مقایسه ری‌را با هایما S5، شاسی‌بلندهای هم‌قیمت ایران‌خودرو

جمعه 30 شهریور 1403 - 08:30
مطالعه 8 دقیقه
Ikco-Reera-Haima-S5-11
خودرو ری‌را و هایما S5 کراس‌اوورهای تولید ایران‌خودرو هستند که قیمت، ابعاد و مشخصاتی نزدیک به هم دارند اما کدام‌یک انتخاب بهتری خواهد بود؟

ایران‌خودرو که در ابتدای دههٔ 80 شمسی سمند را به‌عنوان اولین خودروی ملی ایران به بازار فرستاد، حدود دو دهه بعد، اولین کراس‌اوور ایرانی را هم با نام ری‌را توسعه داده است. البته هردوی این خودروها روی پلت‌فرم‌های پژو ساخته شدند ولی به‌طورکلی گام روبه‌جلوی بزرگی برای خودروسازی ایران محسوب می‌شوند. بااین‌حال، درحالی‌که سمند زمانی که به بازار آمد با رقیب جدی و مستقیمی مواجه نبود، امروز ری‌را رقبای متعددی را از کراس‌اوورهای چینی در مقابل خود می‌بیند که حتی یکی از آن‌ها توسط خود ایران‌خودرو تولید می‌شود. منظور هایما S5 است که از لحاظ اندازه، قیمت و مشخصات فنی کاملاً هم‌سطح ری‌را است و رقیبی داخلی برای آن محسوب می‌شود. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه این دو کراس‌اوور را باهم مقایسه کنیم.

همچنین بخوانید:

مقایسه ایران خودرو ری را با پژو 2008، پلتفرم یکسان از فرانسه تا ایران

کپی لینک

معرفی خودروها

ری‌را کراس‌اووری در سگمنت B است که بر اساس نسخهٔ اصلاح‌شدهٔ پلت‌فرم نسل اول پژو 2008 ساخته شده است. این خودرو اولین بار در تیرماه 1401 رونمایی شد و پس از حدود دو سال، سرانجام ایران‌خودرو برای اولین بار فروش آن را آغاز کرد. در سمت دیگر، هایما S5 اولین بار در نمایشگاه پکن 2014 رونمایی شد و ایران‌خودرو در اواخر پاییز سال 1396 مونتاژ آن را در کارخانهٔ خراسان خود آغاز کرد؛ اما درحالی‌که هایما در سال 2018 نسل دوم S5 را معرفی کرد و به تولید نسل قبلی پایان داد، در کشورمان خبری از این مدل جدید نشد و همچنان نسل اول S5 در حال تولید است.

کپی لینک

طراحی بیرونی

ازآنجایی‌که پیشینهٔ هایما S5 به سال 2014 بازمی‌گردد و طی این یک دهه هیچ تغییر ظاهری بزرگی را تجربه نکرده، در طراحی بیرونی کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته و از این لحاظ چه در برابر ری‌را و چه دیگر کراس‌اوورهای چینی جدیدتر بازار حرفی برای گفتن ندارد. تنها تغییر ظاهری که S5 از زمان آغاز تولید تاکنون تجربه کرده، تجهیز به جلوپنجرهٔ جدید با الگوی داخلی موسوم به کهکشانی است که نمای بهتری نسبت به جلوپنجرهٔ قبلی دارد و شبیه محصولات جدیدتر هایما است. هرچند این جلوپنجرهٔ جدید تا حدودی توانسته ظاهر S5 را بروزتر جلوه دهد اما طراحی کهنهٔ خودرو خصوصاً در نمای عقب همچنان به قوت خود باقی است.

از سوی دیگر، طراحی ری‌را هرچند در قسمت جلوی با الگوبرداری واضح از نسل قبلی هیوندای سانتافه شکل گرفته اما ایران‌خودرو با بهره بردن از المان‌های روز طراحی خودرو مثل چراغ‌های جلوی دوقسمتی، نمای بروز و قابل‌قبولی را فراهم کرده که نه‌تنها بسیار از S5 بهتر به نظر می‌رسد بلکه در برابر رقبای چینی جدیدتر هم حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت. البته در عقب ری‌را با چراغ‌هایی که با قاب مشکی زیر شیشهٔ عقب جای گرفته‌اند و تا حدودی کراس‌اوورهای پژو را به یاد می‌آورند، طراحان می‌توانستند سلیقهٔ بیشتری به خرج دهند. به‌طورکلی اما در طراحی بیرونی باید ری‌را را برتر از S5 بدانیم. از لحاظ ابعاد اما هایما با 4,358 میلی‌متر طول، 1,823 میلی‌متر عرض و 1,630 میلی‌متر ارتفاع، از رقیب ایرانی با 4,334 میلی‌متر طول، 1,808 میلی‌متر عرض و 1,638 میلی‌متر ارتفاع کمی بزرگ‌تر است.

