قوی‌ترین خودروهای ایرانی؛ از ری‌را تا دنا جوانان با 160 اسب بخار!

چهارشنبه 31 مرداد 1403 - 08:30
مطالعه 7 دقیقه
Iran-Cars-10
در این مطلب، با قوی‌ترین خودروهای ایرانی حال حاضر بازار آشنا خواهیم شد. این لیست با 110 اسب بخار شروع شده و در 160 اسب بخار به پایان می‌رسد!
تبلیغات

در بازارهای جهانی، طی یکی دو دههٔ اخیر، شاهد افزایش چشمگیر قدرت خودروها بوده‌ایم تا جایی که قدرت‌هایی که تا همین بیست سال پیش مختص سوپراسپرت‌ها بود را امروز در هاچ‌بک‌ها و شاسی‌بلندها می‌بینیم. در کشورمان اما جریان متفاوت است و اکثر خودروهای ایرانی هنوز بین 100 تا 150 اسب بخار قدرت دارند. البته با وجود قدرت‌های عجیب‌وغریبی که این روزها در اخبار خودرویی جهان می‌بینیم، میانگین قدرت خودروها در بازارهای پیشرفتهٔ غربی هم چندان بالا نیست. به‌عنوان‌مثال، میانگین قدرت خودروها در آمریکا در سال 2024 بین 180 تا 200 اسب بخار و در اروپا تنها 120 اسب بخار است. با این توضیح، قصد داریم در ادامه با قوی‌ترین خودروهای ایرانی در حال تولید آشنا شویم.

کپی لینک

9-شاهین

قدرت: 110 اسب بخار

فراگیری توربوشارژر در صنعت خودروی جهان باعث افزایش چشمگیر قدرت خودروها شد زیرا خودروسازان از این طریق توانستند از پیشرانه‌های کوچک و کم‌حجم قدرت‌های بالایی بیرون بکشند ولی استفاده از توربوشارژ هم در ایران با دیگر نقاط جهان متفاوت است زیرا سایپا تلاش کرده با استفاده از این سیستم القای اجباری، قدرت پیشرانهٔ 1.5 لیتری قدیمی خود را به سطح نمونه‌های مدرن تنفس طبیعی جهانی برساند! پیشرانهٔ توربوشارژ شاهین تنها 110 اسب بخار قدرت تولید می‌کند که این بازدهی پایین به دلیل تکنولوژی بسیار قدیمی و هشت سوپاپ بودن موتور M15 TC سایپا است. البته این موتور گشتاور 178 نیوتن متری تولید می‌کند که از تمام پیشرانه‌های تنفس طبیعی ایرانی بیشتر است.

کپی لینک

9-شاهین پلاس

قدرت: 111 اسب بخار

همین پیشرانهٔ توربوشارژ کم‌بازده و پرسروصدای M15 TC سایپا به پاشنهٔ آشیل شاهین تبدیل و باعث شد این خودرو در بازار کشورمان با وجود نقاط قوتی که داشت، هیچ‌گاه آن‌طور که باید موردتوجه قرار نگیرد. به همین دلیل، سایپا به دنبال پیشرانهٔ مناسب‌تری برای شاهین بود و نهایتاً موفق شد در فروردین 1402، خط تولید پیشرانهٔ ME16 را در مگا موتور افتتاح کند. این پیشرانه درواقع نسخهٔ سایپا از موتور آشنای TU5 محسوب می‌شود که از طریق قراردادهای دورهٔ برجام و توسط سیتروئن به سایپا رسید. موتور ME16 قرار است به‌زودی با شاهین پلاس به بازار عرضه شود. خروجی این موتور با TU5 پلاس ایران‌خودرو کمی تفاوت دارد و درحالی‌که 2 اسب بخار قدرت کمتری تولید می‌کند، 150 نیوتن متر گشتاور دارد که 6 نیوتن متر بیشتر است.

کپی لینک

7-رانا پلاس

قدرت: 113 اسب بخار

رانا که بر اساس پژو 206 صندوقدار شکل گرفت، برخلاف همتای شیرنشان خود، فقط با پیشرانهٔ 1.6 لیتری TU5 عرضه شد که 105 اسب بخار قدرت داشت. نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ این خودرو که با نام رانا پلاس به بازار آمد هم با همین پیشرانه ارائه شد اما ایران‌خودرو در سال 1400، نسخهٔ پانورامای رانا پلاس را با پیشرانهٔ TU5 پلاس معرفی کرد که نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور TU5 محسوب می‌شود. این پیشرانه با ویژگی‌هایی مثل بهبود سیستم جرقه‌زنی و پاشش سوخت و همین‌طور تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، خروجی کمی بیشتری دارد و 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. رانا پلاس علاوه بر پیشرانهٔ TU5P، به گیربکس شش سرعتهٔ دستی هم مجهز است درحالی‌که نسخهٔ معمولی با گیربکس پنج سرعته ارائه می‌شود.

کپی لینک

6-پژو 207

قدرت: 113 اسب بخار

پژو 207 که اولین بار در سال 1389 راهی بازار شد، مثل رانا فقط با موتور TU5 تولید می‌شد اما ایران‌خودرو از بهار سال 1401، این خودرو را به پیشرانهٔ TU5P مجهز کرد. این موتور اولین بار در نسخهٔ MC یا دورنگ 207 ارائه شد و در کنار گیربکس جدید شش سرعتهٔ اتوماتیک قرار گرفت. به دلیل استقبال نه‌چندان مناسب از 207 دورنگ، ایران‌خودرو بعداً این پیشرانه را در نسخه‌های اتوماتیک و دستی تک‌رنگ 207 هم ارائه کرد؛ بنابراین، در حال حاضر سه نسخهٔ اتوماتیک، دستی 6 سرعته و MC یا دورنگ از 207 با پیشرانهٔ TU5P تولید می‌شوند. این خودرو همچنین با پیشرانه‌های TU3 و TU5 معمولی هم به بازار عرضه می‌شود.

کپی لینک

5-تارا

قدرت: 113 اسب بخار

اولین محصول ایران‌خودرو که به پیشرانهٔ TU5P مجهز شد، تارا بود. این خودرو که بر اساس پژو 301 شکل گرفت، در اواخر سال 1399 روی خط تولید رفت و سال بعد به خریداران تحویل داده شد. تارا ابتدا با گیربکس پنج سرعته دستی و نام V1 به بازار آمد و در زمستان سال 1400، نسخهٔ اتوماتیک آن با گیربکس شش سرعته و نام V2 راهی بازار شد. پس از دو سال یعنی در پاییز 1402 نیز ایران‌خودرو نسخهٔ دستی تارا را به گیربکس جدید شش سرعته مجهز کرد و نام V1P را روی آن گذاشت. این نسخه‌ها اما همگی از همان پیشرانهٔ TU5P استفاده می‌کنند که 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور دارد.

کپی لینک

4-سورن پلاس

قدرت: 113 اسب بخار

پیشرانهٔ 1.7 لیتری EF7 که عنوان موتور ملی ایران‌خودرو را یدک می‌کشد، در سال 1384 رونمایی و از اواخر دههٔ 80 روی سمند و سورن نصب شد. این پیشرانه که با همکاری شرکت آلمانی FEV توسعه پیدا کرد، در زمان معرفی قوی‌ترین و پیشرفته‌ترین موتور ایرانی محسوب می‌شد. این موتور هرچند مثل TU5 پلاس 113 اسب بخار قدرت تولید می‌کند اما گشتاور بیشتری برابر با 153 نیوتن متر گشتاور دارد که برای خودروهای سنگین‌تری مثل سورن کشش بهتری را فراهم می‌کند. در حال حاضر، پیشرانهٔ EF7 روی سورن پلاس و دنا پلاس ارائه می‌شود و در کنار گیربکس‌های پنج سرعته دستی و شش سرعته دستی قرار می‌گیرد.

کپی لینک

3-دنا پلاس توربو

قدرت: 150 اسب بخار

پیشرانهٔ EF7 از همان ابتدا برای تولید در نسخه‌های تنفس طبیعی و توربوشارژ طراحی شده بود و حدود یک دهه پس از عرضهٔ EF7 تنفس طبیعی، ایران‌خودرو در سال 1394 برای اولین بار نسخهٔ توربوشارژ این موتور را در سورن ارائه کرد. این پیشرانه، 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور داشت که افزایش قابل‌توجهی را نسبت به تمام پیشرانه‌های قبلی تولید داخل نشان می‌داد. موتور EF7 توربو با همهٔ مشکلاتی که داشت، توانست قدرت خودروهای ایرانی را به نمونه‌های جهانی نزدیک کند. هرچند تولید سورن توربو در سال 1399 خاتمه یافت اما سه سال قبل از آن، ایران‌خودرو موتور EF7 توربو را در دنا پلاس هم ارائه کرده بود. بعداً نیز دنا پلاس توربو با گیربکس اتوماتیک راهی بازار شد.

کپی لینک

2-دنا جوانان

قدرت: 160 اسب بخار

ایران‌خودرو در دی‌ماه 1401، نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور EF7 توربو را در دنا پلاس اتوماتیک معرفی کرد و بعداً مشخص شد برای این نسخه نام دنا جوانان انتخاب شده است. این نسخهٔ جدید از موتور ملی ایران‌خودرو، در قسمت‌های میل‌لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون‌ها، پیستون، میل بادامک، سر سیلندر، منیفولدهای هوا و دود، توربوشارژر، سیستم خنک‌کننده و… تغییراتی را تجربه کرده و به سیستم دوگانهٔ زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها هم مجهز شده است. به لطف این تغییرات، موتور ۱.۷ لیتری EF7P TC حالا 160 اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند تا قوی‌ترین پیشرانهٔ داخلی لقب گیرد. به گفتهٔ ایران‌خودرو، دنا جوانان با این موتور و گیربکس شش سرعته اتوماتیک، ظرف 9.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

کپی لینک

1-ری‌را

قدرت: 160 اسب بخار

ری‌را که عنوان اولین کراس‌اوور ملی ایران را یدک می‌کشد، بر اساس پلت‌فرم نسل اول پژو 2008 ساخته شده است. این خودرو اولین بار حدود دو سال پیش رونمایی شد و حالا سرانجام اولین فروش آن آغاز شده است. ری‌را از همان قوای محرکهٔ دنا جوانان استفاده می‌کند که یعنی در اینجا هم شاهد موتور EF7P TC با 160 اسب بخار قدرت هستیم که به گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک متصل می‌شود. البته گفته شده ری‌را بعداً با موتور TU5P و گیربکس دستی هم تولید خواهد شد ولی فعلاً همراه با دنا جوانان، قوی‌ترین خودروی ایرانی محسوب می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.