مقایسه جک j4 با دنا پلاس؛ مشخصات، قیمت و هر آنچه باید دانست

دوشنبه 4 تیر 1403 - 15:30
مطالعه 14 دقیقه
1
در یکی دیگر از مطالب راهنمای خرید مجله پدال به سراغ دو سدان موجود در بازار یعنی جک j4 و دنا پلاس رفته‌ایم تا آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم.
تبلیغات

روند پیشرفت خودروسازان چینی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و در حال حاضر شاهد ترس قدرت‌های بزرگ صنعت خودرو از برندهای این کشور هستیم تا جایی که کار به وضع تعرفه‌های سنگین روی خودروهای وارداتی چینی رسیده است؛ اما داستان خودروهای چینی در کشور ما متفاوت است و برندهای این کشور از سال‌ها قبل روند مداومی را در به دست گرفتن بازار شروع کرده‌اند و هم‌اکنون شاهد عرضه انواع و اقسام خودروهای چینی در کشور هستیم که می‌توانند رقیبی برای مدل‌های قدیمی تولید داخلی باشند.

در همین زمینه بخوانید:

یکی از این خودروها سدان جک j4 است که اگرچه از نظر سهم بازار به پای خودرویی همچون دنا پلاس نمی‌رسد اما برخی خریداران در دوراهی خرید آن یا انتخاب مدل‌های داخلی قرار گرفته‌اند. به همین خاطر تصمیم گرفتیم مقایسه جک j4 با دنا پلاس را پدال داشته باشیم و شما را با نقاط قوت و ضعف آن‌ها آشنا کنیم. جک j4 سدان جمع‌وجور چینی است که کرمان موتور از سال 97 تولید آن را شروع کرده و با اینکه تولیدش در کشور چین از مدت‌ها پیش خاتمه یافته اما همچنان در کشورمان عرضه می‌شود. دنا پلاس نیز نسخه‌ای کاملاً دگرگون شده (از نظر طراحی بدنه و کابین) از سمند محسوب می‌شود و بارها و بارها درباره آن صحبت کرده‌ایم.

طراحی بدنه جک j4 به خوبی قدیمی بودن این خودرو را نشان می‌دهد. در بخش جلوی خودرو شاهد طراحی ساده سپر و جلوپنجره هستیم هرچند کاپوت عضلانی خودرو اوضاع را کمی بهبود بخشیده است. آنچه در پروفایل جانبی j4 مشهود است سایر کوچک رینگ و لاستیک‌هاست که به زیبایی خودرو لطمه زده است ولی خط گیرایی که از میانه در جلو شروع شده و به چراغ عقب می‌رسد سادگی این بخش را کاهش داده است. در بخش پشتی نیز همه‌چیز ساده طراحی شده و بر اقتصادی بودن این خودرو تأکید می‌کنند.

در طرف مقابل دنا پلاس را داریم که اگرچه پلتفرمی قدیمی دارد و از برخی زوایا اشتراکات خود با سمند را به نمایش می‌گذارد اما طراحان ایران خودرو کار خود در پنهان کردن این موضوع را به خوبی انجام داده‌اند. علیرغم تناسبات نسبتاً عجیب دنا پلاس، طراحی این خودرو در قیاس با رقبای بازار خوب از کار درآمده و می‌توان طراحی آن را دل‌نشین‌تر از j4 دانست. اگر بخواهیم قضاوت منصفانه‌ای در این بخش داشته باشیم باید طراحی ظاهری دنا پلاس را برتر از جک j4 بدانیم.

کپی لینک

طراحی داخلی

نوبت به مقایسه جک j4 با دنا پلاس در بخش کابین می‌رسد و همان طراحی ساده و اقتصادی بدنه j4 در بخش داخلی نیز دیده می‌شود. در واقع نباید از این خودرو انتظار کیفیت بالایی را به ویژه در متریال مورد استفاده داشته باشید. طراحان جک همه‌چیز را به سادگی در نظر گرفته‌اند و با اینکه از نظر ارگونومی مشکل خاصی وجود ندارد اما در جای‌جای کابین از پلاستیک خشک استفاده شده و این امر شاید خریداران را تا حد زیادی مأیوس کند. البته فضای داخلی خودرو برای چهار سرنشین کاملاً جادار خواهد بود و به ویژه در بخش عقب کابین برتر از دنا پلاس ظاهر خواهد شد.

کابین دنا پلاس نیز از خودروهای چند سال قبل هیوندای الهام گرفته و اگرچه از نظر کیفیت مواد استفاده شده جای تعریفی ندارد اما طراحی کلی آن قابل‌قبول به نظر می‌رسد. البته در بخش فضای کابین مخصوصاً در صندلی عقب دنا پلاس قافیه را به حریف چینی می‌بازد چراکه فضای پای این بخش کاملاً محدود است. از نظر فضای بار هر دو خودرو نیازهای یک خانواده را برطرف می‌سازند. با اندکی اغماض می‌توان پیروز این بخش را نیز دنا پلاس دانست.

کپی لینک

تجهیزات و امکانات

برای مقایسه دقیق‌تر جک j4 با دنا پلاس نسخه‌های اتوماتیک آن‌ها مدنظر است و بنابراین از نظر تجهیزات و امکانات دنا پلاس تا حدی برتر ظاهر می‌شود مخصوصاً اینکه نبود امکاناتی همچون سانروف و تهویه مطبوع خودکار در j4 با توجه به سابقه چینی‌ها در ارائه چنین امکاناتی جای سؤال دارد. البته نسخه ساده دنا پلاس از نظر امکانات با j4 در یک رده قرار می‌گیرد و اختلاف زیادی بین آن‌ها وجود ندارد. در جداول زیر تجهیزات و امکانات جک j4 با نسخه معمولی دنا پلاس مقایسه شده‌اند.

  • تجهیزات و امکانات جک j4

ایمنی

کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، کنترل فشار باد لاستیک‌ها TPMS، سیستم ضد سرقت، سیستم کنترل پایداری ESP

چراغ‌ها

چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو، چراغ‌های جلو مجهز به سیستم مشایعت تا درب منزل، چراغ دیلایت

صندلی‌ها

روکش صندلی چرم

مولتی‌مدیا

رادیو + USB + AUX + CD و کامپیوتر سفری، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان

آینه‌ها

آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن، چراغ‌راهنما بر روی آینه‌های جانبی

سایر تجهیزات

ریموت با کنترل از راه دور، قفل مرکزی و دزدگیر، قفل شدن اتوماتیک درب‌ها، سنسور پارک عقب، سنسور نور، ایزوفیکس، شیشه‌های جانبی برقی، شیشه‌بالابر راننده با قابلیت باز شدن به‌صورت تک لمسی، تنظیم دستی ارتفاع فرمان، 6 عدد بلندگو، تنظیم نور صفحه کیلومتر، کروز کنترل، عایق درب موتور

  • تجهیزات و امکانات دنا پلاس

ترمز

سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو ديسكی با سيستم خنک شونده، ترمز عقب ديسكی، كد كلاس 70322 و 70323: ترمز عقب کاسه‌ای

کیسه هوای ایمنی

كد كلاس 70301 و 70304: كيسه هوای راننده و سرنشين جلو و جانبی (4 عدد)، كد كلاس 70306 و 70307 و 70309 و 70310 و 70314 و 70316 و 70317 و 70322 و 70323: كيسه هوای راننده و سرنشين جلو (2 عدد)

فرمان

هیدرولیکی، كليدهای كنترلی روی فرمان (MFC)

سیستم تهویه

اتوماتيک، كانال تهويه برای سرنشينان عقب

سیستم صوتی

سيستم مالتی مديا

چراغ‌ها

چراغ مه شكن جلو و عقب، قابليت تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ جلو و عقب جديد (چراغ جلو دارای لامپ LED و طرح نئون، مجهز به چراغ‌ روز)، چراغ روشنايی فضای پايين پا در هنگام سوار و پياده شدن، چراغ نقشه‌خوان، سيستم روشنايی ترک خودرو (Follow Me Home)، كد كلاس 70323: روشن شدن چراغ‌های عقب هم‌زمان با چراغ روز Position Lamp

آينه‌ها

آینه‌های جانبی برقی تاشونده راهنمادار هم‌رنگ بدنه، طرح جديد

شیشه‌ها

شیشه‌بالابر برقی درهای جلو و عقب

تزئینات

قطعات دكوراتيو طرح چوب، دستگیره‌های درها به رنگ كروم، نوار كرومی دور شيشه درها، تودوزی مخمل، کف‌پوش موکتی، روكش پارچه‌ای صندلی، کد کلاس 70301 و 70306 و 70309 و 70316 و 70317 و 70322 و 70323: تريم مشكی، کد کلاس 70304 و 70307 و 70310 و 70314: تريم دو رنگ

