درحالیکه فصل پاییز را پشت سر گذاشتهایم، هم چنان اثری از خودروی لوکس ملی نیست! این خودرو که قرار بود اولین سریهای تولید خود را در ماه مرداد به نمایش بگذارد، به تعداد 2,100 دستگاه تولید شده است، اما موضوع این است که همچنان هم دعوای زرگری ایرانخودرو و شورای رقابت، ادامه دارد.
چهارشنبه 2 هفتهٔ پیش، شورای رقابت قیمت دنا را 41 میلیون و 900 هزار تومان برآورد کرد، با جواب دهی فوقالعاده سریع ایرانخودروییهای مواجه شدیم!
عبدالله بابایی میگوید: قیمت تمامشدهٔ دنا برای ایرانخودرو، 46 میلیون تومان است که با احتساب 2 میلیون تومان سود، ما قیمت 48 میلیون تومانی را پیشنهاد کردهایم.
اگر هم قیمت دنا 46 میلیون تومان بشود، در حقیقت، سود کارخانه صفر است. بااینوجود، چندی بعد ایرانخودرو پذیرفت که با همین قیمت 46 میلیون دنا را عرضه نماید.
در سویی دیگر، شورای رقابت که فرمولی برای تعیین قیمت خودروها ابداع کرده، قیمت دنا را بر اساس قیمت سورن EF7 بهعنوان قیمت پایه و محاسبه هزینههای سرمایهگذاری و قطعات و امکانات بالاتر این خودرو که شامل 37 آیتم میشوند، قصد ندارد از موضع خود کوتاه بیاید و سرانجام دستورالعمل تعیین نرخ فروش این خودرو را با قیمت حداکثر 42 میلیون تومان ابلاغ کرده است. رئیس این شورا دراینباره میگوید:
بازنگری در قیمت دنا، بههیچوجه امکانپذیر نیست. ما برای تعین قیمت خودروی دنا، قیمت خودروی سورن را در نظر گرفتهایم که با احتساب آپشن های اضافه، قیمت این خودرو 42 میلیون تومان میشود. در ضمن ما با احتساب سود کارخانه این قیمت را برآورد کردهایم، وگرنه همین قیمت هم برای این ماشین زیاد است!
اما ایرانخودرو تهدید کرده که اگر در قیمت خودروی دنا بازنگری نشود، این خودرو را به عراق و سوریه صادر خواهیم کرد، چون در آن جا، سود بیشتری نیز نصیب ما میشود!
دنا چیست؟
دنا یکی از فیس لیفت های سمند محسوب میشود. در واقع این خودرو همانند سمند SE، سمند LX، سورن و سورن ELX از پلتفرم، قوای پیشرانه و فنی خودروی قدیمی و از رده خارج پژو 405 استفاده میکند. درحالیکه طبق تبلیغات اولیه انتظار استفاده از پیشرانهای پرقدرت و توربو یا سیستم گیربکس خودکار و طراحی داخلی مدرنتری از این خودرو میرفت، با تعدیلهای به وجود آمده، سرانجام خودرویی عجیب اما نسبتاً مجهز روانه خط تولید شد و استقبال خوبی هم در پیشفروش آن به عمل آمد. با این حال و با وجود تولید تعداد زیادی از این خودرو، خودروساز بهتر دیده تا در یک بازی تکراری، بدون توجه به زیان مصرفکننده، برای سود بیشتر، سناریوی خود را عملی سازد.
