هایما ۸ اس؛ بررسی مشخصات، امکانات و ارزش خرید
پیشینهٔ حضور هایما در بازار کشورمان به سال 1394 بازمیگردد یعنی زمانی که ایرانخودرو مونتاژ شاسیبلند S7 را آغاز کرد. این برند چینی برخلاف بسیاری از هموطنانش، حتی در دوران تحریمهای سخت صنعت خودروسازی ایران هم در کشورمان ماند و در سال 1396 نیز ایرانخودرو مونتاژ کراساوور کوچکتر S5 آن را آغاز کرد. ایرانخودرو درحالیکه همچنان مدلهای S5 و S7 را روی خط تولید دارد، در سال 1401 یکی از جدیدترین کراساوورهای هایما یعنی 8S را هم روی خط تولید برد. این خودرو که در اواسط سال 2019 راهی بازار چین شد، در کشورمان اولین بار در بهار 1401 در نمایشگاه خودروی تهران رونمایی شد.
مشخصات فنی هایما ۸ اس
هایما ۸ اس از یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر توربو GDI استفاده میکند که خروجی قابلتوجهی برابر با 192 اسب بخار قدرت و 293 نیوتن متر گشتاور دارد و کراساوور هایما را به یکی از قویترین کراساوورهای سگمنت خود در بازار کشورمان تبدیل میکند. این پیشرانه که نیروی خود را به یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک تحویل میدهد، هماهنگی خوبی با گیربکس دارد و شتاب بسیار خوبی را برای خودرو فراهم میکند بهگونهای که طبق اعلام ایرانخودرو، ظرف 7.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. بااینحال، مشکل اصلی این پیشرانه حساسیت به بنزین است و با توجه به بنزین بیکیفیت ایران، حتماً به مکمل سوخت نیاز خواهد داشت. هایما 8S که 1560 کیلوگرم وزن دارد، در هر صد کیلومتر در شهر 9.8، در جاده 5.3 و بهصورت ترکیبی 7 لیتر بنزین مصرف میکند و از باک سوخت 58 لیتری بهره میبرد. صندوق بار این کراساوور چینی اما با ظرفیت 340 لیتری چندان بزرگ نیست ولی روی جاده از هندلینگ مناسبی برای یک کراساوور برخوردار است هرچند که صندلیهای خودرو کمی خشک هستند.
امکانات و تجهیزات هایما 8S
هایما ۸ اس یکی از مجهزترین کراساوورهای بازار کشورمان در این سگمنت محسوب میشود و امکانات فراوانی را ارائه میکند که عبارتاند از:
- سیستم کنترل پایداری
- ترمز کمکی
- دستیار شروع حرکت در سربالایی
- دستیار پایین رفتن از سراشیبی
- سیستم کنترل کشش
- ترمز پارک برقی با اتوهلد
- ترمز اضطراری هوشمند
- شش ایربگ (جلو، جانبی، پردهای)
- سیستم تهویه اتوماتیک دو منطقهای
- نمایشگر لمسی 12.3 اینچی
- صفحه آمپر دیجیتالی 10 اینچی
- چهار بلندگو
- نوربالای هوشمند
- آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن
- پاور ویندوز و آنتی ترپ
- دوربین 360 درجه
- سنسورهای پارک جلو و عقب
- هشدار برخورد جلو
- دستیار حفظ حرکت میان خطوط
- دستیار تغییر لاین
- سیستم تشخیص نقاط کور
- رینگ 19 اینچی آلومینیومی
- گرمکن صندلیهای جلو
- تنظیم برقی 8 جهته صندلی راننده
- تنظیم برقی 4 جهته صندلی سرنشین جلو
- سانروف پانورامیک
- کروز کنترل تطبیقی
- در صندوق برقی با سنسور پایی
- دوربین ثبت وقایع
- سنسور نور و باران
مزایا و معایب هایما ۸ اس
همانطور که در بالا اشاره شد، پیشرانهٔ قدرتمند و هماهنگ با گیربکس که شتاب بسیار خوبی را فراهم میکند همراه با امکانات ایمنی و رفاهی فراوان از نقاط قوت اصلی این کراساوور هایما هستند. علاوه بر این، 8S از طراحی جذابی هم بهره میبرد که در قسمت جلو با چراغهای دوقسمتی تا حدودی نسل قبلی هیوندای سانتافه را به یاد میآورد و بهمراتب از مدلهای S7 و S5 مدرنتر است. یکی دیگر از نقاط قوت این کراساوور چینی مونتاژی هم بهرهمندی از شبکهٔ خدمات ایرانخودرو است. از سوی دیگر، حساسیت پیشرانهٔ توربو GDI به بنزین و نیاز به مکمل سوخت یکی از معایب هایما 8S محسوب میشود. علاوه بر این، 8S برخلاف S7 و S5 عرضهٔ بسیار محدودی دارد و به عبارتی در بازار جا نیفتاده است و به همین دلیل، از لحاظ بازار فروش دستدوم در قیاس با رقبایی مثل تیگو 7 پرو شرایط چندان خوبی ندارد. بسیاری از خریداران این ماشین همچنین به ضعف و مشکلات سیستم مالتی مدیا هم اشاره کردهاند.
