ایران خودرو

رانا پلاس جدید، مزایا، معایب و هر آنچه باید بدانید

در بازار خودروی آشفتهٔ کشورمان، انتخاب بخش عمده‌ای از افراد جامعه ناچاراً به خودروهای داخلی قدیمی، بی‌کیفیت و البته گران‌قیمت محدود می‌شود. از سوی دیگر، خودروسازان بزرگ داخلی هم که به دلایل مختلف توان عرضهٔ محصولات جدید را ندارند، همان محصولات قدیمی را با تغییراتی جزئی و با نام پلاس راهی بازار می‌کنند که البته همین کلمهٔ پلاس برای خریداران چندین میلیون تومان هزینه دارد! درهرحال، یکی از این خودروها رانا پلاس است که با توجه به شرایط بازار خودروی کشور، می‌تواند توسط افرادی که خواهان یک سدان جمع‌وجور و کم‌مصرف هستند موردتوجه قرار گیرد. در ادامه این خودرو را به‌طور کامل بررسی خواهیم کرد.

عناوین این مقاله:

معرفی کلی رانا پلاس

تغییرات رانا پلاس

تجهیزات رانا پلاس

پیشرانه، گیربکس و مصرف سوخت رانا پلاس

رانندگی و سواری رانا پلاس

رانا پلاس پانوراما با گیربکس ۶ دنده

قیمت و رقبای رانا پلاس

مزایا و معایب رانا پلاس

مشخصات فنی رانا پلاس

رانا پلاس

معرفی کلی رانا پلاس

رانا خودرویی است که بر پایهٔ پژو ۲۰۶ صندوقدار ساخته شده و در سال ۱۳۹۱ راهی بازار شد. این خودرو در اصل از دل پروژهٔ پیکان جدید بیرون آمد که چندین سال مسکوت مانده بود. رانا در ابتدا جایگزین تیپ‌های ارزان‌تر ۲۰۶ صندوقدار شد اما بازار هیچ‌گاه روی خوشی به آن نشان نداد و همواره زیر سایهٔ برادر شیر نشان خود قرار داشت. سپس در سال ۱۳۹۹ ایران‌خودرو نسخهٔ اصطلاحاً جدید آن‌را با تغییرات جزئی و نام رانا پلاس به بازار فرستاد تا شاید این بار بتواند نظر خریداران را جلب کند.

تغییرات رانا پلاس

از رانا پلاس به‌عنوان فیس‌لیفتی که پس از هشت سال به بازار آمد انتظار تغییرات بزرگی را داشتیم اما طبق معمول به‌منظور کاهش هزینه‌ها، ایران‌خودرو جزئی‌ترین تغییرات ممکن را روی این خودرو اعمال کرده است که در بیرون صرفاً شامل گرافیک داخلی جدید چراغ‌های جلو و عقب، اضافه شدن دی‌لایت به چراغ‌های جلو، طرح داخلی جدید جلوپنجره، همرنگ بدنه شدن دستگیرهٔ درها و زه‌های جانبی، قاب جدید آینه‌ها و قالپاق‌های جدید می‌شود. به‌روزرسانی‌های داخلی خودرو اما بیشتر بوده و حالا خریداران از غربیلک فرمان جدید متعلق به پژو ۲۰۷ با دکمه‌های کنترلی، رو دری‌های جدید، صندلی‌های مشابه ۲۰۷، صفحه آمپر جدید و دسته راهنما و دسته برف‌پاک‌کن جدید بهره‌مند خواهند بود. علاوه بر این، به نظر می‌رسد کیفیت داخلی خودرو هم کمی بهتر شده باشد.

