ایرانخودرو تاکنون توانسته بیش از ۴۹ هزار دستگاه انواع مدلهای کراساوور هایما را در کشور به فروش برساند که موفقیت خوبی برای این برند نوپا در برابر رقبایی چون چری و جک در بازار داخلی محسوب میشود. هایما که سابقه آن از سال ۱۹۹۲ فراتر نمیرود بهواسطه جوینت ونچر با مزدا و استفاده از پلتفرمهای قدیمی این شرکت توانسته بهخوبی خود را مطرح نماید.
آنچه در این مطلب میخوانید:
هایما S5 و S7 هر دو با تغییراتی در سال جدید راه خود را ادامه خواهند داد اما ایرانخودرو برای پرکردن خلأ محصولات در کلاس رقابتی با فیدلیتی و تیگو ۷ و کراساوورهای چینی دیگر، تصمیم گرفته تا یک محصول رده بالاتر را وارد بازار کند. این خودرو که پیشبینی شده از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ وارد بازار کشور شود، هایما ۸S نام دارد. تستهای ۸S در ایران شروع شده و قرار است در کارخانه ایرانخودروی خراسان مونتاژ شود.
معرفی هایما ۸S
هایما ۸S برخلاف دیگر برادران خود ترتیب نامگذاری متفاوتی دارد. این نام درواقع به معنی ۸ ثانیه بوده و اشاره به شتاب جالب این خودرو دارد. البته این خودرو حدود چهار سال پیش و در ابتدا با نام SG00 رونمایی شده بود. نسخه نهایی و تولیدی S8 نیز در سال ۲۰۲۰ به نمایش گذاشته شد.
هایما این کراساوور اسپرت را روی پلتفرم جدیدی ساخته که از مزدا تریبیوت سال ۲۰۰۰ برداشته شده و اصلاح شده است. طراحی هایما ۸S در جلو، یادآور نسل جدید سانتافه است. البته این سبک طراحی تبدیل به مد روز شده و در بسیاری از محصولات سواری و شاسیبلند دیده میشود. چراغهای LED باریک جداگانه در بالا و مجموعه چراغهای اصلی در سپر جای گرفتهاند. چهار چراغ مکعبی کوچک کریستالی در این مجموعه قرار دارند. جلوپنجره نیز طرحی کهکشانی دارد. خطوط روی کاپوت و گلگیرها نیز مشابهتی با خودروهای کراساوور مزدا دارند.
در نمای جانبی، سقف با شیب ملایمی به سمت عقب کشیده شده و خطوطی بیهدف و نامنظم هم روی دربها طراحی شدهاند. فرم اسپرتی که مد نظر طراح بوده با گنجاندن ایده سقف شناور و امتداد یافتن پنجرههای کناری تا انتهای ماشین آسیب دیده و یک دوگانگی بین ایده اسپرت و خانوادگی ایجاد شده است. درواقع نمای جانبی بیشتر مناسب یک استیشن به نظر میرسد تا شاسیبلند.
در نمای پشتی هم چراغهای باریک به هم پیوسته در قابی مشکی و برجسته جای گرفتهاند. در اینجا هم طراحان با قرار دادن جای پلاک در سپر عقب، باعث سادگی بیش از حد درب پشتی شده و آن را مشابه مینی ونها نمودهاند.
طراحی کابین هایما ۸S، خشن و نسبتاً مدرن است و البته مثل سایر قسمتهای این خودرو از الگوهای مختلفی از سایر خودروها در آن استفاده شده و حتی ردپای طراحی پژو و لامبورگینی هم در آن محسوس است. سه عدد دریچه تهویه مرکزی شش ضلعی که درون قابی نقرهای قرار گرفتهاند، بیش از سایر قسمتها جلب توجه میکنند. یک نمایشگر نسبتاً بزرگ هم در بالای داشبورد جا خوش کرده است. نمایشگر پشت آمپر هم در نسخه فول، تمام دیجیتالی است. در قسمت کنسول، یک هلال نقرهای براق تا قسمت زیر دریچههای تهویه امتداد یافته است. فرمان هم در قسمت زیرین تخت یا بهاصطلاح دی کات است. کابین کاملاً تیره رنگ بوده و در ترکیب با تم نقرهای براق و مشکی پیانویی، لوکس به نظر میرسد.
