همه چیز درباره هایما S7 پلاس: مشخصات فنی، امکانات و ارزش خرید

سه‌شنبه 20 اردیبهشت 1401 - 08:30
مطالعه 11 دقیقه
هایما اس7 ایران خودرو Haima S7
گران‌ترین شاسی بلند چینی مونتاژ ایران خودرو از سال ۱۴۰۱ با تغییرات جزئی عرضه می‌شود. این مدل با نام هایما S7 پلاس، همچنان دارای پیشرانه‌ی...
تبلیغات

گران‌ترین شاسی بلند چینی مونتاژ ایران خودرو از سال ۱۴۰۱ با تغییرات جزئی عرضه می‌شود. این مدل با نام هایما S7 پلاس، همچنان دارای پیشرانه‌ی توربوشارژ ۱/۸ لیتری است.

یکی از مهم‌ترین راه‌بردهای خودروسازان چینی در نزدیک شدن به استانداردهای جهانی و توسعه‌ی کیفی محصولات، همکاری با برندهای مطرح ژاپنی بود. این موضوع، در کنار علاقه‌مندی خودروسازان ژاپنی به داشتن خط تولید در چین، به معامله‌ای برد-برد تبدیل شد و شرکت‌هایی مثل هایما را ایجاد کرد. نام اصلی هایما، در واقع ها/ما (HA/MA) است که از ترکیب نام شرکت‌های هاینان (Hainan) و مزدا ژاپن شکل می‌گیرد. گروه فاو (FAW) با ۴۹ درصد، سهام‌دار اصلی هایما محسوب می‌شود و ۴۹ درصد از سهام این شرکت نیز، در اختیار مزدا است. دولت چین هم تحت نام گروه صنعتی استان هاینان، حدود دو درصد از سهام هایما را تحت مالکیت دارد. ارزش کلی کارخانه‌های هایما، امروزه حدود ۱/۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود، درحالیکه با تیراژ تولید سالیانه ۵۰۰ هزار دستگاه، در گروه بزرگ‌ترین خودروسازان و صادرکنندگان چین نیست.

جدیدترین مدل هایما اس7 در چین، همچنان با پلت‌فرم مدل 2010 تولید می‌شود؛ اما چهره‌ای کاملا متفاوت از نسخه‌ی مونتاژ ایران خودرو دارد. ظاهرا طرف ایرانی، تمایلی به عرضه‌ی مدل جدید ندارد و صرفا داشبورد نسخه‌ی مدرن را برای مدل مونتاژ ایران استفاده کرده است. این شرایط، برای خدمات پس از فروش و تامین لوازم یدکی، باعث کاهش هزینه برای ایران خودرو خواهد شد؛ چراکه قطعات مربوط به نمای بیرونی، پرتقاضا هستند و معمولا براثر تصادف، آسیب می‌بینند.

هایما S۷ به عنوان یک شاسی‌بلند چینی، سال ۱۳۹۴ توسط ایران خودرو مونتاژ شد و البته موفقیت چندانی کسب نکرد. این مدل، هم‌‌زمان با چری تیگو ۷ مدیران خودرو و جک S۵ کرمان موتور به بازار ایران رسید؛ درحالی‌که پیشرانه‌ی ضعیف و قیمت نسبتا گران داشت. به مرور زمان با توقف واردات مدل‌های کره‌ای و کاهش ارزش پول ملی ایران، هایما S۷ مشتری بیشتری پیدا کرد و ضمن تعویض پیشرانه دو لیتر با موتور ۱/۸ لیتری توربوشارژ، مورد توجه قرار گرفت. این خودرو با کمی تغییر چهره و بهبود امکانات داخلی، هشتمین سال حضور در بازار ایران را تجربه می‌کند.