کپی لینک

داخل

در داخل، اختلاف سن دو خودرو بیشتر خود را نشان می‌دهد زیرا در اینجا هم ایران‌خودرو با پیروی از ترندهای روز و استفاده از ویژگی‌هایی مثل نمایشگرهای پیوسته برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، همراه با غربیلک فرمان دو پره و کنسول مرکزی بروز با شیفتر الکترونیکی گیربکس، فضای بسیار مدرن‌تری را نسبت به رقیب چینی ایجاد کرده است. البته نمایشگرها می‌توانست بهتر در داشبورد ادغام شود و طراحی ظریف‌تری داشته باشد تا شبیه قطعه‌ای اضافی روی داشبورد به نظر نرسد. این در حالی است که S5 با طراحی قدیمی داشبورد، صفحه آمپر آنالوگ، دسته‌دندهٔ سنتی، نمایشگر کوچک در بالای داشبورد و پلاستیک خاکستری فراوان، طبق استانداردهای امروزی خودرویی کاملاً قدیمی به نظر می‌رسد. از لحاظ کیفیت متریال اما هیچ‌کدام از این دو کراس‌اوور چندان تعریفی ندارند و ری‌را با اینکه لوکس‌ترین و گران‌ترین محصول ایران‌خودرو محسوب می‌شود، هنوز هم از کیفیت پایین متریال رنج می‌برد.

کپی لینک

امکانات و تجهیزات

ری‌را مجهزترین خودروی ایرانی محسوب می‌شود و ایران‌خودرو امکاناتی را در آن ارائه کرده که تا به امروز در خودروهای ایرانی ندیده بودیم. البته از سوی دیگر، هایما S5 هم از امکانات قابل‌قبولی بهره می‌برد. در جدول زیر امکانات و تجهیزات این دو کراس‌اوور را باهم مقایسه می‌کنیم.

هایما S5

ایران‌خودرو ری‌را

نمایشگر

7.0 اینچی

12.0 اینچی

صفحه آمپر

آنالوگ

دیجیتالی 12 اینچی

کروز کنترل

دارد

دارد

ایربگ

6 عدد

4 عدد

ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای

دارد

دارد

صندلی راننده

برقی 6 جهته

برقی 6 جهته

صندلی سرنشین جلو

برقی 4 جهته

برقی 2 جهته

گرم‌کن صندلی‌های جلو

ندارد

دارد

آینه‌های جانبی

تاشو برقی با گرم‌کن

تاشو برقی

تودوزی

چرم و پارچه

چرم و پارچه

فرمان

هیدرولیک

برقی

ترمز پارک برقی

ندارد

دارد

اتوهولد

ندارد

دارد

کنترل شروع حرکت در سربالایی

دارد

دارد

کنترل حرکت در سراشیبی

ندارد

دارد

سیستم کنترل پایداری

دارد

دارد

سیستم کنترل کشش

دارد

دارد

ترمز کمکی

دارد

دارد

پایش باد تایرها

دارد

دارد

دوربین دید عقب

دارد

دارد

سنسور پارک

عقب

جلو و عقب

دوربین 360 درجه

دارد

دارد

دوربین دید عقب

دارد

دارد

سانروف

دارد

دارد

سنسور نور و باران

ندارد

دارد

شارژر بی‌سیم گوشی

دارد

دارد

نورپردازی داخلی

ندارد

دارد

رینگ

17 اینچی

18 اینچی دورنگ

در صندوق برقی با سنسور پایی

ندارد

دارد

با توجه به جدول فوق، از لحاظ تجهیزات هم برتری با ری‌را است و امکاناتی مثل گرم‌کن صندلی‌های جلو، سنسور نور و باران و در صندوق برقی را ارائه می‌کند که در هایما وجود ندارد.

