ایران خودرو

بررسی کامل دنا معمولی؛ مشخصات فنی و ارزش خرید

اگر قصد خرید نسخه پایه ی دنا را دارید و به دنبال مشخصات فنی، ارزش خرید، قیاس با رقبا و مزایا و معایب آن هستید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.
ایران خودرو دنا

پس از معرفی سمند در اوایل دههٔ ۸۰ شمسی، ایران‌خودرو که به دنبال ساخت خودروهای جدیدی بر اساس اولین محصول ملی خود بود، مدل‌های پردیس و زوبین را در همان سال‌ها در نمایشگاه‌های خودروی مختلف کشور به نمایش درآورد ولی هیچ‌کدام به خط تولید نرسیدند. نتیجهٔ نصفه‌نیمهٔ این پروژه‌ها در سال ۱۳۸۵ با نام سورن معرفی شد که فیس‌لیفتی جزئی روی سمند محسوب می‌شد. چند سال بعد یعنی در آذر ۱۳۸۸ اما ایران‌خودرو پروژهٔ فیس‌لیفت بزرگ‌تری بر پایهٔ سمند را آغاز کرد تا محصولی با برند ملی برای پوشش رده‌های بالاتر قیمتی باشد. نتیجهٔ این پروژه در اواسط سال ۱۳۹۰ با نام دنا رونمایی شد.

ایران خودرو دنا

هرچند این خودرو بر اساس سمند ساخته شده بود و در اصل فیس‌لیفت بزرگی روی سمند محسوب می‌شد اما ایران‌خودرو آن را به‌عنوان محصولی کاملاً جدید و حتی در کلاسی بالاتر از سمند معرفی کرد. دنا قرار بود در سال ۱۳۹۱ راهی بازار شود اما به دلیل اختلاف بر سر قیمت‌گذاری، سرانجام پس از کشمکش‌های فراوان با دو سال تأخیر در سال ۱۳۹۳ به بازار آمد. این خودرو به لطف طراحی مدرن‌تر، تجهیزات بیشتر و البته بازار انحصاری کشور، با استقبال نسبتاً مناسبی از سوی خریداران مواجه شد و توانست خود را به‌عنوان یک محصول سطح بالا از ایران‌خودرو در بازار کشور مطرح کند.

ایران خودرو دنا

مشخصات فنی دنا

دنا از لحاظ فنی هیچ تفاوتی با سمند و سورن ندارد و با همان قوای محرکه به بازار عرضه شد. این یعنی در دنا همان پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ EF7 را می‌بینیم که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد. هرچند اعداد خروجی این پیشرانه چندان چشمگیر نیستند و وقتی در کنار وزن ۱۲۵۸ کیلوگرمی دنا قرار می‌گیرند نباید انتظار شتاب چندانی را از این سدان ایرانی داشته باشید ولی به‌طورکلی دنا در قیاس با خودروهای ایرانی دیگری مثل پژو پارس TU5 کشش نسبتاً مناسبی دارد. این خودرو ظرف ۱۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی ۷.۴ لیتر بنزین مصرف می‌کند. باک دنا ۶۰ لیتر ظرفیت دارد و رینگ‌های آن ۱۵ اینچی هستند.

ایران خودرو دنا

دنا پلاس

دنا هرچند در دنا جلو و عقب خودرو کاملاً بازطراحی شده و نمای بسیار مدرن‌تری به خود گرفته بود اما پروفیل جانبی و فرم درها به‌جز تجهیز به دستگیره‌های آسان‌بازشو و آینه‌های جدید، کاملاً با سمند یکسان بود که این موضوع نه‌تنها نمای ناهماهنگی را ایجاد کرده بود بلکه باعث شد دنا نتواند کاملاً خود را از سمند متمایز کند. ازاین‌رو، در دی‌ماه سال ۱۳۹۵ ایران‌خودرو نسخهٔ جدیدی از دنا را با نام دنا پلاس معرفی کرد که اصلی‌ترین تغییر آن بازطراحی پروفیل جانبی با درها، خط پنجره و لچکی جدید بود که نمای بسیار زیباتر و مدرن‌تری را ایجاد کردند. علاوه بر این، گرافیک داخلی چراغ‌های عقب هم بروز شده و چراغ‌های جلو به دی‌لایت مجهز شدند. هرچند دنا پلاس در سال ۱۳۹۶ راهی بازار شد اما به‌رسم خودروسازان داخلی، تولید دنای معمولی هم همچنان در کنار نسخهٔ جدید ادامه پیدا کرد تا اینکه سرانجام در سال ۱۴۰۱ ایران‌خودرو به تولید آن پایان داد و هم‌اکنون فقط دنا پلاس را روی خط تولید دارد.

