون یکی از گران‌ترین و مجهزترین خودروهای ایران خودرو محسوب می‌شود. بااین‌حال، زیر این پوستهٔ بروز همچنان همان پلت‌فرم منسوخ 405 قرار دارد درحالی‌که پژو در سال 1997 یعنی 27 سال پیش این پلت‌فرم را کنار گذاشت. این یعنی هرچند تولید 405 در سال 1399 در کشورمان خاتمه یافت اما تأثیر و ریشه‌های آن همچنان در خودروسازی ایران ادامه دارد و به نظر می‌رسد قرار نیست به این زودی‌ها کمرنگ شود زیرا ایران‌خودرو به‌تازگی نسخهٔ جدیدی از دنا را با نام جوانان معرفی کرده است.

مهم‌ترین ویژگی دنا جوانان، تجهیز به نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ پیشرانهٔ EF7 توربو است که با نام EF7P TC شناخته می‌شود. این موتور هرچند مثل نسخهٔ قبلی 1.7 لیتر حجم دارد اما در میل‌لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون‌ها، پیستون، میل بادامک، سر سیلندر، منیفولدهای هوا و دود، توربوشارژر، سیستم خنک‌کننده و… تغییراتی را تجربه کرده و به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها دوگانه (هم برای سوپاپ‌های هوا و هم دود) نیز مجهز شده است. به لطف این تغییرات، موتور ۱.۷ لیتری ایران‌خودرو حالا 160 اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که 10 اسب بخار قدرت و 25 نیوتن متر گشتاور از موتور EF7 توربوی معمولی بیشتر است.

بنابراین، دنا جوانان قوی‌ترین خودروی تولید داخل لقب خواهد گرفت ولی شاید جالب باشد بدانید که پژو 405 که پلت‌فرم آن هنوز زیر پوستهٔ دنا جوانان پنهان است، در همان زمان معرفی در سال 1987 نسخه‌ای با 160 اسب بخار قدرت داشت، یعنی دقیقاً یکسان با دنا جوانان سال 2024! این نسخه Mi16 نام داشت و از نسخهٔ 16 سوپاپ همان پیشرانهٔ 1.9 لیتری XU9 استفاده می‌کرد که از سال 1374 به بعد در کشورمان دیدیم. نام Mi16 نیز به خاطر همین پیشرانهٔ 16 سوپاپ انتخاب شده بود. این موتور 160 اسب بخار قدرت و 180 نیوتن متر گشتاور در 5 هزار rpm تولید می‌کرد که توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شد.

هرچند گشتاور موتور تنفس طبیعی 405 Mi16 به میزان قابل‌توجهی از گشتاور 240 نیوتن متری موتور توربوشارژ دنا جوانان که در دور بسیار پایین‌تر 1,750 rpm ارائه میشود کمتر است اما این سدان فرانسوی ظرف تنها 8.6 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید درحالی‌که دنا جوانان این کار را در 9.8 ثانیه انجام می‌دهد. البته دلیل اصلی این موضوع وزن است زیرا Mi16 تنها 1085 کیلوگرم وزن دارد درحالی‌که وزن دنا جوانان 1400 کیلوگرم است. بااین‌حال، این اعداد و ارقام نشان می‌دهد چیزی که برای ایران‌خودرو آرزو است، برای پژو خاطره است! 405 Mi16 که حتی در نسخهٔ چهارچرخ محرک هم تولید می‌شد، علاوه بر قدرت بیشتر، در ظاهر نیز با تغییرات ظریفی شامل تجهیز به سپرهای جدید، رکاب‌های جانبی اسپرت، اسپویلر عقب و رینگ‌های پنج پره، نمای اسپرت‌تری پیدا کرده بود.

پژو اما نسخه‌ای حتی قوی‌تر از 405 را هم تولید کرد که T16 نام داشت. این نسخه در سال 1993 برای گرامیداشت موفقیت‌های مسابقه‌ای 405 معرفی شد. 405 T16 به پیشرانهٔ 2 لیتری XU10 توربو با اینترکولر مجهز بود که با بوست معمولی 16 psi، تا 200 اسب بخار قدرت و 288 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد اما حالت اووربوست هم وجود داشت که برای 45 ثانیه با افزایش بوست به 19 psi، قدرت را به 220 اسب بخار می‌رساند. T16 همچنین به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز بود که نیرو را با نسبت 53 به 47 بین چرخ‌های جلو و عقب توزیع می‌کرد. این نسخه ظرف تنها 7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید. در ایران اما احتمالاً یک دهه بعد در نسخهٔ دنا جوانان پلاس شاهد چنین قدرت و پرفورمنسی خواهیم بود!

این مقایسه میزان عقب‌ماندگی صنعت خودروسازی کشورمان را به‌وضوح نشان می‌دهد و می‌بینیم خودرویی که از پلت‌فرم منسوخ پژو 405 استفاده می‌کند، پس از نزدیک به چهار دهه تازه به سطح قدرت سدان فرانسوی‌ها رسیده است. موضوع تأسف‌بارتر اینکه همین دنا جوانان با پلت‌فرم چهار دهه پیش هم با قیمت بسیار گزافی عرضه می‌شود و بخش عمده‌ای از جامعه توان خرید آن را ندارند درحالی‌که 405 Mi16 یک سدان اقتصادی معمولی و در دسترس قشر گسترده‌ای از جامعهٔ اروپا بود.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی دنا جوانان و پژو 405 Mi16

دنا جوانان

پژو 405 Mi16

پیشرانه

1.7 لیتری 4 سیلندر توربو

1.9 لیتری 4 سیلندر

قدرت

160 اسب بخار

160 اسب بخار

گشتاور

240 نیوتن متر

180 نیوتن متر

گیربکس

6 سرعته اتوماتیک

5 سرعته دستی

محور محرک

جلو

جلو

شتاب صفرتاصد

9.8 ثانیه

8.6 ثانیه

وزن خالص

1400 کیلوگرم

1085 کیلوگرم

طول

4,559 میلی‌متر

4,408 میلی‌متر

عرض

1,720 میلی‌متر

1,714 میلی‌متر

ارتفاع

1,460 میلی‌متر

1,406 میلی‌متر

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.