ایران خودروخودروهای چینی

فوتون تونلند جدید؛ مشخصات فنی و قیمت وانت ایران خودرو دیزل

وانت پیکاپ دیزلی مونتاژ ایران خودرو، به‌زودی با چهره‌ی جدید در کشورمان عرضه خواهد شد. این مدل، از پیشرانه‌ی توربوشارژ استفاده خواهد کرد.
طی سال‌های اخیر، بازار وانت‌ها در ایران جذابیت بیشتری پیدا کرده است. این شرایط، با واردات تویوتا هایلوکس در دهه‌ی ۸۰ خورشیدی آغاز شد؛ اما پس از افزایش ارزش دلار و ممنوعیت واردات خودرو، به دست وانت‌های چینی، افتاد. حالا مونتاژکاران ایرانی، درحال رقابت با یکدیگر برای تقسیم بازار هستند و تنوع وانت‌های چینی را افزایش می‌دهند.

فوتون، زیرمجموعه‌ی غول خودروسازی چین، گریت وال است و یکی از برندهای با سابقه‌ در صنعت حمل و نقل چین محسوب می‌شود. این شرکت سال ۱۹۹۶ تاسیس شد و حالا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اتوبوس و کامیون در پرجمعیت‌ترین کشور جهان است. تولیدات خودرویی فوتون، عمدتا در کلاس ون و پیکاپ وانت هستند، اما چند مدل شاسی بلند مثل فوتون ساوانا هم در فهرست محصولات این شرکت دیده می‌شوند.

فوتون تونلند جدید ایران خودرو

نسل اول وانت تونلند، سال ۲۰۱۱ معرفی شد. این خودرو، هم‌اکنون علاوه‌بر چین در تایلند و فیلیپین هم خط مونتاژ دارد. تونلند در مقایسه با دیگر وانت‌های ساخت چین، به موفقیت نسبی در صادرات رسیده است و هم‌اکنون برای بازار مالزی، برزیل، کلمبیا و استرالیا هم عرضه می‌شود.

در ایران، تعداد قابل توجهی از کامیون‌های فوتون وجود دارند. وانت فوتون تونلند بنزینی و دیزلی هم از سال ۱۳۹۳ به ایران وارد شد و ایران خودرو تا اردیبهشت ۱۴۰۰ ، این مدل را پیش‌فروش می‌کرد؛ اما براساس اخبار موجود، به‌زودی نسخه‌ی جدیدی از تونلند در کشورمان مونتاژ می‌شود.

طراحی بدنه و نمای ظاهری فوتون تونلند جدید

پرفروش‌ترین وانت فوتون در سال ۲۰۱۸ تغییر چهره داد و حالا با دو مدل چهاردر و دودر تولید می‌شود.
تونلند جدید، از چراغ‌هایی مشابه مدل قبلی استفاده می‌کند اما به لطف بازطراحی جلوپنجره، خودرویی کاملا متفاوت به نظر می‌رسد. ترکیب کلی در نمای روبرو، مشابه وانت‌های مدرن بازار جهانی نیست؛ اما به عنوان پیکاپ ساخت چین که ظاهری الگوبرداری شده از تویوتا هایلوکس یا فورد F-150 ندارد، جالب توجه است.

فوتون تونلند جدید ایران خودرو
اضافه شدن خطوط باریک به جلو پنجره، ابعاد تونلند جدید را بزرگ‌تر از آنچه هست نشان می‌دهد. این خودرو از نظر خطوط حجم‌دهنده و پیچیدگی ساخت بدنه، ساده و کم‌هیجان طراحی شده است. بخش بزرگی از سپر هم، پلاستیک سیاه‌رنگ دارد که ارزش لوکس تونلند را کاهش می‌دهد.
تونلند در نمای جانبی، بزرگ و مرتفع به نظر می‌رسد. این مدل، رینگ‌های اسپرت ۱۷ اینچ با تایرهای حجیم ۲۶۵ میلی‌متر دارد. دستگیره‌های فلزی هم‌رنگ بدنه، آینه بغل براق راهنمادار و حفاظ در قسمت بار، تونلند جدید را اسپرت و جوان‌پسند جلوه می‌دهند؛ هرچند که بخش بزرگی از گلگیرها دارای پلاستیک سیاه است و رکاب برای کمک به سوارشدن، وجود ندارد.

فوتون تونلند جدید ایران خودرو
نمای عقب تونلند جدید، ساده و مشابه وانت‌های قدیمی مثل هایلوکس ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ است. روی درپوش صندوق، حجم‌دهی چندانی دیده نمی‌شود اما خطوطی پیرامون چراغ‌ها وجود دارد تا سادگی این بخش، کمتر جلب نظر کند.
در مجموع، می‌توان به طراحی تونلند جدید امتیاز متوسط داد؛ هرچند که نسبت به مدل اصلی موجود در ایران، ساده‌تر و کم‌هجیان‌تر شده است. این خودرو با طول ۵,۳۱۰ میلی‌متر، عرض ۱,۸۸۰ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱,۸۶۰ میلی‌متر، همراه فاصله محورهای ۳,۱۰۵ میلی‌متر تولید می‌شود.

طراحی داخلی و نمای کابین فوتون تونلند جدید

ترکیب داشبورد برای مدل جدید، با نصب نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ و افزایش ابعاد خروجی‌های تهویه مطبوع، متفاوت جلوه می‌کند. در تصاویر موجود، ظاهرا ادوات نقره‌ای و قهوه‌ای رنگ طرح چوب داخل داشبورد هم از مدل جدید حذف شده‌اند.

نمای داخلی فوتون تونلند جدید ایران خودرو
ساختار کلی کلیدهای گردان و دکمه‌های زیر نمایشگر، ساده و مشابه خودروهای قدمی ساخت چین است. پنل پشت فرمان، حالت سیلندری مشابه جک T8 ندارد و نمای تخت همراه نمایشگر مخصوص کامپیوتر سفر ارائه می‌کند.
تقریبا تمام داشبورد و ادوات مرتبط با آن، از پلاستیک سخت سیاه‌رنگ ساخته شده است و ارزان‌قیمت به نظر می‌رسد. ترمز دستی سنتی، دیگر نکته‌ی منفی در فضای داخلی تونلند جدید است که البته برای وانت‌های ساخت چین، عجیب نیست.
طراحی صندلی‌ها با چرم مصنوعی و نصب مواد نرم داخل تودری‌ها، نکات مثبت در طراحی کابین تونلند هستند. فرم نشیمن‌ها برای ردیف جلو، زیبا و راحت به نظر می‌رسد. صندلی‌های عقب هم برای سه انسان بلند قد، مناسب هستند.

پیشرانه و تجهیزات فنی تونلند جدید ایران خودرو

براساس اطلاعات موجود، دو نوع پیشرانه‌ی دیزلی برای تونلند در ایران وجود خواهد داشت. هر دو مدل، مجهز به گیربکس ۶ سرعته دنده دستی و سیستم دو دیفرانسیل هستند؛ ضمن اینکه می‌توانند حدود یک‌تن بار حمل کنند. از معدود تفاوت‌های فنی بین تونلند جدید و نمونه‌های قبلی، هماهنگ‌سازی پیشرانه‌های دیزلی با استاندارد یورو ۵ است؛ درحالی‌که مدل‌های قبلی موجود در ایران، یورو ۴ بودند.

موتور فوتون تونلند جدید ایران خودرو

مدل ارزان‌تر با وزن خالص ۱۹۴۰ کیلوگرم، موتور چهار سیلندر ۲/۸ لیتری توربوشارژ اینترکولر دارد و قدرت ۱۷۴ اسب بخار همراه گشتاور ۳۶۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. این پیشرانه‌ طراحی شرکت کامینز است و همراه جعبه‌دنده‌ی گترگ (Getrag) آلمان ارائه می‌شود.
نسخه‌ی قوی‌تر، موتور بنزینی دو لیتر توربوشارژ با قدرت ۲۰۰ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر دارد. این نمونه از تونلند جدید، با وزن خالص ۱۹۰۰ کیلوگرم، دارای موتور بورگوارد (طراحی بورگوارد ساخت چین) و گیربکس آیسین ژاپن است.
هنوز اطلاعات دقیقی از عملکرد فنی وانت‌های جدید فوتون با بنزین و گازوئیل موجود در ایران منتشر نشده است. مدل ۲/۸ لیتری توربودیزل مونتاژ ایران خودرو که هم‌اکنون در بازار وجود دارد، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۴ ثانیه و نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر برساعت ارائه می‌کند. میانگین مصرف سوخت این خودرو، ۸ تا ۹ لیتر گازوئیل در صد کیلومتر است.
یکی از تفاوت‌های فنی بین تونلند جدید و نمونه‌های قبلی، هماهنگ‌سازی پیشرانه‌های دیزلی با استاندارد یورو ۵ است؛ درحالی‌که مدل‌های قبلی، یورو ۴ بودند.

امکانات ایمنی و رفاهی فوتون تونلند جدید ایران خودرو

هر دو نسخه بنزینی و دیزلی، دارای رینگ‌های اسپرت آلومینیومی ۱۷ اینچ با تایرهای با اندازه ۲۶۵/۶۵ هستند. فرمان هیدرولیکی، سیستم ترمز هیدرولیکی دومداره، دو کیسه‌ هوای ایمنی برای راننده و سرنشین جلو، ترمز ضد قفل (ABS)، سامانه توزیع کننده الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کنترل پایداری (ESP) ، سیستم حفظ خودرو در شیب (HDC HAC)، باک سوخت ۷۶ لیتر، نمایشگر ۱۰ اینچی لمسی، سیستم تهیوه مطبوع خودکار با پنل دیجیتال، کروز کنترل، تریم داخلی چرم دو رنگ، کنترل الکتریکی وضعیت انتقال قدرت، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، اتولایت (سنسور نور)، چراغ‌های روشنایی روز و تنظیم برقی آینه‌های جانبی، امکانات موجود در تونلند جدید هستند.

فوتون تونلند جدید ایران خودرو
براساس اطلاعات موجود، پیکاپ چینی مونتاژ ایران خودرو، فقط با گیربکس دنده دستی و محرک دو دیفرانسیل عرضه خواهد شد. سیستم کلاچ تک صفحه‌ای با مکانیزم هیدرولیک، قفل دیفرانسیل اتوماتیک و همچنین سامانه انتقال قدرت با حالت‌های مختلف ۲H، ۴H و ۴L که به صورت برقی قابل انتخاب و فعال‌سازی هستند، روی تونلند جدید نصب می‌شوند. این خودرو ظاهرا، فاقد استارت دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید و آنتن کوسه‌ای است.

قیمت تونلند مدل ۱۴۰۱ مونتاژ ایران خودرو

در بازار چین، مدل پایه از تونلند با موتور بنزینی، گیربکس دستی و سیستم تک دیفرانسیل، آستانه قیمت ۸۸ هزار یوآن معادل ۱۴ هزار دلار دارد. نسخه‌ی کامل‌تر، همراه پیشرانه‌ی توربودیزل، گیربکس اتوماتیک و سیستم دو دیفرانسیل، به قیمت ۲۰۰ هزار یوان معادل ۳۱ هزار دلار فروخته می‌شود. با این شرایط، می‌توان قیمت تونلند بنزینی و دیزلی مونتاژ ایران خودرو را، یک میلیارد تا ۱/۲ میلیارد تومان، پیش‌بینی کرد.

فوتون تونلند جدید ایران خودرو نمای اصلی

 

تونلند جدید در مقایسه با دیگر وانت‌های چینی بازار ایران

مدل دو دیفرانسیل بنزینی و دنده دستی KMC T8 هم‌اکنون با قیمتی حدود ۸۰۰ میلیون تومان در ایران فروخته می‌شود.
آمیکو آسنا با قیمت ۹۲۰ میلیون تومان، مهم‌ترین رقیب  فوتون تونلند و جک T8 کرمان موتور است. آسنا موتور ۲/۴ لیتر تنفس طبیعی و سیستم دو دیفرانسیل دارد. این خودرو همراه گیربکس اتوماتیک به قیمت یک میلیارو و ۳۰۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.
محصول تازه‌وارد مکس موتور با نام کلوت (دایون V5) همراه موتور ۲/۴ لیتر توربوشارژ بنزینی با قدرت ۲۲۰ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن‌متر پیش‌فروش می‌شود. این وانت که در زمانی حدود ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد، حدود ۸۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (4922 ديدگاه)

    سطل آشغال متحرک🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

    موافقم 81
    مخالفم 35
    1. زیزیگولو

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (4922 ديدگاه)

      حرف حساب جواب نداره👍👍

      موافقم 16
      مخالفم 7
  2. hummer

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (74 ديدگاه)

    پدال جان عزیز می دانم بسیار تلاش می کنید ولی بعد 6 ساعت انتظار یهو فوتون تولند میاد اگه هر یک ساعت نیم مطلب اضافه کنید عالی میشه

    موافقم 26
    مخالفم 9
  3. Moon

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (176 ديدگاه)

    من از دولت مردان ( البته از مرد بودنشون زیاد مطمئن نیستم ) یک سوال دارم آیا جان و مال ملت برای شما پشیزی اهمیت داره ؟ یا شاید هم فقط جیب خودتون که براتون مهمه بالاخره میاید فوتون رو با قیمت F-450 سوپر دیوتی می کنید تو پاچه ی ملت یه مشت افرود ندیده هم میان این رو می‌خرن با خیال اینکه یه پیکاپ افرودر خریدن به ولله قسم اگر این ماشین از اون هایلوکسی که خود من تو هیچ نوع افرودی قبولش ندارم بدتر عاقا درسته ما n سال مستعمره ی چین خواهیم بود ولی یکم هم به فکر مردم باشید آهشون بالاخره دامنتون خواهد گرفت

    موافقم 87
    مخالفم 18
    1. مردیم از خوشی

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1390 ديدگاه)

      به فکر مردم باشید !
      وقتی نت را ملی کنند

      نهایت یکی مثل تو را میگرند میگند یه کامنت گذار منافق ، تو پرونده ات هم یه همکاری با سرزمین ها اشغالی درج میکنند و دیگه سرانجام کارت را بهتر می‌دونی

      اینجا مردم خلاصه میشه تو ۲۰ درصد موافق باقیه همه منافق

      موافقم 45
      مخالفم 16
    2. ایلیا

      ۱۱ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (15 ديدگاه)

      آفرود فقط 4.5F و 3 F هایلوکس و بقیه پیشش شاگردی میکنن

      موافقم 3
      مخالفم 3
  4. Regra loaded

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (227 ديدگاه)

    با یه میلیارد میشه چه وانتی در دبی خرید؟
    مسئله اینست

    موافقم 12
    مخالفم 4
  5. امین

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (438 ديدگاه)

    انصافا وانته زیبایی هست.