دنا پلاس

امکانات و تجهیزات دنا

دنا در داخل از داشبورد کاملاً جدید و متفاوتی بهره می‌برد که هرچند این روزها رنگ بوی کهنگی گرفته اما برای زمان معرفی در بیش از یک دهه پیش طراحی مدرن و قابل‌قبولی داشت. دنا همچنین در بخش امکانات و تجهیزات هم نسبت به سمند و سورن ارتقاء پیدا کرده و علاوه بر موارد معمول مثل فرمان هیدرولیک، سنسور دنده‌عقب و دو ایربگ، به کروز کنترل، نمایشگر لمسی، چراغ‌های LED، دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان و تنظیم برقی شش جهتهٔ صندلی‌های جلو هم مجهز است. البته از اواسط سال ۱۳۹۷ ایران‌خودرو کروز کنترل، رینگ آلومینیومی و ترمزهای دیسکی عقب را از لیست تجهیزات استاندارد دنا حذف کرد.

ایران خودرو دنا

مزایا و معایب دنا

اصلی‌ترین مزیت دنا برخورداری از طراحی جدید در بیرون و داخل است که باعث شد خیلی‌ها بجای سمند و سورن سراغ آن بروند درحالی‌که این سه خودرو از لحاظ پلت‌فرم و قوای محرکه هیچ تفاوتی باهم ندارند. علاوه بر این، همان‌طور که در بالا گفته شد، دنا از امکانات بیشتری هم بهره می‌برد هرچند که در قیاس با خودروهای مدرن امروزی این امکانات جزء بدیهیات هستند. دنا همچنین به لطف ترمزهای دیسکی عقب، از قابلیت توقف بهتری نسبت به سمند برخوردار است که البته در مدل‌های ۱۳۹۷ به بعد با کاسه‌ای شدن ترمزهای عقب این ویژگی تا حدودی کمرنگ شده است. یکی دیگر از نقاط قوت دنا هم کابین ساکت‌تر نسبت به سمند است و در داخل آن صدای پیشرانه کمتر به گوش می‌رسد.

ایران خودرو دنا

از سوی دیگر، یکی از مشکلاتی که زیاد از سوی خریداران دنا گزارش شده، مشکلات برقی و الکترونیکی است که ایرادات متعدد و آزاردهنده‌ای را به دنبال دارد. علاوه بر این، به دلیل طراحی مجدد داشبورد و صندلی‌ها، با اینکه پلت‌فرم و فاصلهٔ محوری دنا با سمند یکسان است ولی فضای کابین دنا کمتر شده و می‌تواند برای افراد بلندقد تنگ باشد. پروفیل جانبی یکسان با سمند که ناهماهنگی در طراحی کلی را به دنبال داشته و حذف سه آپشن مهم از مدل ۱۳۹۷ به بعد هم از دیگر نقاط ضعف این ماشین هستند.

مزایا

  • طراحی مدرن‌تر نسبت به سمند و سورن
  • کابین ساکت‌تر
  • امکانات بیشتر
  • ترمزهای بهتر

معایب

  • پروفیل جانبی یکسان با سمند و سورن
  • مشکلات برقی
  • کاهش فضای داخلی نسبت به سمند
  • کیفیت ساخت پایین
  • پلت‌فرم قدیمی

قیمت و ارزش خرید دنا

همان‌طور که گفتیم، تولید دنا در سال ۱۴۰۱ خاتمه یافت و هم‌اکنون به‌صورت صفرکیلومتر قابل خریداری نیست. بااین‌حال، در بین آخرین نمونه‌های تولیدی این خودرو یعنی مدل ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ می‌توان نمونه‌هایی در حد صفر با کارکرد ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر را پیدا کرد که حدود ۶۷۰ میلیون تومان قیمت دارند. اگر سراغ نمونه‌های قدیمی‌تر مثل مدل‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ بروید نیز بسته به کارکرد و تمیزی می‌توانید با ۵۰۰ تا ۵۵۰ میلیون نمونه‌های مناسبی را پیدا کنید. به‌طورکلی، ازآنجایی‌که دنا در مدل‌های بالایی اختلاف قیمت چندانی با سورن پلاس هم مدل ندارد، به دلیل طراحی جدیدتر ارزش خرید خواهد داشت. با حدود ۶۰۰ تا ۶۷۰ میلیون تومان نیز اگر هم‌اکنون به دنبال یک سدان صفرکیلومتر باشید، صرفاً سورن پلاس با پیشرانهٔ XU7P و رانا پلاس را پیش رو خواهید داشت که اولین از پیشرانهٔ قدیمی و پراستهلاک و دومی از فضای محدود کابین و داشبورد قدیمی رنج می‌برد.

ایران خودرو دنا

جدول مشخصات فنی دنا

پیشرانه EF7
حجم موتور ۱۶۴۵ سی‌سی
قدرت ۱۱۳ اسب بخار
گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر
تعداد سوپاپ ۱۶
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو
وزن ۱۲۵۸ کیلوگرم
شتاب صفرتاصد ۱۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۷.۴ لیتر ترکیبی
طول ۴,۵۵۹ میلی‌متر
عرض ۱,۷۲۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۶۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۷۱ میلی‌متر
ظرفیت باک ۶۰ لیتر
حجم صندوق بار ۵۰۰ لیتر

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. هراکلیوس

    ۲۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (294 ديدگاه)

    مزایا هرسال 50میلیون به ارزشش اضافه میشه و همیشه ملت تو صف خریدن معایب این ماشینی که پلت فرمش ماله بیست سال پیشه وقیمتش هم قیمت یه کرولا 2023ومردم علاقه به خریدنش دارن پس عیبی نمی توان ازش گرفت

    موافقم 48
    مخالفم 4
  2. کاربر

    ۲۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (72 ديدگاه)

    قیافه خسته کننده موتور قدیمی و پر استهلاک و پر مصرف متریال داشبورد پلاستیک خشک.دوستانی هم که دارن‌میدونن مثل بدنه پژو پارس حلبیه و بدجوری بندنش ضعیفه.سیستم مالتی مدیا مدام در حال هنگ کردنه کیفیت مانیتور پایین کیفیت مونتاژ پایینه و درز بین اجزای خودرو مثل همه ماشینای ایران بالاست.وقتی واردش میشی بوی پلاستیک خشک حالتو میگیره.پلتفرم ۳۵ سال پیش امکانات کم هندلینگ داغون قیمت وحشتناک بالا خریدار ناراضی در کل مثل همه ماشینای ایرانی به نظرم نیازی به این مقاله نبود همین گامنت منو برای بررسیش بزارید کفایت میکنه.

    موافقم 2
    مخالفم 3
  3. ایران خر دو

    ۲۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (72 ديدگاه)

    قیافه خسته کننده موتور قدیمی و پر استهلاک و پر مصرف متریال داشبورد پلاستیک خشک.دوستانی هم که دارن‌میدونن مثل بدنه پژو پارس حلبیه و بدجوری بندنش ضعیفه.سیستم مالتی مدیا مدام در حال هنگ کردنه کیفیت مانیتور پایین کیفیت مونتاژ پایینه و درز بین اجزای خودرو مثل همه ماشینای ایران بالاست.وقتی واردش میشی بوی پلاستیک خشک حالتو میگیره.پلتفرم ۳۵ سال پیش امکانات کم هندلینگ داغون قیمت وحشتناک بالا خریدار ناراضی در کل مثل همه ماشینای ایرانی به نظرم نیازی به این مقاله نبود همین گامنت منو برای بررسیش بزارید کفایت میکنه.

    موافقم 53
    مخالفم 10
    1. گاس فرینگ

      ۲۵ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (363 ديدگاه)

      از سمند و سورن خوش قیافه تره ولی اتاقش از سمند هم سنگین تره با موتور ۱۷۰۰ تنفس طبیعی تو سر بالایی ها مشهوده که کم میاره مخصوصا اگه بخوای مثل ۴۰۵ با دنده دو باهاش شیب بزنی نمیشه باید رو دنده یک بزاری خاموش نکنه

      موافقم 21
      مخالفم 7
    2. hosen

      ۲۵ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (788 ديدگاه)

      شما به موتور ef7 میگی قدیمی دیگه وای به حال بقیه موتور های داخلی😂

      موافقم 35
      مخالفم 7
    3. ehsan.fa

      ۲۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1949 ديدگاه)

      دوتا داریم تا حالا ۶بارفکر کنم ،ضبط و مانیتور عوض کردیم الان ۳ ماهه خرابه عوض نمیکنم دیگه

      موافقم 5
      مخالفم 4
  4. JaMsHiD-B

    ۲۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2866 ديدگاه)

    چند بار سوار شدم .
    اولا که همون ۴۰۵ هست . تازه داخلشم از ۴۰۵ کیفیت پایین تری داره
    بعدش چرا باید یه ماشین شش صد میلیونی از سمند و ۴۰۵ سواری خشک تری داشته باشه؟
    یه چیز جالب هم که وجود داره ، خلاصی دنده ماشینه
    موقعی دنده یذره خلاصی پیدا می‌کنه میخوره به اون کشو مانند روبه روی خودش توی داشبورد و بازش میکنه
    جوک ساله این ماشین

    موافقم 35
    مخالفم 11
    1. ehsan.fa

      ۲۷ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1949 ديدگاه)

      دقیقا ۱۰ سال و ۴ ماهه دارم و حرفات کلا اشتباهه اون یکیش هم ۲ ساله داریم ، از ۴۰۵ خیلی بهتره سواریش نرمه ، اونیکه خشکه رانا هست ، ولی بشدت پرمصرف و مستهلک هست سر ۵۰ هزارتا صفحه دیسک و لنت ها تموم شدن ، مشکل مولتی مدیا دایمی هست احساس میکنم یه تایمر گذاشته شرکتش که سر اون تایم خراب بشه صندلیش بشدت راحته تو مسافرت خیلی راحته ، شتاب نداره ولی کشش خوبی داره ، از ۸۶ پرشیا elx داشتم در کل از ۴۰۵ و پرشیا یه مقداری بهتره

      موافقم 2
      مخالفم 6
  5. ALI A

    ۲۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (82 ديدگاه)

    با هرچیز دنا کنار بیای با کمبود جای کابینش نمیشه کنار اومد..پشت فرمون کمتر ولی شاگرد پاش تو داشبورده هر کاری کنه.صندلی عقب جاش کمه …خرابی و استهلاک و مصرف بنزین هم زیاده…من بخاطر همین نخریدم

    موافقم 34
    مخالفم 2
  6. mickeyy

    ۲۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (96 ديدگاه)

    دنا کیفیت و دوام و فضای کابینش که تعریفی نداره حالا باز اون دنا پلاس قیافه بهتری داره این که کلا مرخصه

    موافقم 16
    مخالفم 2
  7. MohammadPouria

    ۲۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (29 ديدگاه)

    از لحاظ کیفیت که خوب با ماشین ایرانی طرف هستید ولی چیزی که من بهش رسیدم اینه که از نظر خرابی قطعات موتوری بخش خیلی خیلی زیادی به رانندگی و نحوه استفاده مالک ربط داره…..
    کاملا مشخصه که با شتاب های ناگهانی و فشار های زیاد مداوم قطعا به درد سر خواهید خورد…..
    من خودم دنا مدل 97 دارم جاداره که بگم مدل های جدیدتر حتی پلاس کیفیت به مراتب پایین تری دارن که خب اینو تو همه محصولات میبینیم.

    موافقم 11
    مخالفم 2
  8. نویدی

    ۲۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (392 ديدگاه)

    بررسی کامل سمند فیس لیفت
    همون سمنده دیگه،بررسی نمیخواد،مردم بیست ساله دارن همینو سوار میشن.

    موافقم 13
    مخالفم 1
  9. amirboss

    ۲۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (776 ديدگاه)

    انصافا باید قدردان تلاش های بی وقفه ایران خودرو برای فروکردن دنا و سورن به بازار باشیم.
    البته این شامل سایپا با مدلهای ریز و درشتش هم میشه.
    این بازاری که من میشناسم هنوز جا داره.

    موافقم 17
    مخالفم 1
  10. مهدی

    ۲۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (27 ديدگاه)

    از تولیدات داخلی یه سروگردن بالاتر هست مخصوصا دنا پلاس توربو تو خودروهای داخلی بهترین هست دنا معمولی هم از پارس و چهارصدوپنج و دویست و شش بهتر هست چون موتور ای اف داره اولا قدرت و کشش بالا دوما داشبورد و زیبایی داخل اتاق و بیرونش هم که بدک نیست

    موافقم 3
    مخالفم 4
  11. ایرانی

    ۲۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بیش از ۳۰ سال رهبر مملکت از صنایع داخلی و خودروسازان داخلی حمایت کرد و تا اواخر دهه هشتاد نسبتاً آبرو داری کرده بودند ولی سیزده سال هست گند زدند به خودروسازی و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا