ایران خودروخودروهای چینی

هایما ۸S، کراس اوور جدید ایران خودرو

ایران‌خودرو تاکنون توانسته بیش از ۴۹ هزار دستگاه انواع مدل‌های کراس‌اوور هایما را در کشور به فروش برساند که موفقیت خوبی برای این برند نوپا در برابر رقبایی چون چری و جک در بازار داخلی محسوب می‌شود. هایما که سابقه آن از سال ۱۹۹۲ فراتر نمی‌رود به‌واسطه جوینت ونچر با مزدا و استفاده از پلتفرم‌های قدیمی این شرکت توانسته به‌خوبی خود را مطرح نماید.

هایما 8S

هایما S5 و S7 هر دو با تغییراتی در سال جدید راه خود را ادامه خواهند داد اما ایران‌خودرو برای پرکردن خلأ محصولات در کلاس رقابتی با فیدلیتی و تیگو ۷ و کراس‌اوورهای چینی دیگر، تصمیم گرفته تا یک محصول رده بالاتر را وارد بازار کند. این خودرو که پیش‌بینی شده از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ وارد بازار کشور شود، هایما ۸S نام دارد. تست‌های ۸S در ایران شروع شده و قرار است در کارخانه ایران‌خودروی خراسان مونتاژ شود.

معرفی هایما ۸S

هایما ۸S برخلاف دیگر برادران خود ترتیب نام‌گذاری متفاوتی دارد. این نام درواقع به معنی ۸ ثانیه بوده و اشاره به شتاب جالب این خودرو دارد. البته این خودرو حدود چهار سال پیش و در ابتدا با نام SG00 رونمایی شده بود. نسخه نهایی و تولیدی S8 نیز در سال ۲۰۲۰ به نمایش گذاشته شد.

هایما 8S

هایما این کراس‌اوور اسپرت را روی پلتفرم جدیدی ساخته که از مزدا تریبیوت سال ۲۰۰۰ برداشته شده و اصلاح شده است. طراحی هایما ۸S در جلو، یادآور نسل جدید سانتافه است. البته این سبک طراحی تبدیل به مد روز شده و در بسیاری از محصولات سواری و شاسی‌بلند دیده می‌شود. چراغ‌های LED باریک جداگانه در بالا و مجموعه چراغ‌های اصلی در سپر جای گرفته‌اند. چهار چراغ مکعبی کوچک کریستالی در این مجموعه قرار دارند. جلوپنجره نیز طرحی کهکشانی دارد. خطوط روی کاپوت و گلگیرها نیز مشابهتی با خودروهای کراس‌اوور مزدا دارند.

هایما 8S

در نمای جانبی، سقف با شیب ملایمی به سمت عقب کشیده شده و خطوطی بی‌هدف و نامنظم هم روی درب‌ها طراحی شده‌اند. فرم اسپرتی که مد نظر طراح بوده با گنجاندن ایده سقف شناور و امتداد یافتن پنجره‌های کناری تا انتهای ماشین آسیب دیده و یک دوگانگی بین ایده اسپرت و خانوادگی ایجاد شده است. درواقع نمای جانبی بیشتر مناسب یک استیشن به نظر می‌رسد تا شاسی‌بلند.

هایما 8S

در نمای پشتی هم چراغ‌های باریک به هم پیوسته در قابی مشکی و برجسته جای گرفته‌اند. در اینجا هم طراحان با قرار دادن جای پلاک در سپر عقب، باعث سادگی بیش از حد درب پشتی شده و آن را مشابه مینی ون‌ها نموده‌اند.

هایما 8S

طراحی کابین هایما ۸S، خشن و نسبتاً مدرن است و البته مثل سایر قسمت‌های این خودرو از الگوهای مختلفی از سایر خودروها در آن استفاده شده و حتی ردپای طراحی پژو و لامبورگینی هم در آن محسوس است. سه عدد دریچه تهویه مرکزی شش ضلعی که درون قابی نقره‌ای قرار گرفته‌اند، بیش از سایر قسمت‌ها جلب توجه می‌کنند. یک نمایشگر نسبتاً بزرگ هم در بالای داشبورد جا خوش کرده است. نمایشگر پشت آمپر هم در نسخه فول، تمام دیجیتالی است. در قسمت کنسول، یک هلال نقره‌ای براق تا قسمت زیر دریچه‌های تهویه امتداد یافته است. فرمان هم در قسمت زیرین تخت یا به‌اصطلاح دی کات است. کابین کاملاً تیره رنگ بوده و در ترکیب با تم نقره‌ای براق و مشکی پیانویی، لوکس به نظر می‌رسد.

