مقایسه تارا و پژو ۲۰۷، کدام خودرو ارزش خرید بیشتری دارد؟
تارا و پژو 207 هرچند از لحاظ سگمنت و فرم بدنه باهم تفاوت دارند ولی در بازهٔ قیمتی 800 میلیون تا یک میلیارد تومان، از اصلیترین گزینههای بازار بهحساب میآیند و به همین دلیل ممکن است خریدارانی که با این حدود قیمت به دنبال خرید یک خودروی صفرکیلومتر هستند را دچار تردید کنند. درنتیجه، مقایسهٔ این دو ماشین میتواند برای خریداران راهگشا باشد. دراینبین، تارا خودروی جدیدتری است. این خودرو که بر پایهٔ پژو 301 ساخته شده است، اولین بار در سال 1399 رونمایی شد و با مدل 1400 به بازار آمد. از سوی دیگر، پژو 207 که درواقع فیسلیفتی روی پژو 206 محسوب میشود، اولین بار در سال 1389 راهی بازار کشورمان شد و پس از وقفهای که به دلیل تحریمها در سال 1392 در تولید آن ایجاد شد، دوباره در سال 1395 با تغییراتی به خط تولید ایرانخودرو بازگشت. تارا و 207 هردو در نسخههای دستی و اتوماتیک عرضه میشوند ولی تنوع تیپهای 207 بسیار بیشتر است.
همچنین بخوانید:
- مقایسه شاهین پلاس و تارا، یک قلب در دو بدن!
- قیمت صفر تارا، دنده ای و اتوماتیک در کارخانه و بازار
- قیمت پژو 207 اتوماتیک صفر در کارخانه و بازار
- مقایسه بک X3 پرو با پژو 207 اتوماتیک، کراس چینی یا هاچبک ایرانی؟
مقایسه مشخصات فنی
این دو خودرو علیرغم تفاوت سگمنت و فرم بدنه، در قوای محرکه باهم یکسان هستند و هردو از پیشرانهٔ 1.6 لیتری TU5 استفاده میکنند. البته 207 با موتور TU3 هم تولید میشود ولی در این مقایسه ما صرفاً به نسخههای TU5 میپردازیم که از لحاظ قیمتی مشابه تارا هستند. در حال حاضر، پژو 207 در نسخههای دستی، دستی پانوراما، اتوماتیک و اتوماتیک پانوراما عرضه میشود درحالیکه تیپهای تارا فقط به V1P دستی و V4 LX اتوماتیک محدود است. هردو تیپ دستی و اتوماتیک تارا به پیشرانهٔ ارتقاءیافتهٔ TU5P مجهز هستند که با تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ، خروجی کمی بالاتری برابر با 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور دارد. در بخش انتقال نیرو هم هرچند تارا V1 ابتدا با گیربکس پنج سرعته دستی عرضه شد اما مدتی است تیپ V1P با گیربکس شش سرعتهٔ دستی جایگزین آن شده است. تارا V4 LX هم از گیربکس شش سرعته اتوماتیک استفاده میکند.
پژو 207 در نسخهٔ دستی در هردو مدل پانوراما و سقف فلزی، همچنان با همان پیشرانهٔ TU5 معمولی تولید میشود که 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیرو نیز همچنان توسط همان گیربکس پنج سرعته دستی قدیمی صورت میگیرد و بنابراین، 207 در نسخهٔ دستی از لحاظ قوای محرکه یک پله از تارا V1P عقبتر است. البته ایرانخودرو در اواخر بهار 1402 پژو 207 را با گیربکس شش سرعته دستی و پیشرانهٔ TU5P معرفی کرد ولی هنوز از عرضهٔ این مدل خبری نیست و اگر خواهان 207 دستی باشید همچنان باید به پیشرانهٔ TU5 معمولی و گیربکس پنج سرعته بسنده کنید. از سوی دیگر اما 207 در نسخهٔ اتوماتیک قوای محرکهٔ کاملاً یکسانی با تارا V4 LX دارد. این یعنی در این مدل شاهد موتور TU5P با 113 اسب بخار قدرت و گیربکس شش سرعته اتوماتیک هستیم.
