مقایسه ایران خودرو ری را با پژو 2008، پلتفرم یکسان از فرانسه تا ایران

چهارشنبه 24 مرداد 1403 - 15:30
مطالعه 8 دقیقه
reera ikco (1)
با توجه به اینکه ری‌را روی پلت‌فرم نسل قبلی پژو 2008 ساخته شده است، این دو کراس‌اوور را باهم مقایسه خواهیم کرد تا بهتر متوجه تغییرات و تفاوت‌ها شویم.
تبلیغات

پس از گذشت دو سال از زمان رونمایی ری‌را در تیر 1401، سرانجام قیمت رسمی این کراس‌اوور ملی اعلام و فروش آن آغاز شده است. می‌دانیم که ری‌را رو پلت‌فرم نسل اول پژو 2008 ساخته شده است یعنی کراس‌اووری که بین سال‌های 1396 تا 1399 در کشورمان مونتاژ می‌شد و امتیاز پلت‌فرم آن در دوران برجام به ایران‌خودرو رسید. پلت‌فرمی که PF1 نام دارد و ایران‌خودرو روی نسخهٔ بومی‌سازی شدهٔ آن نام IKP2 گذاشته است. این یعنی ایران‌خودرو مسیری که با ساخت سمند روی پلت‌فرم پژو 405 طی کرد را حالا با ری‌را تکرار کرده است. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم ریرا را با نسل اول پژو 2008 مقایسه کنیم تا ببینیم جدیدترین و لوکس‌ترین محصولات ایران‌خودرو در برابر کراس‌اوور یک دهه پیش فرانسوی‌ها چگونه خواهد بود.

همچنین بخوانید:

کپی لینک

پژو 2008

نسل اول پژو 2008 در سال 2013 معرفی و جایگزین نسخهٔ استیشن 207 شد. این کراس‌اوور کوچک حدود سه سال بعد فیس‌لیفتی را تجربه کرد که در نمایشگاه ژنو 2016 رونمایی شد. در کشورمان پس از به سرانجام رسیدن برجام، پژو که دوباره به سمت شریک قدیمی خود بازگشت، از طریق جوینت ونچری بنام ایکاپ که با ایران‌خودرو شکل گرفت، امکان مونتاژ 2008 را برای طرف ایرانی فراهم کرد. نهایتاً پیش‌فروش این کراس‌اوور فرانسوی در تابستان سال 1396 آغاز شد و با نسخهٔ فیس‌لیفت خود راهی خیابان‌های ایران شد. هرچند تولید 2008 در سال 1399 در کشورمان خاتمه یافت اما امتیاز پلت‌فرم آن در اختیار ایران‌خودرو ماند و به پایه‌ای برای شکل‌گیری ری‌را تبدیل شد. 2008 اما هم‌اکنون در نسل دوم خود قرار دارد که در سال 2019 معرفی شد و روی پلت‌فرم جدید CMP ساخته شده است.

کپی لینک

طراحی بیرونی

همان‌طور که گفته شد، پیشینهٔ نسل اول پژو 2008 به یک دهه پیش بازمی‌گردد و بنابراین شاید مقایسهٔ آن با ری‌را که چندین سال بعد طراحی شده خیلی منصفانه نباشد ولی پلت‌فرم مشترک دو خودرو، این مقایسه را توجیه خواهد کرد زیرا می‌توان رویکردهای ایرانی و فرانسوی را روی بستری یکسان مشاهده کرد. 2008 هرچند مطابق با نسل قبلی زبان طراحی پژو شکل گرفته اما هنوز هم ظاهر مدرن و هماهنگی دارد. در جلوی این خودرو، طراحی سنتی‌تری با جلوپنجرهٔ کرومی نه‌چندان بزرگ و چراغ‌های معمولی دیده می‌شود درحالی‌که ایران‌خودرو برای کراس‌اوور خود از ترندهای روز یعنی چراغ‌های دوقسمتی استفاده کرده که البته باعث ایجاد نمایی مشابه نسل قبلی هیوندای سانتافه شده است.