کپی لینک

طراحی بیرونی و نمای ظاهری هایما S7 پلاس

چراغ‌های باریک و کشیده به طرفین، ابعادی هماهنگ با جلوپنجره دارند و کراس‌اورهای قدیمی مزدا را یادآوری می‌کنند. هایما S۷، فاصله‌ی زیادی با سبک طراحی مدرن و خودروهای روز دنیا دارد؛ اما با گذشت ۱۰ سال از طراحی اولیه در چین، زشت و ناخوشایند به نظر نمی‌رسد.

مدل جدید، علاوه‌بر جلوپنجره‌ی بزرگ‌تر با خطوط براق کروم، جایگاه ویژه‌ای برای مه‌شکن‌های طرفین سپر دارد. ادوات پلاستیک سیاه‌رنگ که معمولا در بسیاری از کراس‌اورهای چینی استفاده می‌شود و ازرش اقتصادی خودرو را تضعیف می‌کند؛ در نمای اصلی هایما S۷ بسیار جزئی و منحصر به زیر سپر یا حفره‌ی عبور هوا هستند.

در نمای جانبی نیز، ادوات پلاستیک برای داخل گلگیر و زیر رکاب استفاده نشده است. هرچند که قاب پنجره‌ها، سیاه‌رنگ و ارزان‌قیمت به نظر می‌رسد؛ آینه‌های راهنما دار و لایه‌ای از کروم روی دستگیره‌های در، نمای ظاهری هایما S۷ را بهبود می‌دهند. این خودرو مشابه بسیاری دیگر کراس‌اورهای چینی مثل ام‌وی‌ام X۳۳، رینگ‌های اسپرت آلومینیوم ۱۷ اینچ دارد.

در نمای عقب هایما اس ۷، الگوبرداری از محصولات بی‌ام‌و در سال‌های ۲۰۱۰ به وضوح دیده می‌شود. این خودرو دارای سپر فلزی هم‌رنگ بدنه با حاشیه‌ی نسبتا بزرگی از پلاستیک سیاه‌رنگ است که البته برای یک کراس‌اور اندازه متوسط، چندان عجیب نیست؛ اما حفره‌های دوگانه در طرفین سپر که عملا کاربرد فنی ندارند؛ آزاردهنده به نظر می‌رسند. لوله اگزوز و منبع  آن از زیر سپر، کاملا آشکار و در دید بیننده هستند.

باتوجه به شرایط حاکم بر بازار ایران، طراحی هایما S۷ در کلاس کراس‌اورهای چینی میان‌رده، قابل قبول و عامه‌پسند به نظر می‌رسد. این خودرو با ابعادی به طول ۴۴۹۸  میلی‌متر، عرض ۱۸۳۰ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱۷۳۰ میلی‌متر،  همراه فاصله محوری ۲۶۱۹ میلی‌متر تولید می‌شود.

کپی لینک

نمای داخلی و طراحی کابین هایما S7 پلاس

نصب مانیتور لمسی ۸ اینچ، مهم‌ترین اتفاق مثبت در اتاق هایما است؛ اما پلاستیک خشک و چیدمان قدیمی ادوات مختلف، همچنان آزاردهنده هستند. در مدل پلاس نسبت به نسخه‌ی ساده و توربو، علاوه‌بر نمایشگر بزرگ‌تر، تعداد کلیدها کمتر شده و گروه‌بندی شده است.

یکی از معدود برتری‌های  S۷ نسبت به جک S۵ و چری تیگو ۷، مربوط به راحتی صندلی‌ها است. محل نشیمن و ابعاد صندلی به شکلی هستند که بدن سرنشینان بالغ را حمایت می‌کنند. چرم مصنوعی و خطوط دوخت نیز، حس خوبی به مسافران می‌دهند. این خودرو از نظر ابعاد فضای داخلی، برتری واضحی نسبت به جک S۵ و چری تیگو دارد. صندوق عقب هایما S۷، حدود ۴۰۰ لیتر فضای استاندارد ارائه می‌کند.

فرمان ساده، دسته‌دنده‌ی قدیمی و ترمز دستی اهرمی، برای خودروهای امروزی نکته‌ی منفی محسوب می‌شوند. از سویی دیگر، استارت دکمه‌ای و نمایشگر باکیفیت، می‌توانند خریدار یک خودروی چینی را جذب کنند. مواد موجود در داشبورد نیز، ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت به نظر می‌رسند؛ اما استفاده از پارچه و خط دوخت داخل تودری، نکات مثبت هستند.

کپی لینک

پیشرانه و تجهیزات فنی هایما اس 7 پلاس

در ابتدای مونتاژ توسط ایران خودرو، پیشرانه‌ی دو لیتر تنفس طبیعی روی هایما S۷ نصب شد. این شرایط، بازخورد منفی گسترده به دنبال داشت؛ چراکه قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۱۸۰ نیوتن‌متر برای یک کراس‌اور ۱۵۴۵ کیلوگرمی، کافی نبود. این خودرو برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، ۱۶ ثانیه زمان لازم داشت و مصرف سوخت ۹ لیتر در صد کیلومتر ارائه می‌کرد.

هایما S۷ توربو و پلاس، از نظر فنی تفاوتی ندارند. این مدل‌ها، پیشرانه‌ی توربوشارژ ۱/۸ لیتری با قدرت ۱۸۵ اسب بخار (۱۷۰ اسب بخار در سایت ایران خودرو) و گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر ارائه می‌کنند. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودرو، حدود ۱۱ ثانیه است و میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در صد کیلومتر دارد.

اولین مدل‌های اتوماتیک هایما S۷ در ایران، گیربکس خودکار ۵ سرعته داشتند اما در سال‌های اخیر، جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته هیوندای پاورتک (ساخت کره جنوبی)، روی خودرو نصب شده است. این خودرو هم‌اکنون، فقط با سیستم دیفرانسیل جلو و گیربکس اتوماتیک در ایران مونتاژ می‌شود.

کپی لینک

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی هایما S۷ پلاس

در سال‌های اخیر، آپشن‌‌های مختلف به هایما S۷ اضافه شد. این خودرو با جعبه‌دنده‌ی دستی و موتور تنفس طبیعی، مونتاژ در ایران را آغاز کرد و حالا برای نسخه‌ی پلاس، علاوه‌بر پیشرانه‌ی توربوشارژ، گیربکس اتوماتیک دارد.

جدیدترین مدل هایما اس ۷ مونتاژ ایران خودرو که با نام پلاس عرضه می‌شود،  دارای ترمز جلو و عقب دیسکی، سیستم ترمز ضد قفل  (ABS)، ترمز کمکی  (BAS)، توزیع متعادل نیروی ترمز (EBD)، سیستم کمک در سربالایی (HSA)، کنترل پایداری الکتریکی (ESP) و کنترل کشش (TCS) است. این خودرو با دو کیسه هوای اصلی و دو کیسه هوای جانبی برای طرفین سرنشینان جلو تولید می‌شود.

فرمان برقی با قابلیت تنظیم ارتفاع، چراغ های مه شکن جلو و عقب، روشنایی روز (Day light)، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو از داخل، آینه های جانبی برقی تاشونده گرمکن دار دارای راهنما (LED) ، شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب، شیشه عقب و جانبی عقب دودی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور دنده عقب، نمایش میزان باد لاستیک ها (TPMS) ، قفل مرکزی، سیستم قطع خودکار سوخت، باز شدن خودکار قفل درب ها هنگام تصادف، اخطار سرعت بالا و باز بودن درها، امکان خروج از صندوق عقب در مواقع اضطراری، ایموبلایزر، ایزوفیکس، چرخ ۱۷ اینچ آلومینیومی، صندلی راننده ۸ حرکته برقی گرمکن دار و صندلی شاگرد ۴ حرکته دستی گرمکن دار، صندلی عقب تاشو دوتکه روکش صندلی با ترکیب چرم، فندک مخصوص سرنشنان عقب، دکمه روشن و خاموش و ورود بدون کلید، کامپیوتر سفری (نمایشگر پیمایش خودرو و مصرف سوخت)، سنسور نور و باران، مهم‌ترین امکانات هایما S۷ پلاس هستند.

کپی لینک

قیمت هایما S۷ پلاس ایران خودرو و مقایسه با رقبا

برای مشاهده و اطلاع از آخرین قیمت هایما اس 7 پلاس در کارخانه و بازار به این صفحه مراجعه کنید.

مشابه سال‌های قبل، چری تیگو ۷ مهم‌ترین رقیب هایما S۷ است. این خودرو ابعاد کوچک‌تری نسبت به کراس‌اور مونتاژ ایران خودرو دارد؛ اما شتاب‌گیری بهتری ارائه می‌دهد. از نظر مشتریان نیز، استهلاک فنی چری تیگو ۷ کمتر از هایما اس۷ است و خدمات پس از فروش قابل قبول توسط مدیران خودرو، وجود دارد.

به بیان بهتر، هایما S۷ برای علاقه‌مندان کابین راحت‌ و جادار مناسب است؛ درحالی‌که چری‌تیگو ۷ و جک S۵ شتاب‌گیری بهتری دارند. همچنین، مصرف سوخت بیشتر و مواد بی‌کیفیت داخل کابین نسبت به رقبا، نقاط ضعف هایما اس۷ هستند. از دیدگاه نگارنده، ام‌وی‌ام X55 مدیران خودرو با قیمت بازار آزاد در حدود 800 میلیون تومان، ارزش خرید بالاتری نسبت به هایما S7 پلاس دارد.

کپی لینک

مشخصات فنی هایما اس7 پلاس ایران خودرو

نوع موتور

چهار سیلندر خطی

حجم موتور (cc)

1795

حداکثر قدرت موتور (hp)

185 اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور (Nm)

230 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه

نسبت تراکم

۱۱

تعداد سوپاپ

۱۶

استاندارد آلایندگی

یورو 5

سیستم انژکتوری

پاشش چند نقطه‌ای

حداکثر سرعت (km/h)

170

سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت (ثانیه)

۱۰.۵

سیستم انتقال قدرت

۶ دنده اتوماتیک

مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km)

7

مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km)

10

ابعاد و وزن

طول خودرو (mm)

4498

عرض خودرو (mm)

1830

ارتفاع خودرو (mm)

1730

فاصله بین دو محور چرخ‌های عقب و جلو (mm)

2619

  وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg)

1545

گنجایش مخزن سوخت (Lit)

۶۰

حجم فضای صندوق عقب (Lit)

400

گارانتی

۳ سال یا ۶۰ هزار کیلومتر (هرکدام زودتر فرا برسد)

کپی لینک

مزایای هایما S7 پلاس

سیستم تعلیق نرم این خودرو تا حدود زیادی در جاده‌های نامناسب و ناهموار مخصوصاً در مقایسه با رقبای چینی آن عملکرد بهتری دارد. موتور و گیربکس نیز عملکرد هماهنگی داشته و هرچند شتاب و سرعت آن قابل توجه نیست اما با توجه به وزن و ابعاد، مأیوس‌کننده هم نمی‌باشد. فهرست تجهیزات و لوازم کامل به همراه سانروف بزرگ نیز از مزایای هایما است.

کپی لینک

معایب هایما S7 پلاس

از نقاط ضعف هایما S7 پلاس باید کیفیت پایین پلاستیک‌های داخل کابین، مونتاژ کم‌دقت، نداشتن دریچه‌های تهویه برای سرنشینان عقب، فضای داخلی نه‌چندان وسیع، درب صندوق عقب غیر برقی و گارانتی تنها سه ساله آن را نام برد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.