گروه صنعتی ایران خودرو مشخصات فنی و ویژگیهای نهایی شاسی بلند ملی خود را اعلام کرد. ایران خودرو ری را که برای نخستین بار در نمایشگاه خودرو مشهد در معرض بازدید مردم قرار گرفته، قرار است در ماه آینده تولید انبوه آن آغاز شود.
آنچه در این مطلب میخوانید:
به گزارش پدال، همزمان با نمایش عمومی ایران خودرو ری را در نمایشگاه خودرو مشهد، کاتالوگ نخستین کراس اوور ملی منتشر شد. ایران خودرو ری را به عنوان یک کراس اوور کامپکت، نمونه ایرانیزه پژو ۲۰۰۸ محسوب میشود. ایران خودرو در جریان قرارداد برجامی خود با شرکت پژو، به نقشهها و جزئیات فنی پلتفرم PF1 پژو دست پیدا کرد و توانست در زمان تحریمها نمونه ایرانی این سازه را با نام IKP1 طراحی کند. تارا نیز بر مبنای همین الگو توسعه پیدا کرده است.
مشخصات فنی ایران خودرو ری را
قلپ تپنده کراس اوور ملی موتور جدید EFP است؛ این موتور نمونه ارتقا یافته موتور EF7 توربو است و بر روی ری را ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. طبق اعلام ایران خودرو، ری را میتواند در مدت ۱۰.۴ ثانیه سرعت صفر تا صد کیلومتر را طی کند. با وجود وزن بالای ۱۴۲۵ کیلویی خودرو، مصرف سوخت ترکیبی آن حدود ۷ لیتر به ازای صد کیلومتر پیمایش اعلام شده که منطقی و مناسب به نطر میرسد.
در مرحله نخست تولید ری را، از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک DAE (مشابه تارا و دنا) برای انتقال قدرت استفاده میشود. قرار است در ادامه نمونه دستی این خودرو با گیربکس ۶ سرعته دستی و نمونه اسپرت آن نیز با گیربکس دو کلاچه ۷ سرعته تولید شود.
طبق اسناد منتشر شده از تست تصادف ری را، این خودرو ایمنترین محصول ایرانی ساخته شده تا به امروز محسوب میشود. طبق جدیدترین استانداردهای تصادف اتحادیه اروپا، ریرا میتواند ۳ ستاره را از موسسات وابسته به این سارمان کسب کند که با توجه به عدم تجهیز خودرو به تجهیزات و سنسورهای کمک راننده نمره قابل قبولی است.
امکانات ایمنی و رفاهی ایران خودرو ری را
ایران خودرو ری را در کنار سایپا آریا پرآپشنترین خودروهای ایرانی بازار خواهند بود. با اینکه طبق وعده ایران خودرو در مراسم رونمایی ری را قرار بود امکانات به مراتب بیشتری بر روی آن نصب شود اما بازهم به سبک تمامی خودروهای وطنی شاهد کاهش امکانات در نمونه تولید انبوه هستیم.
با وجود اینکه مواردی همچون رادار نقطه کور، شارژر وایرلس و ترمز خودکار از روی ری را حذف شدهاند، برای نخستین بار در یک خودروی داخلی شاهد آپشنهای جدیدی در سطح خودروهای روز دنیا هستیم که برای خودروساز ایرانی پیشرفت بزرگی محسوب میشود.
امکانات مهم ری را عبارتند از:
- مالتی مدیا ۱۲ اینچی همراه با ۹ بلندگو
- کلاستر دیجیتالی یکپارچه با نمایشگر مرکزی
- دوربین ۳۶۰ درجه
- سنسور نور و باران
- سنسور پارک جلو و عقب
- نورپردازی کابین
- دسته دنده الکتریکی خلبانی همراه با شیفتر پشت فرمان
- درب صندوق برقی همراه با سنسور پا
- چراغهای مخصوص گردش در سر پیچها
- صندلیهای برقی جلو (۶ حرکته راننده و ۲ حرکته سرنشین) همراه با گرمکن و تنظیم گودی تکیهگاه
- ترمز پارک برقی همراه با اتوهلد
قیمت و زمان عرضه ایران خودرو ری را
چند وقتی است که تولید آزمایشی ری را آغاز شده و قرار است تا در پاییز تولید انبوه آن آغاز شود؛ چنانچه فرآیند فروش ری را به موقع انجام شود، در بهار ۱۴۰۳ شاهد تردد آن در خیابانها خواهیم بود. بر اساس شنیدهها با توجه به سرمایه گذاری قابل توجه ایران خودرو در پروژه ری را و نصب امکانات گران قیمت بر روی آن، قیمت مدنظر مدیران شرکت برای ری را محدوده یک میلیارد تومان است. از آن جایی که کیفیت ساخت محصولات ایرانی به نسبت خودروهای چینی پایین تر است باید دید مشتریان حاضر به پرداخت چنین رقمی برای یک خودروی ایرانی هستند یا خیر.
به نظر شما “ری را” یک خودروی بروز و قابل رقابت با محصولات خارجی محسوب میشود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
مهرداد
۱۱ شهریور ۱۴۰۲خدا رحم کنه به همه مون
حسین
۱۲ شهریور ۱۴۰۲همه این خودروها سم خالی هستند و فقط دلال جماعت سود میکند،باید مردم سایپا و ایران خودرو را تحریم کنند.
X
۱۲ شهریور ۱۴۰۲جلوش شبیه قیافه کسیه که تا دیروز پرایدشو 500 میلیون گذاشته بود امروز با اخبار جدید به 80 میلیون برگشت
Shirko
۱۲ شهریور ۱۴۰۲اینکه جلوش کپی سانتافه ی جدیده !!
زیزیگولو
۱۲ شهریور ۱۴۰۲همین که دیدم نوشته نوع موتور EF7 دیگه بقیه شو نخوندم
فری
۱۲ شهریور ۱۴۰۲من یک ماه x55پرو خریدم خدا وکیلی رینگ اش می ارزه به بهترین ماشین ایرانی نمیدونم چرا ما به زور میخواهیم ماشین جدید تولید کنیم والا بریم سراغ واردات بهتره لااقل اونجوری رقابت بین وارد کنندها بیشتر میشه و مردم ماشین های خوب وبا قیمت مناسب سوار میشن
سینا
۱۱ شهریور ۱۴۰۲موتور به این خوبی! ولی به خاطر گیربکس چینیش جوش میاره :)
سپهر
۱۲ شهریور ۱۴۰۲عکسای کابینشو دیدم یعنی آشعال ترین متریال با طراحی زیبا! . تو عکسش هم داد میزنه که چقدر بی کیفیته. یه آدم عاقل بشینه فک کنه میفهمه که آقا ایران خودرو بهتریییییییین و به روز ترین ماشینش تارا بوده، چطوری یهو تونسته همیچین کراس اوری با تکنولوژی روز بزنه!؟ اونم با این وضع کشور؟ دست چینی ها درد نکنه بابت پذیرفتن سفارشای ایران
بنده خدا
۱۲ شهریور ۱۴۰۲داداش این پلتفرمش از برجام مونده بود
پژو۲۰۰۸
رامین
۱۷ شهریور ۱۴۰۲تا ابد مرغ هسیایه غاااز استو بس ….
هعیی ی ی
JDM
۱۲ شهریور ۱۴۰۲کجاش خوبه؟
محمد
۱۱ شهریور ۱۴۰۲حالا تا سرانجام….هزار مدل میگرده….
محمد
۱۱ شهریور ۱۴۰۲با این توان و گشتاور چرا شتابش اینقد کمه؟ یه جای کار میلنگه🤔
Huracan Performante
۱۲ شهریور ۱۴۰۲من که میگم شتابش اغراق هم شده! فک نکنم زیر ۱۱ بتونه بزنه
کاربر۳
۱۲ شهریور ۱۴۰۲عزیز مثل اینکه شما ویران خودرو رو با پورش و بنز اشتباه گرفتی.۱۶۰ اسب ویران خودرو اندازه ی ۱۱۰ اسب پورشه.از مهمترین دلایلش میتونه ناهماهنگی موتور و گیربکس باشه.گیربکس اگه با موتور مچ نباشه شما ۱۰۰۰ اسب هم داشته باشی باز اون حالت استاندارد رو نداره.متاسفانه گیربکسی که ایران خودرو داره برای ۲۰ ساله قبله و الان در کشور های دیگه منسوخ شدس.(البته کل ماشینای ویران خودرو از رده خارجه پلتفرمشون چه برسه به گیربکس)
ولی بازم بدک نیست.همین که از پژو پراید تونستن پیشرفت کنن هم قابل قبوله.باید ببینیم در تست های جاده ای چطور عمل میکنه؟ایا هندلینگ ماشین خوبه؟ و ایا خوب قیمت میخوره؟(که ازنیکی یکم مهاله😑)🙏
۱۱ شهریور ۱۴۰۲من میگم اینو بیخیال بشید این هم قیمت لاماری و تیگو ۷ پرو میشه و ارزش خرید نداره دیگه
این حرف از من به شما گفتن بود شاید قیمت کارخونه ای کمتر از لاماری و تیگو هفت پرو باشه
ولی قیمت بازار هم قیمت لاماری و تیگو هفت پرو میشه
😐
911
۱۱ شهریور ۱۴۰۲جواب به متن اخر.
نه . با اون کیفیت ماشین ها نه.
اگرم خوب باشه قیمت ماشالله ۲ میلیارد به بالا.
amir
۱۱ شهریور ۱۴۰۲بیشتر میخوره خودروی چینی باشه که دارن به اسم ایرانی مونتاژ میکنن مخصوصا توی طراحی داخلی ماشین پیشرفت زیادی نسبت به بقیه خودرو های ایران خودرو کرده که یکم مشکوکه
JoJo
۱۲ شهریور ۱۴۰۲کابین خودرو هر چقدر هم طراحی به روزی داشته باشه در صورت کیفیت پایین حس خوشایندی نداره .
متاسفانه کیفیت پایین کابین ری را هم کاملا مشهوده .
به امید روزی که مردم ایران بهترین ها رو داشته باشند .
Behnam1012
۱۲ شهریور ۱۴۰۲کمر پر کن دیگه چیه 😐😂
تنظیم گودی صندلی می نوشتین خب
سامان اذری
۱۲ شهریور ۱۴۰۲یه زمان عسل و کنجد با آجیل میدادن به تازه دوماد
میگفتن بخور برات خوبه
کمر پر کنه 🐴🚀💪🤪
محمد
۱۲ شهریور ۱۴۰۲این تحفه رو بیخیال….
خبر رسیده ۳ روز دیگه…یعنی ششم سپتامبر،تویوتا سنچوری اس یو وی رونمایی میشه!
datsun
۱۲ شهریور ۱۴۰۲قدرت گشتاور رو کاغذ خوبه ولی در عمل میبینی هیچی نیست
علی جردن
۱۲ شهریور ۱۴۰۲آخر این متن نوشته شده <>
با اضافه کنم که <>
شما پرشیا و ۴۰۵ بیست سال پیش رو هنوزم کف خیابونا جون دار در حال حرکت میبینی ولی فکر نکنم فردا موتور و لاماری و جک های چینی بیست سال بعد استارت بخورن! الانش قطعات ندارن ۲۰ سال پیش که اصلا گیر نمیاد!!!
امیررضا
۱۲ شهریور ۱۴۰۲بطور خاصی نمای پشتی رو خراب کردن. طراحی جلو عاری از هرگونه خطوط ارگانیکه و هیچ فلوی درست و واضحی بین خطوط در نمای جلو و پشت وجود نداره. انگار مسابقهی طراحی در 60 ثانیه گذاشتن از جلو شروع کردن به عقب که رسیدن تو 5 ثانیه خواستن کارو دربیارن. اصول اولیه طراحی اینو میگه که چه طراحی جلوی ماشین شلوغ و چه ساده عقبشم باید مثل جلو باشه. اینجا هیچ توازنی نیست. نمای کناری هم که کپی از سیتروئن سی 3 هست. از هر طرف نگاه کنی یچیزی دیده میشه بجز عقبش که شاااااید از یه چینی گمنام برداشتن.
مهزیار
۱۲ شهریور ۱۴۰۲اگه خود تحقیریاتون تموم شد ما هم یه کلمه بگیم که اولا طراحیش قابل قبوله، امکانات و موتور خوبه
ایشالا کیفیت هم خوب باشه
Soroush
۱۲ شهریور ۱۴۰۲مگه قرار نبود سانتافه بشه۷۰۰و سری۷ بشه۲میلیارد؟! چی شد ریرا شد ۱میلیارد!!
Bagher
۱۲ شهریور ۱۴۰۲هنوز تو فکر این هستن پارس بشه 20 میلیون
Aref
۱۲ شهریور ۱۴۰۲شاید چینی ها تو این رنج قیمت بهتر باشن ولی این ریرا یه چیز خوبی که داره نمیخواد برای قطعه اش تو فکر باشی گیر بیاد یا نه هر جا که دوست داشتنی باهاش مسافرت میری تمام ایران هم لوازم یدکی ایرانخودرو هست.