در قسمت جانبی، ایران‌خودرو با تغییراتی مثل حذف لچکی عقب، نمای متفاوتی نسبت به همتای فرانسوی ایجاد کرده اما به نظر می‌رسد نیم‌نگاهی به طراحی نسل دوم 2008 داشته است. همچنین در عقب هم با چراغ‌های افقی که زیر قابی مشکی در پایین شیشه جای گرفته‌اند، الهام گیری از نسل دوم 2008 مشهود است. البته طراحی این چراغ‌ها در دو خودرو متفاوت است. ری‌را با 4,334 میلی‌متر طول، 1,808 میلی‌متر عرض و 1,638 میلی‌متر ارتفاع، رشد ابعاد قابل‌توجهی را نسبت به نسل اول 2008 با 4,158 میلی‌متر طول، 1,740 میلی‌متر عرض و 1,557 میلی‌متر ارتفاع تجربه کرده است اما فاصلهٔ محوری دو خودرو با 2,590 میلی‌متر برای ری‌را و 2,538 میلی‌متر برای 2008، تقریباً نزدیک به هم است. به‌طورکلی، طراحی ریرا را برای شرکتی مثل ایران‌خودرو می‌توان قابل‌قبول دانست هرچند که طراحان می‌توانستند در نمای عقب سلیقهٔ بیشتری به خرج دهند.

کپی لینک

داخل

در داخل، اختلاف سن دو خودرو بیشتر خود را نشان می‌دهد زیرا در اینجا هم ایران‌خودرو با پیروی از ترندهای روز و استفاده از ویژگی‌هایی مثل نمایشگرهای پیوسته برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، همراه با غربیلک فرمان دو پره و کنسول مرکزی بروز با شیفتر الکترونیکی گیربکس، فضای مدرن‌تری را نسبت به همتای فرانسوی ایجاد کرده است. این در حالی است که 2008 با نمایشگری نسبتاً کوچک در میانهٔ داشبورد و کنسول مرکزی معمولی با دسته‌دندهٔ سنتی، نشان می‌دهد که خودرویی متعلق به یک نسل قبل است. البته ویژگی منحصربه‌فرد طراحی داخلی خودروهای پژو یعنی صفحه آمپری که از بالای غربیلک فرمان دیده می‌شود و هنوز هم در جدیدترین خودروهای این شرکت به کار می‌رود، در 2008 هم به چشم می‌خورد. همچنین طراحی کلی 2008 هرچند کمی رنگ و بوی کهنگی گرفته اما هماهنگ‌تر از رقیب ایرانی به نظر می‌رسد زیرا نمایشگرهای پیوستهٔ بزرگی خیلی خوب با داشبورد ری‌را ادغام نشده و شبیه قطعه‌ای اضافی روی داشبورد به نظر می‌رسد. از لحاظ کیفیت متریال نیز هرچند ری‌را از دیگر خودروهای داخلی شرایط بهتری دارد اما هنوز به 2008 نمی‌رسد.

کپی لینک

تجهیزات

در جدول زیر امکانات و تجهیزات پژو 2008 مونتاژ ایران را با ری‌را مقایسه می‌کنیم:

پژو 2008

ایران‌خودرو ری‌را

نمایشگر (اینچ)

7.0

12.0

صفحه آمپر

آنالوگ

دیجیتالی 12 اینج

سیستم صوتی

6 بلندگو

9 بلندگو

کروز کنترل

دارد

دارد

ایربگ

6 عدد

4 عدد

دی‌لایت

دارد

دارد

ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای

ندارد

دارد

صندلی راننده

دستی 6 جهته

برقی 6 جهته

صندلی سرنشین جلو

دستی 4 جهته

برقی 2 جهته

گرم‌کن صندلی‌های جلو

ندارد

دارد

آینه‌های جانبی

تاشو برقی

تاشو برقی

تودوزی

پارچه

چرم و پارچه

فرمان

برقی

برقی

ترمز پارک برقی

ندارد

دارد

اتوهولد

ندارد

دارد

کنترل شروع حرکت در سربالایی

دارد

دارد

کنترل حرکت در سراشیبی

ندارد

دارد

سیستم کنترل پایداری

دارد

دارد

سیستم کنترل کشش

دارد

دارد

ترمز کمکی

دارد

دارد

پایش باد تایرها

دارد

دارد

دوربین دید عقب

دارد

دارد

سنسور پارک

عقب

جلو و عقب

دوربین 360 درجه

ندارد

دارد

دوربین دید عقب

دارد

دارد

سیستم پایش نقاط کور

ندارد

دارد

سانروف

ندارد

دارد

سنسور نور و باران

دارد

دارد

شارژر بی‌سیم گوشی

ندارد

دارد

نورپردازی داخلی

ندارد

دارد

رینگ (اینچ)

16

18 دورنگ

در صندوق برقی با سنسور پایی

ندارد

دارد

ازآنجایی‌که 2008 خودرویی متعلق به حدود هفت سال پیش است، طبیعی است که از برخی امکانات روز بی‌بهره باشد ولی نمونهٔ مونتاژی ایران‌خودرو حتی نسبت به خودروهای همان سال‌ها هم از لحاظ امکانات نسبتاً فقیر است و در برابر ریرا حرفی برای گفتن ندارد.

