مصرف سوخت تارا هیبرید، کمتر از ۵ لیتر در صد کیلومتر!
صنعت خودروسازی ایران در آستانهی یک تحول بزرگ در حوزهی قوای محرکه قرار گرفته است. ایرانخودرو با دو پروژهی کلیدی، تارا هیبریدی و موتور TU5P توربوشارژ، قصد دارد تا پایان سال ۱۴۰۵، هم مصرف سوخت محصولات خود را به شکل چشمگیری کاهش دهد و هم پاسخگوی نیاز بازار به خودروهایی با توان بالاتر و لذت رانندگی بیشتر باشد.
این دو طرح استراتژیک، نه تنها سبد محصولات این شرکت را متنوعتر میکنند، بلکه میتوانند استانداردهای جدیدی را در بازار رقابتی ایران تعریف کنند. به گزارش ایکوپرس، مهدی رجبعلی، مدیر بخش تحقیق و توسعه موتور ایرانخودرو، اعلام کرده است که تارا هیبریدی با مصرف سوخت استاندارد ۴.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، انقلابی در بهرهوری ایجاد خواهد کرد.
تارا هیبرید با ۴۰ درصد کاهش مصرف سوخت
پروژه تارا هیبریدی که اکنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بهزودی وارد فاز آزمونهای اصلی میشود. این خودرو قرار است به ترکیبی هوشمندانه از فناوریهای روز مجهز شود.
به گفته رجبعلی، «این خودرو به موتور بنزینی TU5P با چرخه اتکینسون، جعبه دنده DHT و باتری و موتور الکتریکی مجهز خواهد بود. سیستم خنککاری چندگانه و ترمز احیاکننده (Regenerative Braking) از دیگر ویژگیهای این محصول است.»
انتظار میرود این مجموعه فنی بتواند مصرف سوخت را در چرخهی استاندارد بین ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش دهد؛ دستاوردی که میتواند الگوی مصرف در بازار خودروی کشور را متحول کند.
موتور TU5P توربو: پاسخ به عطش بازار برای قدرت
همزمان با توسعهی نسخه هیبریدی، ایرانخودرو در حال کار روی موتور TU5P توربوشارژ است. این پروژه با هدف افزایش گشتاور، بهویژه در دورهای پایین موتور، طراحی شده تا تجربهی رانندگی هیجانانگیزتری را برای رانندگان ایرانی فراهم کند.
رجبعلی در توضیح دلیل ارتقای موتور فعلی به جای طراحی یک موتور از صفر، به شرایط خاص ایران اشاره کرد. او توضیح داد که تمرکز بر کالیبراسیون دقیق پیشرانه برای سازگاری با کیفیت متغیر سوخت و تنوع اقلیمی کشور، راهکاری منطقیتر است. در این رویکرد، ECU خودرو به شکلی هوشمند عمل کرده و با سنجش شرایط محیطی و کیفیت سوخت، در صورت لزوم وارد حالت «حفاظت از موتور» میشود تا از آسیب به قطعات جلوگیری کند.
مدیر بخش تحقیق و توسعه موتور ایرانخودرو، آیندهی این شرکت را در دو مسیر موازی تعریف کرد: افزایش راندمان موتورهای احتراقی فعلی و حرکت جدی به سمت برقیسازی. ایرانخودرو بر اساس روندهای جهانی، در حال برنامهریزی برای توسعه و تولید خودروهای هیبرید (HEV)، پلاگین هیبرید (PHEV) و در نهایت، خودروهای برقی (BEV) است.
به نظر شما، کدام یک از این فناوریها تأثیر بیشتری بر بازار خودروی ایران خواهد گذاشت؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.