براساس شنیدههای غیررسمی، مدل جدیدی از هایما S5 به زودی توسط ایران خودرو برای فروش در کشورمان، معرفی خواهد شد. این کراساوور، از نظر فنی، چند تفاوت با نسخهی قبلی دارد؛ اما در نمای داخلی و بیرونی، متحول شده است.
آنچه در این مطلب میخوانید:
طراحی خودروهای چینی در سالهای اخیر، پیشرفت بزرگی نسبت به گذشته داشته است. از یک سو، شرکتهای چینی تلاش میکنند تا ضمن همکاری با برندهای خارجی، به استانداردهای جهانی نزدیک شوند. از سویی دیگر، خودروسازان مطرح دنیا از امریکا، اروپا و خصوصا ژاپن، خطوط مونتاژ پرتعدادی در چین دارند. این شرایط، حالا به معاملهای برد-برد تبدیل شده و شرکتهایی مثل هایما را ایجاد کرده است.
نام اصلی هایما، برگرفته از ها/ما (HA/MA) است که از ترکیب نام شرکتهای هاینان (Hainan) و مزدا ژاپن شکل میگیرد. گروه فاو (FAW) با ۴۹ درصد، سهامدار اصلی هایما محسوب میشود و ۴۹ درصد از دیگر، در اختیار مزدا است. دولت چین هم تحت نام گروه صنعتی استان هاینان، حدود دو درصد از سهام هاینان را تحت مالکیت دارد. ارزش کلی کارخانههای هایما، امروزه حدود ۲ میلیارد دلار برآورد میشود، درحالیکه با تیراژ تولید ۵۰۰ هزار دستگاه در سال، بیست و هشتمین شرکت بزرگ خودروسازی چین و دوزادهمین صادرکنندهی خودروها در این کشور، محسوب میشود.
هایما خودروهای متنوعی در سبد دارد که انواع سواری سدان، ون و کراساوور را شامل میشوند. از حدود سال ۱۳۹۵، هایما S5 توربو توسط ایران خودرو به بازار ایران معرفی شد و مدتی بعد، مدل بزرگتر با نام S7 به جادههای کشورمان رسید. پیش از آغاز موج جدید تحریمها، افزایش ارزش دلار و ممنوعیت واردات خودرو در سال ۱۳۹۷، استقبال عمومی از خودروهای هایما در ایران، متناسب با کراساوورهای مدیران خودرو (چری تیگو ۷ و X33) یا جک S5 نبود. این شرایط، البته دلیلی منطقی برای مقایسهی کیفیت فنی خودروهای برند هایما با رقبا نیست؛ چراکه قیمت هایما S5 و S7 برای بازار ایران در سال ۱۳۹۶، کمی بالاتر از حد متعارف بود.
نباید فراموش کنیم هایما S5 با پیشرانهی قویتر نسبت به X33، با تعدادی محدود پیشفروش شد و فرصت عرضهی عمومی را با ظهور بحران اقتصادی در ایران، از دست داد. هایما S7 هم ابتدا با موتور ضعیف تنفس طبیعی به بازار رسید و خریداران را با ایرادات فنی ناامید کرد؛ اما از سالهای بعد همراه پیشرانهی توربوشارژ و بهبود شرایط کیفی، فروش بهتری تجربه کرد.
هایما S5 از سال ۲۰۱۸ تغییره چهره داده و ظاهری متفاوت از خودروی موجود در ایران پیدا کرده است. این مدل احتمالا در سال ۱۴۰۱ با نام S5 پلاس توسط ایران خودرو به بازار کشورمان عرضه خواهد شد.
بررسی طراحی بدنه و ظاهر هایما S5 جدید
در نمای روبرو، سبک چراغها و جلوپنجره را میتوان الهامگرفته از هیوندای سانتافه و توسان مدل ۲۰۱۸ توصیف کرد. ظاهر مدل جدید در مقایسه با نسخهی مونتاژ ایران، متحول شده و در حد تغییر نسل، به نظر میرسد.
چراغهای جلو، بخش بزرگی از لبهی کاپوت را پوشش میدهند؛ اما پهنای کمی دارند تا ظاهر S5 جدید، اسپرتتر از قبل شود. در جلوپنجره، طرح مشبک با نقطههای فلزی وجود دارد که حس لوکس این کراساوور چینی را تقویت میکند. این خودرو، همچنان از حفرههای بزرگ برای مهشکنهای طرفین استفاده میکند و بخش بزرگی از سپر را همراه ادوات پلاستیک سیاهرنگ، ارائه میکند. در سپر عقب و رکابهای جانبی S5 جدید هم، چنین موادی وجود دارند.
در نمای جانبی، باتوجه به اینکه S5 جدید و قدیم از نسل مشترک و پلتفرم مشابه هستند، تفاوت خاصی دیده نمیشود. مدل پلاس، رینگهای سادهتری دارد اما اندازهی چرخها تغییری نکرده و همچنان ۱۷ اینچ است.
در نمای عقب، به زحمت میتوان شباهتی بین S5 جدید و قدیم پیدا کرد. برای مدل پلاس، چراغهای باریک طراحی شده است که بیشباهت به نسل اول نیسان جوک نیست. چراغ خطرهای قرمز رنگ طرفین بدنه هم، از داخل سپر به بدنه منتقل شدهاند تا ترکیبی ناخوشایند و سردرگم را نمایش دهند. از سویی یگر، حجمدهی بدنه در گلگیرها، پیرامون چراغهای عقب و جایگاه مخصوص نصب پلاک، با ظرافت مناسب و ترکیب قابل قبول ارائه شده است.
در مجموع، با توجه به کشور سازنده و بازهی قیمتی که امیدواریم کمتر از ۶۰۰ میلیون تومان باشد، میتوان با دیدی خوشبینانه به طراحی S5 جدید نمرهی قبولی داد. قطعا این مدل نسبت به نسخهی قبلی، زیباتر و هیجانانگیزتر است. ابعاد S5 شامل طول ۴۳۵۸ میلیمتر با عرض ۱۸۲۳ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱۶۳۰ میلیمتر است که با فاصله محورهای ۲۶۳۰ میلیمتر ارئه میشود.
طراحی داخلی و فضای کابین هایما S5 جدید
نمای داشبورد و چیدمان ادوات مختلف روی آن، هایما S5 پلاس را بسیار متفاوت از مدل قدیمی نشان میدهد. جایگاه نمایشگر و خروجیهای هوا برای تهویه مطبوع، حالت زیباتری دارند؛ اما متناسب با مدلهای روز دنیا به نظر نمیرسند و از نظر اندازه، ناهماهنگ هستند.
دستهدنده برای هایما S5 جدید، بزرگ و قدیمی است. کلیدهای کاربردی مثل ترمز دستی برقی، نزدیک دستهدنده هستند و نسبت به مدل قبلی این خودرو، دسترسی بهتری فراهم میکنند. فرمان هم ترکیبی قابل قبول دارد و همراه پنل دیجیتال، ظاهر یک کراساوور مدرن را برای راننده تداعی خواهد کرد. صندلیهای مدل جدید، ظاهرا تفاوت چندانی با نسخهی قبلی ندارند و همچنان با چرم مصنوعی و ابعاد متناسب با سرنشینان بالغ ارائه میشوند.
در مجموع، میتوان از نمای داخلی هایما S5 جدید رضایت داشت و این خودروی چینی را از نظر زیبایی ادوات اتاق، همتراز چری ایکس ۳۳ مدیران خودرو دانست. از سویی دیگر، کابین هایما S5 پلاس، پرزرق و برق است و احتمالا برای علاقهمندان به طراحی مینیمال و جاافتاده، جذابیت ندارد.
پیشرانه و تجهیزات فنی هایما S5 جدید
براساس اطلاعات موجود در سایت هایما و منابع خبری مرتبط با خودروهای چینی روسیه، هایما S5 پلاس دارای دو نوع پیشرانهی ۱/۶ لیتری تنفس طبیعی و ۱/۵ لیتری توربوشارژ است.
مدل پایه، ۱۲۲ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. بیشترین قدرت در ۶ هزار دور بردقیقه و نهایت گشتاور در ۴ هزار دور بر دقیقه تولید میشود. هایما S5 توربو، مشابه نسخهی موجود در ایران، قدرت ۱۶۳ اسب بخار و گشتاور ۲۲۳ نیوتنمتر تولید میکند. میانگین مصرف سوخت دو مدل هایما S5، هفت تا هشت لیتر در صد کیلومتر با استانداردآلایندگی یورو ۵ است.
هایما S5 در بازار جهانی، همراه جعبهدندهی اتوماتیک CVT و سیستم انتقال نیرو به محور جلو فروخته میشود. در رسانههای کشورمان، بهتازگی شایعاتی مبنی بر نصب گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته روی هایما S5 ایران خودرو شنیده شده است که البته باتوجه به اطلاعات موجود از این مدل در سایت شرکت سازندهی چینی، عجیب به نظر میرسد؛ اما توسط بعضی منابع نزدیک به ایران خودرو خراسان، تایید شده است.
امکانات رفاهی و آپشنهای ایمنی
در تصاویر موجود از هایما S5 جدید، رینگهای اسپرت ۱۷ اینچ آلومینیوم با تایرهایی به پهنای ۲۱۵ میلیمتر دیده میشوند. این خودرو در مدل مجهز به پیشرانهی توربوشارژ، نمایشگر لمسی ۷ اینچ همراه ناوبری ماهوارهای و درگاه USB، رابط بلوتوث برای تماس تلفنی، سانروف، کروز کنترل، صندلی برقی برای سرنشینان جلو، تهویه مطبوع خودکار، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمهای، حسگر باد تایرها و پنل دیجیتال پشت فرمان است.
در بحث فنی و ایمنی، ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع متعادل نیروی ترمز (EBD)، کنترل کشش (TCS)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) و سیستم حفظ خودرو در سربالایی (HAS) برای هایما S5 توربوشارژ وجود دارد.
نسخهی فولآپشن، چهار کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو و دو ایربگ جانبی پرده ای ارائه میکند. همچنین حسگر مخصوص پارک، دوربین عقب و دید ۳۶۰ درجه (دوربین پرنده) روی این خودرو نصب میشود.
قیمت احتمالی هایما S5 پلاس در ایران و مقایسه با رقبا
شکی نیست که هایما S5 جدید از نظر فنی، برتری مهمی نسبت به چری ایکس ۳۳ دارد. این خودرو اگر مثل گذشته با موتور توربوشارژ تولید شود، رقیب مهمی برای چری تیگو X55 مدیران خودرو خواهد بود و احتمالا قیمتی در حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان خواهد داشت. از دیدگاه نگارنده باتوجه به سابقهی خدمات مدیران خودرو برای گارانتی محصولات و کیفیت ساخت تیگو X55 در مقایسه با S5، محصول چری ارزش خرید بالاتری نسبت به هایما دارد.
از نظر ارزش برند در ایران، محبوبیت خودروهای چری و جک، بیش از محصولات هایما است. از طرف دیگر، بازار انحصاری برای اختیار ایران خودرو وجود دارد و میلیونها نفر آمادهی خرید از برنامههای پیشفروش این شرکت هستند. با این شرایط، میتوان مطمئن بود هایما S5 پلاس، سودآوری مناسبی برای ایران خودرو داشته باشد و بهراحتی در کلاس قیمتی ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان، مشتری خود را پیدا کند.
در بازارهای خارج از چین، هایما S5 توربو شارژ اتوماتیک با آستانه قیمت ۱۲,۵۰۰ دلار فروخته میشود. این کراساوور، همراه تجهیزات کامل، ۱۷ هزار دلار قیمت دارد.
حمید
۶ دی ۱۴۰۰سلام. شاید هایما کیفیت خوبی داشته باشد. البته در این موضوع، دارندگان هایما بهتر می توانند اعلام نظر بفرمایند، کسانی که تجربه بلند مدت استفاده از محصولات این خودرو ساز را دارند. به شخصه نمی توانم با این برند ارتباط خوبی برقرار کنم. دلیلش را خودم هم نمی دانم. چینی ها راه توسعه را خوب بلد هستند. در آینده خودرو سازهای معتبری از سرزمین اژدهای زرد به دنیا تحمیل خواهند شد. هر چند که تولید به شیوه کنونی مطمئنا ادامه نخواهد یافت.