کپی لینک

پیشرانه

نسل اول 2008 با پیشرانه‌های مختلفی تولید می‌شد که ایران‌خودرو برای مونتاژ قوی‌ترین موتور بنزینی آن را انتخاب کرده بود. این یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر توربو با نام EP6 از سری موتورهای پرینس است که از طریق همکاری پژو-سیتروئن و ب‌ام‌و توسعه پیدا کرد. این موتور 165 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور دارد که حتی با استانداردهای امروزی هم ارقام قابل‌توجهی برای یک موتور 1.6 لیتری هستند. انتقال نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر، ر‌ی‌را به موتور EF7P TC مجهز شده که نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ پیشرانهٔ EF7 توربو و قوی‌ترین موتور داخلی محسوب می‌شود. این پیشرانهٔ 1.7 لیتری، 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که کاملاً هم‌سطح همتای فرانسوی است. همچنین انتقال قدرت نیز در اینجا توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد تا دو خودرو از لحاظ قوای محرکه بسیار شبیه به هم باشند. بااین‌حال، قوای محرکهٔ پژو قطعاً کیفیت و هماهنگی بهتری دارد و به همین دلیل است که 2008 ظرف 8.2 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که ر‌ی‌را این کار را در 10.4 ثانیه انجام می‌دهد. البته بخشی از این اختلاف قابل‌توجه در شتاب به خاطر 145 کیلوگرم وزن بیشتر ر‌ی‌را است.

کپی لینک

قیمت و جمع‌بندی

ایران‌خودرو قیمت ر‌ی‌را را یک میلیارد و 130 میلیون تومان اعلام کرده تا با اختلاف به گران‌ترین خودروی داخلی تبدیل شود. همچنین این رقم در بازار قطعاً بسیار بیشتر خواهد شد. بااین‌حال، ریرای صفرکیلومتر هنوز هم از 2008 کارکرده ارزان‌تر خواهد بود زیرا قیمت این کراس‌اوور فرانسوی مونتاژی بسته به مدل، کارکرد و تمیزی، هم‌اکنون در بازار کشورمان از حدود 1.5 میلیارد تومان شروع شده و در اندک نمونه‌های مشابه صفرکیلومتر حتی به 2.5 میلیارد تومان هم می‌رسد. بنابراین، قاعدتاً ریرای صفرکیلومتر با امکانات بیشتر، طراحی مدرن‌تر و قیمت ارزان‌تر را باید به‌راحتی خودروی برتر این مقایسه بدانیم ولی کیفیت بالاتر و قوای محرکهٔ بهتر و هماهنگ‌تر 2008 مانع از این اتفاق می‌شود تا همه‌چیز به سلیقه و انتخاب خریداران بازگردد که خودرویی نو و با امکانات بیشتر اما نامطمئن و با ایرادات کیفی احتمالی را برگزینند یا سراغ کراس‌اوور کارکردهٔ فرانسوی با امکانات محدود و قیمت گران‌تر اما کیفیت و قابلیت اطمینان به‌مراتب بالاتر بروند.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

پژو 2008  

ایران‌خودرو ر‌ی‌را

پیشرانه

EP6

EF7P TC

حجم موتور (سی‌سی)

1598

1645

قدرت (اسب بخار)

165

160

گشتاور (نیوتن‌ متر)

240

240

گیربکس

6 سرعته اتوماتیک

6 سرعته اتوماتیک

محور محرک

جلو

جلو

شتاب صفرتاصد (ثانیه)

8.2

10.4

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)

217

195

مصرف سوخت (لیتر در صد کیلومتر)

6.7

7.4

وزن (کیلوگرم)

1280

1425

طول (میلی‌متر)

4,159

4,334

عرض

1,739

1,808

ارتفاع

1,556

1,638

فاصلهٔ محوری

2,537

2,590

ظرفیت باک (لیتر)

50

50

قیمت (میلیارد تومان)

 1.5 تا 2.5

1.130

[poll id="219"]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.