مشخصات خودروی دنا:
نوع موتور | EF7 | |
حجم موتور (cc) | 1645 | |
حداکثر توان موتور (hp) | 114 اسب بخار در 6500 دور در دقيقه | |
حداكثر گشتاور (Nm) | 155 نيوتن متر در 5000 دور در دقيقه | |
نسبت تراكم | 11 | |
تعداد سوپاپ | 16 | |
نوع سوخت سازگار | بنزين بدون سرب اكتان 95 | |
سيستم انژكتوري | پاشش الكترونيكي چندنقطهای | |
استاندارد حد آلايندگي | يورو 4 | |
حداکثر سرعت (km/h) | 190 | |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 12.03 | |
سيستم انتقال قدرت | 5 دنده دستي (BE3) | |
مصرف سوخت (در 100 كيلومتر) خارج شهر (لیتر) | 6 | |
مصرف سوخت (در 100 كيلومتر) ترکیبی (لیتر) | 7.88 | |
طول خودرو (mm) | 4558 | |
عرض خودرو (mm) | 1944 | |
ارتفاع خودرو (mm) | 1460 | |
فاصله بين دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | 2671 | |
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | 1235 | |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) | 70 | |
حجم فضاي صندوق عقب (دسیمتر مکعب) | 500 |
همینطور دنا از امکانات خوبی بهره میبرد (نسبت به خودروهایی همچون 405-پارس-سمند-راناو...) که در زیر آنها را میآوریم.
ترمز | "ترمز ضد قفل ABS و EBD ترمز جلو ديسكي ترمز عقب ديسكي" | |
کیسه هوای ایمنی | راننده و سرنشين | |
فرمان | هیدرولیک | |
سیستم تهویه | تنظيم اتوماتيك, دريچه تهويه براي سرنشينان عقب | |
سیستم صوتی | داراي مانيتور تصويري با قابليت پخش فایلهای تصويري, داراي سيستم رهياب, مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي روي فرمان تویتر | |
چراغها | جلو هالوژني و LED – عقب LED, چراغ مه شكن جلو و عقب, چراغ نقشهخوان, چراغخطر سوم | |
آیینهها | "آینههای جانبي برقي، راهنمادار و تاشونده اتوماتيك آينه و چراغ آرايش روي آفتابگير سمت شاگرد" | |
شیشهها | شيشه بالابر برقي درهاي جلو و عقب | |
تزئینات | در دو نوع تريم تك رنگ (مشكي) و تريم دو رنگ (بژ و مشكي) | |
تجهیزات ایمنی | ايموبيلايزر, هشدار دهنده موانع عقب, سيستم عیبیابی هوشمند (مالتي پلكس), قفل مركزي با ريموت راديويي, كمربندهاي ايمني جلو سه نقطهای با قابليت پيش كشنده و تنظيم ارتفاع, سيستم قطع سوخت خودكار, سيستم كنترل بخار بنزين | |
رینگ و لاستیک | رينگ آلومينيومي 15 اينچ | |
صندلی | صندلي 8 حركته برقي راننده, صندلي 6 حركته برقي سرنشين جلو, امكان نصب صندلي كودك در صندلي عقب (Isofix), دسترسي به صندوق از داخل اتاق, پشتسری صندلي جلو با قابليت تنظيم ارتفاع و زاويه, پشتسری صندلي عقب يكپارچه با صندلي | |
سایر تجهیزات | ستون فرمان جمع شونده (تلسكوپي)، چراغ همراهي تا در منزل در محيط تاريك و کمنور، بلندگوهاي جلو و عقب، نمايشگر دماي محيط، آنتن اكتيو، تنظيم زاويه نور چراغهای جلو از داخل، زهها و دستگیرههای همرنگ، تودوزي مخمل، دسترسي به صندوق عقب، بازکن در صندوق عقب از داخل اتاق و روي سوييچ، قطعات دكوراتيو طرح چوب، چراغهای سقفي جلو و عقب، چراغ داخل داشبورد، كامپيوتر سفري |
امیدواریم این خودروی ملی، با کیفیتی خوب و قیمتی منصفانه به مشتری تحویل داده شود و حداقل خودرویی داشته باشیم که کمی به آن افتخار کنیم.
در پایان باید افزود که در چند وقت اخیر، چند خودروی دنا در شهر مشاهده میشود که پلاک ملی گرفتهاند و در خیابانهای تهران جولان میدهند که این خارج از فروش سرتاسری این خودروست و قیمت آن با قیمتی که ایرانخودرو با آن موافق است، تحویل خریداران شده است.
نویسنده: کسری خیاطیان