در جریان بازدید خبرنگاران از مرکز تحقیقات ایران خودرو، نمونه تولید نهایی وانت آریسان ۲ در معرض نمایش قرار گرفت.
آریسان ۱، محصولی ناموفق و بدنام در بازار
مدت زیادی است که به دلیل عدم تولید آریسان از سوی ایران خودرو نمونههای صفر کیلومتر این وانت در بازار موجود نیست. اولین ورژن آریسان از همان ابتدای عرضه به بازار با ایراداتی زیادی مواجه بود. از کیفیت و کشش پایین این خودرو در هنگام حمل بار گرفته تا شکستن کمر اتاق به دلیل وزن زیاد بار!
این خودرو که در جزییات فنی مشابه پژو روآ میباشد بارها از سوی ایران خودرو مورد بازنگری کیفی قرار گرفت و در آخرین گام عرضه نیز مأموریت تولید آن به ایران خودرو دیزل سپرده شد.
پس از ۶ سال تولید پر فراز و نشیب این وانت، سرانجام به دلیل پاس نکردن استاندارد آلایندگی یورو ۵ آریسان از خط تولید کنار رفت.
آریسان ۲، به دنبال جبران گذشته
دو سال است که وانت آریسان تولید نمیشود. در این مدت وانت سایپا ۱۵۱، نیسان آبی و وانت کارا تمام سهم بازار آریسان را برای خود تصاحب کردند. ایران خودرو نیز برای جبران این شکست تصمیم گرفته تا با تغییراتی چشمگیر مجدداً آریسان را این بار با نام آریسان ۲ در سایت خراسان تولید و روانه بازار کند.
آریسان ۲ که نسخه بهبود یافته نسل پیشین خود محسوب میشود، ازلحاظ مشخصات فنی تفاوت بسیاری با آریسان قبلی دارد. این وانت بهجای موتور ۱.۷ لیتری OHVG II از موتور ۱.۸ لیتری XU7+ برای تأمین نیروی خود استفاده میکند. این موتور قادر است تا حدود ۱۰۳ اسب بخار و ۱۵۷ نیوتون متر گشتاور تولید کند که نسبت به نسل قبلی ۱۷ اسب بخار و ۱۷ نیوتون متر خروجی بهتری دارد. برخلاف نسل قبلی نیروی پیشرانه بهجای انتقال به محور عقب، از طریق چرخهای جلو، خودرو را به حرکت در میآورد. به عبارت سادهتر آریسان ۲ یک وانت دیفرانسیل جلو میباشد.
ظرفیت بار مجاز وانت جدید ایران خودرو حدود ۶۰۰ کیلوگرم بوده و ظرفیت تابآوری آن به یک تن میرسد. ظرفیت مخزن سیانجی آریسان ۷۵ لیتر و ظرفیت باک بنزین آن ۴۰ لیتری میباشد. این خودرو موفق به کسب استاندارد آلایندگی یورو ۵ شده است.
از دیگر تغییرات این خودرو میتوان به انتقال باک بنزین و زاپاس به زیر کابین بهمنظور ارتقای ایمنی اشاره کرد. در نسل دوم آریسان از شاسی یکپارچه جدید استفاده شده تا استحکام شاسی خودرو بهبود پیدا کند.
برای آسایش بیشتر سرنشینان، کانال گیربکس از آریسان دو حذف شده و به خاطر استفاده از گیربکس BE ضمن افزایش فضای کابین، صدای کمتری هم به داخل اتاق وارد میشود.
علاوه بر موارد فوق در بحث تجهیزات نیز مواردی همچون سنسور دنده عقب و مه شکن جلو به آریسان اضافه شده است.
رقبا و قیمت احتمالی آریسان ۲
با ارتقاءهای صورت گرفته برای این وانت میتوان انتظار داشت تا برخلاف نسل پیشین این بار آریسان بتواند برنده تمام و کمال رقابت خود با سایر وانتهای ارزانقیمت بازار شود. پیشبینی میشود آریسان ۲ با قیمتی در حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان به بازار عرضه شود.
علی
۱۴ تیر ۱۴۰۱به خانومم گفتم یه اریسان بگیریم
میگه ما که پمپ اب داریم!!!
فکر کرد اریسان اسم یه پمپ اب
آخه چند روز دنبال پمپ اب میگردم برای داداشم.
