نوزدهمین نمایشگاه قطعات خودروی تهران از ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ آغاز شد. در این نمایشگاه، ایرانخودرو با نمایش نسخهٔ نهایی ریرا، امکان ملاقات نزدیک با این کراساوور را فراهم کرده است.
دقیقاً دو سال پیش بود که ریرا برای اولین بار رونمایی شد و به نظر میرسد پس از طی کردن پروسهای طولانی، نهایتاً اولین کراساوور ملی ایران آمادهٔ ورود به خط تولید شده باشد. نسخهٔ نهایی ریرا که در نمایشگاه قطعات دیده میشود تفاوت خاصی با نمونههای قبلی که از این خودرو در رویدادهای مختلف دیده بودیم ندارد و صرفاً در بیرون خودرو شاهد اصلاح فواصل بین پانلهای بدنه و یکسانسازی درزها هستیم تا ریرای نهایی از این لحاظ شرایط بهتری نسبت به پروتوتایپهای قبلی پیدا کرده باشد. در این نمونه، کیفیت مونتاژ خودرو قابلقبول به نظر میرسد. در داخل خودرو هم تغییری مشاهده نمیشود و صرفاً رنگتریم چرمی ریرا نهایی شده که طوسی است. علاوه بر این، روی داشبورد و رو دریها هم تریم قرمزرنگ به چشم میخورد که در ترکیب با تودوزی مشکی و طوسی، حال و هوای مناسبی را در داخل خودرو ایجاد کرده است.
همچنین بخوانید: مقایسه ایران خودرو ریرا و ام وی ام X55 پرو، شاسی بلند ایرانی یا چینی؟
طراحی بیرونی ریرا هرچند در قسمت جلوی با الگوبرداری واضح از نسل قبلی هیوندای سانتافه شکل گرفته اما بدون شک قدمی بزرگ به سمت جلو در خودروسازی ایران محسوب میشود. کراساوور ایرانخودرو با بهره بردن از المانهای روز طراحی خودرو مثل چراغهای جلوی دوقسمتی، توانسته نمایی بروز و قابلقبول را فراهم کند که قطعاً در برابر رقبای چینی حرفهایی برای گفتن خواهد داشت. یکی دیگر از عناصر طراحی جدیدی که در خودروهای امروزی میبینیم طرح سقف شناور است که در ریرا هم با تریم مشکی روی ستونهای C به چشم میخورد. چراغهایی که با قاب مشکی زیر شیشهٔ عقب جای گرفتهاند و تا حدودی کراساوورهای پژو را به یاد میآورند به همراه سر اگزوزهای تزئینی باریک در پایین سپر هم تکمیلکنندهٔ ویژگیهای طراحی ریرا هستند.
در بخش امکانات، ریرا مجهزترین خودروی ایرانی محسوب میشود و ایرانخودرو هر آنچه از لحاظ امکانات تا به امروز در توان داشته را در کراساوور خود ارائه کرده است تا توان رقابت با رقبای پرآپشن چینی را داشته باشد. ازجملهٔ مهمترین تجهیزات این خودرو میتوان به ترمز پارک برقی با اتوهلد، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، کنترل کشش، ترمز کمکی، چهار ایربگ، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو و عقب، نمایشگر لمسی ۱۲ اینچی، صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲ اینچی، سیستم صوتی با ۹ بلندگو، شیشههای عقب دودی، تنظیم برقی ۶ جهته صندلی راننده و ۲ جهته صندلی سرنشین جلو با گرمکن، آینههای جانبی تاشو برقی، فرمان برقی، نورپردازی داخلی، سانروف، کروز کنترل، سنسور نور و باران، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، در صندوق برقی با سنسور پایی و رینگهای ۱۸ اینچی آلومینیومی دورنگ اشاره کرد.
طبق گفتهها، ایرانخودرو قرار است ریرا را در سه تیپ و دو پیشرانه مختلف به بازار عرضه کند که تیپ پایه با پیشرانهٔ TU5P ارائه میشود اما ابتدا بالاترین تیپ ریرا برای فروش عرضه خواهد شد و فعلاً فقط مشخصات رسمی این تیپ منتشر شده است. این نسخه از ریرا به پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری EFP توربو مجهز خواهد بود که نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور EF7 محسوب میشود و با بهبودهایی مثل تجهیز به سیستم زمانبندی متغیر دوگانهٔ سوپاپ، ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این اعداد برای کراساوور کوچکی مثل ریرا با وزن ۱۴۲۵ کیلوگرم قابلتوجه هستند. انتقال این نیرو به چرخهای جلو هم توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE صورت میگیرد. این همان قوای محرکهای است که برای دنا جوانان هم ارائه میشود.
