ریرا، ایمنترین خودروی ایرانی: مشخصات، زمان تولید و قیمت
ایران خودرو ریرا، نخستین کراساوور ملی با طراحی کاملاً اختصاصی و ویژگیهای جالب قرار است از پاییز امسال به دست مشتریان برسد. با هم تعدادی از مهمترین نکات درباره این خودرو را مرور میکنیم.
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع معرفی خودروی ریرا پیش از تولید نهایی و ورود به بازار، با شرح ویژگیهای مهم این پروژه، نکات مهم درباره ری را و برنامههای آتی ایران خودرو را توضیح داد. از ویژگیهای اختصاصی ریرا، بهرهگیری از شبکه برق و الکترونیک اختصاصی ایرانخودرو بوده که برای نخستینبار در کشور توسعه داده شده است. در این پروژه، شرکت جتکو متولی کار شد و توانست سختافزار و نرمافزار BCM با نام IKBCM را برای این محصول توسعه دهد که طبق برنامه بر روی خودروهای دنا جوانان، ریرا و تارا با موتور سه سیلندر از این شبکه استفاده خواهد شد و در آینده، این شبکه برای سایر محصولات نیز توسعه داده خواهد شد.
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، یادآور شد: از دیگر ویژگیهای خاص این محصول، ماژول اتصال به شبکه خودرو است که برای نخستین بار در ایران انجام شد. این ماژول ماحصل همکاری شرکت دانشبنیان تام ایران خودرو و جهاد دانشگاهی شریف است. یکی از نرمافزارهای اختصاصی که در این محصول توسعه داده شده است، به خریداران این محصول کمک میکند تا با نصب آن از شرایط خودرو بهصورت برخط مطلع شوند و امکاناتی نظیر اطلاع از موقعیت خودرو، دسترسی به امدادخودرو و امکان دیاگ محصول از راه دور را دریافت کنند. هم چنین کامپیوتر سفر بر روی نرمافزار این خودرو پیشبینی شده است و بهصورت کلی، پس از اتصال به اینترنت، مجموعهای از امکانات به این محصول اضافه خواهد شد.
ریرا بزرگترین پروژه ایران خودرو با پلتفرم IKP2، یکی از دو پلتفرم جدید این شرکت به زودی وارد بازار میشود. ایران خودرو ریرا بهعنوان دارایی ملی یاد شده زیرا سرمایهگذاری بزرگی روی آن صورت گرفته است. تاکنون 4 هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری برای تولید ریرا صورت گرفته است. هزار تن قالبسازی داخلی و 1230 تن سفارش قالبسازی به خارج انجام شده و در ابتدای تولید ۳۱ درصد قطعات وارداتی و ۶۹ درصد ساخت داخل هستند.
مشخصات فنی ری را
ری را دارای موتور EF7P TC توربو با حجم دقیق ۱۶۴۵ سیسی و توان ۱۶۰ اسب بخار است. حداکثر گشتاور این خودرو ۲۴۰ نیوتن متر بوده و به یک گیربکس اتوماتیک تک کلاچه 6 سرعته متصل شده و نیرو را به محور جلو منتقل میکند. یکی از ویژگیهای این محصول، کاهش دور آرام موتور از ۸۵۰ به ۶۵۰ دور در دقیقه است که موجب کاهش مصرف سوخت میشود. این موتور که شتاب بالایی به خودرو میدهد، در آینده میتواند استاندارد یورو شش را نیز پاس کند.
آپشنها و امکانات ری را
ری را همچنین پرآپشن ترین خودروی داخلی است. فرمان برقی با قابلیت تنظیم در 4 جهت، فرمان با کلیدهای کنترلی و نیز سیستم تهویه اتوماتیک، آیینه الکتروکرومیک و آیینههای برقی تاشونده، شیشههای مجهز به آنتیترپ و پاورویندوز، شیشههای عقب سولار و دودی، چراغهای مهشکن، چراغهای خوشامدگویی، مانیتور یکپارچه با نمایشگر جلو آمپر، تریم داخلی چرم و پارچه دو رنگ، گرم کن صندلی ها، سانروف، نورپردازی داخل کابین، شیفتر تعویض دنده پشت فرمان، انتخاب مودهای رانندگی مختلف، در صندوق برقی، دوربین 360 درجه و غیره ازجمله امکانات این خودرو است.
ایمنی ری را
طراحی ریرا منطبق با استانداردهای ۸۵گانه است و خودرو با سطح بالایی از تجهیزات ایمنی و رفاهی عرضه خواهد شد. مهندس رادمنش در مورد ایمنی ری را گفت:
با توجه به انجام دو مرحله تستهای تصادف بر روی این خودرو، با قاطعیت اعلام میکنیم که ری را، ایمنترین خودروی ساخت داخل کشور است.
در این مراسم ویدئوهایی از تست تصادف ری را به خبرنگاران نشان داده شد که برخورد از جلو، پهلو و کنج را نشان میداد. وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که امکانات ایمنی این خودرو منجمله تعداد ناکافی ایربگها که فعلاً 4 عدد تعیین شده و عدم استفاده از سیستمهای خودران را مطرح نمود گفت که تعداد ایربگهای ری را به شش عدد افزایش خواهد یافت ولی درمورد انواع رادار باتوجه به مشکلاتی که قابل استفاده بودن چنین سیستمهایی در ایران دارد، در تولید این خودرو لحاظ نشده است. به گفته رادمنش، ریرا قابلیت ارتقا به استانداردهای بینالمللی آینده را نیز داراست و بر اساس آخرین آزمونهای تصادف از روبهرو، جانبی و عقب که در مرکز تست اروپایی انجام شده، این خودرو ایمنترین محصول ساخت داخل به حساب میآید.
قیمت ری را
قیمت ری را در اولین عرضه عمومی، یک میلیارد و 130 میلیون تومان تعیین شده است.
زمان فروش ری را
از بهمن ماه سال گذشته، ری را وارد مرحله تولید آفلاین شده و در حال حاضر ایران خودرو آماده شروع تولید انبوه آن است. طبق برنامه قرار است از پایان تابستان یا ابتدای پاییز، تحویل ری را به مشتریان آغاز شود. ظرفیت تولید ری را در خطوطی که توسعه داده شد، ۲۰ دستگاه در ساعت است که ۱۱۰ هزار دستگاه در سال از این خودرو را میتواند تولید کند.
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو در پاسخ به پرسش پدال درباره طولانی بودن پروسه تولید خودرو در ایران خودرو از فاز تعریف محصول تا رسیدن به تولید و دست مصرفکننده نهایی و برنامه برای کوتاه کردن این زمان در محصولات آینده مثل نسخه برقی ری را هم گفت:
باتوجه به سنگینی این پروژه و اینکه برای نخستین بار چنین پروژهای در این حجم در ایران خودرو اجرا شده، طولانی بودن آن طبیعی است. در مورد مدل هیبریدی تارا و نسخه برقی ریرا، این زمان کوتاهتر خواهد بود. نسخه فیس لیفت ری را هم با توجه به این که هنوز این خودرو کاملاً بهروز و مدرن به نظر میرسد تا سه سال آینده در برنامه قرار خواهد گرفت.
وی افزود:
راه ما برقیسازی است. اولین محصول این تصمیم تارای هیبریدی است. ریرا برقی هم که توسط شرکت دانشبنیان جتکو طراحی شده و اکنون محصولی کامل و قابل استفاده است تا تابستان آینده وارد بازار میشود. این خودرو ۴۲۰ کیلومتر برد دارد و شارژ سریع ۲۰ دقیقهای آن با شارژرهای سریع انجام میشود که نسبت به نمونههای اولیه، سرعت شارژی دوبرابر پیدا کرده است.
تست درایو ری را توسط مجری پدال
در ادامه مراسم، اصحاب رسانه برای تست درایو کوتاهی با این خودرو روانه یکی از پارکینگهای ایران خودرو شدند. نسخه تست شده، تقریباً نهایی بوده؛ اما هنوز ایراداتی در آن به چشم میخورد که امیدواریم در نسخههای تولیدی و نهایی همانگونه که قول داده شد، برطرف شود. بهعنوانمثال ترمزها عملکردی غیرمطمئن از خود نشان میدادند و سیستم کمکی ترمز هم دیر وارد مدار میشد. ضرایب گیربکس اتوماتیک هم به درستی تعیین نشده و ناهماهنگی بین این موتور پرقدرت ارتقا یافته با گیربکس در تعیین دنده درست مشهود بود. کلاستر و نمایشگر خودرو هم در نور شدید خورشید، کاملاً وضوح خود را از دست داده بود. بااینوجود، مزایای این خودرو مثل آپشنهای متعدد، طراحی داخلی خوب، فضای داخلی جادار، رنگآمیزی مطلوب، کیفیت متریال داخلی، چسبندگی بسیار خوب در مانورها و عدم انحراف و هندلینگ بسیار خوب کاملاً باعث جلب توجه میشد.
به نظر میرسد در بازه قیمتی ری را، خودروهای چینی بازار قادر به رقابت با آن چه در جنبههای فنی و پیشرانه و چه در بخش آپشنها نباشند و بعلاوه انتظار میرود با توجه به خدمات پس از فروش گستردهتر ایران خودرو و هزینههای نگهداری پایینتر، این خودرو مورد اقبال و استقبال مشتریان ایرانی نیز قرار گیرد.
تماشا در یوتیوب پدال: