مقایسه دنا جوانان با تارا V4؛ مشخصات، قیمت و هر آنچه باید دانست
شرکت ایرانخودرو چندین سدان تقریباً هماندازه و هم قیمت را در کنار یکدیگر تولید میکند که دنا و تارا جزو همین دسته هستند. این شرکت اخیراً نسخه جدیدی از دنا با پسوند جوانان را معرفی کرده است، خودرویی که اگرچه در ظاهر از قدرت بیشتری بهره میبرد اما همان زیرساخت قدیمی پژو را به همراه دارد. در طرف دیگر تارا را داریم که در واقع نسخه ایرانیزه شده از پژو 301 است که اگرچه بازهم خودرویی قدیمی محسوب میشود اما نسبت به دنا خودرویی مدرنتر محسوب میشود. میخواهیم در این مطلب مقایسه دنا جوانان با تارا V4 را داشته باشیم و به خریداران این دو خودرو در انتخابی منطقی کمک نماییم.
همچنین بخوانید:
مقایسه دنا جوانان با تارا V4
طراحی ظاهری
درباره طراحی ظاهری دنا به کرات سخن گفتهایم. این خودرو اساساً از پلتفرم پژو 405 سود میبرد، نسخهای کاملاً دگرگون شده از سمند است و با اینکه در اکثر بخشهای بدنه این قرابت را پنهان میکند اما کماکان از برخی زوایا ریشه قدیمی خود را نشان میدهد. ایرانخودرو سعی داشته با برخی جزئیات جدید از جمله گرافیک متفاوت چراغها، تریم قرمز رنگ سپر و رکاب جانبی نقرهای، دنا جوانان را از مدلهای استاندارد متمایز کند. تارا نیز از طراحی نسبتاً بحثبرانگیزی به ویژه در بخش عقب استفاده کرده است. با اینکه تارا خودرویی متفاوت در مقایسه با محصولات قدیمی ایرانخودرو به شمار میرود اما لزوماً خودروی زیبایی نیست و در مقایسه طراحی ظاهری دنا جوانان با تارا V4 کفه ترازو به سمت دنا سنگینی خواهد کرد.
در همین زمینه بخوانید:
- مقایسه تارا با سورن پلاس
- مقایسه پژو پارس TU5 با تارا
- مقایسه شاهین با تارا
- مقایسه تارا V4 با چری آریزو 5
طراحی داخلی
در بخش داخلی دو خودرو نیز تفاوتهای زیادی دیده میشود. دنا جوانان بازهم با حداقل تغییرات همراه است و مواردی همچون فرمان دی کات، استارت دکمهای، تودوزی جدید، تریم متفاوت داشبورد، دستهدنده جدید و... در آن وجود دارند. کلیت طراحی داشبورد دنا را میتوان قابلقبول دانست هرچند از نظر کیفیت متریال بکار رفته جای تعریفی وجود ندارد و انتظار میرود بعد از چند سال استفاده سر و صدای زیادی از درها و ستونها به گوش برسد.
در مقابل تارا ترجیح داده از داشبورد سیتروئن C3 XR بجای داشبورد اصلی پژو 301 استفاده نماید. تارا V4 نسبت به نسخه استاندارد این خودرو دارای تغییراتی است که از جمله آن میتوان به دستگیرههای متفاوت، انتقال شیشهبالابرها از کنسول به درها و... اشاره داشت. با اینکه تارا V4 قیمت بالایی دارد اما از نظر متریال بکار رفته نمره مطلوبی نمیگیرد چراکه در سراسر کابین از پلاستیک خشک استفاده شده است. از نظر طراحی داخلی باید دنا جوانان را برتر دانست هرچند کیفیت متریال کابین هر دو خودرو چنگی به دل نمیزند.
تجهیزات و امکانات
دنا جوانان و تارا V4 جزو گرانترین و مجهزترین خودروهای ایرانخودرو هستند و به همین خاطر با تجهیزات نسبتاً کاملی (در مقایسه با خودروهای داخلی) عرضه میشوند. از نظر سطح تجهیزات و امکانات تفاوت چشمگیر و تعیین کنندهای بین دو خودرو وجود ندارد و شاید برخی اختلافات جزئی بین آنها دیده شود که روی نظر نهایی خریدار تأثیر چشمگیری نمیگذارد. در جدول زیر تجهیزات و امکانات هر دو خودرو دیده میشوند.