پوریا
۱۶ تیر ۱۴۰۱این ماشین فقط بدرد پخش چیپس و پفک دستمال کاغذی میخوره جلو بندی ماشین کلا مشکل داره هر روزم ببری تنظیم فرمون لاستیک سایی بر طرف نمیشه خیلی آشغاله
علی
۱۴ تیر ۱۴۰۱مشتری این وانت فقط آقایون محترم شوتی سوار هستن
ایران خودرو فقط به فکر شما بوده که این ماشینو با این مشخصات فنی ساخت
احسان
۱۴ تیر ۱۴۰۱من از ۹۵ یکیش رو دارم البته بار توش نمیزنم فقط سواری میگیرم ازش الان هم تصادف کردم باهاش دارن صافش میکنن واسم اما خدمت همه بگم که اولین مشکلش گیربکس این ماشین بود که به شدت ذلیل و ضعیف هست همون گیربکس روا هست که اونم از مهندسی معکوس گتراگ هست سری اول آریسان رو اومدن قدرتی تر کنن نشد و نتونستن ضرایب دنده رو درست محاسبه کنن بنا براین چند نسخه از گیربکس را ساختن آخر سر هم همیشه گیربکس ماشین خرابه من که خودم یه گیربکس گتراگ استوک گرفتم و خوروندم بهش تا درست شد مورد بعدی هم اتاقش هست که چون همون اتاق نصفه پارس هست باد در یک نقطه وسط جمع میکنه در صورتی که وانت باید طراحی به شکلی بشه که باد در عرض به نسبت مساوی رد بشه و اگه شما ۲۰ سانت بارت از سقف بالاتر باشه ماشین دیگه تو زور هست.اما در کل از پراید وانت خیلی آمن تر هست ایربگ هم باز میشه اما دیفرانسیل جلو برای وانت خنده داره اولین وانتهای دف جلو پراید و آل ۹۰ هستن اینا هم واسه اینکه هزینه تولید رو بیارن پایین کردنش دف جلو
حسین شهبازی
۲۱ تیر ۱۴۰۱خیلی توضیحاتتون قشنگ بود
ایمان
۱۴ تیر ۱۴۰۱این که بدرد بار سنگین نمیخوره. … اما توجه کردین نیسان ابی الان ۲۵ ساله همین شکلیه بنظرتون چرا؟
سعید
۱۴ تیر ۱۴۰۱نه دیگه اونم عوض شده شکل اش پادرا پلاس شده
genius
۱۴ تیر ۱۴۰۱دوج رم و فورد f150 و تویوتا هایلوکس بخاک سیاه نشستن با حضور این رقیب قلدر و مهندسی ساز!هههههههههههه
shahab
۱۴ تیر ۱۴۰۱۲۵۰ میلیون بابت این آشغال؟؟؟ کسی که پی بار بردن باشه با این پول میره نیسان آبی مدل ۹۵ میگیره که تکلیفش روشنه و اندازه یک کامیون برای آدم بار میبره نه ۶۰۰ کیلو که مطمئنا این مقدارهم بار بزنی از وسط تا میشه. این ماشین بیشتر برای سرگرمی ساخته شده و نهایت میشه باهاش جاده خاکی رفت و یک گوسفند پشتش گذاشت!
پژمان
۱۴ تیر ۱۴۰۱همه بار چند تنی که نمیزنن
نیسان بدرد چاله چوله و بار سنگین میخوره ولی برای مصارف داخل شهر جوابگو نیست
ایمان
۱۵ تیر ۱۴۰۱من که میخرم……. 😅😅مطمعنم سال دیگه همین موقع میشه ۵۰۰ میلیون بعد میفروشمش سودم کردم……
maml
۱۵ تیر ۱۴۰۱من ترجیح میدم یکم دیگه بزارم روش مزدا چینی بخرم حداقل شاسی بهتری داره
یاسی
۱۴ تیر ۱۴۰۱خب از کجا میشه خرید ؟؟؟ نکنه این هم میره جز قرعه کشی 🤔
ابوالفضل
۱۴ تیر ۱۴۰۱دیفرانسیل جلو ینی وقتی بار سنگین بزنی جدای از بحث شکستن از وسط راندمان خودرو کم میشه حالا شما بیا موتور ۱۰۰۰اسبی روش بزار بازم فایده نداره وقتی وزن کافی روی محور انتقال دهنده نباشه
رضا
۱۴ تیر ۱۴۰۱اصلا چرا باید ایرانخودرو بخواد وانت اشغال و بدردنخور تولید کنه در صورتی که میدونه وقتی اریسان جواب نداده اریسان ۲ هم جوابگوی بازار نیست
چرا در یه صورت اونم جوونی که بخواد با نصب یخچال روی این ماشین یا گوشت و ماهی محصولات پروتیینی یا سبزی آماده جابجا کنه که فقطم رو همین ۲ جا بنظرم تحمل داشته باشه
امیر
۱۴ تیر ۱۴۰۱با بار سنگین فکر نکنم سر بالایی ها رو بتونه خوب بره چون دف جلو هست
مارتین
۱۴ تیر ۱۴۰۱😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭
مرتضی
