نسخه نهایی سورن پلاس توربو گازسوز معرفی شد

پرشتاب‌ترین خودروی ایرانی در راه بازار
پنج‌شنبه 24 مهر 1404 - 10:30
مطالعه 3 دقیقه
سورن CNG توربو
ایران خودرو نسخه نهایی سورن پلاس توربو گازسوز را معرفی کرد. این خودرو با گیربکس شش سرعته دستی، قدرتی نزدیک به 170 اسب بخار تولید می‌کند.
تبلیغات

سورن پلاس توربو گازسوز در غرفه مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو در حاشیه دومین همایش قوای محرکه نوین در دانشگاه علم و صنعت در معرض بازدید قرار گرفت. تاکنون نسخه‌های آزمایشی متفاوتی از این خودرو توسعه پیدا کرده اما آنچه که قرار است تا چند ماه آینده بر روی خط تولید برود موتوری پرقدرت‌تر نسبت به سایر خودروهای مجهز به پیشرانه ملی دارد.

کپی لینک

مشخصات فنی و ویژگی‌های سورن پلاس توربو گازسوز

سورن پلاس توربو گازسوز با موتور اختصاصی EF7TC-CNG، با تمرکز بر کارایی، کاهش آلایندگی و هزینه‌های پایین سوخت طراحی شده است. این پیشرانه توربوشارژ، به‌طور ویژه برای استفاده از گاز طبیعی فشرده (CNG) توسعه یافته و در حالت گازسوز توان ۱۲۵ کیلووات (168 اسب بخار) و گشتاور قابل‌توجه ۲۵۰ نیوتن‌متر را در اختیار راننده قرار می‌دهد. در حالت بنزینی و برای جلوگیری از آسیب به پیشرانه قدرت به 114 اسب بخار و گشتاور به 180 نیوتون متر کاهش پیدا می‌کند.

پیشرانه سورن پلاس توربو گازسوز برای کاهش هزینه تمام شده بر پایه نمونه EF7 توربو معمولی بوده و از ویژگی‌های نسخه پلاس (EFP) مثل زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها بی‌بهره است؛ البته که برای تطبیق با سوخت گاز برخی قطعات از جمله میل‌لنگ، پیستون و سوپاپ‌ها تغییر کردند.

این پیشرانه در مقایسه با وضعیت بنزینی، در حالت CNG نه‌تنها قدرت بیشتری ارائه می‌دهد، بلکه به‌طور چشمگیری مصرف سوخت و آلایندگی را نیز کاهش می‌دهد. طبق استاندارد NEDC، میزان انتشار دی‌اکسیدکربن این خودرو تنها ۱۲۴ گرم بر کیلومتر است که آن را به گزینه‌ای اقتصادی و سازگار با محیط‌زیست تبدیل می‌کند.

نسبت تراکم موتور ای اف سون توربو گازسوز ۱۱.۷ است که در کنار گیربکس دستی ۶ سرعته، راندمان حرکتی مطلوبی را به همراه دارد. سورن پلاس توربو در حالت گازسوز با مخزن گاز ۱۰۰ لیتری امکان پیمایش تقریبی ۳۸۰ کیلومتری را فراهم می‌کند و این موضوع برای رانندگانی که به‌دنبال کاهش هزینه‌های سفرهای روزمره و مسافت‌های بین‌شهری هستند، اهمیت زیادی دارد. چنانچه باک بنزین و مخزن گاز پر باشند در مجموع برد این خودرو به حدود 1000 کیلومتر می‌رسد.

از دیگر نکات فنی می‌توان به نوع روغن توصیه‌شده برای این موتور اشاره کرد که 0W20 است؛ روغنی با ویسکوزیته پایین که به بهبود عملکرد و کاهش استهلاک موتور کمک می‌کند. همچنین برای بهبود کنترل راننده بر خودرو با توجه به افزایش قدرت، سیستم ترمز خودرو ارتقا پیدا کرده و از پمپ خلاء برقی در آن استفاده شده‌ است. علاوه بر این‌ها جعبه فرمان نیز از هیدرولیکی به نوع کمکی برقی (EPS) تغییر پیدا کرده است.

در بخش امکانات ایمنی و رفاهی هیچ تفاوتی بین این خودرو و تیپ فعلی سورن پلاس دوگانه سوز وجود ندارد و سورن پلاس توربو گازسوز با استانداردهای اجباری 85 گانه به همراه امکاناتی نظیر مالتی مدیا، کروز کنترل، صندلی برقی، آینده تاشو برقی و تهویه اتوماتیک عرضه خواهد شد.

به این ترتیب، سورن پلاس توربو گازسوز با ترکیب توان بالا، آلایندگی کم و صرفه‌جویی اقتصادی، جایگاه ویژه‌ای در بازار خودروهای دوگانه‌سوز به خود اختصاص داده و می‌تواند یکی از انتخاب‌های برتر مشتریان در شرایط فعلی بازار باشد.

بر اساس اعلام ایران خودرو، این محصول در بهار 1405 وارد فاز تولید انبوه شده و در رده قیمتی پایین سبد محصولات این شرکت به بازار عرضه می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.