تجهیزات ایمنی

ايموبيلايزر، قفل مركزی با ريموت، كمربندهای ايمنی سرنشينان جلو 3 نقطه‌ای با قابليت تنظيم ارتفاع، فرمان تلسكوپی، صندلی عقب مجهز به ايزوفيكس، سنسور دنده‌عقب، دوربين ديد عقب، سيستم قطع سوخت خودكار

رینگ و لاستیک

15 اينچ آلومينيومی، كد كلاس 70322 و 70323: 15 اينچ فولادی

صندلی

صندلی‏ راننده و سرنشين جلو 8 حركته برقی، پشت‌سری صندلی‌های جلو قابل تنظيم

سایر تجهیزات

كد كلاس 70301 و 70304 و 70306 و 70307: سان روف، جا عينكی دارد، كروز كنترل، نمايشگر دمای محيط، تغيير استايل جانبی خودرو (در‌ها به همراه شيشه لچكی عقب، دستگيره‌ها، گلگيرها)، بازكن قفل در صندوق‌عقب از داخل، دسترسی به صندوق‌عقب از داخل

کپی لینک

قوای محرکه

مقایسه جک j4 با دنا پلاس به یکی از مهم‌ترین بخش‌ها یعنی پیشرانه و گیربکس می‌رسد. سدان چینی به یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری با 103 اسب بخار قدرت و 146 نیوتون متر مجهز شده و نیروی تولیدی هم از طریق یک گیربکس CVT راهی چرخ‌های جلو می‌شود؛ اما اگر بخواهیم مقایسه دقیق‌تری داشته باشیم باید دنا پلاس اتوماتیک را با جک مقایسه کنیم که در این بخش دنا پلاس اتوماتیک برتر خواهد بود. پیشرانه 1.7 لیتری توربوی این خودرو 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک نیز نیرو را به چرخ‌ها می‌رساند.

با این تفاسیر جک j4 به ویژه با گیربکس CVT خود حرفی برای گفتن در برابر دنا پلاس اتوماتیک نخواهد داشت و از نظر شتاب گیری در پس آن قرار خواهد گرفت. البته نسخه معمولی دنا پلاس 113 اسب بخار قدرت و 155 نیوتون متر گشتاور دارد و با توجه به وزن بالاتر نسبت به j4 از نظر توانایی‌های حرکتی برتری چشمگیری نسبت به این سدان چینی نخواهد داشت. در مجموع باید گفت از نظر شتاب و توانایی‌های حرکتی، دنا پلاس توربو اتوماتیک بهتر از جک j4 ظاهر می‌شود اما نسخه معمولی دنا پلاس از این نظر با جک j4 اختلاف چندانی ندارد. نکته دیگر به استهلاک قطعات مربوط می‌شود که بنا به تجربه موجود، قوای محرکه j4 استهلاک پایینی دارد اما درصورتی‌که پیشرانه EF7 دنا پلاس را تحت‌فشار قرار داده و به آن رسیدگی نکنید استهلاک بالایی خواهد داشت. در جدول زیر مشخصات جک j4 با دنا پلاس معمولی و توربو اتوماتیک ذکر شده است.

جک j4

دنا پلاس

دنا پلاس توربو اتوماتیک

پیشرانه

4 سیلندر 1499 سی‌سی تنفس طبیعی

4 سیلندر 1645 سی‌سی تنفس طبیعی

4 سیلندر 1645 سی‌سی توربو

قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر)

103/146

113/155

150/215

سیستم انتقال قدرت

اتوماتیک با مکانیسم CVT

5 دنده دستی

6 سرعته اتوماتیک

شتاب صفر تا 100 (ثانیه)

13

12.03

10.5

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

180

189

205

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر)

6.2

7.4

8.1

طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر)

4335/1725/1505

4559/1720/1460

4559/1720/1460

فاصله بین دو محور چرخ‌های جلو و عقب (میلی‌متر)

2560

2671

2671

وزن خودرو (کیلوگرم)

1110

1258

1400

گنجایش مخزن سوخت (لیتر)

45

60

60

حجم فضای صندوق‌عقب (لیتر)

550

500

500

کپی لینک

سواری و هندلینگ

جک j4 به عنوان سدانی اقتصادی از پیشرانه و گیربکس هماهنگی برخوردار است و وزن مناسب آن نیز باعث می‌شود توانایی‌های حرکتی خوبی به ویژه در مقایسه با دنا پلاس معمولی داشته باشد. البته از گیربکس CVT نباید انتظار زیادی داشت و بهتر است j4 را خودرویی ایده آل برای استفاده روزمره دانست. بر اساس تجارب مالکان، سواری j4 از خشکی سیستم تعلیق عقب خودرو انتقاد کرده‌اند هرچند این موضوع خیلی حاد نیست.

دنا پلاس معمولی با توجه به وزن بالای خود با تأخیر شروع به حرکت می‌کند اما سواری نسبتاً نرم و قابل قبولی دارد. البته بحث شتاب گیری نسخه توربوی آن کاملاً متفاوت است و جک j4 را مغلوب می‌سازد. از نظر قابلیت توقف نیز ایران‌خودرو در حرکتی بحث‌برانگیز ترمز دیسکی عقب برخی مدل‌ها را حذف کرده درحالی‌که j4 به ترمزهای دیسکی عقب مجهز است. پایداری و هندلینگ هر دو خودرو در حد متوسط ارزیابی می‌شود و نباید انتظار بالایی را از آن‌ها داشت.

کپی لینک

قیمت

در جدول زیر قیمت جک j4 و دنا پلاس ذکر شده است. جهت اطلاع از قیمت روز خودرو می‌توانید به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه نمایید.

نام خودرو

مشخصات

قیمت کارخانه (تومان)

قیمت بازار (تومان)

دنا پلاس تیپ 1

قالپاق + کاسه‌ای

-

796,000,000

دنا پلاس EF7P

شش سرعته دستی

558,150,000

821,000,000

دنا پلاس توربو

دستی – 85 گانه

482,000,000

919,000,000

دنا پلاس توربو

اتوماتیک – 85 گانه

-

988,000,000

دنا پلاس توربو

اتوماتیک - آپشنال

699,939,000

1,035,000,000

دنا جوانان

موتور EFP - اتوماتیک

-

به زودی

جک j4

-

791,400,000

797,000,000

کپی لینک

جمع‌بندی

خریداران خودرو در کشورمان با انتخاب‌های محدودی روبرو هستند و همین گزینه‌ها نیز قیمت‌های سرسام‌آوری دارند. اگر فردی به دنبال یک سدان جمع‌وجور باشد با چندین گزینه مواجه است که دو نمونه از آن‌ها جک j4 چینی و دنا پلاس هستند. سدان اقتصادی جک از پیشرانه‌ای کم استهلاک، گیربکس CVT و امکانات معمولی برخوردار است و شاید برای افرادی که دنبال خودرویی متفاوت از محصولات قدیمی داخلی هستند راضی کننده باشد. این خودرو همانند اکثر چینی‌های بازار از مشکلاتی همچون بازار خریدوفروش بی‌رمق، افت قیمت در نمونه‌های کارکرده، محدودیت تأمین لوازم‌یدکی و خدمات پس از فروش و... مواجه است. البته با توجه به قیمت j4 و دنا پلاس باید گفت سدان چینی از گیربکس خودکار در مقایسه با دنا پلاس معمولی برخوردار است و شاید این موضوعی تعیین کننده باشد.

در مقابل باید به دنا پلاس اشاره کنیم که از طراحی جذاب‌تر، بازار خریدوفروش بهتر و خدمات پس از فروش گسترده‌تر سود می‌برد و درصورتی‌که بودجه بیشتری وجود داشته باشد نسخه اتوماتیک این خودرو از نظر قدرت و شتاب کاملاً برتر از جک j4 خواهد بود. اگر اولویت شما خودرویی اتوماتیک و متفاوت است و اهمیتی به بازار خریدوفروش آن نمی‌دهید و در شهرهای بزرگ ساکن هستید، جک j4 می‌تواند گزینه بهتری باشد اما اگر به فکر تعویض خودرو در سال‌های آینده هستید و خیلی نمی‌خواهید دغدغه تأمین قطعات را داشته باشید دنا پلاس انتخاب منطقی خواهد بود.

[poll id="200"]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.