مقایسه تارا V1 با پارس خودرو نوا؛ بررسی فنی، مزایا و معایب سدان های ایرانی
ایرانخودرو تارا V1 و پارس خودرو نوا دو سدان داخلی هستند که قرار است در آینده نزدیک با یکدیگر رقابت کنند اما به نظر شما در مقایسه دو خودرو، پیروز این میدان کدامیک خواهد بود؟
بازار خودروی کشور در رده محصولات اقتصادی و بازه قیمتی حدود 1 میلیارد تومان پر از خودروهای قدیمی است که اگرچه هر از گاهی رنگ و لعاب تازهای به خود میگیرند اما زیر پوست آنها همان پلتفرمهای چند دهه قبل دیده میشوند. از جمله خودروهای پرطرفدار این روزهای بازار میتوان به تارا V1 اشاره کرد که بر پایه پژو 301 بنا شده و علیرغم کاستیهای خود توانسته نظر افراد زیادی را به خود جلب کند. در طرف دیگر هم محصول جدیدی به نام نوا قرار دارد که در واقع نسخه ایرانیزه از ال 90 یا تندر 90 محبوب سالهای قبل است. پروژه پارس خودرو نوا در ابتدا با کد P90 و کادیلا معرفی شده بود و حالا قرار است با نام نوا راهی بازار شود. به نظر شما در مقایسه تارا V1 با پارس خودرو نوا کدام خودرو پیروز میدان خواهد بود؟
همچنین بخوانید: مقایسه پارس نوآ و رانا پلاس، تندر 90 ایرانی یا 206 ایرانی؟!
مقایسه تارا V1 با پارس خودرو نوا
- طراحی ظاهری
پیشینه تارا V1 و پارس خودرو نوا به چند سال پیش بازمیگردد و بنابراین نباید انتظار طراحی مدرنی را از آنها داشته باشید. طراحان تارا در بخش جلو از چهره یوز ایرانی الهام گرفتهاند و با اینکه جزئیات هیجانانگیزی دیده نمیشود اما کلیت کار نسبتاً هماهنگ از کار درآمده و سادگی خاصی دارد که با گذشت زمان شاید نکته مثبتی باشد. در پروفایل جانبی خودرو دو خط برجسته وجود دارد که از سادگی بدنه کاسته هرچند که طرح قالپاقهای بکار رفته در تارا V1 خیلی جالب نیستند. نهایتاً به نمای عقب میرسیم که شاید بحثبرانگیزترین بخش تارا باشند چراکه قرار بوده این بخش با الهام از چراغهای پیوسته خودروهای مدرن دنیا طراحی شود اما حاصل کار چندان دلچسب نیست و در نمونههای اولیه تولیدی نیز گرافیک داخلی چراغها باعث شده نوردهی آزاردهندهای داشته باشند.
در طرف مقابل باید به پارس خودرو نوا اشاره کنیم که طراحان این شرکت سعی داشتهاند چهرهای متمایز را ارائه نمایند و تا حدودی نیز موفق شدهاند. با اینکه پروفایل جانبی این خودرو تفاوت خاصی نسبت به ال 90 ندارد اما در بخش جلو تغییرات زیادی در چراغها، جلوپنجره و سپر رخ داده و کلیت کار مدرنتر و دلچسبتر از محصول اقتصادی رنو و داچیا به نظر میرسد. در بخش عقب هم چراغهایی جدید به همراه سپری متفاوت دیده میشوند که اگرچه نمیتوان آنها را زیبا دانست اما نسبت به چهره قدیمی تندر وضعیت بهتری دارند. در مقایسه تارا V1 با پارس خودرو نوا در بخش طراحی ظاهری هر دو خودرو وضعیت تقریباً مشابهی دارند و نظر و سلیقه شخصی خریدار تعیین کننده خواهد بود.
- طراحی داخلی
طبیعتاً به عنوان خودروهای اقتصادی چند دهه قبل نباید انتظار چندانی از طراحی و کیفیت متریال بکار رفته در تارا V1 و پارس خودرو نوا داشت. همانند سایر محصولات ایرانخودرو، جنس متریال بکار رفته در کابین تارا از پلاستیک خشک است و البته از نظر ارگونومی نیز مشکلاتی وجود دارد. طراحی کابین را نیز با اینکه بین محصولات این شرکت تازگی دارد اما دلچسب نیست و قطعاً میتوانست بهتر از این باشد. صندلیها راحتی خوبی دارند اما قطعاً با چندین ساعت رانندگی نیاز به استراحت خواهید داشت. از نظر فضای کابین نیز جای گلهای نیست و به ویژه صندوق 640 لیتری این خودرو کاملاً پاسخگوی نیازهای خانوادههاست.
در ادامه مقایسه تارا V1 با پارس خودرو نوا بهتر است به طراحی کابین سدان تازهنفس پارس خودرو نیز بپردازیم که در همان نگاه نخست وفاداری به ال 90 را نشان میدهد. البته طراحان با استفاده از غربیلک فرمان جدید، نمایشگر لمسی متفاوت، پشت آمپرهای بهروزتر و... تلاش کردهاند طرح بهتری را ارائه کنند و تا حد زیادی نیز موفق شدهاند. از نظر فضای کابین و بار نیز اوضاع کاملاً خوب است و نوا فضای کافی برای حمل 5 سرنشین و وسایل آنها را خواهد داشت. از نظر طراحی کابین نمیتوان یک خودرو را کاملاً برتر از دیگری دانست اما شاید طراحی کابین نوا باوجود قدیمیتر بودن، هماهنگتر و بهتر باشد.
- مشخصات فنی
دو خودروی یاد شده در این بخش شبیه به یکدیگر عمل کردهاند بهطوریکه تارا V1 از موتور TU5 پلاس با 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتون متر گشتاور استفاده میکند و پارس خودرو نوا هم به موتور موسوم به ME16 مجهز شده که شباهت بسیار زیادی به همین موتور TU5 پلاس دارد. بر اساس اعلام پارس خودرو، نوا 111 اسب بخار قدرت و 150 نیوتون متر گشتاور تولید میکند. اختلاف وزن دو خودرو نیز ناچیز است و بنابراین انتظار میرود از نظر شتاب و کشش تا حد زیادی مشابه یکدیگر عمل کنند. با توجه به اینکه موتور دو خودرو اساساً طراحی یکسانی دارد بنابراین سایر مؤلفهها نیز تا حدود زیادی مشابه یکدیگر خواهند بود. در جدول زیر مشخصات فنی تارا V1 و پارس خودرو نوا درج شده است.
تارا V1 | پارس خودرو نوا | |
نوع موتور | TU5P | ME16 |
حجم موتور (سیسی) | 1587 | 1587 |
حداکثر توان موتور (اسب بخار) | 113 | 115 |
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) | 144 | 147 |
تعداد سوپاپ | 16 | 16 |
نوع سوخت | بنزین | بنزین |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 12.5 | 10.5 |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | 190 | 175 |
سیستم انتقال قدرت | 5 سرعته دستی | 5 سرعته دستی |
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) | 7.2 | 6.8 |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | 4519/1748/1466 | 4330/1740/1530 |
فاصله بین دو محور چرخهای جلو و عقب (میلیمتر) | 2652 | 2630 |
وزن خودرو (کیلوگرم) | 1173 | 1155 |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) | 50 | 47 |
حجم فضای صندوقعقب (لیتر) | 640 | 510 |
- امکانات و تجهیزات
در ادامه مقایسه تارا V1 با پارس خودرو نوا به بخش امکانات و تجهیزات میرسیم که تفاوت چشمگیری بین دو خودرو وجود ندارد. از جمله شاخصترین تجهیزات تارا V1 میتوان به ترمزهای جلو و عقب دیسکی به همراه ABS و EBD و ESC و TCS و همچنین کمک به حرکت در سربالایی اشاره کرد. دو کیسه هوا، فرمان برقی، مولتیمدیا، کروز کنترل و... جزو دیگر تجهیزات این خودرو هستند. پارس نوا نیز دارای اکثر این تجهیزات به جز کروز کنترل است هرچند از رینگهای آلومینیومی بهره میبرد؛ بنابراین در این بخش هر دو خودرو مشابه یکدیگر هستند.
- عملکرد و سواری
با توجه به بررسیهای پیشین پدال، موتور و گیربکس تارا V1 هماهنگی خوبی با یکدیگر ندارند و تأخیر چشمگیری در زمان فشردن پدال گاز وجود دارد. البته نقطه قوت خودرو موتور کممصرف و نرم آن است و در سرعتهای معمولی نیز صدای زیادی وارد کابین نمیشود. سواری خودرو نسبتاً نرم است و با اینکه دستاندازهای کوچک خیلی آن را آزار نمیدهند اما با عبور از چالههای بزرگ شاهد وارد شدن لرزشهای زیادی به کابین هستیم. در مجموع سواری تارا برای مصرفکننده عادی قابلقبول خواهد بود.
با اینکه پارس نوا وارد بازار نشده اما تا حدود زیادی میتوانیم عملکرد آن را تصور کنیم. موتور ME16 این خودرو اکثر شاخصههای موتور TU5 پلاس ایرانخودرو را داراست و بنابراین میتوان انتظار صدای کم و کارکرد نرمی را داشت. از نظر سواری نیز تندر 90 قبلاً عملکرد خوبی را نشان داده هرچند پایداری آن در سرعتهای بالا و به ویژه در سر پیچها با اما و اگرهایی همراه بوده است. انتظار میرود سواری تارا V1 و پارس خودرو نوا تا حدی مشابه یکدیگر باشد اما اگر موقعیت راننده در نوا مشابه تندر 90 باشد به احتمال زیاد شاهد میدان دید بیشتری در این خودرو خواهیم بود که تسلط بیشتری را فراهم میکند و در عوض در هندلینگ به تارا میبازد.
- هزینههای نگهداری و خدمات پس از فروش
با توجه به اینکه چند سالی از حضور تارا در بازار میگذرد و قلب تپنده آن نیز سالهای سال است که روی خط تولید ایرانخودرو قرار دارد بنابراین از نظر خدمات پس از فروش و هزینههای نگهداری انتظار نمیرود که تارا V1 خودروی هزینه بری باشد. وجود شبکه نمایندگی گسترده ایرانخودرو در کشور نیز خیال مالکان را تا حدود زیادی راحت میکند. در مقابل باید گفت پارس نوا اگرچه از موتوری تقریباً مشابه TU5 پلاس ایرانخودرو استفاده میکند اما در برخی بخشها تفاوتهایی با آن دارد و شاید به دلیل ورود دیرتر به خط تولید با برخی کمبودها از نظر قطعات و لوازمیدکی مواجه شود هرچند انتظار داریم این موضوع با گذشت زمان مرتفع شود. البته همانطور که میدانید نقطه قوت ال 90 موتور K4M مشهور و گیربکس هماهنگ با موتور بود که نظر بسیاری از خریداران را جلب میکرد و باید دید آیا خریداران بازهم به سراغ نوا میروند یا خیر.
بیشتر بخوانید: مقایسه هزینه مالکیت و نگهداری تارا با تویوتا پریوس
- قیمت
در حال حاضر تارا V1 قیمت حدود 785 میلیون تومانی در کارخانه و بهای حدود 915 میلیون تومانی در بازار دارد. با توجه به جدیدتر بودن پارس نوا و قیمتگذاری رقبای آن انتظار میرود قیمت پارس خودرو نوا نیز به حدود 1 میلیارد تومان و حتی بیشتر از آن برسد. جهت اطلاع از قیمت روز خودرو نیز میتوانید به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه نمایید.
- قضاوت نهایی
دو خودروی تارا V1 و پارس خودرو نوا محصولاتی قدیمی هستند که با ظاهری جدیدتر روانه بازار شده و یا در آینده نزدیک عرضه خواهند شد. تارا V1 بر پایه سدان اقتصادی پژو 301 شکل گرفته و پکیجی قابلقبول برای خانواده ایرانی فراهم میسازد هرچند که از نظر طراحی ظاهری و کیفیت کابین خیلی جذاب نیست. در مقابل باید به نوا اشاره کنیم که به دنبال زنده کردن خاطرات خوش ال 90 در بازار کشورمان است هرچند از فاقد نقطه قوت اصلی آن خودرو یعنی موتور کم استهلاک و باکیفیت K4M بوده و قرار است با چهرهای جدیدتر به دنبال رقابت در بازار باشد. در مقایسه تارا V1 با پارس خودرو نوا نمیتوان برنده قطعی را تعیین کرد چراکه هر دو خودرو علیرغم تفاوتهای موجود، شباهتهای زیادی به یکدیگر دارند و شاید سلیقه خریدار تعیین کننده باشد مخصوصاً اینکه موتور دو خودرو تقریباً مشابه هم است و به احتمال زیاد عملکرد مشابهی نیز خواهند داشت.
[poll id="250"]