مشخصات فنی هایما ۸S
این خودرو یک کراساوور کامپکت یا جمعوجور با ۴, ۵۶۵ میلیمتر طول، ۱, ۸۵۰ میلیمتر عرض و ۱, ۶۸۲ میلیمتر ارتفاع و فاصله بین دو محور ۲۷۰۰ میلیمتر است. این ابعاد، ۸S را عریضتر و کم ارتفاعتر و البته طویلتر از دو خودروی S5 و S7 قرار میدهد.
ایرانخودرو قصد دارد تا بالاترین نسخه پیشرانه این مدل را برای عرضه در کشورمان انتخاب کند. پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ TGDI هایما ۸S میتواند ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۹۳ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این نیرو توسط یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود.
این قوا برای خودرویی با وزن ۱۸۶۰ کیلوگرم نسبتاً مطلوب بوده و طبق آزمایشهای انجام شده، شتاب صفر تا صد ۷.۸ ثانیهای و حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعتی را برای آن به ارمغان میآورد. مصرف سوخت این نسخه طبق اعلام سازنده ۹.۸ لیتر در شهر و ۶.۳ لیتر در جاده و ۷.۲ لیتر بهصورت میانگین در هر صد کیلومتر است.
ویژگیها و امکانات هایما ۸S
مهمترین ویژگی هایما ۸S سیستم ایمنی فعال ADAS است که شامل مجموعهای از سیستمهای دستیار رانندگی و ایمنی میشود. بعلاوه دوربین ۳۶۰ درجه، ESP، پایش باد لاستیکها، کروز کنترل تطبیقی، تعویض دنده الکترونیکی با پدل شیفترهای پشت فرمان، سقف پانوراما، صندلیهای برقی در جلو، درب عقب برقی، پشت آمپر تمام دیجیتالی و سیستم اطلاعات و سرگرمی، شارژر بیسیم گوشی موبایل، ترمز پارک برقی، رینگهای آلیاژی ۱۸ اینچی و چراغهای جلوی LED با DRL هم ازجمله امکانات فراوان این مدل به شمار میروند. گرانترین مدلهای فول مجهز به چرخهای ۱۹ اینچی، ترمز اکتیو، هشدار نقاط کور، چراغهای خودکار نوربالا و نورپایین، ۱۰ ایربگ و غیره هم میشوند.
رقبای هایما ۸S در ایران
هرچند هایما ۸S در کلاس ابعادی هیوندای توسان و کیا اسپورتیج قرار میگیرد اما باوجود پلتفرم قدیمی و نداشتن سیستم انتقال نیروی دو دیفرانسیل باید آن را تنها با کراساوورهای چینی همانند بهمن فیدلیتی، چری تیگو ۷ و لاماری مقایسه نمود.
قیمت هایما ۸S
قیمت مدلهای دنده اتومات هایما ۸S در بازار چین از ۹۰ هزار یوان معادل ۱۴ هزار دلار شروع میشود و گرانترین مدل آن هم ۱۲۵,۹۰۰ یوان معادل ۱۹,۷۷۰ دلار است در بازار ایران، هایما ۸S مونتاژ ایران خودرو با قیمتی بالاتر از یک میلیارد تومان فروخته خواهد شد؛ چراکه هایما S7 توربو پلاس حدود ۹۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. هایما ۸S در بازار چین، همقیمت فیدلیتی و دیگنیتی است.
پویان
۲۷ فروردین ۱۴۰۱وقتی ازین ماشینا میارن. برخی به اشتباه فکر میکنن صنعت خودرو چین همین هایما و جک هستن.
چینی ها دارن اروپاییهار رو به چالش اساسی میکشونند. مدیرعامل فولکس واگن هم گفته این رو.
البته هایما باز از لیفان بهتره. ولی در برابر بقیه چینی ها حرفی برای گفتن نداره
Amard
۲۷ فروردین ۱۴۰۱مگه این خودرو چه اشکالی داره کلا صنعت خودروسازی داخلی با چهل سه سال سابقه بعد از انقلاب هنوز نتونسته یه کراس اوور بده بیرون انوقت شما از این ماشین که اتفاقا هم نمای داخلی هم نمای بیرونی قشنگی داره موتورشم قدرت به نسبت خوب و تکنولوژی بروز استفاده میکنه ایراد میگیری بدون اینکه سوارش شده باشی من فقط به قیمت که ناعادلانه میبرن بالا ایراد دارم وگرنه اومدن همچین خودروی ایراد نیست
پدرام
۲۸ فروردین ۱۴۰۱منظور ایشون این بود که برند هایما و جک برندهای دسته اول نیستن بخاطر همین این برداشت میشه که کلا چینی ها خیلی چیز جالبی ندارن
فرامرز
۲۸ فروردین ۱۴۰۱واسه بازار ایران اشکال نیست ولی خدایی هنوز در این حد کپی کاری زشته. داشبوردش که کلا مزداس (فکر کنم سی ایکس 5) و چراغ های پشتش هم شبیه توسان جدید.
meysam
۲۷ فروردین ۱۴۰۱لیفان که ورشکست شد
بهترین خودروسازان چین بنظر من:
1. نیو
2 ژیپنگ
3. چانگان
4. بی وای دی
ali08
۱۳ شهریور ۱۴۰۱مساله اینجاست که برندهای پرفروش و مطرحی مثل هاوال ، وقتی امکان فروش در کشوری مثل استرالیا رو دارند، هیچ وقت در شرایط تحریم ریسک همکاری با ایران و قبول نمی کنند.
بهروز روز
۲۷ فروردین ۱۴۰۱فعلا یادشون رفته یه قیمت الکی بدن . گفتن علی الحساب ۸۰۰ . تا ساخته بشه و بیاد برای فروش میبینی شد یک و پونصد :))
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲۷ فروردین ۱۴۰۱واقعا جای تعجبه.یه کمپانی مثل سوزوکی که اراده کنه با توجه به داشتن تکنولوژیه ساخت انجینهای پرفورمنس بالا و دور موتورهای بالای 15 هزار که به راحتی مبتونه انجینی در قد و قواره کوروت z06 بساره توان ساخت همچین ماشینهایی نداره.محصولاتش رو که میبینی انگار درجه دو چینه.در حالی که قبلا گرند ویتارا میساخت که رقیب x3 حساب میشد که بلکم بهتر حداقل تو آفرود که محشر بود.گرند ویتارا موتور طولی هستش ک وی6 هم داشت.یا کیزاشی که هنوز به نظر من رو دست سر اگزوزهاش نیومده .ولی الان آشغالی مثل بالونو میسازه.چه دلیلی داره آخه.شاید سرمایه ندارن.چی بگم والا.کاش سوزوکی میتسوبیشی و سوبارو با هم اجماع کنن یه کمپانی بزرگ بزنن و نزارن چین بیستر از این پیش بره.به خدا یه چبن قدرتمند به ضرر دنیا تموم میشع.لعنت به چین و نوکرانش
meysam
۲۷ فروردین ۱۴۰۱خیلیها وقتی در برهه ای موفقیتهای زیادی بدست میارن، یه حس سرخوشی بهشون دست میده و شل میکنن.
شدت تلاش و عطش موفقیتشون شیب خنثی و بعد از مدتی شیب نزولی میگیره.
این از نظر روانشناسی ثابت شده.
زمانه به خودت میای که میبینی رقبایی که در زمان اوج تو تو پوست موز بودن اومدن ازت رد شدن
در مورد شرکتهایی مثل سوزوکی و میتسوبیشی هم یکی از عوامل درجا زدن و افولشون میتونه همین باشه
ولی شرکتهایی هستن که همیشه عطش موفقیت دارن و تحت هر شرایطی تمام تلاششون رو میکنن
الان شرکتهای چینی همچین روحیه ای دارن
روحیه واقعا عامل تعیین کننده ایه
همون عاملی که یه آدم معمولی با دست خالی رو میکنه ایلان ماسک که برای برترین شرکتهای فضایی و خودروسازی شاخ شده که نمیتونن باهاش دربیوفتن
مهدی
۲۷ فروردین ۱۴۰۱ظاهر خودرو مخصوصا نمای جلو واقعا فوق العاده هست
حسین
۲۷ فروردین ۱۴۰۱حالم از خودروی چینی بهم میخوره،جمع کنید این ویران خودرو را.
مهدی
۲۷ فروردین ۱۴۰۱نمای جلوش ترکیب جالبی از شورلت بلیزر و آکورا هست. ۱۴ هزارتا برای این ماشین قیمت خیلی خوبیه
ایران فرانسه
۲۷ فروردین ۱۴۰۱برند خیلی معرفی نیست ولی حداقل از این موتور ۱۵۰۰ میتسوبیشی دست برداشته و گیربکس دیوانه کننده cvt حسن این برند سهامداری و استفاده از تکنولوژی ولو قدیمی مزدا است من حدود ۴ ماه اس ۵ قدیمی با گیربکس cvt داشتم جز گیربکس مشکل دار موتوری بی نظیر بود.اگر هم قیمت یا زیر قیمت فیدیلیتی عرضه بشه تو این بازار انحصاری و تشنه ایران موفق میشه هر چند فولش ۵۰۰ میلیون قیمتشه ولی به لطف انحصارگران نیمه فولش رو با هزار منت میدن ۹۰۰
ایران فرانسه
۲۷ فروردین ۱۴۰۱این پست یه حسرت رو هم در من زنده کرد سال ۱۳۹۵ و در اوج شکوفایی برجام همین کارخانه ای که الان نیمه تعطیل شده( ایران خودروی خراسان) داشت سوزوکی گراند ویتارا فیس لیفت ۲۴۰۰ سی سی تولید می کرد و همه هم برای خریدش ناز می کردند سایت اش حدود ۱۰ روز باز بود علی رغم مخالفت همه رفتم ثبت نام کردم. چه شرایطی خدا، ۶۰ میلیون تومان نقد ۷۰ میلیون اقساط ۳۶ ماهه هر ۶ ماه یک چک سود۱۲ درصد واقعی تحویل یکماهه که البته با تاخیر سه ماهه تحویل دادند و جریمه هم دادند تو ایام تاخیر همش می گفتند ماشین مشهد ه و ما چشممون به مشهد، از کیفیت اش نگم براتون که چه کاری ازش کشیدم ولی تا چند وقت پیش که فروختمش ۸۰۰ فقط مصرفی، مرگ نداشت حیف
حسین
۲۷ فروردین ۱۴۰۱بنظرم اگر با ۹۰۰ تومن بیاد داخل ایران ارزش داره
بیشتر از اون نمی ارزه
طراحیش هم از ۱۰ شاید ۶ بشه بهش داد
جلوش طراحی قشنگی داره
ولی بقیه قسمت هاش به اون خوبی نیست
وقتی تیتر رو نگاه کردم جلوی ماشین رو دیدم
فکر میکردم با ماشین خوب و نسبتا بزرگ تر
طرف باشیم ولی در اون حد نیستش
اگر در اون حد بود شاید ۱ تومن می ارزید
چون تو بخش فنی میشه گفت
بهتر از رقباش
هایما اس ۷ توربو هم تو بحث فنی بنظرم بهتر از رقباش تو بازار ایران چون خودم تجربشو داشتم
گیربکسش هیوندای پاورتک موتورشم ۱.۸ لیتری
مصرف سوخت و کلا عملکرد فنیش نسبت
به رقبا قابل قبول تره
جای ریمپ هم داره موتورش
سواریش هم خوبه
چون فاق لاستیک و رینگای بزرگی داره
ارتفاعش هم مناسبه میشه باهاش
آفرود سبک رفت
در کل گزینه نسبتا معقولیه تو بازار فعلی
Jdm باز
۲۷ فروردین ۱۴۰۱حداقل چینی میخواید مونتاژ کنید، چینی های با کیفیت تر رو مونتاژ کنید مدل های بروز با پلتفرم های بروز رو مونتاژ کنید
بعد اونوقت همین خودرو های بدرد نخور رو با قیمت های زیاد و فضایی میفروشن به مردم
توی خارج این فولش۱۹ هزار دلاره، یعنی به نرخ ۲۶ تومن حدودا میشه ۵۰۰ تومن
اونوقت اینجا بالای۸۰۰ تومن باید بخریش( حقوقت اگه۸ میلیون هم باشه، یعنی باید صد ماه!!!!!!! معادل حدودا ۸ سال کار کنی و پولتو کامل پس انداز کنی تا اینو بخری، اونوقت تو خارج حقوق به طور متوسط ۵ هزار دلاره، یعنی با چهار ماه پس انداز کامل اینو میتونی بخری ، اگه بخای اونجا ۸ سال کار کنی و پس انداز کنی،پولت میشه ۵۰۰هزار دلار!!!!!!!!! میتونی لامبورگینی و فراری و…. بخری …… یعنی واقعا حیف عمر جوون های ما، حیف عمر ماشینبازای ایران 😔
مسعود کامنت
۲۷ فروردین ۱۴۰۱چه فرقی داره که چین پیشرفت کنه یا اروپا ؟! یعنی فکر میکنی اروپایی ها از چینی ها خیلی مردمون بهتری هستند؟! این نژاد پرستی به حساب نمیاد؟ بخشی از اروپاییان هم که ایرانو تحریم کردند ! فرانسه کم ایرانو اذیت کرده؟ انگلیس کم اذیت کرده؟ ژاپن کم علیه ایران رای داده ؟ یا کره ی چنوبی؟ یا آلمان کدومشون انتقال دانش به ایران داشته اند کدومشون ماشین هایی که خودشون به ایران فروخته بودند رو لنگ قطعه گذوشتن و از ایران رفتند؟ اصلا چه فرقی داره خودرو سازی چین پیشرفت کنه یا ایران؟
dian-yoshani
۲۷ فروردین ۱۴۰۱جلوش هیوندای پالیسید یا هیوندای کونا
پشتش هم پژو ۳۰۰۸ یا ۲۰۸
ولی نسبت به بقیه چینی ها طراحی قابل قبولی داره
پ.ن
به امید روزی که برجام دوباره احیا بشه همانند سال ۹۴ معین موتور برند هایی مثل سئات ، اشکودا و پورشه بیاره
حتی معین موتور قرار بود بنتلی هم بیاره ، داشت زیرساخت هاشم تکمیل میکرد
نمیخوام بحث سیاسی کنم ولی امیدوارم انشالله برجام یا قراردادی شبیه اون دوباره بسته بشه و ما شاهد حضور خودرو های معروف در ایران بشیم
و ریشه چینی ها از ایران برچیده بشه
اگه چیده هم نشه حداقل قشر پایین بجای ماشینای ایرانی چینارو سوار بشن (حداقل از ایرانیا بهترن)
بهنام
۲۷ فروردین ۱۴۰۱من همیشه خودروهای چینی نقد کردم و میکنم ولی منکر پیشرفتشان هم نمیشم
ولی چیزی که تو خودروهای چینی خیلی آزار دهنده س
نداشتن قابلیت اطمینان و گرانی لوازم یدکی چه تو ایران چه تو خارج و عمر پایین قطعات نسبت به رقبا
ولی خب این ضعف ها با قیمت پایین قابل پوششه این ماشین با قیمت 14 تا 15 هزار دلار میتونه خوب باشه
طاها
۲۷ فروردین ۱۴۰۱با این قیمت تو همین کشورهای حوزه خلیج همیشه فارس میشه پرادوآخرین مدل خرید.
بهنام
۲۸ فروردین ۱۴۰۱میدونی قیمت پایه پرادو چنده ؟
سامان
۱۳ شهریور ۱۴۰۱جلوش x22 پرو هستش که