تجهیزات و امکانات | تارا V4 LX | دنا جوانان |
ترمز | ترمز جلو و عقب ديسكی، سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، سيستم كمكی ترمز (HBA)، سيستم كمك در سربالایی (HSA)، سيستم كنترل پايداری الكتريكی (ESC)، سيستم كنترل كشش (TCS) | ترمز جلو و عقب ديسكی، سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، سيستم كمكي ترمز (HBA)، سيستم كمك در سربالايی (HSA)، سيستم كنترل پايداری الكتريكی (ESC)، سيستم كنترل كشش (TCS) |
کیسه هوای ایمنی | راننده و سرنشين جلو و جانبی (4 عدد) | راننده و سرنشين جلو و جانبی (4 عدد) |
فرمان | برقی، كليدهای كنترلی روی فرمان (MFC) | برقی، كليدهای كنترلی روی فرمان (MFC)، غربيلك فرمان D-Cut |
سیستم تهویه | برقی | اتوماتيك، كانال تهويه برای سرنشينان عقب |
سیستم صوتی | مالتی مدیا، میرورلینک | مالتی مدیا، میرورلینک |
چراغها | مجموعه چراغ عقب طرح جديد، مه شکنهای جلو و عقب، قابليت تنظیم ارتفاع برقی نور چراغ جلو از داخل خودرو، مجهز به چراغ روز، سيستم روشنایی ترك خودرو (Follow Me Home)، چراغ خوشآمد گويی درهای جلو | چراغ مه شكن جلو و عقب، قابليت تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ جلو و عقب جديد (چراغ جلو دارای لامپ LED و طرح نئون، مجهز به چراغ روز)، چراغ روشنايی فضای پايين پا در هنگام سوار و پياده شدن، چراغ نقشهخوان، سيستم روشنايی ترك خودرو (Follow Me Home) |
آينهها | آینههای جانبی برقی تاشونده راهنمادار همرنگ بدنه، آينه داخل فتوکرومیک | آینههای جانبی برقی تاشونده راهنمادار همرنگ بدنه، آينه داخل الكتروكروميک |
شیشهها | شیشهبالابر درهای جلو و عقب برقی، شيشه راننده مجهز به آنتی ترپ | شیشهبالابر برقی درهای جلو و عقب |
تزئینات | تريم مشكی، دستهدنده و فرمان چرم، روكش چرم و پارچهای صندلی | تريم مشكی، دستهدنده و فرمان چرم، روكش پارچهای صندلی |
تجهیزات ایمنی | ايموبيلايزر، قفل مركزی با ريموت، كمربندهای ايمنی سرنشينان جلو 3 نقطهای با قابليت تنظيم ارتفاع، سيستم قطع خودكار سوخت، فرمان قابل تنظيم در دو جهت، سنسور دندهعقب، دوربين ديد عقب دايناميک، اخطار كاهش باد لاستیکها (TPMS) ايزوفيكس، دارای استاندارد عابر پياده | ايموبيلايزر، قفل مركزی با ريموت، سيستم قطع خودكار سوخت، فرمان قابل تنظيم در دو جهت، ايزوفيكس، سيستم نشانگر باد لاستیکها (TPMS)، دارای استاندارد عابر پياده |
رینگ و لاستیک | 16 اينچ آلومينيومی | 16 اينچ آلومينيومی |
صندلی | صندلی راننده و سرنشين جلو 6 حركته برقی، پشتسری صندلیهای جلو و عقب قابل تنظيم، صندلیهای عقب تاشو، گرمکن صندلی راننده و سرنشين جلو، تنظيم گودی كمر صندلی راننده | صندلی راننده و سرنشين جلو ٨ حركته برقی، پشتسری صندلیهای جلو قابل تنظيم |