داشبورد رانا پلاس

تجهیزات رانا پلاس

رانای معمولی از لحاظ تجهیزات حتی طبق استانداردهای محصولات داخلی هم خودروی فقیری بود اما در نسخهٔ پلاس موارد جدیدی به آپشن‌های آن اضافه شده است. امکانات قابل‌توجه این سدان جمع‌وجور ایرانی در حال حاضر شامل فرمان هیدرولیک با دکمه‌های کنترلی روی غربیلک، آینه‌های جانبی برقی راهنما دار، پنجره‌های برقی جلو و عقب، سنسور دنده‌عقب، کروز کنترل و نمایشگر کوچک روی داشبورد می‌شود اما فقدان کنترل تهویهٔ دیجیتالی واقعاً آزاردهنده است. در بخش ایمنی هم رانا پلاس فقط با دو ایربگ و ترمز ABS و EBD از سرنشینان خود محافظت می‌کند و عجیب اینکه به‌منظور کاهش هزینه‌ها، در نسخهٔ پلاس ترمزهای عقب که قبلاً دیسکی بودند کاسه‌ای شده‌اند.

پیشرانه، گیربکس و مصرف سوخت رانا پلاس

رانا از همان ابتدا با پیشرانهٔ محبوب TU5 به بازار عرضه شد و نسخهٔ پلاس هم از همین موتور استفاده می‌کند. این قلب ۱۶۰۰ سی‌سی ۱۶ سوپاپ، ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو تحویل می‌دهد. ایران‌خودرو شتاب صفرتاصد رانا را ۱۱.۶ ثانیه اعلام کرده که البته در واقعیت دستیابی به آن دشوار است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۷.۳ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده که تقریباً به واقعیت نزدیک است و در استفاده‌های ترکیبی شهری و بزرگراهی حدود ۸ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود.

رانا پلاس جدید

رانندگی و سواری رانا پلاس

تجربهٔ رانندگی رانا مشابه همتای پژویی خود یعنی ۲۰۶ صندوق‌دار است. پیشرانهٔ TU5 در دورهای پایین نسبتاً ساکت است اما با افزایش دور موتور، به دلیل عایق‌بندی ضعیف کابین، صدای زیادی به گوش سرنشینان می‌رسد. شتاب و کشش خودرو خوب است و ۱۰۵ اسب بخار قدرت برای وزن ۱۱۳۳ کیلوگرمی خودرو کافی به نظر می‌رسد. عملکرد سیستم تعلیق روی دست‌اندازها رضایت‌بخش بوده و مشابه ۲۰۶ صندوق‌دار رفتار می‌کند. ترمزها نیز با وجود کاسه‌ای شدن در عقب، هنوز هم قدرت توقف خوبی را فراهم می‌کنند. از سوی دیگر اما کارکرد یکی از مهم‌ترین آپشن‌های رانا پلاس یعنی کروز کنترل چندان جالب نیست و خیلی نمی‌توان به کارایی آن اطمینان داشت.

رانا پلاس پانوراما با گیربکس ۶ دنده

از اواسط سال ۱۴۰۰، ایران‌خودرو عرضهٔ نسخهٔ پانوراما یا سقف شیشه‌ای رانا پلاس را با تغییرات مهمی در قوای محرکه آغاز کرد. این نسخه علاوه بر برخورداری از سقف شیشه‌ای، به پیشرانهٔ TU5 پلاس (نسخهٔ ایرانی موتور EC5 پژو) مجهز شده است. این پیشرانه به لطف برخورداری از ویژگی‌های جدیدی مثل سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، خروجی بالاتری برابر با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد. همچنین انتقال نیروی این موتور هم حالا توسط گیربکس شش سرعتهٔ دستی جدیدی صورت می‌گیرد که در سرعت‌های بالا می‌تواند باعث کاهش مصرف سوخت شود. آخرین تغییر رانا پلاس پانوراما نسبت به نسخهٔ معمولی هم تجهیز به فرمان برقی بجای هیدرولیک است. درمجموع می‌توان این تغییرات را در رانا پلاس مثبت ارزیابی کرد اما حتی در این نسخه هم خبری از کنترل تهویهٔ دیجیتالی، رینگ‌های آلومینیومی و ترمزهای عقب دیسکی نیست.

رانا پلاس پانوراما

قیمت و رقبای رانا پلاس

ازآنجایی‌که قیمت خودرو در کشورمان روزانه تغییر می‌کند، نمی‌توان قیمت بازار ثابتی را برای رانا پلاس در نظر گرفت اما در هنگام نگارش این مطلب، قیمت سدان جمع‌وجور ایران‌خودرو در بازار حدود ۲۶۰ میلیون تومان است که این رقم در نسخهٔ پانوراما به حدود ۳۰۰ میلیون تومان می‌رسد. قیمت کارخانه‌ای این دو مدل نیز به ترتیب ۲۱۲ و ۲۲۷ میلیون تومان است. رانا پلاس معمولی با این قیمت در برابر رقبایی از خود ایران‌خودرو مثل پژو پارس XU7 و سمند LX قرار می‌گیرد درحالی‌که ساینا S هم با قیمت کمتری در حدود ۲۰۰ میلیون تومان می‌تواند مدنظر خریداران رانا پلاس قرار گیرد. تولید اصلی‌ترین رقیب رانا یعنی پژو ۲۰۶ صندوقدار اما چند وقتی است که متوقف شده است.

مزایا و معایب رانا پلاس

رانا پلاس را باید با توجه به بضاعت صنعت خودروسازی ایران قضاوت کرد و مزایا و معایب آن‌را برشمرد؛ بنابراین، ازجمله نقاط مثبت این خودرو می‌توان به برخورداری از پیشرانهٔ کم‌مصرف و نسبتاً کم دردسر TU5، شتاب و کشش مناسب، فراوانی قطعات، قیمت به‌مراتب کمتر از پژو ۲۰۶ صندوقدار، تجهیزات نسبتاً مناسب خصوصاً در نسخهٔ پانوراما و صندوق بار بزرگ اشاره کرد. از سوی دیگر، بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف پژو ۲۰۶ یعنی فضای پای محدود صندلی‌های عقب در رانا پلاس هم به قوت خود باقی است. عایق‌بندی ضعیف کابین، کنترل تهویهٔ دستی، ترمزهای کاسه‌ای عقب و تغییرات ظاهری بسیار اندک نسبت به رانای قدیمی هم از دیگر معایب این خودرو هستند.

رانا پلاس

موارد مثبت

پیشرانهٔ کم‌مصرف و بی‌آزار

فراوانی قطعات و یک سال گارانتی بیشتر نسبت به اکثر محصولات ایران‌خودرو

تجهیزات نسبتاً مناسب در این رنج قیمت

موارد منفی

فضای محدود صندلی‌های عقب

فقدان کنترل تهویهٔ دیجیتالی و ترمزهای دیسکی عقب

تغییرات ظاهری بسیار جزئی نسبت به رانای معمولی

مشخصات فنی رانا پلاس

رانا پلاس

رانا پلاس پانوراما

پیشرانه

TU5

TU5+

حجم موتور

۱۵۸۷ سی‌سی

سوپاپ

۱۶

قدرت

۱۰۵ اسب بخار

۱۱۳ اسب بخار

گشتاور

۱۴۲ نیوتن متر

۱۴۴ نیوتن متر

گیربکس

۵ سرعته دستی

۶ سرعته دستی

محور محرک

جلو

شتاب صفرتاصد

۱۱.۶ ثانیه

۱۱.۲ ثانیه

حداکثر سرعت

۱۹۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۷.۳ لیتر ترکیبی

۶.۹ لیتر ترکیبی

طول

۴,۲۹۲ میلی‌متر

عرض

۱,۶۸۴ میلی‌متر

ارتفاع

۱,۴۵۳ میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

۲,۴۴۵ میلی‌متر

وزن

۱۱۳۳ کیلوگرم

ظرفیت باک

۵۰ لیتر

حجم صندوق بار

۴۰۰ لیتر

قیمت کارخانه

۲۱۲,۲۴۷,۰۰۰ تومان

۲۲۷,۶۲۳,۰۰۰ تومان

قیمت بازار

۲۶۰ میلیون تومان

۳۰۰ میلیون تومان

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. A ... She just reminds Me of love ... A

    ۲۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (144 ديدگاه)

    به نظرم جای خریدن این ماشین ، ۲۰۶ sd بخری کار بسیار عاقلانه تر هست.
    البته شخصا از ماشین های جدید متنفر هستم زیرا کارشان از بی کیفیتی گذشته است!!!!!

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۵۵
    1. Reza ar

      ۲۲ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (181 ديدگاه)

      هیچ فرقی با دویست شش از نظر فنی نداره ولی قیافه نداره و بازار دست دومشم بده
      به خاطر همین از دویست شش ۵۰تومن ارزون تره

      موافقم ۲۴
      مخالفم ۱۶
      1. M.Kkarimi

        ۲۲ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (655 ديدگاه)

        بازم هر جور حساب کنید یک مقدار بازار دست دوم قوی تر و طراحی ( که خب سلیقه ای هست ) نمی ارزه ارزش ماشینو ۵۰ تومن بیشتر کنه.

        موافقم ۱۰
        مخالفم ۱
      2. ناشناس

        ۲۲ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (1 ديدگاه)

        قیافه ماشین سلیقه ای هست و اتفاقا من با چند نفر اروپایی که جایی بودیم ماشین من براشون جذاب بود . کلا بورسی جماعت تا قیام قیامت دست از سر ۲۰۶ و پراید ۱۱۱ برنمیدارن و بخاطر آرم پژو صد میلیون تومن قیمت ماشین رو بالا میبرن با اینکه هیچکدام از قطعات ۲۰۶ فرانسوی نیست و ایرانیزه و چینی هست . برتری رانا پانوراما نسبت به ۲۰۶ و ۲۰۷ از لحاظ مجهز بودن به موتور tu5 + و گیربکس ۶ دنده و قیمت عاقلانه نزد هیچ کارشناس خبره خودرو پوشیده نیست

        موافقم ۳۶
        مخالفم ۰
  2. امین

    ۲۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (155 ديدگاه)

    این که فرمونش برقی شده، خیلی خوبه.ولی باید کیفیتشو در عمل دید

    موافقم ۳۰
    مخالفم ۵
    1. A ... She just reminds Me of love ... A

      ۲۲ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (144 ديدگاه)

      چه کیفیتی دوست عزیز شما انگاری از اوضاع عقب مانده ایید یا خبر ندارید….‼️

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۱۸
      1. جناب ایکس

        ۲۳ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (1146 ديدگاه)

        عملا ایران خودرو و سایپا هر ماشینی رو جی تی آر یا جی تی وان هم بزنن، هیچ فرقی با نسخه پایه نخواهد داشت.
        فکرشم خنده داره کن؛
        سورن جی تی آر😂
        تیبا آر اس😂
        ۴۰۵ سوپر ولوچه🤣
        دنا بلک سریز🤣
        پارس sultan edition 🤣🤣🤣🤣
        و شاهین سوپر اسپورت ۵۰+

        موافقم ۱۲
        مخالفم ۰
  3. Hami.R

    ۲۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (7 ديدگاه)

    باپول این ماشین میشه یه ال نود گرفت که شاید از لحاظ قیافه چنگی بدل نزنه (البته اینم چیز مالی نیست) ولی از باقی جهات مخصوصا راحتی داخل از این سرتره

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۳۲
    1. حسین

      ۲۲ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (12 ديدگاه)

      موافقم
      ال نود با کیفیت ترین خودروی ساخت داخله در عین اینکه خیلی ها نمیپسندنش
      حیف که خط تولیدش جمع شد

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۱۵
  4. افشار

    ۲۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (391 ديدگاه)

    ای خدا 🤦🤦🤦🤦

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۰
    1. حسین

      ۲۲ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (51 ديدگاه)

      اینکه همون رانا قبله فقط سقفو مثلا پاناراما کردن،دلم گرفت.

      موافقم ۱۶
      مخالفم ۱
      1. افشار

        ۲۲ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (391 ديدگاه)

        فقط به خاطر یه سقف شیشه ای خدا تومان کشیدن رو قیمت ماشین !

        موافقم ۸
        مخالفم ۵
      2. جناب ایکس

        ۲۳ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (1146 ديدگاه)

        لعنتی مانیتور نداره ولی سقفش پانامراست😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        موافقم ۷
        مخالفم ۰
  5. Reza ar

    ۲۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (181 ديدگاه)

    اینم یه ماشین بی کیفیته مث بقیه محصولاتشون ولی قیمتش تو بازار ارزون تره.‌ دست دومش هم خریدار نداره. ولی میشه با یکم خرج ترمز عقب رو دیسکی کرد و رینگ انداخت و یه ماشین کار را انداز ازش ساخت.

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۲
  6. مرتضی

    ۲۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (6 ديدگاه)

    ۲۰۶ sd از همون اول که وارد بازار شد بخاطر طراحی ناهماهنگش خیلی انتقاد داشت بعد اومدن از کیفیتش زدن شد رانا الان هم یه تغییر جزئی دادن تا به اسم پلاس قیمت بالاتر بفروشن در کل همشون نه تعلیق دارن نه فضای پا نه چسبندگی تو پیچ ها و…

    موافقم ۷
    مخالفم ۵
  7. پیام

    ۲۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (108 ديدگاه)

    BMW M5 vs BMW M5CS
    Rana vs Rana Plus
    😀😀

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۱
  8. امیر

    ۲۳ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (12 ديدگاه)

    شاید رانا چنگی به دل نزنه ولی وقتی میبینیم که وقتی حتی ۴۰۵ هم ازش قیمت بیشتری داره خب خرید رانا پلاس خیلی عاقلانه تره حتی من نسبت به پارس از لحاظ کیپ بودن اتاق و استحکام بدنه ترجیحش میدم درسته نسبت به پارس تیوفایو فضای کمتری داره ولی خب با ۱۰۰ میلیون ارزون تر همون امکانات و مشخصات فنی رو داره تازه داشبوردش هم به صدا نمیوفته

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۰
  9. Majii911

    ۲۳ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (11 ديدگاه)

    هفته بعد بعد از ۱۱۰ روز صبر کردن رانا پانوراما تحویل میگیرم !

    موافقم ۸
    مخالفم ۱
  10. مسعود

    ۲۳ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    متاسفانه مشتری بازار دست دوم خوبی نداره. پانوراما صفر کیلومتر به بدبختی تونستم بفروشمش

    موافقم ۲
    مخالفم ۳
  11. حمید

    ۲۴ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنده بازنشسته ام وتا الان ۱۷ بار ثبت‌نام کردیم واجد شرایط ۳ نفر در خونه هستیم تا الان قرعه در نیومد… با ۲تا وام و فروش چند النگو و گوشواره با ۳۰۵ میلیون یه رانا پلاس سقف شیشه ای صفر کیلومتر آزاد خریدیم.. متاسفانه در دنده ۵ دست دنده و گیربکس چنان زوزه میکشه وحشتناک.. انگار موتور میخواد از جا کنده بشه.. این همه تبلیغات که تولید ملی بخرین.. واقعا با این مبلغ ۳۰۵ میلیون این چی ساخته شده.. بیچاره شدم… کی جواب میده… گارانتی داره ولی کسی جوابگو نیست….

    موافقم ۰
    مخالفم ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا