مشخصات دو پیشرانه توربو و هیبرید جدید برای تارا فیس لیفت 1404
اخبار تازه از پروژهی عظیم ایران خودو برای تارا فیس لیفت، به دو پیشرانهی توربوشارژ و توربو هیبرید اشاره دارند. همچنین گیربکس اتوماتیک دندهای با سیستم دبل کلاچ برای این خودرو ارایه خواهد شد.
حدود 5 سال از تولید تارا میگذرد. سدان کامپکت ایران خودرو، فیسلیفت پژو ۳۰۱ محسوب میشود و بر پایه پلتفرم بومیشده PF1 پژوسیتروئن ساخته شده که در خودروهایی مثل پژو ۲۰۸ و ۲۰۰۸ وجود دارد. پس از خروج پژو از ایران به دلیل تحریمها، ایران خودرو پروژه را به تنهایی ادامه داد و در دی ۱۳۹۸ پروژه K132 را تصویب کرد. تارا در بهمن ۱۳۹۸ رونمایی و در تیر ۱۳۹۹ پیشفروش شد.
هنوز اطلاعات رسمی از مشخصات تارا جدید مشخص نیست. براساس گمانهزنیها، مدل توربوشارژ از موتور EFP استفاده میکند که ارتفایافته از نسخهی 1650 سیسی EF7 است و برای تارا توربو، ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور فراهم میکند. این اعداد، احتمالا سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 9 ثانیه و میانگین مصرف سوخت 8 لیتر در صد کیلومتر را ممکن خواهند کرد.
در مدل هیبرید، ظاهرا موتور یک لیتر توربو، همراه محرک برقی ارایه میشود. هدف از ساخت تارا هیبرید، کاهش مصرف سوخت و بهبود توان پیمایش بدون توقف عنوان شده و رسیدن به شتاب و قدرت بالا، اولویت ایران خودرو نیست. احتمالا ۱۴۰ اسب بخار قدرت و حدود ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور، قوای محرک تارا هیبرید را تشکیل میدهند. میانگین مصرف سوخت 4 لیتر در صد کیلومتر و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 10 ثانیه، برای این خودرو محتمل است.