روزبه
۱۲ شهریور ۱۴۰۲کمر پر کن صندلی راننده آخه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
با حداقل اسم آپشنارو درست بزنین
اونی که اینارو نوشته تحویل ایران خودرو داده احتمالا قبلا تو کار فروش معجون بوده
P.k
۱۲ شهریور ۱۴۰۲به نظر من اولین ماشین کراس اور ایرانی هست و امکاناتش از تمام ماشین های ایرانی بیشتره زیبایی کابین خوبه و متریال و کیفیت بدرد نخور باید باشه خشک خشک اونم شاید
ولی ماشین خوبی باید باشه بهتر از تارا و شاهین و … بقیه هست که ولی اگه قیمتش با مثلا تیگو 7 پرو یا تیگو8 باشه یا با فیدلیتی و دیگنیتی یکی باشه آدم مگه مغز خر خورده بره اینو بخره اونا کیفیت بدنه با این قابل مقایسه نیست
علی ا مولایی
۱۲ شهریور ۱۴۰۲طراحی نمای جانبی و نمای عقب خودرو
همچنین داشبورد و صفحه کیلومتر شمار افتضاحه
Ali
۱۲ شهریور ۱۴۰۲اگر خودروی قابل قبولی هم باشه که نیست، مساله ی اصلی اینجاست که برای رسیدن به این نقطه چقدر هزینه دادیم! در دنیای امروز اصرار بر خودکفایی صرف، اصرار بر حماقته.
.
۲۵ بهمن ۱۴۰۲حالا که خودکفایی و سازندگی احمقانس لطف کنید برید به آمریکا و چین و ژاپن بگید صنعتشونو تعطیل کنن
Enzo Ferrari 2008
۱۳ شهریور ۱۴۰۲خدا به داد مردم برسه
حسين
۱۳ شهریور ۱۴۰۲طرح بدنه خوبی دارد اگر چه برای اولین بار است. قیمتش در مقایسه با رقیبان خارجی چینی باید کمتر باشد تا بتواند در بازار مشتری پیدا کند.
بازنشسته ناامید
۳۰ شهریور ۱۴۰۲در حد ایکس ۲۲ باید قیمت بخوره ک بتونه یکوچولو ازبازارو بگیره وگرنه بالای ی تومن بااین موتور آشغال و گیربکس انقضاگذشته دناتوربو ناهماهنگ بود بماند این ک بهترین مزیتش بیس ۲۰۰۸ هست ولی خوب اون موتور و گیربکس کجاایناکجا.کابین ومخلفات کمپانی های ایرانی هم ک همیشه آشغال بوده جالبه دوربین عقب همه خودروهای ایرانی بی کیفیت بوده حالا ۳۶۰ درجه زدن درکل فرایند قیمت مهمه چون تا هشتصد تومن نسخه های کارکرده بعضی چینی هاازش سرترن ولی خب ایرانخودرو همیشه تو قیمت گذاری خودشو بنز فرض میکنه و مارو خر
شهاب برزگران
۱۵ شهریور ۱۴۰۲سلام و خسته نباشید می گویم به کارکنان زحمت کش ایرانخودرو ، واقعا به شما تبریک می گوییم که این ماشین را طراحی کرده اید.
این ماشین واقعا ماشین خوبی هست مخصوصاً با موتور EFP و گیربکس دو کلاچه تر که گذاشته اید که واقعا عالی شده است.
خواهشاً نسخه موتور سه سیلندر با تزریق مستقیم با توربو را حتماً تولید کنید ، بعدش که دیدید که هر دو نسخه به درستی کار کرد نسخه برقی ریرا را تولید و عرضه کنید.
بعد همه این کار ها را که کردید نسخه های پلاسَش را هم تولید کنید.
باتشکر از گروه صنعتی ایرانخودرو
ارمیا برزگران
۱۵ شهریور ۱۴۰۲سلام و خسته نباشید می گویم به کارکنان زحمت کش ایرانخودرو ، واقعا به شما تبریک می گوییم که این ماشین را طراحی کرده اید.
این ماشین واقعا ماشین خوبی هست مخصوصاً با موتور EFP و گیربکس دو کلاچه تر که گذاشته اید که واقعا عالی شده است.
خواهشاً نسخه موتور سه سیلندر با تزریق مستقیم با توربو را حتماً تولید کنید ، بعدش که دیدید که هر دو نسخه به درستی کار کرد نسخه برقی ریرا را تولید و عرضه کنید.
بعد همه این کار ها را که کردید نسخه های پلاسَش را هم تولید کنید.
اگر که این ماشین نسخه برقی اش را تولید کنید من تا یک میلیارد و سیصد میلیون تومان خریدارش هستم.
باتشکر از گروه صنعتی ایرانخودرو
پارسا
۳۰ شهریور ۱۴۰۲واقعا این موتور آشغال شاتون زن رو نمیخایین ول کنین هردفعم ی اسم بهش اضافه میکنین ک ملت نفهمن همون آشغال معروف EF7هستش نمیدونم بخدااونروزی ک وسایل این موتور اصلی بود کسی زیربارش نمیرفت وقتی ماشین دست ملت نرسیداین موتور شد سالار واقعاتعصب و غیرت الکی بجاخونواده رو ماشینمون داریم باباخودشرکت گفت هرساله نزدیک دویست قطعه ازاین موتور بخاطر کیفیت بدیاــهرسالهعوض میشه بعدبزجام ک اومدن این خودرو رو پرتیراژ کنن از شاتون هندی و قطعات بی کیفیت و چینی سم استفاده کردن هرکسی این ماشینو میخاد بخره اول بره ی چندروز دنا سوارشه چون موتور گیربکس همونه.واقعامناسفم واسه کسایی ک بالای پونصد بالای این بدن میشین مث خیلیای دیگه ک تو جاده و خیابون همه ب خریتتون میخندن بابابرین ی ماشین کره ایی بگیرین اینقدخودتونو کوچیک نکنین واسه این آشغالا.والااگه خودمون نمیخریدیم مجبوربودن اینارو پونزده سال پیش تولید کنن حالاباز بعداینکه چندنفرخریدن میان میگن سانتافه رو میزاره تو جیب و توسانو نقطه کرد
محمد
۲۰ آبان ۱۴۰۲دقیقا !!
این موتورو دارم ۲بار یاتاقان زده مفت نمی ارزه ، TU5 رو توربو کنن مردم استقبال میکنن.
با اینهمه دکو پز هم صفر تا صدش به ۹ ثانیه هم نمیرسه ، یعنی مثل یه سراتو یا مزدا ۳ تنفس طبیعی راه میره!
حالا اگه فردا از کابینش صدای جیر جیر بلند نشه یا فرمونش تو سرعت ۱۲۰ تا نلرزه یا ایرادای دیگه مونتاژی نداشته باشه نهایتا میشه ۶۰۰ تومن با منت بهش پول داد.
علیرضا
۵ مهر ۱۴۰۲قیمت کارخانه این ماشین بین 550 الی 600 هستش بیشتر از این ارزش نداره و برچسب یک میلیاردی برا این ماشین شوخیه تو بازار آزاد شاید حدود 850 تا 900 باشه که نسبتا برای ماشین صفر تو این کلاس خوبه الان خوده پژو 2008 مدل 97 ، 98 حدود 1300 تا 1600 قیمت داره که در این صورت ارزش خرید ری را بالاتره قطعا
احمدپولادوند
۵ آبان ۱۴۰۲اینکه پژو2008رو ایرانیزه کردن خوبه..ولی اگه قرار باشه قیمتش یک میلیارد باشه ارزش خریدشو از دست میده چون اختلاف زیادی با خود 2008 دست دوم پیدا نمکنه درنتیجه هیشکی اینو ترجیح نمیده..تازه با این قیمت محصولات تیگو با یه اختلاف صد میلیونی انتخاب منطقی تریه..وگرنه اگه قیمتش حال و هوش هفتصد وهشتصد بود با اکره میشد بگی خوبه..
محمد
۲۰ آبان ۱۴۰۲چرا موتور TU5 رو توربو نکردن بجای این موتوره داغون!!
بعد صفر تا صد ۱۰ ثانیه همش؟؟
چرا پس ۲۰۰۸ صفر تا صدش رو ۸ ثانیس؟؟
کلا دوس ندارن به مردم یه کیفیت خوب ارائه بدن
اگه یک میلیارد قراره باشه طرف میره پژو ۲۰۰۸ کارکرده میخره که با هر ماشینی کل بندازه
نهایت ارزشی که میتونه داشته باشه ۶۰۰ تومنه!
محمد
۱۵ آذر ۱۴۰۲کاش با موتور تیوفایو پلاس هم عرضه بشه،هم توان تیوفایو مناسب این بدنس و هم امتحانشو قبلا پس داده و اصطهلاک موتور توربو رو هم نداره
این ماشین+موتور تیوفایو+گیربکس ۶سرعته ترکیب عالی میشه
عباس
۲۰ بهمن ۱۴۰۲سلام
موتورtu5:
1رادیاتور آب،2رادیاتور بخاری،3رادیاتور روغن موتور،4رادیاتور کولر،5رادیاتور توربو،6توربو،7CVT
این موتور اگه بیفته تو خرج با لوازم آشغال چینی گریتون رو در میاره حالا میخواد تو ریرا باشه میخواد رو تاکسی
خود ایران خودرو هم تو هزینه گارانتی این موتور مونده
آگاه باشید
عباس
۲۰ بهمن ۱۴۰۲دوستان همگی ببخشید
منظورم از پیام قبلی موتورef7 بود
ی موقع حق موتورtu5 ضایع نشه