دنا پلاس توربو اتوماتیک بخریم؟ بررسی مشخصات، معایب و مزایا
بعد از معرفی خودروی دنا با بدنه مشابه سمند و چراغها و سپرهای اصلاحشده که چندان مورد توجه مشتریان قرار نگرفت، ایرانخودرو نسخه اصلاحشده آن را با تغییراتی بیشتر در بخش بدنه مخصوصاً پروفیل جانبی با عنوان دنا پلاس معرفی کرد.
عمده تغییرات دنا پلاس به خطوط مورب جانبی و ستون C متفاوت وابسته است. این تغییرات اندک باعث ایجاد تمایز تصویری با سورن، سمند و دنای معمولی شده است. تغییرات جزئی دیگری چون تغییر گرافیک چراغهای جلو و عقب، تغییر بخش مرکزی سپر جلو و افزودن آپشن هایی چون سانروف باعث اقبال بیشتر مخاطبان به نسخه پلاس شد.
باوجود اصلاحات ظاهری، مهمترین نقطه ضعف این مدل در برابر رقبای چینی مثل آریزو 5 توربو، قوای کمرمق آن بود که با معرفی نسخه توربو شارژر تا حدود زیادی برطرف شد. علاوه بر آن مدل گیربکس اتوماتیک هم نقطه عطفی در تولید این خودرو بود. البته اخیراً نسخه 6 سرعته دستی هم برای دنا پلاس توربو ارائه شده است.
انواع مدلهای دنا پلاس
دنا پلاس با پیشرانهها و گیربکسهای مختلفی تولید میشود. نسخه پایه همان موتور EF7 معمولی مشابه سمند و سورن را در خود جای داده است. این نسخه از گیربکس 5 سرعته دستی سود میبرد. در یک پله بالاتر نسخه توربو ایستاده است که با همان موتور اما مجهز به سیستم توربو شارژر مشابه با سورن توربو و گیربکس پنج دنده دستی ارائه میشود. گیربکس شش سرعته دستی هم اخیراً برای این مدل تولید شده است. نسخه اتوماتیک این خودرو هم گیربکسی شش سرعته اتومات دارد.
بیشتر بخوانید: تست و بررسی دنا پلاس توربو دنده دستی 6 سرعته
طرحی داخلی و کابین دنا پلاس توربو اتومات
ایرانخودرو برای طراحی داخل کابین و داشبورد دنا پلاس، از خودروهای مختلفی الهام گرفته است. اما مهمترین مشکل اینجاست که زمان این الهامگیری بسیار دور بوده و دیگر چنین طراحی داشبوردی را در خودروهای بعد از سال 2020 نمیبینیم. این طراحی موسوم به سوناتایی شده و تحت تاثیر تزئینات طرح چوب روی زمینه مشکی است.
سادگی کابین، یک نمایشگر نسبتاً کوچک در داشبورد مرکزی، نمایشگرهای آنالوگ موسوم به پیکانی برای پشت آمپر، حجم زیاد پلاستیک و ترکیب رنگ نامتناسب باعث شدهاند تا خیلی زود از کابین و فضای داخلی این خودرو دلسرد و دلزده شوید. تغییرات در فرم ستون عقب و صندلیها و نصب سانروف نیز باعث شدهاند تا فضای کابین فشردهتر و تنگتر شود.
مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک
نوع موتور | چهار سیلندر خطی EF7 TC |
حجم موتور (cc) | 1645 |
حداکثر توان موتور (hp) | 150 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه |
حداكثر گشتاور (Nm) | 215 نیوتن متر در 4800-2200 دور در دقیقه |
نسبت تراكم | 11 |
تعداد سوپاپ | 16 |
نوع سوخت سازگار | بنزین بدون سرب با اكتان 95 |
سیستم انژكتوری | پاشش چند نقطهای |
حداکثر سرعت (km/h) | 205 |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 10.5 |
سیستم انتقال قدرت | 6 دنده اتوماتیك |
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km) | 6.39 |
مصرف سوخت تركیبی (Lit/100 km) | 8.12 |
ابعاد و وزن | |
طول خودرو (mm) | 4559 |
عرض خودرو (mm) | 1933 |
ارتفاع خودرو (mm) | 1460 |
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | 2671 |
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | 1400 |
گنجایش مخزن سوخت (Lit) | 60 |
حجم فضای صندوق عقب (Lit) | 500 |
گارانتی | 3 سال یا 60 هزار كیلومتر (هرکدام زودتر فرا برسد) |
امکانات و آپشن های دنا پلاس اتوماتیک توربو
ترمز | سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو دیسكی با سیستم خنك شونده، ترمز عقب دیسكی |
کیسه هوای ایمنی | كیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی (4 عدد) |
فرمان | برقی، كلیدهای كنترلی روی فرمان (MFC)، روكش چرمی با دوخت قرمز |
سیستم تهویه | اتوماتیك، كانال تهویه برای سرنشینان عقب |