کپی لینک

پیشرانه

ری‌را به پیشرانهٔ 1.7 لیتری EF7P توربو مجهز شده که نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور EF7 توربو محسوب می‌شود و با بهبودهایی مثل تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر دوگانهٔ سوپاپ، 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این اعداد برای کراس‌اوور کوچکی مثل ری‌را با وزن 1425 کیلوگرم مناسب به نظر می‌رسند. انتقال این نیرو هم توسط همان گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE صورت می‌گیرد که قبلاً در تارا و دنا دیده بودیم. عملکرد این گیربکس در ری‌را هرچند نسبت به خودرویی مثل دنا بهتر شده ولی بااین‌حال، هنوز هم تأخیر دارد که روی شتاب و کشش خودرو تأثیر منفی می‌گذارد. همچنین موتور EF7 توربو هم قبلاً در دنا پلاس با مشکلاتی مواجه بود که امیدواریم این مشکلات در نسخهٔ ارتقاءیافته برطرف شده باشند.

زیر کاپوت هایما S5 هم مثل رقیب ایرانی یک پیشرانهٔ چهار سیلندر توربو قرار گرفته است اما این موتور از نوع 1.5 لیتری است و درنتیجه، با 150 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور، خروجی کمتری نسبت به پیشرانهٔ ری‌را دارد. در S5 ابتدا برای انتقال نیرو از گیربکس CVT استفاده می‌شد اما از اواخر سال 1400، ایران‌خودرو نسخهٔ جدیدی از این کراس‌اوور چینی را با گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک بازار عرضه کرد. ابن همان گیربکس ساخت DAE است که در دیگر محصولات ایران‌خودرو استفاده شده بود و بنابراین، ری‌را و S5 از لحاظ گیربکس باهم یکسان هستند. گیربکس شش سرعتهٔ جدید S5 عملکرد بهتری نسبت به نمونهٔ CVT قبلی دارد و تغییر مثبتی محسوب می‌شود.

کپی لینک

جمع‌بندی

ایران‌خودرو برای ری‌را قیمت یک میلیارد و 130 میلیون تومان را اعلام کرده درحالی‌که S5 را با قیمت یک میلیارد و 170 میلیون تومان به فروش می‌رساند؛ بنابراین، در قیمت کارخانه دو خودرو بسیار به هم نزدیک هستند. البته قیمت هایما در بازار به حدود 1.4 میلیارد تومان رسیده درحالی‌که ری‌را هنوز به دست خریداران نرسیده و قیمت بازار آن مشخص نیست. به‌طورکلی، اگر قیمت کارخانه را در نظر بگیریم، ری‌را به لطف طراحی مدرن‌تر، امکانات بیشتر، پیشرانهٔ قوی‌تر و برند ایرانی که در بازار از لحاظ افت قیمت و فروش دست‌دوم شرایط بهتری خواهد داشت، کراس‌اوور برتر این مقایسه خواهد بود ولی هایما S5 هم ازآنجایی‌که حدود هفت سال است در بازار کشورمان حضور دارد و از شبکهٔ نمایندگی‌های ایران‌خودرو بهره می‌برد، می‌تواند گزینهٔ قابل‌قبولی باشد هرچند که باید با طراحی قدیمی آن خصوصاً در داخل کنار بیایید.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

هایما S5

ایران‌خودرو ری‌را

پیشرانه

1.5 لیتری 4 سیلندر توربو

1.7 لیتری 4 سیلندر توربو

قدرت

150 اسب بخار

160 اسب بخار

گشتاور

210 نیوتن متر

240 نیوتن متر

گیربکس

6 سرعته اتوماتیک

6 سرعته اتوماتیک

محور محرک

جلو

جلو

حداکثر سرعت

170 کیلومتر بر ساعت

195 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

8.0 لیتر ترکیبی

7.4 ترکیبی

وزن

1445 کیلوگرم

1425 کیلوگرم

طول

4,358 میلی‌متر

4,334 میلی‌متر

عرض

1,823 میلی‌متر

1,808 میلی‌متر

ارتفاع

1,630 میلی‌متر

1,638 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,630 میلی‌متر

2,590 میلی‌متر

ظرفیت باک

60 لیتر

50 لیتر

قیمت کارخانه

1.170 میلیارد تومان

1.130 میلیارد تومان

[poll id="225"]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.