مقایسه پارس نوآ و رانا پلاس، تندر 90 ایرانی یا 206 ایرانی؟!

سه‌شنبه 19 فروردین 1404 - 08:30
مطالعه 9 دقیقه
Pars-Noa-VS-Runna-Plus-1
پارس نوآ یا تندر 90 ایرانی که به‌زودی راهی بازار خواهد شد، در برابر اصلی‌ترین رقیب خود یعنی رانا پلاس چه عملکرد و نقاط قوت و ضعفی دارد؟
تبلیغات

تندر 90 ایرانی که ابتدا با نام P90 شناخته می‌شد و مدتی است نام رسمی پارس نوآ برای آن اعلام شده، سرانجام قرار است امسال راهی بازار شود. این خودرو که توسط پارس‌خودرو تولید خواهد شد، می‌تواند به رقیبی برای محصولات ایران‌خودرو تبدیل شود. یکی از اصلی‌ترین رقبای پارس نوآ در بازار، رانا پلاس خواهد بود که از لحاظ مشخصات، امکانات، سگمنت و احتمالاً قیمت به محصول جدید گروه سایپا نزدیک است. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم این دو خودرو را باهم مقایسه کنیم تا ببینیم کدام‌یک می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

همچنین بخوانید:

کپی لینک

معرفی خودروها

رانا خودرویی است که بیش از یک دهه است در بازار حضور دارد و مثل اکثر خودروهای داخلی رنگ و بوی کهنگی گرفته است. این خودرو که بر اساس پژو ۲۰۶ صندوق ساخته شده است، پس از فراز و نشیب‌های مختلف سرانجام در سال ۱۳۹۲ به بازار آمد و جایگزین تیپ‌های ارزان‌تر پژو ۲۰۶ صندوق‌دار شد. از سال ۱۳۹۹ هم ایران‌خودرو نسخه‌ای جدیدی از این خودرو را با به‌روزرسانی‌هایی جزئی و نام رانا پلاس به بازار فرستاد و با پایان دادن به تولید ۲۰۶ صندوقدار در سال ۱۴۰۰، سعی کرد رانا را در بازار بیشتر مطرح کند.

از سوی دیگر، پس‌ازاینکه در سال 1399 تولید تندر 90 به دلیل تشدید تحریم‌ها در کشورمان متوقف شد، ازآنجایی‌که زیرساخت‌های تولید این خودرو در کشور وجود داشت، سایپا تصمیم به بومی‌سازی و ایرانیزه کردن تندر 90 گرفت که نتیجهٔ آن پروژهٔ P90 بود. اولین تصاویر گرافیکی این خودرو در پاییز سال 1399 منتشر شد و سپس در اواخر فروردین 1402 تندر 90 ایرانی طی مراسمی در کارخانه مگا موتور رونمایی شد. با گذشت حدود دو سال، به نظر می‌رسد P90 یا پارس نوآ برای عرضه به بازار آمده شده و احتمالاً در آیندهٔ نزدیک در طرح‌های فروش سایپا دیده خواهد شد.

کپی لینک

مقایسهٔ طراحی بیرونی

هردوی این خودروها ساختاری کاملاً قدیمی دارند که به نسل اول لوگان سال 2004 و پژو 206 صندوقدار سال 2006 بازمی‌گردد؛ بنابراین، اساساً با خودروهایی متعلق به دو دهه قبل طرف هستیم که سعی شده با تغییراتی نمای بروزتری پیدا کنند. دراین‌بین، طراحی رانا قدیمی‌تر است زیرا همان‌طور که توضیح دادیم، از زمان معرفی در سال 1392 تاکنون تغییر بزرگی را تجربه نکرده است. هرچند در نسخهٔ جدید رانا پلاس شاهد تغییراتی در گرافیک چراغ‌ها و جلوپنجره بودیم ولی بیش از یک دهه از عمر این طراحی می‌گذرد. همچنین این خودرو در پروفیل جانبی هم کاملاً با 206 صندوق‌دار یکسان است.

همین موضوع در مورد پارس نوآ هم صدق می‌کند که در قسمت جانبی هیچ تغییری را نسبت به تندر 90 تجربه نکرده و فقط در جلو و عقب بازطراحی شده است. در قسمت جلوی خودرو مجموعهٔ چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر به‌طور کامل از نو طراحی شده که نمای مدرن‌تر و جذاب‌تری را نسبت به لوگان ایجاد کرده است اما این طراحی تهاجمی هیچ‌گونه هماهنگی با پروفیل جانبی دست‌نخوردهٔ خودرو ندارد. در عقب نیز شاهد چراغ‌های جدیدی هستیم که تا روی در صندوق کشیده شده و در پایین هم سپر با بخش بزرگی از پلاستیک سیاه بازطراحی شده است.

درمجموع، هرچند پارس نوآ طراحی بروزتری دارد ولی ظاهر کلی رانا پلاس هماهنگ‌تر است درحالی‌که نمای جدید جلو و عقب تندر 90 ایرانی شبیه وصله‌ای ناجور بر پیکرهٔ قدیمی لوگان به نظر می‌رسد. از لحاظ ابعاد، پارس نوآ با 4,330 میلی‌متر طول، 1,740 میلی‌متر عرض و 1,530 میلی‌متر ارتفاع، کمی از رانا پلاس با 4,292 میلی‌متر طول، 1,684 میلی‌متر عرض و 1,453 میلی‌متر ارتفاع بزرگ‌تر است. در فاصلهٔ محوری اما این اختلاف با 2,630 میلی‌متر برای پارس نوآ و 2,445 میلی‌متر برای رانا پلاس بیشتر است.

کپی لینک

مقایسهٔ داخل و کابین

در داخل هردو خودرو شاهد فضایی کاملاً قدیمی هستیم که پیشینهٔ آن‌ها به حدود 15 سال قبل بازمی‌گردد. کابین رانا پلاس از زمان معرفی در سال 1392 تغییر بزرگی را تجربه نکرده و صرفاً به غربیلک فرمان جدیدی مشابه پژو 207 مجهز شده که با دکمه‌های کنترلی، نمای بهتری دارد؛ بنابراین، در داخل این خودرو همان داشبورد قدیمی سیاه و پلاستیکی را می‌بینیم که با دریچه‌های تهویهٔ دایره‌ای قدیمی و کیفیت پایین، بسیار کسل‌کننده به نظر می‌رسد. در رانا پلاس هنوز حتی کنترل‌های سیستم تهویه هم دستی هستند.

پارس نوآ نیز شرایط خیلی بهتری ندارد زیرا در این خودرو از همان داشبورد ساندرو و تندر پلاس استفاده شده که در سال 2007 از سوی داچیا معرفی شد و هرچند کمی نسبت به داشبورد تندر 90 نمای بروزتری دارد ولی این داشبورد هم مثل رانا پلاس با دریچه‌های تهویهٔ گرد و فضای تمام پلاستیکی سیاه، کاملاً رنگ و بوی کهنگی دارد. البته پارس‌خودرو با استفاده از نمایشگر لمسی، پانل دیجیتالی جدید کنترل سیستم تهویه، غربیلک فرمان D شکل مشابه کوییک و صفحه آمپر جدید سعی کرده این داشبورد کهنه را کمی بروزتر کند و درنتیجه نسبت به رانا پلاس کمی شرایط بهتری دارد.

علاوه بر این، در رانا پلاس مشکل محدودیت فضای پای سرنشینان عقب پژو 206 همچنان بر قوت خود باقی است که برای خانواده‌های پرجمعیت قطعاً آزاردهنده خواهد بود درحالی‌که پارس نوآ از کابین به‌مراتب جادارتری با فضای پا و فضای سر بیشتری بهره می‌برد و اساساً خودروی خانوادگی‌تری محسوب می‌شود.

کپی لینک

مقایسهٔ امکانات

در جدول زیر امکانات و تجهیزات دو خودرو را باهم مقایسه می‌کنیم:

پارس نوآ

رانا پلاس

ترمز

جلو دیسکی عقب کاسه‌ای

جلو دیسکی عقب کاسه‌ای

فرمان

برقی با دکمه‌های کنترلی

هیدرولیک با دکمه‌های کنترلی

سیستم پایش باد تارها

دارد

دارد

سیستم تهویه

نیمه اتوماتیک

دستی

تنظیم صندلی‌ها

دستی

دستی

ایربگ

2 عدد

2 عدد

شیشه دودی عقب

دارد

ندارد

آینه‌های جانبی

تنظیم برقی

تنظیم برقی

سنسور دنده عقب

دارد

دارد

چراغ‌های خودکار

دارد

ندارد

دی‌لایت

دارد

دارد

سنسور باران

دارد

ندارد

نمایشگر لمسی

7 اینچی

ندارد

دوربین دید عقب

دارد

ندارد

آنتن کوسه‌ای

دارد

ندارد

کنترل کشش

دارد

دارد

ترمز کمکی

دارد

دارد

کروز کنترل

ندارد

دارد

رینگ

آلومینیومی

فولادی

با توجه به جدول فوق، از لحاظ امکانات برتری کاملاً با پارس نوآ است که از نمایشگر لمسی، دوربین دید عقب، رینگ آلومینیومی و سنسور نور و باران بهره می‌برد درحالی‌که رانا پلاس از تمام این امکانات محروم است و خودروی کاملاً فقیری محسوب می‌شود. تنها آپشنی که در رانا پلاس وجود دارد و در پارس نوآ نمی‌بینیم، کروز کنترل است.

کپی لینک

مقایسهٔ مشخصات فنی

هرچند این دو خودرو پلت‌فرم، ریشه و سازندگان کاملاً متفاوتی دارند اما دست روزگار پیشرانه‌های یکسانی را در سینهٔ آن‌ها قرار داده است! رانا از همان ابتدا با پیشرانهٔ 1.6 لیتری 16 سوپاپ TU5 عرضه شد که 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور دارد. البته ایران‌خودرو در مقطعی رانا پلاس سقف شیشه‌ای را با گیربکس شش سرعته و پیشرانهٔ ارتقاءیافتهٔ TU5P عرضه کرد که 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور دارد ولی مدت‌ها است که این نسخه عرضه نمی‌شود و آخرین سری آن از مدل 1402 است؛ بنابراین، رانا پلاس در حال حاضر با همان موتور قدیمی TU5 عرضه می‌شود که در کنار یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر، در پارس نوآ خبری از موتور اصلی K4M تندر 90 که به جان‌سختی و استهلاک پایین شهرت داشت نیست و این خودرو از پیشرانهٔ ME16 سایپا استفاده می‌کند. این موتور اساساً نسخهٔ سایپا از پیشرانهٔ TU5 محسوب می‌شود ولی ازآنجایی‌که بر اساس موتور EC5 سیتروئن ساخته شده، تفاوت‌هایی با TU5 ایران‌خودرو دارد. موتور ME16 در بلوک، سرسیلندر و زاویهٔ پاشش انژکتورها با TU5 متفاوت است و از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ هم بهره می‌برد که در موتور TU5 معمولی وجود ندارد. درنتیجه، پیشرانهٔ جدید سایپا 111 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که کمی از رانا پلاس بیشتر است. انتقال نیروی این موتور اما مثل رقیب ایران‌خودرویی توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد.

بنابراین، از لحاظ پیشرانه هم پارس نوآ برتری جزئی دارد ولی ازآنجایی‌که موتور TU5 رانا سال‌ها است در بازار حضور دارد، از لحاظ فراوانی قطعات یدکی و تعمیرکاران شرایط بهتری خواهد داشت درحالی‌که موتور ME16 هرچند اشتراکاتی با TU5 دارد ولی اساساً موتور جدیدی در بازار ایران محسوب می‌شود. توان پیشرانهٔ TU5 برای رانا پلاس نسبتاً کافی است و شتاب و کشش مناسبی را فراهم می‌کند و ازآنجایی‌که وزن پارس نوآ نزدیک به رانا پلاس است و قدرت و گشتاور کمی بیشتری هم دارد، در این خودرو نیز باید انتظار شتاب مناسبی را داشته باشیم. همچنین پیشرانهٔ ME16 از لحاظ لرزش و سروصدا هم نسبت به موتور قدیمی M15 سایپا شرایط بسیار بهتری دارد.

کپی لینک

مزایا و معایب پارس نوآ و رانا پلاس

مزایا

معایب

پارس نوآ

رانا پلاس

پارس نوآ

رانا پلاس

پیشرانهٔ مدرن‌تر

طراحی هماهنگ‌تر

طراحی ناهماهنگ

فضای محدود عقب

امکانات بیشتر

فراوانی قطعات یدکی

کابین قدیمی

کابین قدیمی

کابین جادارتر

بازار دست‌دوم بهتر

حذف پیشرانهٔ اصلی رنو

امکانات اندک

کپی لینک

قیمت و جمع‌بندی

پارس‌خودرو هنوز قیمت پارس نوآ را اعلام نکرده است ولی با توجه به قیمت دیگر خودروهای داخلی سایپا و ایران‌خودرو، می‌توان قیمت حدودی تندر 90 ایرانی را بین 600 تا 650 میلیون تومان تخمین زد. این در حالی است که رانا پلاس هم‌اکنون قیمت کارخانه‌ای 615 میلیون تومانی دارد که البته این رقم در بازار به بیش از 750 میلیون تومان رسیده است. درهرحال، انتظار می‌رود قیمت پارس نوآ به رانا پلاس نزدیک یا اندکی گران‌تر باشد؛ بنابراین، اگر اختلاف قیمت خیلی زیاد نباشد، پارس نوآ با امکانات بیشتر، پیشرانهٔ مدرن‌تر و قوی‌تر و کابین جادارتر می‌تواند گزینهٔ بهتری باشد اما از سوی دیگر، اگر خواهان خودروی جوان‌پسندتری هستید و با فضای محدود صندلی‌های عقب رانا پلاس و امکانات محدود آن مشکلی ندارید می‌توانید این سدان ایران‌خودرو را انتخاب کنید.

کپی لینک

جدول مشخصات فنی

پارس نوآ

رانا پلاس

پیشرانه

ME16

TU5

نوع موتور

1.6 لیتری 4 سیلندر

1.6 لیتری 4 سیلندر

سوپاپ

16

16

قدرت

111 اسب بخار

105 اسب بخار

گشتاور

150 نیوتن متر

142 نیوتن متر

گیربکس

5 سرعته دستی

5 سرعته دستی

محور محرک

جلو

جلو

وزن

1155 کیلوگرم

1133 کیلوگرم

طول

4,330 میلی‌متر

4,292 میلی‌متر

عرض

1,740 میلی‌متر

1,684 میلی‌متر

ارتفاع

1,530 میلی‌متر

1,453 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,630 میلی‌متر

2,445 میلی‌متر

ظرفیت باک

47 لیتر

50 لیتر

رینگ

15 اینچی

14 اینچی

[poll id="246"]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.