سایر تجهیزات | كروز كنترل، سنسور نور و باران، ورود بدون كليد (دستگيره كرومی لمسی)، بازکن قفل درب صندوق از داخل خودرو و از راه دور با ریموت، کاور موتور، سيستم راهنمای تعويض دنده (GSI) زير آرنجي صندلیهای جلو و عقب، رودری های جلو و عقب جديد (اضافه شدن كليدهای شیشهبالابر)، باز شدن صندوق با پا، آنتن کوسهای و برفپاککنهای ژلهای | سنسور نور و باران، سيستم ورود بدون كليد و استارت دکمهای، نمايشگر دمای محيط، دسترسی به صندوقعقب از داخل، كليد بازکن درب صندوقعقب از داخل، سيستم راهنمای تعويض دنده (GSI)، |
قوای محرکه
در مقایسه دنا جوانان و تارا V4 به یکی از مهمترین تفاوتهای این دو خودرو میرسیم که قطعاً میتواند روی نظر نهایی خریدار تأثیرگذار باشد. مهندسین ایرانخودرو با اعمال تغییرات روی پیشرانه EF7 قدرت و گشتاور پیشرانه دنا جوانان را به 161 اسب بخار و 240 نیوتون متر رساندهاند. این نیروگاه آهنین که حالا با کد EF7PTC شناخته میشود 1.7 لیتر حجم دارد و حداکثر گشتاور خود را از دور 1750 در دسترس راننده قرار میدهد. یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک نیز نیرو را راهی چرخها میکند. ایرانخودرو هنوز مشخصات عملکردی دنا جوانان را اعلام نکرده اما قطعاً شتاب این خودرو بهتر از شتاب 10.5 ثانیهای مدل استاندارد دنا پلاس توربو شارژر اتوماتیک با 150 اسب بخار قدرت خواهد بود.
همچنین بخوانید:
در طرف مقابل تارا V4 به عنوان کاملترین تیپ این خودرو به پیشرانه 1.6 لیتری TU5P مجهز است. این پیشرانه نسخه ارتقا یافته از TU5 معروف است و حالا 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتون متر گشتاور تولید میکند. به این ترتیب اختلاف قابلتوجهی بین خروجی پیشرانه تارا و دنا جوانان وجود دارد. تارا نیز همانند دنا جوانان به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک مجهز شده است. واضح است که تارا با این مشخصات توان رقابت با دنا جوانان را نخواهد داشت و شتاب 13 ثانیهای اعلامی نیز مؤید همین نکته است؛ اما باید به این نکته اشاره کرد که پیشرانه توربوی دنا در درازمدت میتواند با مشکلاتی مواجه شود مخصوصاً اگر کیفیت سوخت مورداستفاده پایین باشد. این در حالی است که پیشرانه تارا در طول این سالها کیفیت نسبتاً خوب خود را ثابت کرده و هزینههای نگهداری و استهلاک پایینتری دارد. با این تفاسیر و بدون در نظر گرفتن فاکتورهایی همچون استهلاک و هزینههای نگهداری، دنا جوانان در بخش قوای محرکه کاملاً برتر از تارا V4 خواهد بود.
تارا V4 LX | دنا جوانان | |
نوع موتور | TU5P | EF7PTC |
حجم موتور (cc) | 1587 | 1645 |
حداکثر توان موتور (hp) | 113 | 161 |
حداكثر گشتاور (Nm) | 144 | 240 |
نسبت تراكم | 11 | - |
تعداد سوپاپ | 16 | 16 |
نوع سوخت سازگار | بنزين بدون سرب با اكتان 95 | بنزین بدون سرب با اکتان 95 |
سيستم انژكتوری | پاشش چندنقطهای | پاشش چندنقطهای |
حداکثر سرعت (km/h) | 190 | - |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 13 | - |
سيستم انتقال قدرت | اتوماتيک 6 سرعته | اتوماتیک 6 سرعته |
مصرف سوخت تركيبی (Lit/100 km) | 7/29 | - |
طول خودرو (mm) | 4519 | 4559 |
عرض خودرو بدون احتساب آینه جانبی (mm) | 1748 | 1720 |
ارتفاع خودرو (mm) | 1466 | 1460 |
فاصله بين دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | 2652 | 2671 |
وزن خودرو بدون سرنشين با مخزن سوخت پر و بدون تجهيزات اضافی (kg) | 1268 | - |
گنجايش مخزن سوخت (Lit) | 50 | 60 |
حجم فضاي صندوقعقب (Lit) | 640 | 500 |
گارانتی | 3 سال يا 60/000 كيلومتر (هرکدام زودتر فرا برسد) | 3 سال يا 60/000 كيلومتر (هرکدام زودتر فرا برسد) |
سواری و هندلینگ
مقایسه دنا جوانان با تارا V4 به بخش سواری و هندلینگ میرسد. اگرچه دنا جوانان فعلاً راهی بازار نشده اما ایرانخودرو اشارهای به بهبود شاسی و سیستم تعلیق این خودرو نکرده است و انتظار هم نمیرود که تغییراتی در این بخشها رخ دهد و به همین خاطر همچنان حس و حال سمند در پشت فرمان دنا تداعی خواهد شد. موقعیت نشستن روی صندلی این خودرو شباهت زیادی به سمند دارد و با اینکه سیستم تعلیق میتواند در جاده عملکرد قابل قبولی داشته باشد اما ناهمواریها و دستاندازهای بزرگ کاملاً به کابین راه پیدا میکنند. با وجود سیستمهای کنترل کشش و پایداری، دنا جوانان میتواند عملکرد بهتری در پیچها داشته باشد اما باید در نظر داشت که ساختار این خودرو به چند دهه قبل بازمیگردد و بنابراین همواره باید جانب احتیاط را در نظر داشت.
جهت اطلاع بیشتر:
تارا علیرغم استفاده از پیشرانهای ضعیفتر هماهنگی خوبی را به نمایش میگذارد اما نباید انتظار شتاب و عملکردی مشابه دنا جوانان را داشت. بیشک این خودرو در جادههای شیبدار و پر پیچ و خم رقابت را به دنا واگذار خواهد کرد. سواری تارا در مجموع نسبتاً نرم است اما هندلینگ آن نیز همانند دنا جوانان است و نباید خیلی با آن به فکر رانندگی اسپرت بود. در این بخش هر دو خودرو عملکردی تقریباً همسطح با یکدیگر دارند.
قیمت
در حال حاضر قیمت مجهزترین تیپ از دنا پلاس در بازار که از نوع دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال است به فراتر از 1 میلیارد تومان میرسد و بنابراین دنا جوانان با بهایی بالاتر در بازار خریدوفروش خواهد شد. البته فعلاً قیمت کارخانهای این خودرو مشخص نشده و شاید هم خرید آن از کارخانه کار بسیار سختی باشد. تارا V4 LX نیز قیمت حدود 1 میلیارد و 60 میلیون تومانی دارد و احتمالاً با دنا جوانان در یک رده قیمتی قرار خواهد گرفت. به این ترتیب رقابت فشردهای بین دو خودرو وجود خواهد داشت. جهت اطلاع از قیمت خودرو میتوانید به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه نمایید.
نتیجهگیری
بیشک پرداخت بیش از یک میلیارد تومان برای خودروهایی قدیمی و با ایمنی ضعیف با هیچ منطقی سازگار نخواهد بود اما این وضعیت در بازار خودرو وجود دارد و هماکنون دنا جوانان و تارا V4 با چنین قیمتهایی عرضه میشوند. از جمله مزایای دنا جوانان میتوان به طراحی ظاهری جذابتر، پیشرانه قویتر، کابین با طراحی مناسب و احتمالاً بازار خریدوفروش بهتر اشاره کرد. درصورتیکه اولویت شما همین فاکتورها باشد بیشک دنا جوانان گزینه بهتری خواهد بود؛ اما اگر به دنبال خودرویی تنفس طبیعی با استهلاک کمتر هستید انتخاب تارا V4 منطقی است هرچند با پرداخت بیش از یک میلیارد تومان مالک خودرویی میشوید که قدرت و شتاب ضعیفی دارد. نظر شما دراینباره چیست؟
[poll id="198"]