طراحی بیرونی و ابعاد
هرچند 207 خودروی بهمراتب قدیمیتری نسبت به تارا محسوب میشود ولی هنوز هم طراحی جذابتر و جوانپسندتری دارد. با اینکه این خودرو اساساً همان 206 است و مطابق با زبان طراحی دو سه نسل قبل پژو شکل گرفته ولی در بازار محدود و انحصاری ایران، همچنان جزء خودروهای پرطرفدار خصوصاً در بین جوانها است. از سوی دیگر، تارا با وجود پایه و اساس مدرنتر، در ظاهر نمای چندان جذابی ندارد و تا حدودی محافظهکارانه و کسلکننده به نظر میرسد. هرچند ایرانخودرو با بازطراحی جلو و عقب پژو 301 سعی در ایجاد نمای بروزتری داشته ولی نتیجهٔ کار چندان متناسب از آب درنیامده است. البته در تیپهای V1P و V4 یکی از مشکلات ظاهری تارا یعنی نور بیشازحد چراغهای عقب با طراحی گرافیک جدید برطرف شده و نمای بسیار بهتری را ایجاد کرده است. از لحاظ ابعاد، طبیعتاً تارا خودروی بزرگتری است و 4,519 میلیمتر طول، 1,748 میلیمتر عرض و 1,466 میلیمتر ارتفاع دارد درحالیکه این اعداد برای 207 به ترتیب 3,872 میلیمتر، 1,669 میلیمتر و 1,441 میلیمتر هستند.
طراحی داخلی و امکانات
در داخل نیز مثل بیرون، چندین سال جدیدتر بودن تارا چندان خود را نشان نمیدهد زیرا در این خودرو از داشبورد سیتروئن C3 XR بازار چین استفاده شده که پیشینهٔ آن به سال 2014 بازمیگردد و کاملاً رنگ و بوی کهنگی دارد. البته شرایط در 207 هم چندان بهتر نیست زیرا بخش پایینی داشبورد این خودرو همچنان با 206 یکسان است و تنها بهروزرسانی که از سال 1389 تاکنون تجربه کرده تجهیز به نمایشگر لمسی و غربیلک فرمان جدید است. از لحاظ کیفیت متریال هم هیچکدام تعریفی ندارند و کل داشبورد هردو از پلاستیک خشک و سیاه ساخته شده است. البته در تیپهای جدید تارا V1P و V4 LX ایرانخودرو رو دریها را تغییر داده و دکمههای شیشهبالابر را از روی کنسول به روی درها منتقل کرده که اقدام مثبتی است. همچنین بزرگترین برتری تارا نسبت به 207 خود را در صندلیهای عقب نشان میدهد یعنی جایی که فضای پای نسبتاً مناسبی را ارائه میکند درحالیکه صندلیهای عقب 207 برای بزرگسالان عملاً غیرقابل استفاده هستند.
امکانات و تجهیزات پژو 207 در نسخههای دستی و اتوماتیک یکسان است ولی تارا در نسخهٔ اتوماتیک امکانات بیشتری را ارائه میکند. در جدول زیر لیست امکانات این دو خودرو را باهم مقایسه میکنیم:
| پژو 207 دستی | تارا V1P |
ترمز | جلو و عقب دیسکی | جلو و عقب دیسکی |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل کشش | دارد | دارد |
ترمز کمکی | دارد | دارد |
سیستم کمکی حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
ایربگ | 2 عدد | 2 عدد |
فرمان | برقی با دکمههای کنترلی | برقی با دکمههای کنترلی |
سیستم تهویه | اتوماتیک | اتوماتیک |
نمایشگر لمسی | دارد | دارد |
دیلایت | دارد | دارد |
آینههای جانبی | تنظیم برقی | تنظیم برقی |
سنسور دنده عقب | دارد | دارد |
دوربین دنده عقب | دارد | دارد |
سیستم پایش باد تایرها | دارد | دارد |
رینگ | 14 اینچی فولادی | 15 اینچی فولادی |
تنظیم صندلیهای جلو | دستی | دستی |
کروز کنترل | دارد | دارد |
سقف شیشهای | دارد | ندارد |
آینه داخلی الکتروکرومیک | دارد | ندارد |
سنسور نور و باران | ندارد | دارد |
آنتن کوسهای | ندارد | دارد |
چراغ خوشامدگویی | ندارد | دارد |
پژو 207 اتوماتیک | تارا V4 LX | |
ایربگ | 2 عدد | 4 عدد |
آینههای جانبی | تنظیم برقی | تاشو برقی |
رینگ | 14 اینچی آلومینیومی | 16 اینچی آلومینیومی |
تنظیم صندلیهای جلو | دستی | برقی |
گرمکن صندلیهای جلو | ندارد | دارد |
ورود بدون کلید | ندارد | دارد |
استارت دکمهای | ندارد | دارد |
در صندوق با سنسور پایی | ندارد | دارد |
با توجه به جدول فوق، 207 و تارا در نسخههای دستی از لحاظ امکانات تقریباً در یک سطح هستند ولی تارا V4 LX خودروی بسیار مجهزتری نسبت به 207 اتوماتیک محسوب میشود.
تجربه رانندگی
ازآنجاییکه قوای محرکه دو خودرو یکسان است، از لحاظ تجربه رانندگی خیلی تفاوتی باهم ندارند ولی تارا در هنگام رانندگی به دلیل فاصله محوری کشیدهتر، پایداری بیشتری دارد و سواری مطمئنتری را فراهم میکند. از سوی دیگر اما ۲۰۷ به لطف ابعاد کوچکتر، خودروی چابکتری است. همچنین این خودرو به دلیل حدود ۱۰۰ کیلوگرم وزن سبکتر، از لحاظ شتاب و کشش هم بهتر از تارا عمل میکند. این در حالی است که توان پیشرانه TU5 برای تارا چندان کافی به نظر نمیرسد و خصوصاً در نسخه اتوماتیک زمانی که خودرو پر از بار و سرنشین باشد مشکلساز میشود. ۲۰۷ همچنین به لطف ابعاد جمعوجور، برای استفاده در شهرهای شلوغ گزینه مناسبتری است درحالیکه تارا با برخورداری از صندوق بار بزرگ و کابین جادارتر، برای استفادههای خانوادگی و مسافرت گزینه بهتری خواهد بود.
قیمت و ارزش خرید
در حال حاضر، قیمت کارخانهای تارا V1P برابر با 775 میلیون تومان و قیمت بازار آن حدود 880 میلیون تومان است. این اعداد برای تارا V4 LX هم به ترتیب 901 میلیون و یک میلیارد و 60 میلیون تومان هستند. از سوی دیگر، قیمت کارخانهای پژو 207 دستی پانوراما ارتقاءیافته 675 میلیون تومان و قیمت 207 اتوماتیک پانوراما 796 میلیون تومان است درحالیکه این ارقام در بازار به ترتیب حدود 870 میلیون و یک میلیارد و 40 میلیون تومان است؛ بنابراین، نسخههای دستی و اتوماتیک تارا و 207 از لحاظ قیمت بازار بسیار به هم نزدیکتر هستند و این باعث میشود تارا با امکانات بیشتر و کابین جادارتر، ارزش خرید بیشتری داشته باشد.
جمعبندی
بهطورکلی، هیچکدام از این دو خودرو گزینه ایدهآلی نیستند و ارزش قیمت در حدود یک میلیارد تومانی را ندارند ولی اگر خواهان خودرویی صفرکیلومتر در این بازه قیمتی باشید، تارا و ۲۰۷ از معدود گزینهها خواهند بود. از بین این دو، تارا به لطف پلتفرم مدرنتر، امکانات بیشتر، کابین جادارتر و قوای محرکه بروزتر (در قیاس با ۲۰۷ دستی)، خودروی بهتری محسوب میشود و ارزش بیشتری در برابر قیمت دارد ولی اگر خانواده کمجمعیتی دارید و به دنبال یک خودروی جمعوجور و جوانپسند برای استفادههای شهری هستید، پژو ۲۰۷ هم میتواند انتخاب مناسبی باشد.
مشخصات فنی
پژو 207 دستی | پژو 207 اتوماتیک | تارا V1P | تارا V4 LX | |
پیشرانه | TU5 | TU5P | ||
نوع موتور | 1.6 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ | |||
قدرت | 105 اسب بخار | 113 اسب بخار | ||
گشتاور | 142 نیوتن متر | 144 نیوتن متر | ||
گیربکس | 5 سرعته دستی | 6 سرعته اتوماتیک | 6 سرعته دستی | 6 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | |||
شتاب صفرتاصد | 11.6 ثانیه | 12.6 ثانیه | 12.5 ثانیه | 13.0 ثانیه |
حداکثر سرعت | 190 کیلومتر بر ساعت | |||
مصرف سوخت | 7.2 لیتر ترکیبی | 7.4 لیتر ترکیبی | 7.2 لیتر ترکیبی | 7.3 لیتر ترکیبی |
فاصلهٔ محوری | 2,443 میلیمتر | 2,652 میلیمتر | ||
طول | 3,872 میلیمتر | 4,519 میلیمتر | ||
عرض | 1,669 میلیمتر | 1,748 میلیمتر | ||
ارتفاع | 1,441 میلیمتر | 1,466 میلیمتر | ||
وزن | 1087 کیلوگرم | 1118 کیلوگرم | 1173 کیلوگرم | 1234 کیلوگرم |
حجم صندوق بار | 245 لیتر | 640 لیتر |
[poll id="237"]