    موافقم 33
    مخالفم 76
    1. Humer

      ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (299 ديدگاه)

      تنها کسی که لایک کرده خودتی😂

      موافقم 17
      مخالفم 16
    2. B.A.E Systems

      ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1082 ديدگاه)

      فکر کنم خریدیش
      ؟؟

      موافقم 3
      مخالفم 7
      1. امین

        ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (438 ديدگاه)

        راستش پولشو ندارم

        موافقم 10
        مخالفم 3
  6. RKH7787

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (541 ديدگاه)

    بسیار قیافه ی عق آوری داره
    به عنوان یه وانت به اندازه ی سوسک قدرت داره
    قیمت هم دیگه هیچی….
    پول یه تویوتا میدی و آشغال میگیری

    موافقم 20
    مخالفم 24
  7. بچه مشهد

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (101 ديدگاه)

    چه مافیایی پشت پرده هستن که دوست ندارن و نمیخوان که مردم ایران ماشینهای روز دنیا رو سوار بشن

    موافقم 25
    مخالفم 8
  8. Hamid

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    مثل اینکه توافق ایران چین یکیش اینه ما هر روز رونمایی از یک خودرو چینی داشتا باشیم

    موافقم 23
    مخالفم 9
    1. مردیم از خوشی

      ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1390 ديدگاه)

      جون به این دسلایک ها !!! انگار واقعا معصومه

      موافقم 3
      مخالفم 4
  9. مسعود

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (512 ديدگاه)

    همین دیروز یه مدل ۹۹ رو سوار شدم خدا شاهده طوری داغون و سر و صدا بود توش که تویوتا های ۴۰ سال پیش رو بهش ترجیح میدی…
    حس میکردم تیکه هاش یکی پس از دیگری جدا میخوان جدا شن

    موافقم 17
    مخالفم 9
  10. محمد

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تصویر داخل ماشین که قرار دادید اشتباه است.طراحی داخلی کاملا متفاوت از این تصویر است.

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (2348 ديدگاه)

      نظر شما درست هست، این ماشبن دو مدل کابین کاملا متفاوت داره
      نسخه ای که ایران خودرو دیزل قرار هست در ایران مونتاژ کنه، داشبوردش همین شکلی هست که تصاویرش داخل مطلب گذاشته شده

      موافقم 5
      مخالفم 4
  11. سپهر محمدی

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    وضعیت ممکلت تو قسمت «قیمت تونلند مدل ۱۴۰۱ مونتاژ ایران خودرو» کاملاً مشهوده…
    برای همتون آرزوی مهاجرت می‌کنم

    موافقم 15
    مخالفم 4
  12. علی

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من ۱۷۵الی۱۸۰همیشه میرم ، ترمز عالی ، دیزلی فقط عشق است جوری با ۱۷۰تا سرعت وای میسته که پراید با پنجاه تا سرعت نمیتونه وایسته ،فقط مشکلش بدنه ضعیف وگرنه همه چی عالی

    موافقم 10
    مخالفم 5
  13. ایمان

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عزیزان ما تو ایران زندگی میکنیم پس مجبوریم یکی از این آشغالا رو سوار بشیم.ما همه میدونیم این ماشینا آشغاله ولی خواهشا بزارید کسایی که این ماشین رو دارن نظر درست و بدون اغماض بدن شاید ی عده با آگاهی بیشتر تصمیم بگیرن.

    موافقم 21
    مخالفم 2
  14. سالار

    ۱۱ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقایه ماشین گذاشتن اونایی که دارن یاداشتن نظربدن چیش خوبه چیش بده چجوریه .بلکه نظرات بدردکسی بخوره .اینکه چه ماشینی بهتره که خارج ازاین مقوله هست همه هم میدونن هایلوکس خوبه .این نظرات اغلب یامقایسه ای هست یا انتقادی واکثرا کسایی نظرمیدن که دستشون به دستگیره دره این خودرونخورده .البته مقایسه بین خودروهای هم رده وهم قیمت خوبه وکاربردی .البته اونایی که داشتن یا اطلاعات خودرویی وفنی مهندسی دارن .باسپاس

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا