ایران خودروسایپا

عقب‌ماندگی خودروسازان از برنامه وزارت صمت در تولید خودرو

بر اساس برنامه از پیش تعیین شده وزارت صمت، افزایش تولید خودرو در دوماهه اول سال ۱۴۰۱ کافی نیست

پس از تحریم دوم صنعت خودرو در ایران، تقاضای خرید خودروی صفر در بازار به شدت افزایش پیدا کرد. دلیل آن نیز کاهش تولید خودروسازان بود. کمبود موارد اولیه و قطع همکاری خودروسازان مانند رنو و پژو با سایپا و ایران‌خودرو سبب شد تولید یه شدت کاهش یابد و خودرو که از دیرباز کالای سرمایه‌ای در ایران به حساب می‌آمد، با افزایش قیمت چشم‌گیری همراه باشد. کارشناسان دلیل این افزایش قیمت را افزایش تقاضا و کاهش تولید می‌دانند. افزایش قیمت در بازار خودرو به گونه‌ای است که در بعضی محصولات قیمت خودرو در بازار حتی تا دوبرابر قیمت کارخانه‌ای آن می‌رسد.

در همین راستا خودروسازان تصمیم گرفتند تا با افزایش تولید و معرفی خودروهای داخلی جدید تلاش کنند تا شاید بتوانند تعادل را در بازار خودرو برقرار کنند.

براساس پیشبینی کارشناسان نیاز بازار خودرو سالانه در حدود ۱/۵ میلیون دستگاه خودروی جدید است. در سال ۱۴۰۰ تعداد ۹۶۳‌ هزار و ۱۷۹ دستگاه خودرو تولید شد که نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد ۱/۸ درصدی را تجربه کرد. اما این میزان تولید نمی‌تواند تعادل بین عرضه و تقاضا را برقرار کند.

اطلاعات منتشر شده توسط ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو در سامانه کدال بورس، از رشد تجمیعی ۲ درصدی تولید خودروسواری در فروردین و اردیبهشت‌ ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به فروردین و اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ خبر می‌دهد.

براساس هدف‌گذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید این سه خودروساز در سال جاری باید چیزی در حدود ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو باشد، که با توجه به آمار تولید دو ماه اول سال جاری، دستیابی به تولید این تعداد خودرو دور از ذهن به نظر می‌رسد.

طبق برنامه ریزی وزارت صمت شرکت‌های خودروساز باید ماهانه حدود ۱۱۶‌ هزار و ۶۰۰ دستگاه از محصولات خود را در خطوط تولید تکمیل کنند. این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در بازه دو ماهه حدود ۱۱۷ ‌هزار و ۱۰۰ دستگاه تولید کرده‌‌اند. بنابراین خودروسازان تا اینجای کار حول‌ و‌ حوش ۵۰ ‌درصد از برنامه تکلیف‌ شده برای سال‌ جاری عقب هستند.

خودروسازان دلیل این رشد ناچیز را تکمیل کردن خودروهای ناقص خود می‌دانند که از سال گذشته در انبارهای آنها قرار داشتند و در راستای فرامین ریاست جمهوری تصمیم به تکمیل این خودروها گرفته‌اند. اگرچه این تصمیم باعث کاهش تعداد خودروهای ناقص در انبارها شد، اما در مقابل تولید خودرو در خط تولید نیز با سیر نزولی همراه شد.

چندی پیش فاطمی امین وزیر صمت اعلام کرد که در سال جاری خودرو گران نخواهد شد، اما پر واضح است که رشد تولید ۶۰ درصدی احتیاج به نقدینگی بالایی دارد.

در این ارتباط سعید مدنی مدیرعامل پیشین خودروسازی سایپا می‌گوید:

در شرایط حاضر که شرکت‌های خودروساز با چالش نقدینگی رو‌برو هستند و نمی‌توانند بدهی خود را به شرکت‌های قطعه‌ساز پرداخت کنند، صحبت از رشد تولید حدود ۶۰ درصدی نسبت به سال گذشته چندان عملیاتی به نظر نمی‌رسد.

مدیرعامل پیشین سایپا ادامه داد:

اصرار خودروسازان به تولید به صورت عبور مستقیم نیز کار را بیش از پیش برای تحقق هدف‌گذاری صورت‌گرفته دشوار می‌کند. برخی از خودروسازان در مقاطعی به دلیل چالش در تأمین برخی قطعات از حربه تولید به صورت ناقص استفاده می‌کنند. در واقع آنها تولید خودرو به صورت ناقص را فرصتی می‌دانند تا خطوط تولید به فعالیت خود ادامه دهند و در فرصت مناسب به سراغ تکمیل خودروهای ناقص بروند.

مدنی تأکید کرد:

از آنجا که سیاست‌گذار خودرویی همچنان در پروسه قیمت‌گذاری محصولات تولیدی خودروسازان حضور تمام ‌قدی دارد، بنابراین وزارت صمت باید نسبت به همخوان کردن قیمت خودرو با شرایط تولید به‌گونه‌ای عمل کند که شرکت‌های خودروساز از تولید با ضرر فاصله بگیرند. به اعتقاد مدنی فاصله گرفتن از تولید با زیان، راه را برای تزریق نقدینگی به شرکت‌های قطعه ساز و همچنین سفارش گذاری قطعاتی که از مسیر واردات تأمین می‌شوند هموار می‌کند.

به نظر می‌رسد گروگان گرفتن تولید توسط خودروسازان به بهانه‌هایی چون کمبود نقدینگی درشرایطی که آنها کل مبلغ محصولات تولیدی را حداقل سه ماه قبل از فروش از مشنری به طور کامل اخذ می‌کنند یا مشکلات کمبود قطعه و یا تکمیل خودروهای ناقص قبلی، به عنوان حربه‌ای نخ‌نما دیگر رنگی ندارد و وقت آن است تا این تولیدکنندگان مسئولیت کامل رفتارهای خود در برهم زدن بازار و اخلال در اقتصاد کشور و آسیب رساندن به سرمایه‌های مردم را برعهده بگیرند.

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. HAMID

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (216 ديدگاه)

    اینا عقب مانده خدایی هستن.

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۱
    1. Clean energy (سلام فرمانده)

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1158 ديدگاه)

      دقیقا
      از همه نظر عقب مونده ان!
      البته حیفه واقعا بهشون بگیم عقب مانده! کفتار به نظرم لفظ جالب تریه براشون

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۳
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (7202 ديدگاه)

    تا عقب‌ماندگی را چطور تعریف کنید ؟!

    تَنبَلی ، بی‌برنامگی ، انحصارگرایی ، بی‌مسئولیتی نسبت به جان و مال مردم ، از کی تا حالا اسمش شده عقب‌ماندگی !!!!

    عقب‌ماندگی نوعی بیماریست که در انسان‌ها ناخواسته دیده میشود !
    این‌ها که خواسته و از عمد عقب‌ماندگی دارند !

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۰
  3. Jdm باز

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    کی به وعده هاشون عمل کردن که این دومیش باشه

    موافقم ۷
    مخالفم ۱
  4. بهنام

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (741 ديدگاه)

    فقط میتونن حرف بزنن
    ولی در عمل …
    با حرف برای یک مدت کوتاه نهایت یک یا دو ماه قیمت بازار رو کمی کاهشی میکنن اونم با درست کردن رکود و بعد تمام اون وعده وعید های که دادن برعکس میشه و قیمت ها از قبل هم بالا تر میره
    چند نمونه ش
    آزاد سازی واردات ! که همه جریان هستید به کجا رسید (دادن واردات به خودروسازان داخلی)
    افزایش تولید و برداشتن قرعه کشی ! کاهش تولید و قرعه کشی توسط خود سازمان صمت
    شفاف سازی قرعه کشی ! یک ماهه می‌خوان قرعه کشی کنن هر روز میگن فردا نتایج رو می‌زنیم (قبلا هر هفته بود)
    و…
    اینا کاری به نفع ملت نمیکنن
    تنها کاری که میتونن بکنن حرف زدنه

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۰
  5. meysam

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3055 ديدگاه)

    تمام تمرکزشون رو تیراژ تولید است که حتی اونم نمیتونن محقق کنن
    دیگه کیفیت، تکنولوژی، ایمنی و …. کشک
    دیشب یه بررسی میدیدم از نیو ET7 به معنای واقعی کلمه کف کردم
    شرکتی که سال ۲۰۱۴ تاسیس شده به جایی رسیده که به جرات بگم هنوز هیچ محصولی از ژاپن و کره نمیتونید در این حد پیدا کنید
    اونوقت اینا هنوز درگیر تکمیل خودروهای ناقص کف کارخونه هستند
    یعنی باید رید وسط این سیستم

    موافقم ۷
    مخالفم ۴
  6. meysam

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3055 ديدگاه)

    این موج الکتریکی سازی بهترین فرصت بود برای ایران که سطح صنعت خودرو را به سطح جهانی برسونه
    حتی اگه شده با مشارکت چین
    چون تکنولوژی انجینهای درونسوز خیلی بالاست و چین با اون عظمت قیدش رو زد و تمام تمرکزش رو گذاشت رو الکتریکی ها و نتیجه عالی گرفته
    ولی حیف که این مملکت در تمام دوران اسیر کفتارها بوده

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۳
    1. مهردادکمال

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1132 ديدگاه)

      شما ایران رو با چین مقایسه نکن صنعت ایران تو بهترین حالت اپسیلونی از کشورهای جنگ زده عراق و افغانستان بالاتره و تو تورم و نرخ فلاکت و بی ارزشی پول ملی تو دنیا صدر نشینه ایران نهایت چاقو دسته زنجان بسازه و گلاب بگیره و ترشیجات و زیتون شور بسازه و جالبه با همین اقتصاد پیزوری برای دشمنانش شاخ و شونه بکشه
      همونطور ۳۰۰۰سال قبل پسته و قالی صادر میکرد الانم همین کارو کنه و در ۳۰۰۰سال آینده هم پسته و قالی صادر خواهد کرد

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۴
      1. meysam

        ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (3055 ديدگاه)

        این ذهنیتیه که این سیستم فاسد تمام تلاششو داره میکنه که تو ذهن مردم بزاره که هیچی نیستن و هیچ قدرتی از خودشون ندارن و هیچ کاره هستن. با این حرفها کاملا مشخصه که موفق هم شدن این ذهنیت رو در مردم نهادینه کنن
        همون چین که خیلی بنظر دست نیافتنی میاد، تا ۴۰ سال پیش اوج تکنولوژیشون تولید دوچرخه بود
        اگه اونا هم این ذهنیت رو داشتن الان هیچی نبودن
        البته که پیشرفت یه بخشش به دوش مسئولین هر کشوریه و یه بخشش به دوش ملت
        خب مسئولین ما که تکلیفشون مشخصه.
        اما اینکه خودمون هم کاری نکنیم نشون دهنده اینه که خودمون هم مشکل داریم.
        حالا نمیتونیم در سطح ملی کاری انجام بدیم اوکی، حداقل با یه ذهنیت درست، زندگی شخصیمون رو که میتونیم بسازیم
        تسلیم شدن و نشدن، کم آوردن یا با قدرت بیتر ادامه دادن همشون یک انتخاب هستن
        بستگی به خودمون داره که کدومو انتخاب کنیم.

        موافقم ۶
        مخالفم ۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا