ایران خودرو

رانا پلاس جدید، مزایا، معایب و هر آنچه باید بدانید

در بازار خودروی آشفتهٔ کشورمان، انتخاب بخش عمده‌ای از افراد جامعه ناچاراً به خودروهای داخلی قدیمی، بی‌کیفیت و البته گران‌قیمت محدود می‌شود. از سوی دیگر، خودروسازان بزرگ داخلی هم که به دلایل مختلف توان عرضهٔ محصولات جدید را ندارند، همان محصولات قدیمی را با تغییراتی جزئی و با نام پلاس راهی بازار می‌کنند که البته همین کلمهٔ پلاس برای خریداران چندین میلیون تومان هزینه دارد! درهرحال، یکی از این خودروها رانا پلاس است که با توجه به شرایط بازار خودروی کشور، می‌تواند توسط افرادی که خواهان یک سدان جمع‌وجور و کم‌مصرف هستند موردتوجه قرار گیرد. در ادامه این خودرو را به‌طور کامل بررسی خواهیم کرد.

عناوین این مقاله:

معرفی کلی رانا پلاس

تغییرات رانا پلاس

تجهیزات رانا پلاس

پیشرانه، گیربکس و مصرف سوخت رانا پلاس

رانندگی و سواری رانا پلاس

رانا پلاس پانوراما با گیربکس ۶ دنده

قیمت و رقبای رانا پلاس

مزایا و معایب رانا پلاس

مشخصات فنی رانا پلاس

رانا پلاس

معرفی کلی رانا پلاس

رانا خودرویی است که بر پایهٔ پژو ۲۰۶ صندوقدار ساخته شده و در سال ۱۳۹۱ راهی بازار شد. این خودرو در اصل از دل پروژهٔ پیکان جدید بیرون آمد که چندین سال مسکوت مانده بود. رانا در ابتدا جایگزین تیپ‌های ارزان‌تر ۲۰۶ صندوقدار شد اما بازار هیچ‌گاه روی خوشی به آن نشان نداد و همواره زیر سایهٔ برادر شیر نشان خود قرار داشت. سپس در سال ۱۳۹۹ ایران‌خودرو نسخهٔ اصطلاحاً جدید آن‌را با تغییرات جزئی و نام رانا پلاس به بازار فرستاد تا شاید این بار بتواند نظر خریداران را جلب کند.

تغییرات رانا پلاس

از رانا پلاس به‌عنوان فیس‌لیفتی که پس از هشت سال به بازار آمد انتظار تغییرات بزرگی را داشتیم اما طبق معمول به‌منظور کاهش هزینه‌ها، ایران‌خودرو جزئی‌ترین تغییرات ممکن را روی این خودرو اعمال کرده است که در بیرون صرفاً شامل گرافیک داخلی جدید چراغ‌های جلو و عقب، اضافه شدن دی‌لایت به چراغ‌های جلو، طرح داخلی جدید جلوپنجره، همرنگ بدنه شدن دستگیرهٔ درها و زه‌های جانبی، قاب جدید آینه‌ها و قالپاق‌های جدید می‌شود. به‌روزرسانی‌های داخلی خودرو اما بیشتر بوده و حالا خریداران از غربیلک فرمان جدید متعلق به پژو ۲۰۷ با دکمه‌های کنترلی، رو دری‌های جدید، صندلی‌های مشابه ۲۰۷، صفحه آمپر جدید و دسته راهنما و دسته برف‌پاک‌کن جدید بهره‌مند خواهند بود. علاوه بر این، به نظر می‌رسد کیفیت داخلی خودرو هم کمی بهتر شده باشد.

داشبورد رانا پلاس

تجهیزات رانا پلاس

رانای معمولی از لحاظ تجهیزات حتی طبق استانداردهای محصولات داخلی هم خودروی فقیری بود اما در نسخهٔ پلاس موارد جدیدی به آپشن‌های آن اضافه شده است. امکانات قابل‌توجه این سدان جمع‌وجور ایرانی در حال حاضر شامل فرمان هیدرولیک با دکمه‌های کنترلی روی غربیلک، آینه‌های جانبی برقی راهنما دار، پنجره‌های برقی جلو و عقب، سنسور دنده‌عقب، کروز کنترل و نمایشگر کوچک روی داشبورد می‌شود اما فقدان کنترل تهویهٔ دیجیتالی واقعاً آزاردهنده است. در بخش ایمنی هم رانا پلاس فقط با دو ایربگ و ترمز ABS و EBD از سرنشینان خود محافظت می‌کند و عجیب اینکه به‌منظور کاهش هزینه‌ها، در نسخهٔ پلاس ترمزهای عقب که قبلاً دیسکی بودند کاسه‌ای شده‌اند.

پیشرانه، گیربکس و مصرف سوخت رانا پلاس

رانا از همان ابتدا با پیشرانهٔ محبوب TU5 به بازار عرضه شد و نسخهٔ پلاس هم از همین موتور استفاده می‌کند. این قلب ۱۶۰۰ سی‌سی ۱۶ سوپاپ، ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو تحویل می‌دهد. ایران‌خودرو شتاب صفرتاصد رانا را ۱۱.۶ ثانیه اعلام کرده که البته در واقعیت دستیابی به آن دشوار است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۷.۳ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده که تقریباً به واقعیت نزدیک است و در استفاده‌های ترکیبی شهری و بزرگراهی حدود ۸ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود.

رانا پلاس جدید

رانندگی و سواری رانا پلاس

تجربهٔ رانندگی رانا مشابه همتای پژویی خود یعنی ۲۰۶ صندوق‌دار است. پیشرانهٔ TU5 در دورهای پایین نسبتاً ساکت است اما با افزایش دور موتور، به دلیل عایق‌بندی ضعیف کابین، صدای زیادی به گوش سرنشینان می‌رسد. شتاب و کشش خودرو خوب است و ۱۰۵ اسب بخار قدرت برای وزن ۱۱۳۳ کیلوگرمی خودرو کافی به نظر می‌رسد. عملکرد سیستم تعلیق روی دست‌اندازها رضایت‌بخش بوده و مشابه ۲۰۶ صندوق‌دار رفتار می‌کند. ترمزها نیز با وجود کاسه‌ای شدن در عقب، هنوز هم قدرت توقف خوبی را فراهم می‌کنند. از سوی دیگر اما کارکرد یکی از مهم‌ترین آپشن‌های رانا پلاس یعنی کروز کنترل چندان جالب نیست و خیلی نمی‌توان به کارایی آن اطمینان داشت.

رانا پلاس پانوراما با گیربکس ۶ دنده

از اواسط سال ۱۴۰۰، ایران‌خودرو عرضهٔ نسخهٔ پانوراما یا سقف شیشه‌ای رانا پلاس را با تغییرات مهمی در قوای محرکه آغاز کرد. این نسخه علاوه بر برخورداری از سقف شیشه‌ای، به پیشرانهٔ TU5 پلاس (نسخهٔ ایرانی موتور EC5 پژو) مجهز شده است. این پیشرانه به لطف برخورداری از ویژگی‌های جدیدی مثل سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، خروجی بالاتری برابر با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد. همچنین انتقال نیروی این موتور هم حالا توسط گیربکس شش سرعتهٔ دستی جدیدی صورت می‌گیرد که در سرعت‌های بالا می‌تواند باعث کاهش مصرف سوخت شود. آخرین تغییر رانا پلاس پانوراما نسبت به نسخهٔ معمولی هم تجهیز به فرمان برقی بجای هیدرولیک است. درمجموع می‌توان این تغییرات را در رانا پلاس مثبت ارزیابی کرد اما حتی در این نسخه هم خبری از کنترل تهویهٔ دیجیتالی، رینگ‌های آلومینیومی و ترمزهای عقب دیسکی نیست.

رانا پلاس پانوراما

قیمت و رقبای رانا پلاس

ازآنجایی‌که قیمت خودرو در کشورمان روزانه تغییر می‌کند، نمی‌توان قیمت بازار ثابتی را برای رانا پلاس در نظر گرفت اما در هنگام نگارش این مطلب، قیمت سدان جمع‌وجور ایران‌خودرو در بازار حدود ۲۶۰ میلیون تومان است که این رقم در نسخهٔ پانوراما به حدود ۳۰۰ میلیون تومان می‌رسد. قیمت کارخانه‌ای این دو مدل نیز به ترتیب ۲۱۲ و ۲۲۷ میلیون تومان است. رانا پلاس معمولی با این قیمت در برابر رقبایی از خود ایران‌خودرو مثل پژو پارس XU7 و سمند LX قرار می‌گیرد درحالی‌که ساینا S هم با قیمت کمتری در حدود ۲۰۰ میلیون تومان می‌تواند مدنظر خریداران رانا پلاس قرار گیرد. تولید اصلی‌ترین رقیب رانا یعنی پژو ۲۰۶ صندوقدار اما چند وقتی است که متوقف شده است.

مزایا و معایب رانا پلاس

رانا پلاس را باید با توجه به بضاعت صنعت خودروسازی ایران قضاوت کرد و مزایا و معایب آن‌را برشمرد؛ بنابراین، ازجمله نقاط مثبت این خودرو می‌توان به برخورداری از پیشرانهٔ کم‌مصرف و نسبتاً کم دردسر TU5، شتاب و کشش مناسب، فراوانی قطعات، قیمت به‌مراتب کمتر از پژو ۲۰۶ صندوقدار، تجهیزات نسبتاً مناسب خصوصاً در نسخهٔ پانوراما و صندوق بار بزرگ اشاره کرد. از سوی دیگر، بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف پژو ۲۰۶ یعنی فضای پای محدود صندلی‌های عقب در رانا پلاس هم به قوت خود باقی است. عایق‌بندی ضعیف کابین، کنترل تهویهٔ دستی، ترمزهای کاسه‌ای عقب و تغییرات ظاهری بسیار اندک نسبت به رانای قدیمی هم از دیگر معایب این خودرو هستند.

رانا پلاس

موارد مثبت

پیشرانهٔ کم‌مصرف و بی‌آزار

فراوانی قطعات و یک سال گارانتی بیشتر نسبت به اکثر محصولات ایران‌خودرو

تجهیزات نسبتاً مناسب در این رنج قیمت

موارد منفی

فضای محدود صندلی‌های عقب

فقدان کنترل تهویهٔ دیجیتالی و ترمزهای دیسکی عقب

تغییرات ظاهری بسیار جزئی نسبت به رانای معمولی

مشخصات فنی رانا پلاس

رانا پلاس

رانا پلاس پانوراما

پیشرانه

TU5

TU5+

حجم موتور

۱۵۸۷ سی‌سی

سوپاپ

۱۶

قدرت

۱۰۵ اسب بخار

۱۱۳ اسب بخار

گشتاور

۱۴۲ نیوتن متر

۱۴۴ نیوتن متر

گیربکس

۵ سرعته دستی

۶ سرعته دستی

محور محرک

جلو

شتاب صفرتاصد

۱۱.۶ ثانیه

۱۱.۲ ثانیه

حداکثر سرعت

۱۹۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۷.۳ لیتر ترکیبی

۶.۹ لیتر ترکیبی

طول

۴,۲۹۲ میلی‌متر

عرض

۱,۶۸۴ میلی‌متر

ارتفاع

۱,۴۵۳ میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

۲,۴۴۵ میلی‌متر

وزن

۱۱۳۳ کیلوگرم

ظرفیت باک

۵۰ لیتر

حجم صندوق بار

۴۰۰ لیتر

قیمت کارخانه

۲۱۲,۲۴۷,۰۰۰ تومان

۲۲۷,۶۲۳,۰۰۰ تومان

قیمت بازار

۲۶۰ میلیون تومان

۳۰۰ میلیون تومان

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. A ... She just reminds Me of love ... A

    ۲۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (276 ديدگاه)

    به نظرم جای خریدن این ماشین ، ۲۰۶ sd بخری کار بسیار عاقلانه تر هست.
    البته شخصا از ماشین های جدید متنفر هستم زیرا کارشان از بی کیفیتی گذشته است!!!!!

