مقایسه دنا جوانان و آریزو 5 اسپرت، سدان‌های جوان‌پسند میلیاردی!

شنبه 12 خرداد 1403 - 13:00
مطالعه 8 دقیقه
Cars-7
دنا جوانان و چری آریزو 5 اسپرت هردو سدان‌هایی جوان‌پسند با مشخصات، امکانات و قیمت نزدیک به هم هستند اما کدام‌یک گزینهٔ بهتری خواهد بود؟
تبلیغات

ایران‌خودرو به‌تازگی مشخصات و تصاویر نهایی دنا جوانان را منتشر کرده و قرار است فروش آن را از مرداد امسال آغاز کند. این خودرو همان‌طور نامش نشان می‌دهد، با حال و هوای به‌اصطلاح اسپرت، قصد جلب نظر جوان‌ها را دارد. یکی از رقبای اصلی دنا جوانان در بازار کشورمان، چری آریزو 5 اسپرت است که آن‌هم کمی حس و حال جوان‌پسند دارد، به همین دلیل، قصد داریم در ادامه این دو سدان را باهم مقایسه کنیم.

همچنین بخوانید: ایران خودرو مقایسه دنا جوانان با دنا پلاس اتوماتیک

کپی لینک

معرفی کلی دنا جوانان و آریزو 5 اسپرت

اولین بار در دی‌ماه 1401 ایران‌خودرو نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ پیشرانهٔ EF7 توربو را در دنا پلاس اتوماتیک معرفی کرد و حدود شش ماه بعد با اعلام مشخصات رسمی این نسخه، متوجه شدیم که ایران‌خودرو قصد دارد از نام محبوب و خاطره‌انگیز جوانان برای آن استفاده کند که در دههٔ 40 و 50 شمسی زینت‌بخش نسخهٔ قوی‌تر و جذاب‌تری از پیکان بود. از سوی دیگر، آریزو 5 اسپرت جدیدترین نسخه از این سدان چری است که از سال 1396 در بازار ایران حضور دارد. این مدل جدید در اوایل سال 1402 با تغییراتی در طراحی معرفی و جایگزین نسخهٔ قبلی شد.

کپی لینک

طراحی بیرونی دنا جوانان و آریزو 5 اسپرت

ایران‌خودرو با تغییراتی بسیار جزئی و کمترین هزینهٔ ممکن سعی کرده ظاهر دنا جوانان را کمی از دیگر نسخه‌های دنا پلاس متمایز کند. این تغییرات شامل زه قرمزرنگ دور جلوپنجره، تریم قرمزرنگ داخل چراغ‌های جلو و تریم نقره‌ای‌رنگ روی رکاب‌ها با نوشتهٔ TURBO می‌شود که همگی بسیار ابتدایی و با بی‌سلیقگی انجام شده است. در عقب دنا جوانان هم هیچ تغییری صورت نگرفته و شاهد همان نمای قبلی هستیم. در سمت دیگر، آریزو 5 اسپرت در اصل فیس‌لیفتی روی آریزو 5 محسوب می‌شود و مهم‌ترین تغییر آن، جلوپنجره بزرگ‌تر با قاب مشکی براق و خطوط عمودی کرومی است. علاوه بر این، سپر جلو هم بازطراحی شده و حالا ورودی‌های هوای بسیار بزرگ‌تری در آن تعبیه شده است. این سپر به همراه جلوپنجره جدید، ظاهر آریزو 5 را بسیار اسپرت‌تر و تهاجمی‌تر از قبل کرده است.

در عقب آریزو 5 اسپرت حجم تغییرات کمتر است ولی طراحان با اقدامات هوشمندانه‌ای موفق به ایجاد نمای جذاب‌تری شده‌اند. اصلی‌ترین تغییر در این قسمت طراحی سپر جدید با خطوط برجسته عمودی در طرفین به همراه دیفیوزر بزرگی در پایین است. در طرفین این دیفیوزر هم دو سر اگزوز افقی طراحی شده که هرچند تزئینی هستند اما ظاهر خودرو را اسپرت‌تر کرده‌اند. به‌طورکلی، تغییرات ظاهری آریزو 5 اسپرت نسبت به نسخهٔ قبلی بسیار بیشتر بوده و نمای جذاب‌تری را نسبت به دنا جوانان ایجاد کرده است. همچنین طراحی کلی آریزو 5 هم مدرن‌تر از دنا پلاس به نظر می‌رسد.

کپی لینک

داخل دنا جوانان و آریزو 5 اسپرت

در داخل، هردو خودرو صرفاً تغییراتی جزئی را تجربه کرده‌اند. در دنا جوانان خوشبختانه ایران خودرو رنگ آن تریم‌های طرح چوب که به قرمزی می‌زد و هیچ سنخیتی با داشبورد و تودوزی مشکی دنا پلاس نداشت را به مشکی تغییر داده که هماهنگی بسیار بهتری با تریم کلی کابین و حال و هوای اسپرت خودرو دارد. علاوه بر این، برای صندلی‌ها هم روکش چرم و مخمل جدیدی در نظر گرفته شده که روی قسمت مخملی طرح متفاوت و زیبایی کار شده است. بااین‌حال، غربیلک فرمان جدید D شکل بزرگ‌ترین لطمه را به کابین دنا جوانان زده است زیرا این غربیلک با بی‌سلیقگی کامل طراحی شده تا جایی که به نظر می‌رسد صرفاً بخش پایینی همان غربیلک قبلی بریده شده است!

در همین حال، طرح کلی داشبورد و داخل آریزو 5 با نسخهٔ قبلی یکسان است اما مثل بیرون، چری با تغییراتی نه‌چندان بزرگ سعی در ایجاد فضای اسپرت‌تری داشته است که ازجمله مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به دوخت نارنجی‌رنگ روی صندلی‌ها و استفاده از غربیلک فرمان D شکل اشاره کرد که نمای بسیار بهتری نسبت به غربیلک دنا دارد. علاوه بر این، پانل کنترل سیستم تهویه هم تغییر کرده و ترکیبی از کلیدهای دوار و لمسی شده است. شیفتر دنده مشابه قبل است اما در طراحی کنسول مرکزی تغییراتی دیده می‌شود.

کپی لینک

امکانات و تجهیزات دنا جوانان و آریزو 5 اسپرت

به لیست امکانات هردو خودرو آپشن‌های جدیدی اضافه شده است. در ادامه تجهیزات این دو سدان را باهم مقایسه می‌کنیم:

دنا جوانان

آریزو 5 اسپرت

کنترل کشش

دارد

دارد

کنترل پایداری

دارد

دارد

سیستم کمکی حرکت در سربالایی

دارد

دارد

ترمز کمکی

دارد

دارد

ایربگ

4 عدد

6 عدد

فرمان

برقی

برقی

نمایشگر

7 اینچی

8 اینچی

سیستم پایش باد تایرها

دارد

دارد

تنظیم صندلی‌های جلو

برقی

دستی

آینه‌های جانبی

تاشو برقی

تاشو برقی با گرم‌کن

سنسور نور

دارد

ندارد

سنسور باران

دارد

ندارد

استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید

دارد

دارد

سانروف

دارد

دارد

کروز کنترل

دارد

دارد

دوربین دنده عقب

دارد

دارد

سنسور دنده عقب

دارد

دارد

ترمز پارک برقی

ندارد

دارد

اتوهلد

ندارد

دارد

گرم‌کن صندلی‌های جلو

ندارد

دارد

سیستم انتخاب حالات رانندگی

ندارد

دارد

سیستم صوتی

6 بلندگو

6 بلندگو

به‌طورکلی، دو خودرو از لحاظ امکانات و تجهیزات تقریباً در یک سطح هستند و مثلاً درحالی‌که دنا جوانان از سنسور نور و باران و تنظیم برقی صندلی‌ها بهره می‌برد، در عوض آریزو 5 اسپرت به گرم‌کن صندلی‌ها و ترمز پارک برقی با اتوهلد مجهز است.

بیشتر بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات دنا، دنا پلاس و دنا اتومات

کپی لینک

پیشرانه جوانان و آریزو 5 اسپرت

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، مهم‌ترین ویژگی دنا جوانان تجهیز به نسخه ارتقاءیافته پیشرانه EF7 توربو است که با نام EF7P TC شناخته می‌شود. این موتور هرچند مثل نسخهٔ قبلی 1.7 لیتر حجم دارد (حجم دقیق 1645 سی‌سی) اما در میل‌لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون‌ها، پیستون، میل بادامک، سر سیلندر، منیفولدهای هوا و دود، توربوشارژر، سیستم خنک‌کننده و… تغییراتی را تجربه کرده و به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها دوگانه (هم برای سوپاپ‌های هوا و هم دود) نیز مجهز شده است. به لطف این تغییرات، موتور ۱.۷ لیتری ایران‌خودرو حالا 160 اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که 10 اسب بخار و 25 نیوتن متر نسبت به موتور EF7 توربوی معمولی بیشتر است. انتقال نیرو در دنا جوانان توسط همان گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE صورت می‌گیرد که قبلاً در دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک دیده بودیم اما این گیربکس از نسل هفتم است که از قابلیت خلاص شدن خودکار در ترافیک برخوردار است.

به لطف این قوای محرکه، دنا جوانان می‌تواند ظرف 9.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. آریزو 5 اسپرت اما در بخش قوای محرکه نسبت به نسخهٔ قبلی تغییری را تجربه نکرده و از همان پیشرانه 1.5 لیتری (حجم دقیق 1498 سی‌سی) توربو استفاده می‌کند که 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس CVT صورت می‌گیرد؛ بنابراین، دنا از پیشرانه قوی‌تر و گیربکس هیجان‌انگیزتری بهره می‌برد اما ازآنجایی‌که شتاب صفرتاصد آریزو 5 اسپرت هم حدود 10 ثانیه است، دو خودرو از لحاظ عملکرد تقریباً در یک سطح هستند.

کپی لینک

قیمت و جمع‌بندی

قیمت دنا جوانان هنوز اعلام نشده است اما ازآنجایی‌که قیمت کارخانه‌ای دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال 700 میلیون تومان است، احتمالاً برای این مدل جدید باید انتظار رقمی در حدود 800 میلیون تومان را داشته باشیم که در بازار می‌تواند به یک میلیارد و 100 میلیون تومان برسد. این رقم برابر با قیمت کارخانه‌ای آریزو 5 اسپرت است درحالی‌که این خودرو در بازار حدود یک میلیارد و 340 میلیون تومان قیمت دارد؛ بنابراین، باید انتظار اختلاف قیمت 200 تا 300 میلیون تومانی را بین دو خودرو داشته باشیم که رقم قابل‌توجهی است. این موضوع در کنار قدرت بیشتر، بازار خریدوفروش بهتر و قطعات فراوان‌تر، می‌تواند کفه ترازو را به سمت دنا جوانان سنگین‌تر کند اما آریزو 5 هم جای خود را در بازار باز کرده و به لطف طراحی جذاب‌تر و پلت‌فرم مدرن‌تر، حرف‌های زیادی در برابر رقیب ایران‌خودرویی خود برای گفتن خواهد داشت.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی دنا جوانان و آریزو 5 اسپرت

دنا جوانان

چری آریزو 5 اسپرت

پیشرانه

1.7 لیتری 4 سیلندر توربو

1.5 لیتری 4 سیلندر توربو

قدرت

160 اسب بخار

147 اسب بخار

گشتاور

240 نیوتن متر

210 نیوتن متر

گیربکس

6 سرعته اتوماتیک

CVT

محور محرک

جلو

جلو

شتاب صفرتاصد

9.8 ثانیه

10.0 ثانیه

مصرف سوخت

7.5 لیتر ترکیبی

7.0 لیتر ترکیبی

ظرفیت باک

60 لیتر

48 لیتر

وزن خالص

1400 کیلوگرم

1410 کیلوگرم

طول

4,559 میلی‌متر

4,532 میلی‌متر

عرض

1,720 میلی‌متر

1,814 میلی‌متر

ارتفاع

1,460 میلی‌متر

1,487 میلی‌متر

رینگ

16 اینچی

17 اینچی

قیمت کارخانه

حدود 800 میلیون تومان

1.1 میلیارد تومان

قیمت بازار

حدود 1.1 میلیارد تومان

1.3 میلیارد تومان

[poll id="197"]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.