بررسی کامل دنا معمولی؛ مشخصات فنی و ارزش خرید

جمعه 25 آبان 1403 - 14:30
مطالعه 7 دقیقه
Ikco-Dena-8
اگر قصد خرید نسخه پایه ی دنا را دارید و به دنبال مشخصات فنی، ارزش خرید، قیاس با رقبا و مزایا و معایب آن هستید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.
تبلیغات

پس از معرفی سمند در اوایل دههٔ 80 شمسی، ایران‌خودرو که به دنبال ساخت خودروهای جدیدی بر اساس اولین محصول ملی خود بود، مدل‌های پردیس و زوبین را در همان سال‌ها در نمایشگاه‌های خودروی مختلف کشور به نمایش درآورد ولی هیچ‌کدام به خط تولید نرسیدند. نتیجهٔ نصفه‌نیمهٔ این پروژه‌ها در سال 1385 با نام سورن معرفی شد که فیس‌لیفتی جزئی روی سمند محسوب می‌شد. چند سال بعد یعنی در آذر 1388 اما ایران‌خودرو پروژهٔ فیس‌لیفت بزرگ‌تری بر پایهٔ سمند را آغاز کرد تا محصولی با برند ملی برای پوشش رده‌های بالاتر قیمتی باشد. نتیجهٔ این پروژه در اواسط سال 1390 با نام دنا رونمایی شد.

هرچند این خودرو بر اساس سمند ساخته شده بود و در اصل فیس‌لیفت بزرگی روی سمند محسوب می‌شد اما ایران‌خودرو آن را به‌عنوان محصولی کاملاً جدید و حتی در کلاسی بالاتر از سمند معرفی کرد. دنا قرار بود در سال 1391 راهی بازار شود اما به دلیل اختلاف بر سر قیمت‌گذاری، سرانجام پس از کشمکش‌های فراوان با دو سال تأخیر در سال 1393 به بازار آمد. این خودرو به لطف طراحی مدرن‌تر، تجهیزات بیشتر و البته بازار انحصاری کشور، با استقبال نسبتاً مناسبی از سوی خریداران مواجه شد و توانست خود را به‌عنوان یک محصول سطح بالا از ایران‌خودرو در بازار کشور مطرح کند.

کپی لینک

مشخصات فنی دنا

دنا از لحاظ فنی هیچ تفاوتی با سمند و سورن ندارد و با همان قوای محرکه به بازار عرضه شد. این یعنی در دنا همان پیشرانهٔ 1.7 لیتری چهار سیلندر 16 سوپاپ EF7 را می‌بینیم که 113 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد. هرچند اعداد خروجی این پیشرانه چندان چشمگیر نیستند و وقتی در کنار وزن 1258 کیلوگرمی دنا قرار می‌گیرند نباید انتظار شتاب چندانی را از این سدان ایرانی داشته باشید ولی به‌طورکلی دنا در قیاس با خودروهای ایرانی دیگری مثل پژو پارس TU5 کشش نسبتاً مناسبی دارد. این خودرو ظرف 12 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی 7.4 لیتر بنزین مصرف می‌کند. باک دنا 60 لیتر ظرفیت دارد و رینگ‌های آن 15 اینچی هستند.

کپی لینک

دنا پلاس

دنا هرچند در دنا جلو و عقب خودرو کاملاً بازطراحی شده و نمای بسیار مدرن‌تری به خود گرفته بود اما پروفیل جانبی و فرم درها به‌جز تجهیز به دستگیره‌های آسان‌بازشو و آینه‌های جدید، کاملاً با سمند یکسان بود که این موضوع نه‌تنها نمای ناهماهنگی را ایجاد کرده بود بلکه باعث شد دنا نتواند کاملاً خود را از سمند متمایز کند. ازاین‌رو، در دی‌ماه سال 1395 ایران‌خودرو نسخهٔ جدیدی از دنا را با نام دنا پلاس معرفی کرد که اصلی‌ترین تغییر آن بازطراحی پروفیل جانبی با درها، خط پنجره و لچکی جدید بود که نمای بسیار زیباتر و مدرن‌تری را ایجاد کردند. علاوه بر این، گرافیک داخلی چراغ‌های عقب هم بروز شده و چراغ‌های جلو به دی‌لایت مجهز شدند. هرچند دنا پلاس در سال 1396 راهی بازار شد اما به‌رسم خودروسازان داخلی، تولید دنای معمولی هم همچنان در کنار نسخهٔ جدید ادامه پیدا کرد تا اینکه سرانجام در سال 1401 ایران‌خودرو به تولید آن پایان داد و هم‌اکنون فقط دنا پلاس را روی خط تولید دارد.

کپی لینک

امکانات و تجهیزات دنا

دنا در داخل از داشبورد کاملاً جدید و متفاوتی بهره می‌برد که هرچند این روزها رنگ بوی کهنگی گرفته اما برای زمان معرفی در بیش از یک دهه پیش طراحی مدرن و قابل‌قبولی داشت. دنا همچنین در بخش امکانات و تجهیزات هم نسبت به سمند و سورن ارتقاء پیدا کرده و علاوه بر موارد معمول مثل فرمان هیدرولیک، سنسور دنده‌عقب و دو ایربگ، به کروز کنترل، نمایشگر لمسی، چراغ‌های LED، دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان و تنظیم برقی شش جهتهٔ صندلی‌های جلو هم مجهز است. البته از اواسط سال 1397 ایران‌خودرو کروز کنترل، رینگ آلومینیومی و ترمزهای دیسکی عقب را از لیست تجهیزات استاندارد دنا حذف کرد.

کپی لینک

مزایا و معایب دنا

اصلی‌ترین مزیت دنا برخورداری از طراحی جدید در بیرون و داخل است که باعث شد خیلی‌ها بجای سمند و سورن سراغ آن بروند درحالی‌که این سه خودرو از لحاظ پلت‌فرم و قوای محرکه هیچ تفاوتی باهم ندارند. علاوه بر این، همان‌طور که در بالا گفته شد، دنا از امکانات بیشتری هم بهره می‌برد هرچند که در قیاس با خودروهای مدرن امروزی این امکانات جزء بدیهیات هستند. دنا همچنین به لطف ترمزهای دیسکی عقب، از قابلیت توقف بهتری نسبت به سمند برخوردار است که البته در مدل‌های 1397 به بعد با کاسه‌ای شدن ترمزهای عقب این ویژگی تا حدودی کمرنگ شده است. یکی دیگر از نقاط قوت دنا هم کابین ساکت‌تر نسبت به سمند است و در داخل آن صدای پیشرانه کمتر به گوش می‌رسد.

از سوی دیگر، یکی از مشکلاتی که زیاد از سوی خریداران دنا گزارش شده، مشکلات برقی و الکترونیکی است که ایرادات متعدد و آزاردهنده‌ای را به دنبال دارد. علاوه بر این، به دلیل طراحی مجدد داشبورد و صندلی‌ها، با اینکه پلت‌فرم و فاصلهٔ محوری دنا با سمند یکسان است ولی فضای کابین دنا کمتر شده و می‌تواند برای افراد بلندقد تنگ باشد. پروفیل جانبی یکسان با سمند که ناهماهنگی در طراحی کلی را به دنبال داشته و حذف سه آپشن مهم از مدل 1397 به بعد هم از دیگر نقاط ضعف این ماشین هستند.

مزایا

  • طراحی مدرن‌تر نسبت به سمند و سورن
  • کابین ساکت‌تر
  • امکانات بیشتر
  • ترمزهای بهتر

معایب

  • پروفیل جانبی یکسان با سمند و سورن
  • مشکلات برقی
  • کاهش فضای داخلی نسبت به سمند
  • کیفیت ساخت پایین
  • پلت‌فرم قدیمی
کپی لینک

قیمت و ارزش خرید دنا

همان‌طور که گفتیم، تولید دنا در سال 1401 خاتمه یافت و هم‌اکنون به‌صورت صفرکیلومتر قابل خریداری نیست. بااین‌حال، در بین آخرین نمونه‌های تولیدی این خودرو یعنی مدل 1400 و 1401 می‌توان نمونه‌هایی در حد صفر با کارکرد 20 تا 30 هزار کیلومتر را پیدا کرد که حدود 670 میلیون تومان قیمت دارند. اگر سراغ نمونه‌های قدیمی‌تر مثل مدل‌های 1395 و 1396 بروید نیز بسته به کارکرد و تمیزی می‌توانید با 500 تا 550 میلیون نمونه‌های مناسبی را پیدا کنید. به‌طورکلی، ازآنجایی‌که دنا در مدل‌های بالایی اختلاف قیمت چندانی با سورن پلاس هم مدل ندارد، به دلیل طراحی جدیدتر ارزش خرید خواهد داشت. با حدود 600 تا 670 میلیون تومان نیز اگر هم‌اکنون به دنبال یک سدان صفرکیلومتر باشید، صرفاً سورن پلاس با پیشرانهٔ XU7P و رانا پلاس را پیش رو خواهید داشت که اولین از پیشرانهٔ قدیمی و پراستهلاک و دومی از فضای محدود کابین و داشبورد قدیمی رنج می‌برد.

کپی لینک

جدول مشخصات فنی دنا

پیشرانه

EF7

حجم موتور

1645 سی‌سی

قدرت

113 اسب بخار

گشتاور

155 نیوتن متر

تعداد سوپاپ

16

گیربکس

5 سرعته دستی

محور محرک

جلو

وزن

1258 کیلوگرم

شتاب صفرتاصد

12 ثانیه

حداکثر سرعت

190 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

7.4 لیتر ترکیبی

طول

4,559 میلی‌متر

عرض

1,720 میلی‌متر

ارتفاع

1,460 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,671 میلی‌متر

ظرفیت باک

60 لیتر

حجم صندوق بار

500 لیتر

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.