داشبورد هایما 8S

مشخصات فنی هایما ۸S

این خودرو یک کراس‌اوور کامپکت یا جمع‌وجور با ۴, ۵۶۵ میلی‌متر طول، ۱, ۸۵۰ میلی‌متر عرض و ۱, ۶۸۲ میلی‌متر ارتفاع و فاصله بین دو محور ۲۷۰۰ میلی‌متر است. این ابعاد، ۸S را عریض‌تر و کم ارتفاع‌تر و البته طویل‌تر از دو خودروی S5 و S7 قرار می‌دهد.

هایما 8S

ایران‌خودرو قصد دارد تا بالاترین نسخه پیشرانه این مدل را برای عرضه در کشورمان انتخاب کند. پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ TGDI هایما ۸S می‌تواند ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۹۳ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این نیرو توسط یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

این قوا برای خودرویی با وزن ۱۸۶۰ کیلوگرم نسبتاً مطلوب بوده و طبق آزمایش‌های انجام شده، شتاب صفر تا صد ۷.۸ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعتی را برای آن به ارمغان می‌آورد. مصرف سوخت این نسخه طبق اعلام سازنده ۹.۸ لیتر در شهر و ۶.۳ لیتر در جاده و ۷.۲ لیتر به‌صورت میانگین در هر صد کیلومتر است.

موتور هایما 8S

ویژگی‌ها و امکانات هایما ۸S

مهم‌ترین ویژگی هایما ۸S سیستم ایمنی فعال ADAS است که شامل مجموعه‌ای از سیستم‌های دستیار رانندگی و ایمنی می‌شود. بعلاوه دوربین ۳۶۰ درجه، ESP، پایش باد لاستیک‌ها، کروز کنترل تطبیقی، تعویض دنده الکترونیکی با پدل شیفترهای پشت فرمان، سقف پانوراما، صندلی‌های برقی در جلو، درب عقب برقی، پشت آمپر تمام دیجیتالی و سیستم اطلاعات و سرگرمی، شارژر بی‌سیم گوشی موبایل، ترمز پارک برقی، رینگ‌های آلیاژی ۱۸ اینچی و چراغ‌های جلوی LED با DRL هم ازجمله امکانات فراوان این مدل به شمار می‌روند. گران‌ترین مدل‌های فول مجهز به چرخ‌های ۱۹ اینچی، ترمز اکتیو، هشدار نقاط کور، چراغ‌های خودکار نوربالا و نورپایین، ۱۰ ایربگ و غیره هم می‌شوند.

هایما 8S

رقبای هایما ۸S در ایران

هرچند هایما ۸S در کلاس ابعادی هیوندای توسان و کیا اسپورتیج قرار می‌گیرد اما باوجود پلتفرم قدیمی و نداشتن سیستم انتقال نیروی دو دیفرانسیل باید آن را تنها با کراس‌اوورهای چینی همانند بهمن فیدلیتی، چری تیگو ۷ و لاماری مقایسه نمود.

قیمت هایما ۸S

قیمت مدل‌های دنده اتومات هایما ۸S در بازار چین از ۹۰ هزار یوان معادل ۱۴ هزار دلار شروع می‌شود و گران‌ترین مدل آن هم ۱۲۵,۹۰۰ یوان معادل ۱۹,۷۷۰ دلار فروخته می‌شود. در بازار ایران احتمالاً این خودرو با قیمتی بالاتر از S7 توربو پلاس یعنی بالای ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان و در رده قیمتی فیدلیتی پرایم عرضه شود.

