رانا پلاس؛ بررسی فنی، مزایا، معایب و ارزش خرید

دوشنبه 21 خرداد 1403 - 14:30
مطالعه 14 دقیقه
رانا پلاس
رانا پلاس، فیس لیفت خفیف رانای ایران خودرو است که با امکانات بیشتر و در دو مدل با سقف معمولی و پانوراما وارد بازار شده است. نگاهی به ویژگی‌های مهم...
تبلیغات

رانا پلاس، فیس لیفت خفیف رانای ایران خودرو است که با امکانات بیشتر و در دو مدل با سقف معمولی و پانوراما وارد بازار شده است. نگاهی به ویژگی‌های مهم این خودرو، تجهیزات و قوای فنی، معایب و مزایا، رقبا و ارزش خرید آن داریم.

کپی لینک

مقدمه

این روزها که قیمت خودرو سر به فلک کشیده و امکان خرید خودروهای به‌روز چینی هم برای اکثر افراد جامعه وجود ندارد، یا باید به سراغ خرید خودروهای ایرانی برویم و یا خودروهای کارکردۀ قدیمی که استهلاک بالایی دارند و وضعیت لوازم یدکی آن‌ها هم مشخص نیست را انتخاب کنیم. یکی از به‌صرفه‌ترین خودروهای ایرانی جدید رانا پلاس است، خودرویی که ایران‌خودرو سال قبل آن را معرفی کرده و فیس‌لیفت رانا است.

در سال 1384 بود که شرکت پژو در نمایشگاه فرانکفورت از خودرویی رونمایی کرد که به همراه شریک ایرانی‌اش ساخته شده بود: یک ناچ‌بک یا همان سدان و آن چیزی نبود، جز پژو SD206 که یک روز بعد از نمایشگاه فرانکفورت در ایران به نام 206 آریان رونمایی شد؛ اما شرکت پژو که از این نام‌گذاری بسیار عصبانی شده بود، گفت ما تمایلی به استفاده از نام‌های نژادپرستی نازی نداریم! ایران‌خودرو هم زیر بار نرفت و گفت نه آریان، نه سدان بلکه SD. این خودرو با پژو 206 CC که نسخۀ کوپه است، شباهت زیادی دارد. در اواخر دهۀ 80 در ایران پژو 206 SD میان مشتریان محبوب شد. بعدها ایران‌خودرو که پلتفرم، موتور، گیربکس و ... را آماده دید و ازآنجاکه قصد داشت جای خالی پیکان را با خودروی جدیدی پر کند، شروع به کار کرد و خودرویی با فرمول پیکان و مشابه 206 SD ساخت.

طرح نهایی این خودرو در سال 1391، تأییدیه گرفت و سال بعد با نام رانا به بازار راه پیدا کرد؛ خودرویی که با دو تیپ EL و LX عرضه شد و تیپ LX آن آپشن‌های بیشتری داشت؛ اما بااین‌همه، محصول خاص و دل‌چسبی نبود. علاوه بر آن در سال 1398 ترمز دیسکی عقب آن هم حذف شد. تا اینکه در اواخر سال گذشته ورق برگشت و ایران‌خودرو رانا پلاس را معرفی نمود که یک فیس‌لیفت مفید و مناسب بود و این بار به‌غیراز طراحی، آپشن و امکانات و پیشرانه و کابینش هم تغییراتی داشت که به محبوبیت آن کمک زیادی کرد.

کپی لینک

چه تغییراتی در طراحی رانا پلاس اتفاق افتاده است؟

رانا نسبت به پژو 206 طراحی بسیار مشابهی دارد و تقریباً یک کپی ایرانی از پژو 206 است؛ اما رانا پلاس در مقایسه با رانای اصلی پیشرفت نسبتاً خوبی داشته است.

رانا و رانا پلاس خودروهایی با طراحی پر جزئیات و عجیب‌وغریب نیستند و همۀ ما حداقل یک بار آن‌ها را در خیابان‌ها تماشا کرده‌ایم. در این مقاله به سراغ تفاوت میان رانا و رانا پلاس می‌رویم.

شما در جلوی خودرو شاهد تغییر رنگ کاسه چراغ‌ها هستید. این رنگ مشکی با تغییر کوچکی در جلوپنجره‌ها به جذابیت آن افزوده است. دستگیره در و زه جانبی که در رانا مشکی بود، در رانا پلاس هم‌رنگ بدنه شده؛ روی آیینه‌های جانبی یک نوار باریک راهنما کشیده شده و چهار قالپاق ساده با طرح جدید هم نمای تازه‌‌تری به خودرو داده است. در عقب طرح کاسه چراغ‌ها عوض شده و تقریباً نسبت به رانا زیباتر شده است. در گوشۀ در صندوق هم نوشتۀ رانا پلاس خودنمایی می‌کند.

کپی لینک

کابین و امکانات رانا پلاس

شما در طراحی کابین شاهد تحولی اندک هستید که در مقایسه با رانا کاربردی و زیباتر شده. فرمان رانا پلاس مشابه فرمان پژو 207 است. دو صفحۀ آنالوگ که یکی سرعت‌شمار و دیگری نشان‌دهندۀ دور موتور است در صفحه‌کیلومتر دیده می‌شود. میان آن‌ها یک کامپیوتر سفری و در بالای آن چراغ‌های هشدار در صفحه‌ای ذوزنقه شکل جای گرفته است. هنگامی‌که چراغ‌ها را روشن کنید، نور نارنجی رنگی صفحه کیلومتر را روشن می‌کند. بر روی داشبورد طرح کربن زده شده که سبب جذابیت اتاق خودرو می‌شود، اما شاید با ذات چنین خودرویی همخوانی نداشته باشد. دکمۀ روشن کردن چراغ سقفی دقیقاً همانند پژو 206 است و ای‌کاش بعد از این همه سال تغییری در آن اتفاق می‌افتاد! دکمۀ قفل درها، چراغ خطر و صندوق‌پران بر روی داشبورد است، البته تا زمانی که خودرو روشن نباشد، کار نمی‌کند. بالای دریچۀ کولر در مرکز داشبورد هم یک صفحه نمایش دیجیتال قرار دارد که تقریباً همانند پژو 206 است.

صندلی‌ها روکش پارچۀ جیر دارند و مجهز به ایزوفیکس در عقب هستند که در پژو 207 هم دیده می‌شود. دکمه‌های شیشه‌بالابر عقب و جلو در کنسول میانی با فاصله‌ای نه‌چندان زیاد نصب شده است. محل قرارگیری شیشه‌بالابر جلو قابل قبول است، اما برای سرنشینان عقب اصلاً راضی‌کننده نیست و از صندلی‌های عقب فاصلۀ زیادی دارد و حتی ممکن است دست سرنشین عقب به کلیدها نرسد. فضای پا و سر برای سرنشینان عقب نظیر پژو 206 است که جای تعریف ندارد، اما فضای صندوق برای خودرویی در این اندازه عالی است.

در رانا پلاس شما می‌توانید از امکاناتی چون: کروز کنترل، سنسور عقب، آیینۀ جانبی برقی، چهار شیشۀ برقی و کنسول میانی بهره ببرید.

کپی لینک

مشخصات فنی رانا پلاس و رانا پلاس پانوراما

رانا پلاس از موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ 1.6 لیتر TU5 معروف پژو سود می‌برد. 105 اسب بخار و 142 نیوتن‌متر گشتاور و یک جعبه دندۀ شش سرعته دستی دارد که می‌تواند در 12 ثانیه از سکون به سرعت صد برسد و با حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت حرکت کند؛ این خودرو 1109 کیلوگرم وزن، 4292 سانتی‌متر طول و 1684 سانتی‌متر عرض و 1453 سانتیمتر ارتفاع دارد. فاصلۀ دو محور آن هم 2445 سانتی‌متر است.

بیشتر بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات رانا و رانا پلاس

رانا پلاس از یک باک 50 لیتری بهره‌مند است و با استاندارد آلایندگی یورو 5 به‌طور ترکیبی 6 لیتر بنزین می‌سوزاند که عدد مناسب و قابل قبولی است.

رانا پلاس

رانا پلاس پانوراما

پیشرانه

TU5

TU5+

حجم موتور

1587 سی‌سی

سوپاپ

16

قدرت

105 اسب بخار

113 اسب بخار

گشتاور

142 نیوتن متر

144 نیوتن متر

گیربکس

5 سرعته دستی

6 سرعته دستی

محور محرک

جلو

شتاب صفرتاصد

11.6 ثانیه

11.2 ثانیه

حداکثر سرعت

190 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

7.3 لیتر ترکیبی

6.9 لیتر ترکیبی

طول

4,292 میلی‌متر

عرض

1,684 میلی‌متر

ارتفاع

1,453 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,445 میلی‌متر

وزن

1133 کیلوگرم

ظرفیت باک

50 لیتر

حجم صندوق بار

400 لیتر

قیمت کارخانه

212,247,000 تومان

227,623,000 تومان

قیمت بازار

260 میلیون تومان

300 میلیون تومان

کپی لینک

تجربۀ رانندگی با رانا پلاس

اگر قبلاً رانا یا پژو 206 سوار شده باشید، با نشستن پشت فرمان رانا پلاس تفاوت خاصی احساس نمی‌کنید، پس نباید از آن انتظار خاصی داشته باشیم.

عایق‌بندی ناچیز سبب شده شما در کابین سر و صدا بشنوید، هرچند این سر و صدا آزاردهنده نیست. ترمزهای عقب خودرو کاسه‌ای است. متأسفانه پس از سال 1398 ترمز دیسکی از این خودرو حذف شد و ترمز کاسه‌ای جای آن را گرفت. با این حال ترمزها راضی‌کننده‌اند. در سر پیچ‌ها سر خودرو کمی به اطراف متمایل می‌شود. اگر رانندۀ معمولی با سرعت متناسب هستید، واکنش دور موتور نسبت به‌کندی پدال گاز شما را آزار نمی‌دهد؛ اما اگر از آن دسته رانندگانی هستید که به پدال گاز فشار مضاعف می‌آورید، واکنش پدال گاز کمی کند است و از پس انتظار شما برنمی‌آید. آیینه‌ها نسبت به پژو 206 متفاوت است و به دید راننده کمک شایانی می‌کند؛ اما همچنان دید وسیع و مناسبی با آن‌ها ندارید و ای‌کاش آیینه‌های بزرگ‌تری در این خودرو به کار می‌رفت. دید ستون A به‌واسطۀ باریکی آن قابل قبول است. کروز کنترل برای خودرو‌های دنده دستی خیلی قابل استفاده نیست و بیشتر در خودروهای اتوماتیک کاربرد دارد. هنگامی‌که در صندوق را باز می‌کنید، متوجه آسیب‌هایی می‌شوید که بر روی دیوارۀ صندوق کناره چراغ دیده می‌شود. بااینکه خودروی مورد بررسی ما کمتر از 500 کیلومتر حرکت کرده، کنترل کیفی ایران‌خودرو در موارد این‌چنینی بسیار ضعیف عمل می‌کند و چنین اشکالاتی در اکثر محصولات شرکت دیده می‌شود. حتی وقتی‌که در کاپوت را بالا می‌زنید، متوجه می‌شوید رنگ برخی از نقاط بدنه رفته و آهن‌بری نقاط از یکدیگر جدا شده که در یک خودروی صفرکیلومتر این موارد عجیب است!

در کل رانا پلاس نسبت به رانا تغییر زیادی ازلحاظ فنی ندارد و بیشتر ازنظر ظاهری و امکانات رفاهی تغییر کرده است. ازآنجاکه مالک به‌تازگی این خودرو را خریداری کرده، فعلاً استهلاکی نداشته، اما ممکن است به دلیل شباهت مشخصات فنی با پژو 206 استهلاکی مشابه با آن داشته باشد.

کپی لینک

رانا پلاس پانوراما با گیربکس 6 دنده

از اواسط سال 1400، ایران‌خودرو عرضهٔ نسخهٔ پانوراما یا سقف شیشه‌ای رانا پلاس را با تغییرات مهمی در قوای محرکه آغاز کرد. این نسخه علاوه بر برخورداری از سقف شیشه‌ای، به پیشرانهٔ TU5 پلاس (نسخهٔ ایرانی موتور EC5 پژو) مجهز شده است. این پیشرانه به لطف برخورداری از ویژگی‌های جدیدی مثل سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، خروجی بالاتری برابر با 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور دارد. همچنین انتقال نیروی این موتور هم حالا توسط گیربکس شش سرعتهٔ دستی جدیدی صورت می‌گیرد که در سرعت‌های بالا می‌تواند باعث کاهش مصرف سوخت شود. آخرین تغییر رانا پلاس پانوراما نسبت به نسخهٔ معمولی هم تجهیز به فرمان برقی بجای هیدرولیک است. درمجموع می‌توان این تغییرات را در رانا پلاس مثبت ارزیابی کرد اما حتی در این نسخه هم خبری از کنترل تهویهٔ دیجیتالی، رینگ‌های آلومینیومی و ترمزهای عقب دیسکی نیست.

کپی لینک

مزایا و معایب رانا پلاس

رانا پلاس را باید با توجه به بضاعت صنعت خودروسازی ایران قضاوت کرد و مزایا و معایب آن‌را برشمرد؛ بنابراین، ازجمله نقاط مثبت این خودرو می‌توان به برخورداری از پیشرانهٔ کم‌مصرف و نسبتاً کم دردسر TU5، شتاب و کشش مناسب، فراوانی قطعات، قیمت به‌مراتب کمتر از پژو 206 صندوقدار، تجهیزات نسبتاً مناسب خصوصاً در نسخهٔ پانوراما و صندوق بار بزرگ اشاره کرد. از سوی دیگر، بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف پژو 206 یعنی فضای پای محدود صندلی‌های عقب در رانا پلاس هم به قوت خود باقی است. عایق‌بندی ضعیف کابین، کنترل تهویهٔ دستی، ترمزهای کاسه‌ای عقب و تغییرات ظاهری بسیار اندک نسبت به رانای قدیمی هم از دیگر معایب این خودرو هستند.

کپی لینک

موارد مثبت

پیشرانهٔ کم‌مصرف و بی‌آزار

فراوانی قطعات و یک سال گارانتی بیشتر نسبت به اکثر محصولات ایران‌خودرو

تجهیزات نسبتاً مناسب در این رنج قیمت

کپی لینک

موارد منفی

فضای محدود صندلی‌های عقب

فقدان کنترل تهویهٔ دیجیتالی و ترمزهای دیسکی عقب

تغییرات ظاهری بسیار جزئی نسبت به رانای معمولی

کپی لینک

نتیجه‌گیری

باید بگویم رانا پلاس نسبت به قیمتش ارزش خرید دارد؛ به‌طوری‌که پژو 206 SD با آپشن‌های کمتر و طراحی قدیمی و ساده‌تر حدود 100 میلیون از رانا پلاس گران‌تر است. اگر بخواهیم آن را با رقبای خارجی کارکرده مقایسه کنیم، کیفیت نسبتاً پایین‌تری دارد، اما خدمات پس از فروش قابل‌دسترس و لوازم یدکی ارزان‌تری دارد. همین موارد سبب می‌شود در انتخابتان حساسیت بیشتری خرج کنید تا بهترین گزینه را برای خرید انتخاب کنید. رقبای رانا پلاس عبارت‌اند از: کوییک اتومات، سمند سورن پلاس، پژو 206 SD، برلیانس H230 دنده‌ای و اگر هزینۀ بیشتری کنید می‌توانید به سراغ شاهین G و اچ سی کراس هم بروید.

کپی لینک

قیمت رانا پلاس

برای اطلاع از قیمت روز رانا پلاس ارتقا یافته در کارخانه و بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید.

در پایان از جناب آقای بصیر کوشان بابت صرف وقت و همکاری با مجلۀ پدال بی‌نهایت سپاسگزاریم.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.