۱۴ تیر ۱۴۰۱به دوزارنمی ارزه من نمیدونم ماشین دفرانسیل جلو چجوری میخوادبارببره من آریسان ۹۴دارم دفش وباگیربکسش ودستکاری کردم. الانم ازش راضی هستم تا یک تن وسیصدم بهش بارزدم هرکی دوست داره بره اریسان ۲بخره خرج پژو بکنه واسش صددرصدواشرمیزنه بخاطرفشارروی موتور
جهان
۱۵ تیر ۱۴۰۱میگن ایرانخودرو مشکل واشر زدن را در موتور جدید حل کرده اند
اریسان دو
۱۵ تیر ۱۴۰۱عکس از زیر اریسان دو انداختن زاپاس معلومه عکس دانلودکنیدزوم کنیدزبان قاصراز این همه کیفیتو تکنولوژی میمونه جوشکاری کردن زیر ماشین رنگ نکردن گناه ما چیه توایران بدنیا اومدیم
علی
۱۵ تیر ۱۴۰۱قیمت ۶۵ تومن اریسان رو در دور چهارم قرعه کردند ۱۲۰ تومن. منم یکی برنده شدم . اون موقع قیمت پژو ۲۰۷ بود ۱۲۱ میلیون و سورن پلاس بود ۱۴۸ تومن. باور می کنید فقط یک میلیون فاصله بین پژو ۲۰۷ و اریسان؟ یکی از اشناها دور پنجم قرعه کشی ۲۰۷ برنده شد. من با ۱۲۰ میلیون اریسان داشتم و اون با ۱۲۱ میلیون ۲۰۷. حالا هم اینا تبلیغ ایرانخودرو رو می کنند و میگن ۲۵۰ میلیون. میدونید میشه چند برابر قیمت اریسان در سال ۹۷؟ ۴۰۰ درصد افزایش. ولی تجربه نشون داده اگه ببرند قرعه کشی،مردمی مثل من که وارشون گیر بود شاید مجبور شند بخرند.این همون چیزیه کهخودرو سازا دنبالش هستند.مردم مجبورند از ما بخرند.
iranarmy25789
۱۵ تیر ۱۴۰۱سلام، بازم یه آشغال دیگه از ایران خودرو، البته این دیگه آشغالم رو هم رد کرده،واقعا چرا، واسه چی میسازیداین خودرو رو، خدا وکیلی خودتون خجالت نمیکشید که نگاش میکنید
ایمان
۱۶ تیر ۱۴۰۱وانت پیکان کجایی این روزای ما رو ببینی…… 😂😂
ممد جوان
۲۰ تیر ۱۴۰۱خداوکیلی صد رحمت به پیکان وانت! و نیسان آبی! این یکی ها همه سوسول بازیه
اگه فکر بار زدن هستید؟ برید نیسان مدل ۹۵ تمیزش بگیرید یا وانت تا مدل ۸۹! روی وانتم کولر بندازید برید دنبال کارتون!
این آریسان یه چیزه نمایشیه فقط
خودم
۱۶ تیر ۱۴۰۱گناه ما چیه باید سوار اشغال بشیم؟!همون پیکان وانت بدید به مردم به خدا بهتره یه کولر بزارید روش بدید به ملت با صد میلیون قیمت همه میخرن
پیام
۱۸ تیر ۱۴۰۱حداقل داشبورد هم تغییر میدادن
بعد این همه سال
بازم با همون داشبورد قدیمی
که جذابیتی هم نداره
ایمان
۱۹ تیر ۱۴۰۱ایران خودرو.:ای شیطونا😈خوبه دیگه سخت نگیرین وگرنه همینم براتون تولید نمیکنم تا باخر بار ببرین😂😂😂😂😂
داریوش
۲۱ تیر ۱۴۰۱۲۵۰ میلیون ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ آخه چه خبره گناه این مردم جیه ۲۵۰ میلیون بابت چی بدن ملت . خب ۲۵۰ کارخونه باشه بازار این خودرو رو ۳۵۰ میفروشن خدا لعنتتون کنه
محمد
۲۴ تیر ۱۴۰۱۶۰۰ کیلو رو پراید وانت هم میبره
هم قیمتش کمتره و هم استهلاکش پایین تره
موتور پراید سگ جونه
اما موتور xu7 مشهوره به واشر سوزاندن
اگه بار سبک میبرید پراید وانت بخرید
اگه بار سنگین میبرید نیسان زامیاد ابی بخرید
اگه بار خیلی سنگین میبرید نیسان دیزل بخرید
محمد مهدی
۳۱ تیر ۱۴۰۱اریسان قبلی در واقع همون روا نسخه وانت بود ولی این دیگه فرق داره مثلا این الان بیشترش پژو پارس شده مثلا دیگه واسه جلوبندی اریسان ۲ نمیتونی جلوبندی روا نصب کنی باید ۴۰۵ نصب کنی ولی اگه مثل پیکان وانت یا پراید وانت اتاق عقب و جلو به هم وصل بود همین مشکل شاسی شکستن بر طرف میشد از اون جایی که دیگه طراحی و ساخت شاسی خیلی سخته و حدود ۱۰ سال طول میکشه که به استاندارد لازم برسه دیگه شاسی جدید تولید نمیشه
و الان هر چی پیکاپ و وانت داریم از همون شاسی قدیمی برند های معروف تولید میشه مثل مزدا نیسان تویوتا شولت فورد ایسوزو و خیلی برند دیگه
سجاد حیدری
۱۴ مرداد ۱۴۰۱کنسول و رودری هاش خیلی شیکتر شده