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. پویان

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (619 ديدگاه)

    وقتی ازین ماشینا میارن. برخی به اشتباه فکر میکنن صنعت خودرو چین همین هایما و جک هستن.
    چینی ها دارن اروپاییهار رو به چالش اساسی میکشونند. مدیرعامل فولکس واگن هم گفته این رو.
    البته هایما باز از لیفان بهتره. ولی در برابر بقیه چینی ها حرفی برای گفتن نداره

    موافقم ۵۵
    مخالفم ۲۶
    1. Amard

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (398 ديدگاه)

      مگه این خودرو چه اشکالی داره کلا صنعت خودروسازی داخلی با چهل سه سال سابقه بعد از انقلاب هنوز نتونسته یه کراس اوور بده بیرون انوقت شما از این ماشین که اتفاقا هم نمای داخلی هم نمای بیرونی قشنگی داره موتورشم قدرت به نسبت خوب و تکنولوژی بروز استفاده میکنه ایراد میگیری بدون اینکه سوارش شده باشی من فقط به قیمت که ناعادلانه میبرن بالا ایراد دارم وگرنه اومدن همچین خودروی ایراد نیست

      موافقم ۴۰
      مخالفم ۲
      1. پدرام

        ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (182 ديدگاه)

        منظور ایشون این بود که برند هایما و جک برندهای دسته اول نیستن بخاطر همین این برداشت میشه که کلا چینی ها خیلی چیز جالبی ندارن

        موافقم ۱۴
        مخالفم ۰
      2. فرامرز

        ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (1485 ديدگاه)

        واسه بازار ایران اشکال نیست ولی خدایی هنوز در این حد کپی کاری زشته. داشبوردش که کلا مزداس (فکر کنم سی ایکس ۵) و چراغ های پشتش هم شبیه توسان جدید.

        موافقم ۲
        مخالفم ۲
    2. meysam

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (2852 ديدگاه)

      لیفان که ورشکست شد
      بهترین خودروسازان چین بنظر من:
      ۱. نیو
      ۲ ژیپنگ
      ۳. چانگان
      ۴. بی وای دی

      موافقم ۶
      مخالفم ۱۵
  2. بهروز روز

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فعلا یادشون رفته یه قیمت الکی‌ بدن . گفتن علی الحساب ۸۰۰ . تا ساخته بشه و بیاد برای فروش‌ میبینی شد یک و پونصد :))

    موافقم ۴۲
    مخالفم ۰
  3. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    واقعا جای تعجبه.یه کمپانی مثل سوزوکی که اراده کنه با توجه به داشتن تکنولوژیه ساخت انجینهای پرفورمنس بالا و دور موتورهای بالای ۱۵ هزار که به راحتی مبتونه انجینی در قد و قواره کوروت z06 بساره توان ساخت همچین ماشینهایی نداره.محصولاتش رو که میبینی انگار درجه دو چینه.در حالی که قبلا گرند ویتارا میساخت که رقیب x3 حساب میشد که بلکم بهتر حداقل تو آفرود که محشر بود.گرند ویتارا موتور طولی هستش ک وی۶ هم داشت.یا کیزاشی که هنوز به نظر من رو دست سر اگزوزهاش نیومده .ولی الان آشغالی مثل بالونو میسازه.چه دلیلی داره آخه.شاید سرمایه ندارن.چی بگم والا.کاش سوزوکی میتسوبیشی و سوبارو با هم اجماع کنن یه کمپانی بزرگ بزنن و نزارن چین بیستر از این پیش بره.به خدا یه چبن قدرتمند به ضرر دنیا تموم میشع.لعنت به چین و نوکرانش

    موافقم ۳۴
    مخالفم ۲۰
    1. meysam

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (2852 ديدگاه)

      خیلیها وقتی در برهه ای موفقیتهای زیادی بدست میارن، یه حس سرخوشی بهشون دست میده و شل میکنن.
      شدت تلاش و عطش موفقیتشون شیب خنثی و بعد از مدتی شیب نزولی میگیره.
      این از نظر روانشناسی ثابت شده.
      زمانه به خودت میای که میبینی رقبایی که در زمان اوج تو تو پوست موز بودن اومدن ازت رد شدن
      در مورد شرکتهایی مثل سوزوکی و میتسوبیشی هم یکی از عوامل درجا زدن و افولشون میتونه همین باشه
      ولی شرکتهایی هستن که همیشه عطش موفقیت دارن و تحت هر شرایطی تمام تلاششون رو میکنن
      الان شرکتهای چینی همچین روحیه ای دارن
      روحیه واقعا عامل تعیین کننده ایه
      همون عاملی که یه آدم معمولی با دست خالی رو میکنه ایلان ماسک که برای برترین شرکتهای فضایی و خودروسازی شاخ شده که نمیتونن باهاش دربیوفتن

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۲
  4. مهدی

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1076 ديدگاه)

    ظاهر خودرو مخصوصا نمای جلو واقعا فوق العاده هست

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۲۸
  5. حسین

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (75 ديدگاه)

    حالم از خودروی چینی بهم میخوره،جمع کنید این ویران خودرو را.

    موافقم ۳۸
    مخالفم ۲۴
  6. مهدی

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1076 ديدگاه)

    نمای جلوش ترکیب جالبی از شورلت بلیزر و آکورا هست. ۱۴ هزارتا برای این ماشین قیمت خیلی خوبیه

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۷
  7. ایران فرانسه

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (33 ديدگاه)

    برند خیلی معرفی نیست ولی حداقل از این موتور ۱۵۰۰ میتسوبیشی دست برداشته و گیربکس دیوانه کننده cvt حسن این برند سهامداری و استفاده از تکنولوژی ولو قدیمی مزدا است من حدود ۴ ماه اس ۵ قدیمی با گیربکس cvt داشتم جز گیربکس مشکل دار موتوری بی نظیر بود.اگر هم قیمت یا زیر قیمت فیدیلیتی عرضه بشه تو این بازار انحصاری و تشنه ایران موفق میشه هر چند فولش ۵۰۰ میلیون قیمتشه ولی به لطف انحصارگران نیمه فولش رو با هزار منت میدن ۹۰۰

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۰
  8. ایران فرانسه

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (33 ديدگاه)

    این پست یه حسرت رو هم در من زنده کرد سال ۱۳۹۵ و در اوج شکوفایی برجام همین کارخانه ای که الان نیمه تعطیل شده( ایران خودروی خراسان) داشت سوزوکی گراند ویتارا فیس لیفت ۲۴۰۰ سی سی تولید می کرد و همه هم برای خریدش ناز می کردند سایت اش حدود ۱۰ روز باز بود علی رغم مخالفت همه رفتم ثبت نام کردم. چه شرایطی خدا، ۶۰ میلیون تومان نقد ۷۰ میلیون اقساط ۳۶ ماهه هر ۶ ماه یک چک سود۱۲ درصد واقعی تحویل یکماهه که البته با تاخیر سه ماهه تحویل دادند و جریمه هم دادند تو ایام تاخیر همش می گفتند ماشین مشهد ه و ما چشممون به مشهد، از کیفیت اش نگم براتون که چه کاری ازش کشیدم ولی تا چند وقت پیش که فروختمش ۸۰۰ فقط مصرفی، مرگ نداشت حیف

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۳
  9. حسین

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (114 ديدگاه)

    بنظرم اگر با ۹۰۰ تومن بیاد داخل ایران ارزش داره
    بیشتر از اون نمی ارزه
    طراحیش هم از ۱۰ شاید ۶ بشه بهش داد
    جلوش طراحی قشنگی داره
    ولی بقیه قسمت هاش به اون خوبی نیست
    وقتی تیتر رو نگاه کردم جلوی ماشین رو دیدم
    فکر میکردم با ماشین خوب و نسبتا بزرگ تر
    طرف باشیم ولی در اون حد نیستش
    اگر در اون حد بود شاید ۱ تومن می ارزید
    چون تو بخش فنی میشه گفت
    بهتر از رقباش
    هایما اس ۷ توربو هم تو بحث فنی بنظرم بهتر از رقباش تو بازار ایران چون خودم تجربشو داشتم
    گیربکسش هیوندای پاورتک موتورشم ۱.۸ لیتری
    مصرف سوخت و کلا عملکرد فنیش نسبت
    به رقبا قابل قبول تره
    جای ریمپ هم داره موتورش
    سواریش هم خوبه
    چون فاق لاستیک و رینگای بزرگی داره
    ارتفاعش هم مناسبه میشه باهاش
    آفرود سبک رفت
    در کل گزینه نسبتا معقولیه تو بازار فعلی

    موافقم ۸
    مخالفم ۱
  10. Jdm باز

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (859 ديدگاه)

    حداقل چینی میخواید مونتاژ کنید، چینی های با کیفیت تر رو مونتاژ کنید مدل های بروز با پلتفرم های بروز رو مونتاژ کنید
    بعد اونوقت همین خودرو های بدرد نخور رو با قیمت های زیاد و فضایی میفروشن به مردم
    توی خارج این فولش۱۹ هزار دلاره، یعنی به نرخ ۲۶ تومن حدودا میشه ۵۰۰ تومن
    اونوقت اینجا بالای۸۰۰ تومن باید بخریش( حقوقت اگه۸ میلیون هم باشه، یعنی باید صد ماه!!!!!!! معادل حدودا ۸ سال کار کنی و پولتو کامل پس انداز کنی تا اینو بخری، اونوقت تو خارج حقوق به طور متوسط ۵ هزار دلاره، یعنی با چهار ماه پس انداز کامل اینو‌ میتونی بخری ، اگه بخای اونجا ۸ سال کار کنی و پس انداز کنی،پولت میشه ۵۰۰هزار دلار!!!!!!!!! میتونی لامبورگینی و فراری و…. بخری …… یعنی واقعا حیف عمر جوون های ما، حیف عمر ماشینبازای ایران 😔

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۱
    1. مسعود کامنت

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (4 ديدگاه)

      چه فرقی داره که چین پیشرفت کنه یا اروپا ؟! یعنی فکر میکنی اروپایی ها از چینی ها خیلی مردمون بهتری هستند؟! این نژاد پرستی به حساب نمیاد؟ بخشی از اروپاییان هم که ایرانو تحریم کردند ! فرانسه کم ایرانو اذیت کرده؟ انگلیس کم اذیت کرده؟ ژاپن کم علیه ایران رای داده ؟ یا کره ی چنوبی؟ یا آلمان کدومشون انتقال دانش به ایران داشته اند کدومشون ماشین هایی که خودشون به ایران فروخته بودند رو لنگ قطعه گذوشتن و از ایران رفتند؟ اصلا چه فرقی داره خودرو سازی چین پیشرفت کنه یا ایران؟

      موافقم ۵
      مخالفم ۸
  11. dian-yoshani

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (73 ديدگاه)

    جلوش هیوندای پالیسید یا هیوندای کونا
    پشتش هم پژو ۳۰۰۸ یا ۲۰۸
    ولی نسبت به بقیه چینی ها طراحی قابل قبولی داره
    پ.ن
    به امید روزی که برجام دوباره احیا بشه همانند سال ۹۴ معین موتور برند هایی مثل سئات ، اشکودا و پورشه بیاره
    حتی معین موتور قرار بود بنتلی هم بیاره ، داشت زیرساخت هاشم تکمیل میکرد
    نمیخوام بحث سیاسی کنم ولی امیدوارم انشالله برجام یا قراردادی شبیه اون دوباره بسته بشه و ما شاهد حضور خودرو های معروف در ایران بشیم
    و ریشه چینی ها از ایران برچیده بشه
    اگه چیده هم نشه حداقل قشر پایین بجای ماشینای ایرانی چینارو سوار بشن (حداقل از ایرانیا بهترن)

    موافقم ۷
    مخالفم ۴
  12. بهنام

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (657 ديدگاه)

    من همیشه خودروهای چینی نقد کردم و میکنم ولی منکر پیشرفتشان هم نمیشم
    ولی چیزی که تو خودروهای چینی خیلی آزار دهنده س
    نداشتن قابلیت اطمینان و گرانی لوازم یدکی چه تو ایران چه تو خارج و عمر پایین قطعات نسبت به رقبا
    ولی خب این ضعف ها با قیمت پایین قابل پوششه این ماشین با قیمت ۱۴ تا ۱۵ هزار دلار می‌تونه خوب باشه

    موافقم ۸
    مخالفم ۰
  13. طاها

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با این قیمت تو همین کشورهای حوزه خلیج همیشه فارس میشه پرادوآخرین مدل خرید.

    موافقم ۲
    مخالفم ۱۲
    1. بهنام

      ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (657 ديدگاه)

      میدونی قیمت پایه پرادو چنده ؟

      موافقم ۲
      مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا