ایرانخودرو: با تولید هر پژو 206 چهلوپنج میلیون تومان ضرر میکنیم!
پژو 206 یکی از بهترین انتخابهای صنعت خودروی ایران و بطور خاص ایرانخودرو برای مونتاژ در اوایل دهه 80 شمسی بود چراکه خودرویی نسبتاً بهروز محسوب میشد و با توجه به قیمت آن زمان و امکاناتش و تیپهایش میتوانست افراد زیادی را به خود جذب کند؛ اما متأسفانه این خودرو هم همانند اکثر محصولات دیگر ایرانخودرو به مرور زمان با مشکلاتی مواجه شد و در کنار کاهش کیفیت شاهد افزایش قیمت آن بودیم. حالا مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایرانخودرو (ساپکو) در اظهاراتی اعلام کرده است قیمتگذاری دستوری باعث شده ایرانخودرو برای تولید هر پژو 206 حداقل چهلوپنج میلیون تومان زیان کند!
آقای عادل پیرمحمدی میگوید اگر اجازه میدادند پژو 206 با قیمت تمام شده واقعی عرضه شود این امر باعث افزایش تولید، عرضه و کاهش قیمت این خودرو در بازار میشد و در این صورت نه خودروساز و نه مشتری ضرر نمیکردند. به گزارش ایکوپرس، آقای پیرمحمدی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) و گرامی داشت روز خبرنگار، در خصوص وضعیت تولید خودروهای اقتصادی در کشور اظهار داشت:
اکنون بهترین خودرو اقتصادی کشور پژو ٢٠۶ است، چراکه این خودرو با قیمت تمام شده پایین کاملاً رقابتی است و میتواند استانداردهای تعیین شده را پاس کند.
این مدیر ارشد ایرانخودرو افزود:
در سال ١٤٠٠ قیمت تمام شده پژو ٢٠٦ تیپ دو بدون احتساب مالیات بر ارزشافزوده و سود، ١٦٩ میلیون تومان بوده است که ١٢ برابر قیمت مصوب سال ٩٠، اما قیمت بازار این خودرو ٢٤٠ میلیون تومان و ١٩ برابر سال ٩٠ بوده است. در شهریور سال ٩٠ پژو ٢٠٦ تیپ دو حدود ١٣ میلیون و ٧٠٠ هزارتومان قیمت داشت که بهصورت اقساطی هم به فروش میرسید و در این زمان قیمت دلار ١١٠٠ تومان بوده است، این در حالی است که در شهریور سال قبل نرخ دلار ٢٦ هزار تومان بوده است.
پیرمحمدی با بیان اینکه قیمت مواد اولیه پتروشیمی و فلزات مورد استفاده در صنعت خودرو بر مبنای قیمت بورس فلزات لندن تعیین میشود و قیمت هر کیلو ورق فولادی از 500 تا 700 تومان در سال 1390 با رشد 30 برابری در سال 1400 همراه بوده گفت:
برای تولید چهار عدد رینگ آلومینیومی خودرو حدود ٤٤ کیلوگرم آلومینیوم نیاز است که قیمت آن از هر کیلوگرم ٨٥ هزار تومان به سه میلیون و ٧٤٠ هزار تومان افزایش یافته و با احتساب هزینههای ذوب و ریختهگری و ... این قیمت به حدود پنج میلیون تومان افزایش مییابد و با در نظر گرفتن قیمت چهار حلقه لاستیک، قیمت تمام شده چهار چرخ این خودرو به حدود ٨ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان میرسد.
مدیرعامل ساپکو با بیان اینکه تأثیر قیمت مواد اولیه در تولید خودرو حدود 70 درصد است اظهار داشت:
کدام صنعت را میتوان سراغ گرفت که قیمت نهادههای تولید آن 30 برابر افزایش داشته اما قیمت مصوب محصول نهایی 12 برابر شده باشد؟ این در حالی است که همین پژو 206 تیپ 2 نسبت به سال 90 از نظر ایمنی و امکانات ارتقا داشته است.
وی در خصوص ملموس نبودن رشد کیفی محصولات ایرانخودرو تصریح کرد:
برنامههای کیفی کاملاً در جریان است، اما تا برای مردم ملموس شود قدری طول میکشد و باید مردم در این خصوص قضاوت کنند. ملاک سنجش کیفیت محصولات ایرانخودرو شاخصهای کیفی اعلام شده توسط مؤسسات غیردولتی مانند ISQI است.
یکی دیگر از مباحث مدنظر مدیرعامل ساپکو رتبهبندی کیفی سازندگان قطعات بود. پیرمحمدی در این خصوص میگوید قبلاً قطعات در رتبههای A تا D تولید میشد که ایرانخودرو هماکنون رتبه D را حذف کرده و در نظر دارد تنها از قطعات گرید A و B استفاده کند. مدیرعامل ساپکو میگوید در شرایطی که ایرانخودرو برای تولید برخی خودروها تا 70 میلیون تومان زیان میدهد مباحث ارتقای کیفیت و بهرهوری را نیز در دستور کار دارد. او میگوید ایرانخودرو در بهمن سال گذشته بیش از 80 هزار خودروی ناقص داشت اما با تلاش شبانهروزی کارکنان و یاری تأمینکنندگان امروز در حال صفر کردن خودروهای ناقص در سراسر کشور است. پیرمحمدی اظهار میدارد در حال حاضر تعداد خودروهای ناقص در تمامی سایتهای تولیدی ایرانخودرو به 11 هزار دستگاه رسیده و تا پایان مردادماه نیز این میزان صفر خواهد شد.
همانطور که میدانید بحران جهانی کمبود نیمهرساناها روی تولید بسیاری از خودروسازان تأثیر گذاشته و مدیرعامل ساپکو نیز دراینباره میگوید:
در صنعت قطعات الکترونیکی عقب هستیم و اگر بین چین و تایوان بحرانی به وجود آید، همه صنایع در جهان دچار مشکلات بسیاری میشوند، زیرا این دو کشور تأمینکنندگان بزرگ قطعات الکترونیکی هستند و در شرایطی که تحریمهای اخیر غرب علیه صنعت خودرو روسیه این کشور را زمینگیر کرده ما در شرایط تحریم و با تلاش صنعتگران کشور به تولید ادامه دادیم.
وی با اشاره به اینکه تحریمها موجب رشد و بالندگی صنعت خودرو در زمینه طراحی و توسعه محصول شده افزود:
این در حالی است که تا زمانی که خودمان طراح خودرو نباشیم، نمیتوانیم عیوب کیفی آن را مرتفع کنیم، اما یکی از دردهای صنعت خودرو در گذشته آن بوده که توسعه محصول نداشته است. ایجاد ارزشافزوده در صنعت خودرو با توسعه محصول و نه مونتاژکاری محقق میشود و با توسعه محصولی که در دور دوم تحریمها اتفاق افتاده طرحهای بهبود کیفیت در خودروهایی مانند تارا و ریرا به ثمر نشسته است.
پیرمحمدی میگوید ایرانخودرو مخالف همکاری با شرکای خارجی نیست اما نمیخواهد مونتاژکار صرف محصولات آنها باشد. این مدیر ارشد اظهار میدارد:
توقف تولید خودروهای ناقص موجب کاهش زیاندهی ایرانخودرو شده و تولید روزانه ایرانخودرو در حالی افزایش یافته که برای تأمین برخی قطعات الکترونیکی و بازسازی خطوط تولید با مشکلات تحریم و تأمین قطعه مواجه هستیم.
او خاطرنشان میسازد:
تا زمانی که در کشور از محصول نهایی حمایت نشود و خام فروشی در اولویت باشد شرایط تولید بهبود نمییابد، مثلاً مواد اولیه با قیمت جهانی در بورس عرضه میشود به جای اینکه با قیمت مناسب و آسان به دست تولیدکننده برسد تا محصول نهایی با هزینه کمتر و قیمت پایینتر تولید شود، اما گاهی قیمت مواد اولیه موردنیاز صنعت خودرو در بورس کالا حتی از قیمت جهانی هم بالاتر است.
مدیرعامل ساپکو به نقش با اهمیت قطعه سازان در تحقق تولید کامل و اهداف امسال ایرانخودرو اشاره کرد و با شمردن اقدامات ساپکو در زمینه داخلی سازی و کاهش ارزبری تولید گفت 105 میلیون یورو کاهش ارزبری در سال گذشته رقم خورده است. پیرمحمدی اظهار داشت تنها تأمین یکسوم از قطعات وارداتی خودرو مرتبط با صنعت خودروست و 33 درصد از ارزبری هر خودرو مربوط به قطعه ساز و خودروساز، 30 درصد در حوزه تولیدکنندگان قطعات الکترونیکی و بخش اصلی نیز 37 درصد در حوزه تأمین مواد اولیه است. در پایان این نشست خبری نیز اصحاب رسانه از بزرگترین انبار مکانیزه کشور در شرکت ساپکو بازدید به عمل آوردند.