مقایسه تارا و دنا پلاس؛ مشخصات، قیمت و هر آنچه باید دانست
در مقاله پیش رو دو سدان پرفروش ایرانخودرو در بازار یعنی تارا و دنا پلاس را با یکدیگر مقایسه میکنیم تا خریداران با دید بازتری نسبت به انتخاب خودروی خود اقدام کنند.
بازار خودروی کشورمان پذیرای انبوهی از خودروهای قدیمی با ساختاری مشترک و البته ظاهری نسبتاً متفاوت است. بارزترین مثال این موضوع را میتوان سمند، سورن، دنا و دنا پلاس دانست که همگی دارای یک ریشه مشترک هستند اما با قیمتهای گوناگون عرضه میشوند. از طرف دیگر باید به سدان تارا اشاره کنیم که در کلاسی مشابه دنا پلاس قرار میگیرد و شاید برخی افراد در انتخاب این دو خودرو بر سر دوراهی قرار گیرند.
در حال حاضر اگر به دنبال خرید یک سدان خانوادگی با قیمت حدود 800 میلیون تومان باشید دو خودروی تارا و دنا پلاس را پیش روی خود خواهید داشت. ما میخواهیم در جدیدترین قسمت از مطالب راهنمای خرید پدال مقایسه تارا و دنا پلاس را داشته باشیم تا در نهایت بتوانیم نقاط قوت و ضعف آنها را خدمت شما عزیزان ارائه کنیم. با اینکه هر دو خودرو با گیربکس اتوماتیک نیز در دسترس هستند و دنا پلاس با پیشرانه توربو نیز عرضه شده اما میخواهیم نسخههای گیربکس دستی هر دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم.
همچنین بخوانید:
- مقایسه دنا جوانان با تارا V4؛ مشخصات، قیمت و هر آنچه باید دانست
- مقایسه دنا جوانان با دنا پلاس اتوماتیک؛ مشخصات، تفاوت و آنچه باید بدانید
- مقایسه دنا پلاس با پژو 207؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید
- مقایسه شاهین و دنا پلاس، رقابت سدانهای ایرانی 600 میلیونی
ایرانخودرو پس از افزایش انتقادات نسبت به طراحی دنا معمولی اقدام به معرفی نسخه پلاس آن کرد. عمدهترین تغییر این خودرو به پروفایل جانبی و همچنین گرافیک چراغهای جلو و عقب مربوط میشود. این شرکت پس از نسخه استاندارد دنا پلاس در سالهای قبل مدلهای توربو دستی و توربو اتوماتیک آن را نیز تولید نمود و اخیراً هم مدل دنا جوانان رونمایی شده است. تارا هم سدانی شکل گرفته بر اساس پژو 301 است که اگرچه از پلتفرمی مدرنتر نسبت به دنا پلاس سود میبرد اما یک خودروی اقتصادی به شمار میرود و نباید از آن انتظار چندانی داشت. با این تفاسیر به مقایسه تارا و دنا پلاس میپردازیم.
مقایسه تارا و دنا پلاس
طراحی ظاهری
سدان تارا از طراحی متفاوتی نسبت به پژو 301 سود میبرد اما این طراحی خیلی جذاب از کار درنیامده است. طراحان اگرچه سعی داشتهاند به ویژه در بخش عقب از المانهای مدرن دنیای خودرو استفاده کنند اما عدم رعایت تناسبات منجر به طراحی ناهماهنگ چراغها شده است. نوع نورپردازی این چراغها نیز محل انتقاد بوده تا جایی که ایرانخودرو در نسخه V4 تارا گرافیک چراغهای عقب را تغییر داده است.
با اینکه دنا پلاس در مجموع طراحی مدرن و متناسبی ندارد اما در مقایسه با سایر خودروهای سالخورده بازار میتوان آن را مطلوب ارزیابی کرد. ایرانخودرو برای تمایز دنا پلاس از نسخه معمولی این خودرو نسبت به تغییر پروفایل جانبی و استفاده از خطوط گیرا در این بخش استفاده کرده است. چراغهای جلو به ویژه با دیلایت های LED و سپر عضلانی طراحی بهتری دارند و در بخش عقب نیز کلیت کار مشابه دنا معمولی است. با این تفاسیر به نظر میرسد طراحی ظاهری دنا پلاس دلپذیرتر و بهتر از تارا خواهد بود و در بخش طراحی ظاهری کفه ترازو به سمت دنا پلاس سنگینی میکند.
همچنین بخوانید:
- مقایسه تارا با سورن پلاس؛ مشخصات، قیمت و هر آنچه باید بدانید
- مقایسه تارا V4 با چری آریزو 5، تقابل سدانهای ایرانی و چینی
- مقایسه شاهین با تارا، کدام سدان ایرانی را بخریم؟
- مقایسه پژو پارس TU5 با تارا؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید
طراحی داخلی
شاید از تارا به عنوان خودرویی جدیدتر انتظارات بالاتری به ویژه در بخش طراحی و متریال داخل کابین داشته باشید اما باید دانست تارا و پژو 301 سدان هایی کاملاً اقتصادی هستند و این موضوع خود را در کابین نشان میدهد. طراحی کابین تارا کاملاً معمولی است و اگرچه از نظر ارگونومی مشکلی ندارد اما کیفیت مواد بکار رفته در آن جالب نیست و ردپای پلاستیک خشک را در جایجای کابین میتوان دید. در نسخه دستی تارا هم محل قرارگیری کلید بالابر شیشهها جای سؤال دارد و یکی دیگر از تغییرات تارا V4 LX به همین موضوع مربوط میشود.
در مقابل باید به طراحی کابین دنا پلاس اشاره نماییم که تفاوت خاصی با نسخه معمولی دنا ندارد اما از طراحی یک دست و قابل قبولی سود میبرد. اجزای مختلف و کلیدها در محل مناسبی قرار گرفتهاند و مشکل خاصی ندارند اما همانند تارا نباید انتظار کیفیت چندانی را از متریال بکار رفته داشته باشیم و افت کیفیت قطعات پس از مدتی استفاده مشهود خواهد بود. اگر بخواهیم درباره طراحی داخلی این دو خودرو نظر دهیم شاید کابین دنا پلاس کمی بهتر از تارا کار شده باشد اما از نظر کیفیتی تارا در ردهبالاتری قرار میگیرد هرچند اختلاف دو خودرو از این نظر زیاد نیست.
تجهیزات و امکانات
مقایسه تارا و دنا پلاس به بخش تجهیزات میرسد و علیرغم اینکه هر دو خودرو قیمت بالایی دارند اما حداقلهای ممکن را در اختیار خریداران قرار میدهند. در این بخش اختلاف قطعی و بزرگی بین سدان های ایرانخودرو وجود ندارد و نمیتوان بر اساس فقدان برخی تجهیزات در دو مدل نظری قطعی درباره خرید تارا و دنا پلاس داشت. البته فقدان برخی سیستمهای ایمنی همچون کنترل پایداری و کنترل کشش در دنا پلاس میتواند روی تواناییهای حرکتی آن تأثیرگذار باشد ضمن اینکه ترمزهای عقب این خودرو از نوع کاسهای هستند که جای سؤال دارد. در جدول زیر میتوانیم لیست تجهیزات و امکانات هر دو خودرو را مشاهده کنیم.
تارا دندهای | دنا پلاس | |
ترمز | سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو و عقب ديسكی، سيستم كمكی ترمز (HBA)، سيستم كمک در سربالايی (HSA)، سيستم كنترل پايداری الكتريكی (ESC)، سيستم كنترل كشش (TCS) | سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو ديسكی با سيستم خنک شونده، ترمز عقب ديسكی، كد كلاس 70322 و 70323: ترمز عقب کاسهای |
کیسه هوای ایمنی | كيسه هوای راننده و سرنشين جلو | كد كلاس 70301 و 70304: كيسه هوای راننده و سرنشين جلو و جانبی (4 عدد)، كد كلاس 70306 و 70307 و 70309 و 70310 و 70314 و 70316 و 70317 و 70322 و 70323: كيسه هوای راننده و سرنشين جلو (2 عدد) |
فرمان | برقی، كليدهای كنترلی روی فرمان (MFC) | هیدرولیکی، كليدهای كنترلی روی فرمان (MFC) |
سیستم تهویه | برقی | اتوماتيک، كانال تهويه براي سرنشينان عقب |
سیستم صوتی | مالتی مدیا، میرورلینک | سيستم مالتی مديا |
چراغها | مه شکنهای جلو و عقب، قابليت تنظیم ارتفاع برقی نور چراغ جلو از داخل خودرو، مجهز به چراغ روز، سيستم روشنایی ترک خودرو (Follow Me Home) | چراغ مه شكن جلو و عقب، قابليت تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ جلو و عقب جديد (چراغ جلو دارای لامپ LED و طرح نئون، مجهز به چراغ روز)، چراغ روشنايی فضای پايين پا در هنگام سوار و پياده شدن، چراغ نقشهخوان، سيستم روشنايی ترک خودرو (Follow Me Home)، كد كلاس 70323: روشن شدن چراغهای عقب همزمان با چراغ روز Position Lamp |
آينهها | آینههای جانبی برقی راهنما دار همرنگ بدنه | آینههای جانبی برقی تاشونده راهنما دار همرنگ بدنه، طرح جديد |
شیشهها | شیشهبالابر درهای جلو و عقب برقی، شيشه راننده مجهز به آنتی ترپ | شیشهبالابر برقی درهای جلو و عقب |
تزئینات | تريم مشكی، روكش پارچهای صندلی | قطعات دكوراتيو طرح چوب، دستگیرههای درها به رنگ كروم، نوار كرومی دور شيشه درها، تودوزی مخمل، کفپوش موكتی روكش پارچهای صندلی، کد کلاس 70301 و 70306 و 70309 و 70316 و 70317 و 70322 و 70323: تريم مشكی، کد کلاس 70304 و 70307 و 70310 و 70314: تريم دو رنگ |
تجهیزات ایمنی | قفل مركزی با ريموت، كمربندهای ايمني سرنشينان جلو 3 نقطهای با قابليت تنظيم ارتفاع، فرمان قابل تنظيم زاويه در دو جهت، ايزوفيكس، سنسور دندهعقب، سيستم قطع خودكار سوخت | ايموبيلايزر، قفل مركزی با ريموت، كمربندهای ايمنی سرنشينان جلو 3 نقطهای با قابليت تنظيم ارتفاع، فرمان تلسكوپی، صندلی عقب مجهز به ايزوفيكس، سنسور دندهعقب، دوربين ديد عقب، سيستم قطع سوخت خودكار |
رینگ و لاستیک | 15 اينچ فولادی | 15 اينچ آلومينيومی، كد كلاس 70322 و 70323: 15 اينچ فولادی |
صندلی | صندلی راننده 6 حركته دستی و صندلی سرنشين جلو 4 حركته دستی، پشتسری صندلیهای جلو و عقب قابل تنظيم، صندلیهای عقب تاشو | صندلی راننده و سرنشين جلو 8 حركته برقی، پشتسری صندلیهای جلو قابل تنظيم |
سایر تجهیزات | اخطار كاهش باد لاستیکها (TPMS)، كروز كنترل و محدود كننده سرعت، بازكن قفل در صندوقعقب از داخل و روی سوييچ، کاور موتور، سيستم راهنمای تعويض دنده (GSI)، كد كلاس 32207 و 32210: سنسور نور و باران | كد كلاس 70301 و 70304 و 70306 و 70307: سان روف، جا عينكی دارد، كروز كنترل، نمايشگر دمای محيط، تغيير استايل جانبی خودرو (درها به همراه شيشه لچكی عقب، دستگيرهها، گلگيرها)، بازكن قفل در صندوقعقب از داخل، دسترسي به صندوقعقب از داخل |
قوای محرکه
به یکی از مهمترین آیتمهای مقایسه تارا و دنا پلاس یعنی پیشرانه میرسیم. تارا از پیشرانه ارتقا یافته TU5P سود میبرد که 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتون متر گشتاور را از طریق گیربکس 5 و 6 سرعته دستی راهی چرخهای جلو میکند. این پیشرانه که قبلاً در محصولات متنوع ایرانخودرو بکار رفته عملکردی نرم و صدایی کم دارد و مصرف سوخت آن به ویژه در بزرگراهها نیز مناسب خواهد بود. البته نباید از تارا انتظار شتاب گیری چندان سریعی را داشته باشید اما در ترددهای روزمره اکثر نیازهای یک خانواده را برطرف خواهد کرد.
در همین زمینه بخوانید:
- معایب تارا اتوماتیک و دندهای؛ هر آنچه باید قبل از خرید بدانید
- معایب دنا پلاس؛ هر آنچه که باید قبل از خرید بدانید
- هزینه و اجرت تعمیرات دنا
در مقابل دنا پلاس به پیشرانه معروف EF7 تنفس طبیعی مجهز است که 113 اسب بخار قدرت و 155 نیوتون متر گشتاور تولید میکند. این نیرو نیز از طریق گیربکس 5 سرعته دستی به چرخها میرسد. پیشرانه دنا پلاس در دورهای میانی کشش خوبی را برای این جثه نسبتاً سنگین مهیا میسازد و شتاب گیری این خودرو اندکی بهتر از تارا خواهد بود هرچند میزان استهلاک آن بیشتر از پیشرانه تاراست و به مراقبت و نگهداری بیشتری نیاز دارد. در جدول زیر مشخصات فنی هر دو خودرو ذکر شده است.
تارا دستی | دنا پلاس | |
نوع موتور | TU5P | EF7 |
حجم موتور (cc) | 1587 | 1645 |
حداکثر توان موتور (hp) | 113 اسب بخار در 5800 دور در دقيقه | 113 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداكثر گشتاور (Nm) | 144 نيوتن متر در 4000 دور در دقيقه | 155 نیوتون متر در 3500-4500 دور در دقیقه |
نسبت تراكم | 11 | 11 |
تعداد سوپاپ | 16 | 16 |
نوع سوخت سازگار | بنزين بدون سرب با اكتان 95 | بنزین بدون سرب با اکتان 95 |
سيستم انژكتوری | پاشش چندنقطهای | پاشش چندنقطهای |
حداکثر سرعت (km/h) | 190 | 189 |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 12.5 | 12.03 |
سيستم انتقال قدرت | 5 دنده دستی، كد كلاس 32210: 6 دنده دستی | 5 دنده دستی |
مصرف سوخت تركيبی (Lit/100 km) | 7.06 | 7.43 |
طول خودرو (mm) | 4519 | 4559 |
عرض خودرو بدون احتساب آینه جانبی (mm) | 1748 | 1720 |
ارتفاع خودرو (mm) | 1466 | 1460 |
فاصله بين دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | 2652 | 2671 |
وزن خودرو بدون سرنشين با مخزن سوخت پر و بدون تجهيزات اضافی (kg) | 1170 | 1258 |
گنجايش مخزن سوخت (Lit) | 50 | 60 |
حجم فضاي صندوق عقب (Lit) | 640 | 500 |
گارانتی | 3 سال يا 60/000 كيلومتر (هرکدام زودتر فرا برسد) | 3 سال يا 60/000 كيلومتر (هرکدام زودتر فرا برسد) |
سواری و هندلینگ
نوبت به بررسی تواناییهای حرکتی و هندلینگ این دو سدان ایرانخودرو میرسد. اولین نکته درباره تارا به عملکرد نرم و کمصدای پیشرانه مربوط میشود هرچند در دورهای بالا صدا به کابین نفوذ پیدا میکند. این خودرو به خاطر استفاده از سیستمهای کنترل کشش و پایداری هندلینگ ایمنتری به ویژه در زمان عبور از پیچها دارد و با توجه به وزن کمتر خود در مقایسه با دنا پلاس پا به پای آن حرکت خواهد کرد هرچند اختلاف جزئی در شتاب گیری هر دو خودرو وجود دارد. البته باید دانست تارا سدانی اقتصادی است که برای رانندگی پرفشار طراحی نشده و بنابراین باید همواره به تواناییهای آن دقت داشت.
در مقابل دنا پلاس از موقعیت سواری مشابه سمند برخوردار است و با نشستن پشت فرمان آن و چند دقیقه رانندگی به این نکته پی خواهید برد. سواری دنا پلاس نسبتاً نرم است و در ابتدای حرکت شاید به علت وزن بالا شتاب گیری کندی داشته باشد اما با افزایش دور پیشرانه وضعیت آن بهتر میشود. نبود سیستمهای کنترل پایداری و کشش میتوانند روی هندلینگ خودرو تأثیر منفی داشته باشند و با این خودرو نیز نباید بیمهابا به سمت پیچها حمله کرد. در مجموع سواری و هندلینگ دو خودرو تقریباً در یک سطح قرار دارند اما مانور پذیری تارا اندکی بهتر از دنا پلاس است.
قیمت
در جدول زیر قیمت خانواده تارا و دنا پلاس ذکر شده است. همانطور که مشاهده میشود نسخههای دستی این دو خودرو حدود 15 میلیون تومان اختلاف قیمت دارند که شاید برای برخی افراد تعیینکننده باشد. برای اطلاع از قیمت روز خودرو میتوانید به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه نمایید.
مدل | مشخصات | قیمت کارخانه | قیمت بازار |
دنا پلاس تیپ ۱ | قالپاق+کاسهای | - | ۸۰۵,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس EF7P | شش سرعته دستی | ۵۵۸,۱۵۰,۰۰۰ | ۸۳۳,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس توربو | دستی-۸۵ گانه | ۴۸۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۹۳۴,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس توربو | اتوماتیک-۸۵ گانه | - | ۹۹۵,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس توربو | اتوماتیک-آپشنال | ۶۹۹,۹۳۹,۰۰۰ | ۱,۰۵۳,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا جوانان | موتور EFP-اتوماتیک | - | به زودی |
تارا | دستی V1 | 586,932,000 | 820,000,000 |
تارا | دستی V3 | به زودی | - |
تارا | اتوماتیک V2 | - | 906,000,000 |
تارا | اتوماتیک V4 | 689,309,000 | 1,078,000 |
جمعبندی
در حال حاضر ایرانخودرو چندین سدان تقریباً همکلاس را در کنار یکدیگر عرضه میکند و همین امر خریداران را بر سر دو راهی قرار میدهد. خانوادههایی که خواهان خرید یک سدان کم استهلاک و بیدردسر هستند چارهای جز انتخاب محصولاتی همچون تارا و دنا پلاس نخواهند داشت. این دو خودرو از نظر کلاس و قیمت تقریباً در یک سطح قرار دارند اما تارا دارای مزایایی همچون پیشرانه کممصرف و با استهلاک پایینتر، فضای کابین و بار بزرگتر و سیستمهای ایمنی و پلتفرم مدرنتر است و در مقابل بازار دستدوم ضعیفتری دارد؛ اما دنا پلاس از طراحی زیباتر، شتاب گیری کمی بهتر و مهمتر از همه بازار خریدوفروش پررونقتر سود میبرد ولی قوای محرکه آن استهلاک بالاتری دارد و نیازمند توجه و مراقبت بیشتری است. با این تفاسیر انتخاب شما کدام سدان خواهد بود؟ از مالکان عزیز تارا و سدان پلاس نیز درخواست میشود تجربیات خرید و مالکیت خودروی خود را با ما و کاربران به اشتراک بگذارند.
[poll id="198"]