مقایسه ریرا ایران خودرو با رقبای هم قیمت در بازار ایران
پس از کشوقوسهای فراوان، سرانجام بعد از گذشت دو سال از زمان رونمایی ریرا در تیر 1401، بهتازگی قیمت اولین کراساوور ملی کشور اعلام و آمادهٔ عرضه به بازار شده است. ایرانخودرو برای این ماشین قیمت یک میلیارد و 270 میلیون تومان را اعلام کرده تا با اختلاف به گرانترین خودروی داخلی تبدیل شود. البته مدت کوتاهی بعد، وزیر صمت این قیمت را تکذیب کرده و خبر از عرضهٔ ریرا با قیمت زیر یک میلیارد تومان داد ولی با توجه شرایط کنونی این کشور، این اتفاق بعید به نظر میرسد و باید همان قیمت 1.270 میلیارد را ملاک قرار دهیم که قطعاً در بازار نیز بسیار بیشتر خواهد شد. با این قیمت، ریرا با رقبای چینی زیادی در بازار کشور مواجه خواهد بود و ازاینرو، در ادامه قصد داریم کراساوور ایرانخودرو را با اصلیترین رقبا مقایسه کنیم.
ایرانخودرو ریرا
قیمت: 1 میلیارد و 270 میلیون تومان
پیشرانه | 1.7 لیتری 4 سیلندر توربو |
قدرت | 160 اسب بخار |
گشتاور | 240 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو |
وزن | 1420 کیلوگرم |
طول/عرض/ارتفاع | 4,334/1,808/1,638 میلیمتر |
مصرف سوخت | 7.3 لیتر ترکیبی |
ریرا بر اساس پلتفرم نسل اول پژو ۲۰۰۸ ساخته شده است که از قراردادهای دوران برجام به ایرانخودرو رسید. این کراساوور ایرانی هرچند همچنان در سگمنت B قرار میگیرد اما با 4,334 میلیمتر طول، 1,808 میلیمتر عرض و 1,638 میلیمتر ارتفاع، به میزان قابلتوجهی از نسل اول 2008 بزرگتر است. هرچند در طراحی بیرونی ریرا خصوصاً در قسمت جلو الهام گیری واضحی از نسل قبلی هیوندای سانتافه صورت گرفته اما نتیجهٔ کار قابلقبول از آب درآمده است. در داخل خودرو نیز با داشبوردی که از المانهای روز مثل نمایشگرهای پیوسته بهره میبرد، شاهد فضای مناسبی هستیم هرچند که از لحاظ کیفیت هنوز جای کار دارد. ریرا همچنین از لیست تجهیزات قابلتوجهی مثل نمایشگر لمسی 12 اینچی، صفحه آمپر دیجیتالی 12 اینچی، چهار ایربگ، تنظیم برقی و گرمکن صندلیهای جلو، دوربین 360 درجه، درِ صندوق برقی با سنسور پایی، سنسور نور و باران و... بهره میبرد که برای رقابت با رقبای چینی کافی خواهد بود. ریرا به قویترین پیشرانهٔ داخلی فعلی یعنی EF7P TC یا همان نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور EF7 توربو مجهز شده است که ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انتقال نیروی این موتور هم توسط همان گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE صورت میگیرد که در دنا پلاس و تارا استفاده میشود.
امویام X55 پرو
قیمت: 1 میلیارد و 471 میلیون تومان
پیشرانه | 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو |
قدرت | 156 اسب بخار |
گشتاور | 230 نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
محور محرک | جلو |
وزن | 1439 کیلوگرم |
طول/عرض/ارتفاع | 4,318/1,830/1,662 میلیمتر |
مصرف سوخت | 8 لیتر درصدکیلومتر |
X55 پرو را میتوان یکی از اصلیترین رقبای ریرا دانست اما در جدیدترین اعلام قیمت محصولات مدیران خودرو، قیمت این کراساوور به یک میلیارد و 471 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. این رقم 200 میلیون تومان از ریرا بیشتر است که اختلاف قابلتوجهی خواهد بود. درهرحال، X55 پرو از لحاظ تجهیزات تقریباً همسطح ریرا است و هرچند از در صندوق برقی، سنسور پارک جلو و تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو بیبهره است اما در عوض ایربگهای پردهای، شارژر بیسیم، گوشی و کول باکس را ارائه میکند. این کراساوور چینی همچنین با 4,318 میلیمتر طول، 1,830 میلیمتر عرض و 1,662 میلیمتر ارتفاع، ابعادی بسیار نزدیک به رقیب ایرانی دارد. X55 پرو از پیشرانهٔ مشترک با مدل بزرگتر تیگو 7 پرو استفاده میکند. این یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو است که 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور دارد و بنابراین کمی از ریرا ضعیفتر است که البته با وجود 200 سیسی حجم کمتر طبیعی خواهد بود. انتقال نیرو در X55 پرو هم برخلاف رقیب ایرانی توسط یک گیربکس CVT صورت میگیرد.
چانگان CS35 پلاس
قیمت: 1 میلیارد و 362 میلیون تومان
پیشرانه | 1.4 لیتری 4 سیلندر توربو |
قدرت | 157 اسب بخار |
گشتاور | 254 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | جلو |
وزن | 1420 کیلوگرم |
طول/عرض/ارتفاع | 4,330/1,825/1,660 میلیمتر |
مصرف سوخت | 7.6 لیتر درصدکیلومتر |
سایپا که مدتی است اقدام به واردات چانگان CS35 پلاس میکند، قصد مونتاژ این خودرو را هم دارد. البته برای دور زدن تحریمها، قرار است این خودرو با برند سایپا و نام 441P مونتاژ شود. این یعنی بهزودی CS35 پلاس به رقیب جدیتری برای ریرا تبدیل خواهد شد هرچند که نمونههای وارداتی کیفیت ساخت بالاتری دارند. زیر کاپوت CS35 پلاس یک پیشرانهٔ 1.4 لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته است که با وجود حجم کمتر نسبت به دیگر خودروهای این لیست، به لطف سیستم تزریق مستقیم سوخت، 157 اسب بخار قدرت و 254 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. یکی دیگر از مزیتهای این کراساوور چانگان نیز بهرهمندی از گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه است تا به یکی از جدیترین رقبای ریرا تبدیل شود. CS35 توسط سایپا در دو تیپ مختلف شامل تیپ ۲ و تیپ ۳ عرضه میشود که دومی تجهیزات بیشتری دارد اما حتی در این تیپ هم خبری از امکاناتی مثل گرمکن و تنظیم برقی صندلیهای جلو، دوربین 360 درجه و سنسور پارک جلو نیست. هماکنون عرضهٔ تیپ 2 متوقف شده و تیپ 3 با قیمت 1.362 میلیارد تومان به فروش میرسد که نزدیک به صد میلیون تومان از ریرا گرانتر است.
تیگارد X35
قیمت: 1 میلیارد و 350 میلیون تومان
پیشرانه | 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو |
قدرت | 147 اسب بخار |
گشتاور | 210 نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
محور محرک | جلو |
وزن | 1340 کیلوگرم |
طول/عرض/ارتفاع | 4,325/1,830/1,640 میلیمتر |
مصرف سوخت | 7.2 لیتر درصدکیلومتر |
سانیار موتور که محصولات خود را از طریق برند تیگارد عرضه میکند، شرکت نسبتاً نوپایی است که توسط دیار خودرو تأسیس شد و بهتازگی زیر چتر گروه ماموت قرار گرفته است. این شرکت کراساوور تیگارد X35 را بهعنوان اولین محصول خود در سال 1401 به بازار فرستاد. این خودرو محصول شرکت بایک است و در اصل بیجینگ X3 نام دارد. تیگارد X35 از لحاظ تجهیزات خودروی نسبتاً فقیری است و مهمترین امکانات آن صرفاً به مواردی مثل دو ایربگ، کروز کنترل، نمایشگر لمسی 8 اینچی و دوربین دید عقب محدود میشود که بهتازگی آینههای جانبی تاشو برقی هم به این لیست اضافه شده است. در نمایشگاه خودروی تهران در دیماه سال گذشته نیز نسخهٔ مجهزتری از این کراساوور با نام X35 پرایم معرفی شد که به سه آپشن جدید شامل دوربین ۳۶۰ درجه، رادار نقطه کور و درِ صندوق برقی با سنسور پایی مجهز شده اما حتی این نسخه هم که هنوز به بازار عرضه نشده، در برابر ریرا حرف چندانی برای گفتن ندارد. X35 از یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری توربو با 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند که به یک گیربکس CVT متصل است.
کیامسی X5
قیمت: 1 میلیارد و 387 میلیون تومان
پیشرانه | 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو |
قدرت | 172 اسب بخار |
گشتاور | 280 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | جلو |
وزن | 1560 کیلوگرم |
طول/عرض/ارتفاع | 4,505/1,850/1,698 میلیمتر |
مصرف سوخت | 10 لیتر درصدکیلومتر |
X5 درواقع فیسلیفت بزرگی روی جک S5 محسوب میشود که یک دهه پیش در سال 1393 راهی بازار کشورمان شد و فروش بسیار مناسبی را تجربه کرد. X5 با طول بیش از 4.5 متر، از ریرا و دیگر خودروهای این لیست بزرگتر است ولی از لحاظ قیمت کارخانه، فقط حدود 120 میلیون تومان با کراساوور ایرانخودرو اختلاف دارد. این کراساوور چینی از یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری توربو استفاده میکند که قبلاً در نسخهٔ فیسلیفت جک S5 و کراساوور بزرگتر کیامسی K7 هم ارائه شده بود. این موتور به لطف بهرهمندی از سیستم تزریق مستقیم سوخت، 172 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور تولید میکند تا X5 را با اختلاف به قویترین خودروی این مقایسه تبدیل کند. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس شش سرعته دوکلاچه صورت میگیرد. این کراساوور مونتاژی کرمان موتور از سطح تجهیزات قابلتوجهی هم برخوردار است و بنابراین، به لطف قدرت بیشتر و ابعاد بزرگتر، میتواند رقیبی جدی برای ریرا باشد هرچند که قیمت آن در بازار به 1.650 میلیارد تومان رسیده است.
هایما S5
قیمت: 1 میلیارد و 170 میلیون تومان
پیشرانه | 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو |
قدرت | 149 اسب بخار |
گشتاور | 210 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو |
وزن | 1445 کیلوگرم |
طول/عرض/ارتفاع | 4,358/1,823/1,630 میلیمتر |
مصرف سوخت | 8.0 لیتر ترکیبی |
خود ایرانخودرو هم در سبد محصولاتش برای ریرا یک رقیب به اسم هایما S5 دارد. البته این خودرو که اولین بار در سال 2014 معرفی شد و در سال 1396 به ایران آمد، نسبت به دیگر خودروهای این لیست کراساوور سالخوردهای محسوب میشود و این موضوع را میتوان در طراحی بیرونی و داخلی آن دید. البته ایرانخودرو در نیمهٔ دوم سال ۱۴۰۰ عرضهٔ نسخهٔ جدید S5 را آغاز کرد که مهمترین تغییر آن تجهیز به گیربکس شش سرعته اتوماتیک بجای نمونهٔ CVT قبلی است اما این نسخه جدید در طراحی یا امکانات تغییری نداشته است. زیر کاپوت S5 یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته است که ۱۴۹ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. با وجود طراحی سالخورده و پیشرانهٔ نهچندان قدرتمند، هایما S5 از لیست تجهیزات نسبتاً کاملی با مواردی مثل دوربین 360 درجه، تنظیم برقی صندلیهای جلو، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، شش ایربگ، سانروف و... بهره میبرد. همچنین این خودرو با قیمت یک میلیارد 170 میلیون تومان که صد میلیون از ریرا کمتر است، ارزانترین کراساوور این جمع محسوب میشود.