ریرا با این پیشرانه ظرف ۱۰.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و میتواند به حداکثر سرعت ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. مصرف سوخت ترکیبی این کراساوور ایرانی هم ۷.۳ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. ریرا روی پلتفرم PF1 پژو-سیتروئن ساخته شده که بومیسازی شده و ایرانخودرو نام IKP1 را روی آن گذاشته است. از این پلتفرم در خودروهای مختلفی مثل سیتروئن C3 ایرکراس و نسل اول پژو ۲۰۰۸ استفاده شده است.
حسین
۳۱ خرداد ۱۴۰۳حیف پولی که باید به این بدی.
کولول خودرو شناس
۳۱ خرداد ۱۴۰۳مشکلش بنظرم رینگ های سمندیشه وگرنه خیلی ماشین زیباییه اگر چراغ های هالوژنیشو سیاه تر کنن که دیده نشه خیلی خوب میشه عقبشو از نزدیک دیدم خوشگل بود انصافاً بعدشم چی بجای این میشه تو ایران خرید که جبهه میگیرید.؟
Taha shahbeiki
۳۱ خرداد ۱۴۰۳رینگ اسپرت سمند دیگه جزو امضا ایران خودرو شده روی همه محصولاتش هست 😂
کیارش
۵ تیر ۱۴۰۳موقعی موفقیت به حساب میومد که شرکت میتونست لوازم مورد استفاده رو تماما بومی میکرد و در تیراژ بالا با قیمت ارزون میداد به مشتری ها
اکثر لوازمش چینی هست و قیمتش وابسته هست به ارز و به خاطر همین هم گرونه
I love Deutschland
۳۱ خرداد ۱۴۰۳قیافش شبیه بغض یاکریمه
محسن
۳۱ خرداد ۱۴۰۳اون نوشته ریرا فارسی پشتش خیلی توی ذوق میزنه با اون فونت نستعلیقش
مصطفی
۳۱ خرداد ۱۴۰۳مردم از خنده 😂😂😂😂
(Saeed(PEUGEOT
۳۱ خرداد ۱۴۰۳قطعا با قیمت زیر ۱ میلیارد عرضه میشه و ارزش خرید بالایی داره ….
و پیشرفت رو ب جلو و خوبی برای صنعت خودروسازی هست ، هر چند خیلی دیر
یک مقدار نا متوازن هست طراحیش ؛ ولی در کل عامه پسنده و به فروش بالایی هم میرسه ….
به شخصه میپسندم ری را رو
froG-driVer
۳۱ خرداد ۱۴۰۳چقدر باید آخه زمان ببره از معرفی تا تولید یه محصول؟ 😒 الان چه بودجه های هنگفتی که به اسم تولید کراس اور ملی از طرف دولت تقدیم بعضیا شده و یه گرونش صرف ساخت پروتوتایپشم نشده😑
Ali
۳۱ خرداد ۱۴۰۳ریرا که خوبه دو سال طول کشیده، اون سایپای بیعرضه که سال ۹۸ آریا رو رونمایی کرد (۵ سال قبل)، بعید میدونم امسال هم بتونه اون ماشین عتیقه و بیمصرف رو به بازار عرضه کنه
۳۱ خرداد ۱۴۰۳خدایی تو این سالها اگه پول جمع میکردن میشد یه جکی چیزی خرید
مثلا یارو میخواست آریا بخره تو سال ۹۸ ولی از همون سال پول جمع میکرد الان یه جک S5 درحد میخرید و دیگه هم سراغ ماشین ایرانی نمیرفت…
Amirsh
۳۱ خرداد ۱۴۰۳عقبش خیلی یه جوریه
arvin44
۳۱ خرداد ۱۴۰۳بجای این باید گنو رو تولید میکردند
۳۱ خرداد ۱۴۰۳الکی میگن پلتفرم ندارن…
𝐀𝐥𝐢
۳۱ خرداد ۱۴۰۳متاسفانه همیچین چیزی برای صنعت داغون خودروسازی ایران پیشرفت به حساب میاد
حداقل تو طراحی رینگ یکم خلاقیت به خرج میدادن
شهروند ایرانی
۳۱ خرداد ۱۴۰۳شیشه عقب اصلا فرمش خوب نیست اون لاستیک که درز گرفته قشنگ حس سرهم بندی نداشتن تکنولوژی ساخت قوی به آدم میده انگار از روی پراید برداشتن
محمد ۱
۳۱ خرداد ۱۴۰۳… همیشه بین پنج تا پونزده سال دیر یه مدلا معرفی و روانه بازار میکنیم…!!!
ارزش گذاری و … هم بماند….
۳۱ خرداد ۱۴۰۳حاجی از معرفی دنا که تو سال ۹۰ بود تا الان حدود ۱۳ سال گذشته پشمام یعنی به زودی تولد ۱۵ سالگی دنا میشه😲
داره بالغ میشه…
Ali
۱ تیر ۱۴۰۳دایی به نظرم توی دنیای ماشین ها، هر یکسال ما ۱۰ سال اونا محسوب میشه که مثلا میگن هر ۴ یا ۵ سال باید یه ماشین جدید جایگزین قبلی بشه، یعنی او ماشینه ۴۰ یا ۵۰ سالش شده و وقت بازنشستگیشه، همین دنا داره ۱۵۰ سالش میشه دیگه فسیل شده ایران خودرو باید ازش بکشه بیرون یا تارا الان ۳۰ سالش شده و نصف دوران کاریش طی شده و باید ۳ سال دیگه بازنشت بشه…
فرزاد
۳۱ خرداد ۱۴۰۳اگه چراغ جلوش رو به شکل پیکان جوانان و طرح چراغ کامارو 2012 میذاشتن جالب میشد
علی جردن
۳۱ خرداد ۱۴۰۳*مثل اطلس داشبوردشو رنگی میکردین
*4WD میزاشتین که ارزش خرید داشته باشه
امیدوارم سقف فلزی نباشه
Behi
۳۱ خرداد ۱۴۰۳۸۰۰ تومن باشه خوبه
علی جردن
۱ تیر ۱۴۰۳تو بازار آزاد آره قیمت کارخونه زیر ۵۰۰
علی
۱ تیر ۱۴۰۳پارس 530 ملیون این زیر 500؟
چه خیالاتی
محمد
۲ تیر ۱۴۰۳سورن پلاس ششصد و خورده ای هست شما اینو انتظار داری زیر پونصد بدن؟ اینا اینقدری وقیح شدن که بعید میدونم زیر یک و دویست بیاد بازار
aryan
۳۱ خرداد ۱۴۰۳به نظرم از چینیهای هم رده خیلی بهتره
MjM
۳۱ خرداد ۱۴۰۳پژو 2008 تغییر شکل یافته
همه چیش به کنار، این رینگا چیه؟!! ازین ماشین اسپورت خیابونی هاست مگه؟ رفتن از رینگ فروشی تو خیابون خریدن انداختن!
علی
۱ تیر ۱۴۰۳نسبت به سمندسورن پیشرفت اندکی داره. ولی بازم آرزوی خیلی از مردم ماست که بتونن بخرم
خیلی ها هم واسه همون سورن دعا میکنن که بتونن بگیرنش چون با تورم هرساله ۲۰۰ میلیون جلوتر میره و ما مردم میدوییم دنبالش
امیر
۱ تیر ۱۴۰۳مثل این میمونه که یه ماشین از بالا پرت کنی رو یه ماشین دیگه حیف پول
حمید
۱ تیر ۱۴۰۳سلام بنظرم مشکل اول در نگاه اول آرم ماشین است تا بقیه
جلال
۱ تیر ۱۴۰۳حقیقتا پیشرفت خوبیه اگر ادامه بدن، هر چند با نرخ تورم اقتصادی الآن و آیندهی آتی، داشتن ماشین برای خیلی از ماها رؤیا شده!
قدرت طهماسبی
۲ تیر ۱۴۰۳ایران می تواند و به سطح بالاتر صعود خواهد نمود ، به جوانان و نخبگان علمی میدان بدهید ، اعتماد و اطمینان از پیروزی نزدیک
احمد
۵ تیر ۱۴۰۳ایران خودرویی بودن و ناهماهنگی و منتاژ ضعیف از سر و کولش می باره یک ماشین چینی پاین رده به این شرافت داره لاعقل میشه بهش گفت ماشین
احمد
۵ تیر ۱۴۰۳ایران خودرویی بودن و ناهماهنگی و منتاژ ضعیف از سر و کولش می باره یک ماشین چینی پاین رده به این شرافت داره لاعقل میشه بهش گفت ماشین *
رضا
۶ تیر ۱۴۰۳سلام به دوستای گل
آقا طراحی واقعا دلچسبه توی تریم داخلی هم کیفیت خوبی داره حتی تو عکسا خوبه با قیپتیپ که داره میتونه رقابتی باشه با ماشینای توی بازار
بحث دیگه سواری و فنی که باید تست بکنن
ولی طراحیش تو دل برو هست و به قولی داشتن چراغای دی لایت و کشیده رو کاپوت حس خوبی داره از پیچیدگی های سپر هم حس خوبی میده تو جلو ولی عقب تعریفی نیست
در کل بعد عرضه تارا واقعا خوبه توی طراحی و از زبان طراحی خوبی پیروی میکنه