سیستم صوتی | سیستم مالتی مدیا |
چراغها | چراغ مه شكن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ جلو و عقب جدید (چراغ جلو دارای لامپ LED و طرح نئون، مجهز به چراغ روز)، چراغ روشنایی فضای پایین پا در هنگام سوار و پیاده شدن، چراغ نقشهخوان، سیستم روشنایی ترك خودرو (Follow Me Home) |
آینهها | آینههای جانبی برقی تاشونده راهنمادار همرنگ بدنه، طرح جدید |
شیشهها | شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب |
تزئینات | تریم مشكی، قطعات دكوراتیو طرح چوب، دستگیرههای درها به رنگ كروم، نوار كرومی دور شیشه درها، تودوزی مخمل، کفپوش موكتی با نوار قرمز رنگ و آرم توربو، دسته دنده طرح جدید با گردگیر و دوخت قرمز، روكش پارچهای صندلی |
تجهیزات ایمنی | ایموبیلایزر، قفل مركزی با ریموت، كمربندهای ایمنی سرنشینان جلو 3 نقطهای با قابلیت تنظیم ارتفاع، صندلی عقب مجهز به ایزوفیكس، سنسور دنده عقب، دوربین دید عقب، سیستم قطع سوخت خودكار |
رینگ و لاستیک | 16 اینچ آلومینیومی |
صندلیها | صندلی راننده و سرنشین جلو 8 حركته برقی، پشتسری صندلیهای جلو قابل تنظیم |
سایر تجهیزات | سانروف، كروز كنترل،، نمایشگر دمای محیط، بازكن قفل در صندوق عقب از داخل |
مزایا و معایب دنا پلاس توربو اتوماتیک
عدم تناسب ظاهری قطعات، طراحی قدیمی، آئرودینامیک بد، پلتفرم قدیمی و منسوخ، استهلاک بالا، کیفیت پایین ادوات و تزئینات، فضای کم برای سرنشینان عقب، قیمت بالا، عایقبندی ناکافی و ورود سروصدای موتور به داخل کابین، کمبود امکانات و آپشنها نسبت به رقبای چینی و ضعف ایمنی از معایب عمده این خودرو هستند. موتور پرقدرت و لوازم یدکی فراوان و بهبود طراحی نسبت به خانواده سمند نیز از مزایای دنا پلاس توربو به شمار میآیند.
بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک آپشنال
هزینههای نگهداری و قطعات مصرفی
شاید هزینههای نگهداری دنا پلاس را در حد سایر برادران آن نظیر سمند و سورن بدانید اما درواقع این خودرو بهمراتب پرخرجتر خواهد بود هزینه تعویض آینههای جانبی یا چراغها چندین میلیون تومان است. علاوه بر موتور توربو که نیاز به روغن مرغوب و نگهداری بهتری دارد که هزینهها را بالا میبرد، هزینههای صافکاری و ترمیم بدنه در صورت تصادف نیز بالاتر از خودروهای همخانواده آن است.
بیشتر بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات دنا، دنا پلاس و دنا اتومات
قیمت تعدادی از لوازم دنا پلاس در بازار (18 اردیبهشت 1401)
قطعه | قیمت (تومان) |
سنسور دریچه گاز | 208000 |
اویل ماژول کامل | 1950000 |
چراغ جلو | 2270000 |
چراغ عقب | 1590000 |
فیلتر روغن | 65000 |
دستگیره کرومی صندوق عقب | 530000 |
سپر عقب | 875000 |
قیمت روز دنا پلاس توربو اتومات
قیمت روز محصولات ایران خودرو: آریسان، رانا، سورن، دنا، تارا، ریرا
مدل | مشخصات | قیمت کارخانه | قیمت بازار |
---|---|---|---|
۶ سرعته دستی - رینگ فولادی - SBR | 912,150,000 | 1,004,000,000 |
تاریخ به روز رسانی:
برای اطلاع از قیمت روز دنا پلاس صفر در کارخانه و بازار این صفحه از پدال رو دنبال کنید.
رقبای دنا پلاس توربو اتومات
در بازه قیمتی دنا پلاس توربوی اتوماتیک تنها میتوان جک J4 را بهعنوان یک خودروی نو خریداری کرد. این در حالی است که ازنظر فنی این دو خودرو رقیب هم محسوب نمیشوند. چری آریزو 5 توربو هم بیش از 200 میلیون تومان با دنا پلاس توربو دنده اتومات تفاوت قیمت دارد. برلیانس H330 تیز در مدل 1400 و فردا موتور سدان مدل 511 نیز با قیمتی نزدیک به این خودرو یافت میشوند. تارای اتوماتیک هرچند گرانتر از دنا پلاس است اما ارزش خرید بهمراتب بیشتری دارد. اگر قید خرید خودروی نو را بزنید میتوانید با این مبلغ گزینههای کارکرده اما بسیار ارزندهتری چون ام جی 6، بسترن B50F و چری آریزو 5 توربو را انتخاب نمایید.
درنهایت اگر تجربه مالکیت دنا پلاس توربوی اتومات یا سایر نسخههای آن را دارید، خوشحال میشویم که آن را با ما و سایر مخاطبان در میان بگذارید.