جناب ایکس
۶ دی ۱۴۰۰اس۷ که سوار شدم تعادلش تو سرعتای بالاتر خیلی خوب نیست، ولی شتاب خوبی داره. جنس متریالشم خوب نیست خیلی (از تیگو ها و آریزو ها مثلا که سوار شدم کمتره)
Amard
۶ دی ۱۴۰۰اگه ایران خودرو به جای این دو مدل میرفت سراغ هایما اس ۸ که شباهت داره با سانتافه و خیلی طراحی بروز زیبا در کنار موتور توربو به نسبت با مشخصات خوب قطعا رقابت بهتری با گروه بهمن مدیران خودرو میداشت
ایران فرانسه
۶ دی ۱۴۰۰سلام من شش ماه نسل اولشو داشتم موتوری بسیار قدرتمند و با کیفیت که مطمئنا با ۱۵۰۰ ری بج شده میتسوبیشی که روی همه ماشین های چینی هست متفاوت بود و محتملا از محصولات مزدا اخذ شده بود ، ماشین بسیار محکم به صورتی که با جثه کوچک اش حدود یک تن و نیم وزن داشت ولی موتور کاملا پاسخگو بود و توی سربالایی های جاده شمال کسی پاسخگو اش نبود ، اما نگم براتون از گیربکس فاجعه و نابود کننده که چند بار بردیم نمایندگی و برنامه اش را آپدیت کردن ، مهندسان چینی جقدر اومدن ور رفتن ولی افسوس اصلا توان هماهنگی با این موتور ناز را نداشت چنان توی ذوق راننده می زد موقع حرکت که می گفتی الان گیربکس مس شکنه، یه گیربکس منگ و گیردار که موقع حرکت حتی یه توقف میداد الان شنیدن ایران خودرو گیربکس AT دنا پلاس که مالDAE چین رو گذاشته روش که هر چی باشه از این گیربکس بهتره من تو ۶ ماه باهاش مشهد خوزستان و چندین بار شمال رفتم موتور اتاق و آپشن ها و سواری عالی ، گیربکس CVT فاجعه، الان X 55 چری دارم ولی اون یه چیز دیگه بود البته در حد خودروهای ایرانی و چینی نه اروپایی و آمریکایی و آسیای شرقی
جناب ایکس
۶ دی ۱۴۰۰تنها CVT خوبی که دیدم (نسبت به بقیه چینیا) آریزو ۶ بوده. بقیه همه تاخیر دار و ایرادات زیاد از ریگان کوپا بگیر تا تیگو ۵.
یاسر
۲۴ خرداد ۱۴۰۱سلام بنده یه atگیریکس جدید دارم واقعا عالیه تو سربالایی کم نمیاره و مشکلات قلبی حل شده
new RAMIN
۶ دی ۱۴۰۰هعی روزگار… !
به جون خودم قسمم میخورم هیچ کسی تو چین،حتی اون فقیرش هم به هایما جک نگاه نمیکنه، آمار فروششون هم هست. اخه لعنتی ها قرارداد25ساله امضا کردید حداقل پیکاپ میارید از گریت وال بیارید (اولا خود برند گریت وال تخصصش ساخت پیکاپ هست. زیر مجموعه هاش هم خودرو تولید میکنن) اگه میخواهید ماشین سدان یا شاسی بلند هم بیارید خب مگه جیلی byd هاوال چانگان لینک اندکو چانگان اوشان و mg مگه میخ دارن؟
باز خدارا شکر چری هست میشه کمی امیدوار بود مردم بیچاره ایران حداقل چینی درجه 2 سوار شن…متاسفانه هایما جک دانگ فنگ سوئیست و…همه شون درجه 3 و 4 هستن.
البته ماشین های بدی نیستن ولی آشغال بودنشونو زمانی متوجه میشید که در کنار رقیب درجه 1 چینی قرارش بدید.
ماشین آمریکایی که حرامه… اروپایی هم وحشتناک گرون…ژاپن هم هیچی…کره ای ها هم که میخ دارن احتمالا… تنها چین باقی مونده
خواهشا چینی میارید جنس درجه 1 رو بیارید…البته احتمالا چون جنس درجه 3چینی رو به قیمت درجه 1 میدید احتمالا جنس درجه 1چینی رو رو درحد جنس آمریکایی خواهید داد…
انصافا هعی روزگار…!!
.
.
https://www.pedal.ir/author/ashtari/
آقای اشتری دیروز توی پست چری qq بستنی(!) یه درخواست (البته یه جورایی هم پیشنهاد بود هم درخواست) دادم. میشه جوابشو بدید ؟ زمان ترجمه و گذاشتن مطلب مهم نیست امروز فردا پس فردا هفته دیگه هروقت تونستید…فقط بگید ترجمه میکنید یا نه؟
جناب ایکس
۶ دی ۱۴۰۰همون چری هم چون تنها چینی نسبتا خوب بازاره محصولاتش رو ۱۰ تا ۱۵ درصد تو یک هفته اخیر گرون کرده چون رقیبی برای خودش نمیبینه و شده یکی مث ایران خودرو سایپا
علی
۶ دی ۱۴۰۰رامین جان کاملا باهات مخالفم
این خودروها در حد و اندازه خودشون خوب و قابل تامل هستند و توشون از قطعات درجه 1 استفاده میشه به کار بردن کلمه درجه 2 برای تیگو 8 پرویی که در کارخانه پیشرفته صد درصد رباتیک(5 سال پیش اولین کارخانه پیشرفته صد درصد رباتیک و چری ساخت الان پیشرفته تر شده) با قطعات بوش و والئو کاملا نادرسته
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۶ دی ۱۴۰۰سلام وقت بخیر
متاسفانه نوشتن مقاله مقایسه ای برای خودروهای چینی در برنامه کاری ما نیست
منظورم ماشین هایی هست که در ایران وجود ندارن
بعضی مطالب برای کلیت مخاطبان ما آزاردهنده است، مثلا یک مرسدس بنز هیچ وقت قرار نیست وارد ایران بشه برای مخاطب پدال جالبه ولی یک ماشین چینی که براش شناخته شده نباشه، جالب نیست و برعکس واکنش منفی داره
من خودم علاقه مند ماشین های چینی و ناشناخته هستم، ولی سعی می کنم به سلیقه کلی در مخاطبان پدال احترام بزارم
معرفی ماشین های چینی در حد خبر سعی می کنیم بیشتر پوشش بدیم
Love Lockheed Martin
۷ دی ۱۴۰۰حرامه رو خوب اومدی
امیرعلی
۶ دی ۱۴۰۰بعضی وقت ها حس میکنم زندگی ما تو ایران مثل شوخیه
۸۰۰ میلیون برای یک ماشین که تو دسته اکونومی قرار میگیره( ۱۲ هزار دلار) یعنی حقوق ۱۰ سال یک کارگر ایرانی
ولی توی خارج با حقوق ۱۰ سال یک کارگر میشه رولزرویس فانتوم با آپشن های سفارشی خرید ( میانگین حقوق در امریکا حدود ۴۸ هزاردلار در سال ه)
جناب ایکس
۶ دی ۱۴۰۰طراحیش واقعا خیلی بهتر از اس ۵ معمولی شده، چه بیرون چه داخل.
و خدارو شکر این یکی اگزوز فیک نداره😅
ولی داره ۲۵۰۰۰ هزار دلارم بیشتر تو ایران قیمت میخوره.(به جای توسان و امثالش سوار شیم با همین قیمت باید اینا رو با بیش از دوبرابر قیمت سوار شیم🥲🥲🥲)
میثم
۶ دی ۱۴۰۰نسل قیل که طراحیش فاجعه بود
این نسل هم از کنار که نگاه کنی ناهماهنگی در طراحی بخشهای مختلف بیداد میکنه
جک s3 هم دقیقا همین مشکل رو داره
Avan
۶ دی ۱۴۰۰موافقم،طراحی جلوش قشنگ شده ولی از کنار هنوز مشکل داره.
علی
۶ دی ۱۴۰۰چینی های بازار دارن بروز میشن
جالبه دارن میرن سمت موتور های جدید TGDI امیدوارم از گیربکس CVT دل بکنند و پرورنده این شتاب گیری های افتضاح رو ببندن
امین
۶ دی ۱۴۰۰یه سوال دارم از پدال ، دوام موتورهای TFSI با توجه به کیفیت پایین بنزین ایران چگونه هست.ممنونم
Hamid
۶ دی ۱۴۰۰سلام …
فاجعه طراحی هست این ماشین …
همونطور که یکی از دوستان اشاره کرد این خودرو از نمای کنار واقعا مشکل داره!!!
حتی S5 معمولی از این نما بهتر از این هست … متاسفانه با دستکاری ناشیانه خودرو خواستند ظاهر بهتری بهش ببخشن که خب گند زدن! اونم چه گندی که از برو بچه های طراح ایران خودرو و سایپا خودمون هم بدتر بوده ( البته اینا هم کم گند کاری ندارن ، نمونش تیبا 2 و همین تارا خودمون!)
فقط کافیه به اون عکس نگاه کنید تا عمق فاجعه رو درک کنید …
ماشین شبیه دمپایی شده! محور جلو واقعا بدجایی قرار گرفته و انگار سپر جلو از یه ماشین دیگه کنده شده و به این ماشین بسته شده (که در اس فایو معمولی اصلا اینطور نبود!)
خطوط بدنه به بدترین شکل ممکن کشیده شده و مثل این میمونه یه نفر یه ماشینی طراحی کرده و یکی که هیچی بلد نیست میاد و به دلخواه یه تغییراتی توی طراحی طرف ایجاد میکنه !!! افتضاح میشه افتضاح …
چراغ جلو خیلی بالا قرار گرفته و جاش اونجا نیست … یکم باید بیان پایین تر … و از این فرم مسخره هم در بیاد … اصلا به همچین ماشینی نمیاد …
جلوی ماشین هم یکم تپل شده! انگار به زیر چراغاش ژل تزریق کردی!!!!! واقعا خوب نشده …
وقتی طراحی خودرو رو دستکاری میکنن و یه قیافه جدید میچسبونن بهش و باعث میشن طول خودرو زیاد بشه همچین چیز افتضاحی ساخته میشه … برای جبرانش هم انگار شیب کاپوت رو کم کردن که خیلی تخت شده و رسما یه دمپایی هست برای خودش …
در کل این ماشین چینی نشون دهنده تکنولوژی روز چین نیست اصلا و نمیشه گفت چون این بده پس چینی ها کلا آشغال میسازن …
چینی ها پیشرفت کردن و این غیر قابل انکاره … اما خب همچین چیزایی هم میسازه واسه ما بدبخت بیچاره ها که ما رو سر کیسه کنه (هر چند همینم نمیتونیم بخریم ! )
خداییش خرید خودرو این روزها واقعا سخت هست و حتی فکر خریدش هم آدم رو آزار میده … که چی ساینا بدرد نخور 200 تمن!
N.I.M.A
۶ دی ۱۴۰۰هایما S7 فیس لیفت که شباهت بسیار زیادی با محصولات ایران خودرو نظیر دنا رو داشت روی خط تولید نبردند و تنها داخل ماشین رو تغییر دادن. حالا برای s5 هم همین اتفاق میافته و احتمال فیس لیفت با وجود خریدارانی که چهرهی قدیمی را میپسندند خیلی کم میشه.
کافر مقدس
۷ دی ۱۴۰۰نمای عقب احساس کردم محصولات نیسان ـه
تقریبا از گوشه گوشه ی طراحی های روز استفاده میکنن و هر گوشه ماشین شبیه یک چیزه و اتاق هم همین فرمول ادامه داره
تو بازار ایران هم که خیلی چشم مردم درگیر قیافه ست فروش میکنن
مردم
۹ دی ۱۴۰۰بخدا برای این ماشین بیشتر از سیصدتومان تواین موقعیت اقتصادی حرام هست بیشتر پول بدی قیافش شبیه زی زی گولو هست