مزایا
- شتاب خوب
- هماهنگی پیشرانه و گیربکس
- امکانات فراوان
- بهرهمندی از شبکهٔ خدمات ایرانخودرو
- طراحی مدرن و جذاب
معایب
- حساسیت پیشرانه به بنزین
- مشکلات سیستم مالتی مدیا
- عرضهٔ محدود
- کیفیت مونتاژ ضعیف
- هزینهٔ بالای قطعات یدکی
قیمت و ارزش خرید هایما ۸ اس
ازآنجاییکه ایرانخودرو مدتها است اقدام به فروش هایما 8S نکرده، قیمت کارخانهای این خودرو بروز نشده و همچنان یک میلیارد و 383 میلیون تومان است که از بسیاری از رقبای چینی در بازار کشورمان کمتر است. بااینحال، قیمت این کراساوور مونتاژی ایرانخودرو در بازار حدود 1.9 میلیارد تومان است که اختلاف بسیار زیادی را با قیمت کارخانه نشان میدهد. در حال حاضر، اصلیترین رقبای هایما 8S در بازار کشورمان تیگو 7 پرو و فیدلیتی هستند که هردو پیشرانههای ضعیفتری دارند. علاوه بر این، چانگان CS55 پلاس وارداتی سایپا هم یکی از رقبای تازه برای این کراساوور هایما محسوب میشود. بهطورکلی، هایما 8S به لطف پیشرانهٔ قدرتمند و امکانات کامل، در قیاس با رقبای مذکور، در برابر قیمت خود ارزش خرید دارد ولی عرضهٔ محدود باعث شده نتواند آنطور که باید در برابر دیگر کراساوورهای مونتاژی بازار عرضاندام کند.
برای اطلاع از آخرین قیمت هایما S8 در کارخانه و بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید.
راهنمای خرید هایما 8S کارکرده
ازآنجاییکه مدت زیادی از آغاز تولید هایما 8S در کشورمان نمیگذرد، اگر به دنبال نمونهٔ کارکردهٔ این خودرو باشید، صرفاً میتوانید سراغ مدل 1402 بروید. این نمونهها نیز چون تنها حدود یک سال استفاده شدهاند، معمولاً کارکرد پایینی بین 5 تا 20 هزار کیلومتر دارند و از لحاظ قیمت نیز اختلاف زیادی را با نمونهٔ صفرکیلومتر نشان نمیدهند بهگونهای که ارزانترین نمونههای کارکردهٔ این خودرو در حال حاضر حدود 1.8 میلیارد تومان قیمت دارند؛ بنابراین، بهتر است با کمی هزینهٔ بیشتر سراغ نمونههای صفرکیلومتر بروید ولی اگر خواهان 8S دستدوم هستید، حتماً از شرایط و سلامت پیشرانه مطمئن شوید زیرا همانطور که گفته شد، موتور این خودرو نسبت به بنزین حساس است و اگر مالک قبلی از بنزین بیکیفیت استفاده کرده باشد، ممکن است آسیبهای بزرگی به موتور وارد شده باشد. علاوه بر این، پیش از خرید حتماً امکانات الکترونیکی و سنسورهای مختلف خودرو را هم بررسی کنید و از صحت عملکرد آنها مطمئن شوید.
جدول مشخصات فنی هایما 8S
پیشرانه | 1.6 لیتری 4 سیلندر توربو GDI |
قدرت | 192 اسب بخار |
گشتاور | 293 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | 7.8 ثانیه |
حداکثر سرعت | 180 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | 7.0 لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | 58 لیتر |
طول | 4,565 میلیمتر |
عرض | 1,850 میلیمتر |
ارتفاع | 1,682 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,700 میلیمتر |
وزن | 1560 کیلوگرم |
حجم صندوق بار | 340 لیتر |