    موافقم ۴۱
    مخالفم ۱۲۰
    1. Reza ar

      ۲۲ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (206 ديدگاه)

      هیچ فرقی با دویست شش از نظر فنی نداره ولی قیافه نداره و بازار دست دومشم بده
      به خاطر همین از دویست شش ۵۰تومن ارزون تره

      موافقم ۳۸
      مخالفم ۶۳
      1. M.Kkarimi

        ۲۲ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (786 ديدگاه)

        بازم هر جور حساب کنید یک مقدار بازار دست دوم قوی تر و طراحی ( که خب سلیقه ای هست ) نمی ارزه ارزش ماشینو ۵۰ تومن بیشتر کنه.

        موافقم ۳۲
        مخالفم ۸
      2. ناشناس

        ۲۲ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (3 ديدگاه)

        قیافه ماشین سلیقه ای هست و اتفاقا من با چند نفر اروپایی که جایی بودیم ماشین من براشون جذاب بود . کلا بورسی جماعت تا قیام قیامت دست از سر ۲۰۶ و پراید ۱۱۱ برنمیدارن و بخاطر آرم پژو صد میلیون تومن قیمت ماشین رو بالا میبرن با اینکه هیچکدام از قطعات ۲۰۶ فرانسوی نیست و ایرانیزه و چینی هست . برتری رانا پانوراما نسبت به ۲۰۶ و ۲۰۷ از لحاظ مجهز بودن به موتور tu5 + و گیربکس ۶ دنده و قیمت عاقلانه نزد هیچ کارشناس خبره خودرو پوشیده نیست

        موافقم ۱۶۶
        مخالفم ۵
    2. پرهام

      ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (3 ديدگاه)

      بنده خدا مگه اس دی خیلی خوبه خودش؟! انگار سرکت داروساز عوض کنی فقط به بعضی داروها حساسیت داشته باشی همین! اس دی هم الان دیگه کیفیت نداره طرف بخواد کارکردشو بگیره فعلا با وضع کشور با گارانتی بخره بهتره ی کم به خودروی اقتصادی باید اقتصادی هم نگاه کنیم

      موافقم ۶
      مخالفم ۱
  2. امین

    ۲۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (280 ديدگاه)

    این که فرمونش برقی شده، خیلی خوبه.ولی باید کیفیتشو در عمل دید

    موافقم ۸۲
    مخالفم ۶
    1. A ... She just reminds Me of love ... A

      ۲۲ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (276 ديدگاه)

      چه کیفیتی دوست عزیز شما انگاری از اوضاع عقب مانده ایید یا خبر ندارید….‼️

      موافقم ۲۸
      مخالفم ۴۲
      1. جناب ایکس

        ۲۳ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (1389 ديدگاه)

        عملا ایران خودرو و سایپا هر ماشینی رو جی تی آر یا جی تی وان هم بزنن، هیچ فرقی با نسخه پایه نخواهد داشت.
        فکرشم خنده داره کن؛
        سورن جی تی آر😂
        تیبا آر اس😂
        ۴۰۵ سوپر ولوچه🤣
        دنا بلک سریز🤣
        پارس sultan edition 🤣🤣🤣🤣
        و شاهین سوپر اسپورت ۵۰+

        موافقم ۳۲
        مخالفم ۷
  3. Hami.R

    ۲۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (10 ديدگاه)

    باپول این ماشین میشه یه ال نود گرفت که شاید از لحاظ قیافه چنگی بدل نزنه (البته اینم چیز مالی نیست) ولی از باقی جهات مخصوصا راحتی داخل از این سرتره

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۹۶
    1. حسین

      ۲۲ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (20 ديدگاه)

      موافقم
      ال نود با کیفیت ترین خودروی ساخت داخله در عین اینکه خیلی ها نمیپسندنش
      حیف که خط تولیدش جمع شد

      موافقم ۳۱
      مخالفم ۶۳
    2. احمد

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      ال نود آخه راحتی داره!
      کاش حداقل یبار توش میشستی یه مسافرت باهاش میرفتی بعد میومدی فتوا میدادی.
      ال نود فقط کیفیت قطعات و موتور خوبی داره و به راحتی خراب بشو نیست. همین.
      وگرنه سواریش با گاری برابری میکنه بس که خشکه لعنتی.

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۲
  4. افشار

    ۲۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (514 ديدگاه)

    ای خدا 🤦🤦🤦🤦

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۲
    1. حسین

      ۲۲ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (104 ديدگاه)

      اینکه همون رانا قبله فقط سقفو مثلا پاناراما کردن،دلم گرفت.

      موافقم ۲۵
      مخالفم ۲۴
      1. افشار

        ۲۲ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (514 ديدگاه)

        فقط به خاطر یه سقف شیشه ای خدا تومان کشیدن رو قیمت ماشین !

        موافقم ۲۱
        مخالفم ۲۹
      2. جناب ایکس

        ۲۳ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (1389 ديدگاه)

        لعنتی مانیتور نداره ولی سقفش پانامراست😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        موافقم ۶۹
        مخالفم ۳
  5. Reza ar

    ۲۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (206 ديدگاه)

    اینم یه ماشین بی کیفیته مث بقیه محصولاتشون ولی قیمتش تو بازار ارزون تره.‌ دست دومش هم خریدار نداره. ولی میشه با یکم خرج ترمز عقب رو دیسکی کرد و رینگ انداخت و یه ماشین کار را انداز ازش ساخت.

    موافقم ۴۴
    مخالفم ۷
  6. مرتضی

    ۲۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (9 ديدگاه)

    ۲۰۶ sd از همون اول که وارد بازار شد بخاطر طراحی ناهماهنگش خیلی انتقاد داشت بعد اومدن از کیفیتش زدن شد رانا الان هم یه تغییر جزئی دادن تا به اسم پلاس قیمت بالاتر بفروشن در کل همشون نه تعلیق دارن نه فضای پا نه چسبندگی تو پیچ ها و…

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۲۲
  7. پیام

    ۲۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (179 ديدگاه)

    BMW M5 vs BMW M5CS
    Rana vs Rana Plus
    😀😀

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۳
  8. امیر

    ۲۳ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (31 ديدگاه)

    شاید رانا چنگی به دل نزنه ولی وقتی میبینیم که وقتی حتی ۴۰۵ هم ازش قیمت بیشتری داره خب خرید رانا پلاس خیلی عاقلانه تره حتی من نسبت به پارس از لحاظ کیپ بودن اتاق و استحکام بدنه ترجیحش میدم درسته نسبت به پارس تیوفایو فضای کمتری داره ولی خب با ۱۰۰ میلیون ارزون تر همون امکانات و مشخصات فنی رو داره تازه داشبوردش هم به صدا نمیوفته

    موافقم ۹۶
    مخالفم ۳
  9. Majii911

    ۲۳ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (11 ديدگاه)

    هفته بعد بعد از ۱۱۰ روز صبر کردن رانا پانوراما تحویل میگیرم !

    موافقم ۶۰
    مخالفم ۴
  10. مسعود

    ۲۳ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    متاسفانه مشتری بازار دست دوم خوبی نداره. پانوراما صفر کیلومتر به بدبختی تونستم بفروشمش

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۲۵
  11. حمید

    ۲۴ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنده بازنشسته ام وتا الان ۱۷ بار ثبت‌نام کردیم واجد شرایط ۳ نفر در خونه هستیم تا الان قرعه در نیومد… با ۲تا وام و فروش چند النگو و گوشواره با ۳۰۵ میلیون یه رانا پلاس سقف شیشه ای صفر کیلومتر آزاد خریدیم.. متاسفانه در دنده ۵ دست دنده و گیربکس چنان زوزه میکشه وحشتناک.. انگار موتور میخواد از جا کنده بشه.. این همه تبلیغات که تولید ملی بخرین.. واقعا با این مبلغ ۳۰۵ میلیون این چی ساخته شده.. بیچاره شدم… کی جواب میده… گارانتی داره ولی کسی جوابگو نیست….

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۲۷
  12. مجید

    ۲ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنظر شما پارس tu5صفر بدم رانا پلاس پانوراما بگیرم بهتره یا نه

    موافقم ۴۳
    مخالفم ۲۲
  13. آرمان

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کسانی که اینقدر انتقاد میکنند یا همواره سوار ماشین خارجی بودن یا اصلا سوار این ماشین نشدند. رانا پلاس ماشین بسیار خوبیه و کیفیتی برابر ۲۰۷ داره. برای همه بارزه که وقتی میگیم کیفیت منظورمون بهترین حالت کیفیت خودروساز داخلیه. موتوری داره که امتحانشو پس داده و روی نسخه‌ی پانوراما حتی بهتر هم شده. عملکرد فرمان برقی واقعا خوبه و تجربه‌ی رانندگی باهاش بسیار لذت بخشه. درسته سقف شیشه‌ای چندان مزیت بخصوصی حساب نمیشه اما هستند کسانی که همینم دوست دارن. با هردوشون تجربه‌ی رانندگی داشتم و هردو ماشین خوبی هستند. در این شرایط اقتصادی رانا پلاس یه گزینه‌ی کاملا منطقی و اقتصادی محسوب میشه. نظرم کاملا شخصیه.
    یا حق

    موافقم ۹۴
    مخالفم ۵
  14. هادی خرم نیا

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من رانا پلاس دارم که اول مهر ماه ۱۴۰۰ تحویلش گرفتم.
    همچنین سال ۹۱ تا ۹۴ رانا معمولی سری EL رو داشتم که واقعا از کیفیت مناسب برخوردار بود و همچنین تجربه چندین ساله بین سالهای ۹۴ تا ۱۴۰۰ با خودروهای پارس، ۴۰۵ SLX، تجربه چند ماهه با سورن پلاس و دنا معمولی و ۲۰۶ و ۲۰۷ دارم پس این نظرم یه جورایی روی تجربه از خودروهای مختلف سال ساخت بروزتر میچرخه…

    با قاب پشت آینه های بغل مشکل دارم که از بالای مثلث خار آبی رنگش مدام در میاد اما صدا نداره و با یه اشاره میره سر جاش اما دوباره بعد چند روز علاقه زیادی به سرپیچی از اعصاب شما داره! متاسفانه برخلاف قاب آینه ۲۰۶ و ۲۰۷ قاب آینه رانا پلاس یک تیکه هست و چسبیده به رو دری و نمیشه اساسی و راحت درش آورد و فکری به حالش کرد یا اینکه قاب مخصوص توییتر براش تبعیه کرد مگر با برش.

    صدای نامتعارف رو دری های جلو ماشین من مخصوصا موقع پخش موسیقی با ولوم مدیوم رو اعصاب هست که یه اپیدمی کلی تو همه محصولات داخلی هست پس یا ماشین داخلی نخرید یا اگه میخرید بسازید یا اگه مایش رو دارید یکبار برای همیشه دمپینگ سه لایه بکنید مثل بنز و پورش بی صدا میشه خودروتون (کاری که من کردم) تو نت جستجو کنید دمپینگ خودرو تا بفهمید چه معجزه ایه!

    درب ها به لطف کارگران نامحترم ایران خودرو از بدو خروج از کمپانی ریگلاژ نیستن که باید وقت صرف کنید و علافی بکشید تا بدین نمایندگی یک بار برای همیشه ریگلاژ بکنه راحت بشید یا اگه دس به آچارتون خوبه خودتون انجام بدین.

    یه مشکل دیگه رانا پلاس که اپیدمی همه شاسی ۲۰۶ای ها اعم از ۲۰۷ ایرانیزه و رانا و رانا پلاس هست کابین بسیار تنگ در قست سرنشین عقب دارن که اگه قصد خریدش رو دارید مد نظرتون باشه.
    یه مشکل دیگه رانا پلاس حذف ترمز دیسکی چرخ های عقب هست که در رانا معمولی های قبل ۹۸ ترمزش عقب دیسکی بود! البته اینم یه اپیدمی سراسری ایران خودرو هست که بجای پیشرفت پسرفت رو سرلوحه خودش قرار داده که مثلا هزینه های تموم شده رو بیاره پایین! پارس و ۲۰۶ها هم همچین اعمالی روشون شده!

    اینهمه از معایب گفته شد تو متن شما و بنده، یکم هم به نسبت همروه های داخلی از مزایاش بگم:

    کیفیت سواری نرمتر و هندلینگ بهتر نسبت به پارس و ۴۰۵ و سمند سورن و کل محصولات سایپا یکجا! مخصوصا اگه برای رانا لاستیک ۲۰۵ ۶۰ ۱۴ خارجی بندازید دیگه نرمی و هندلینگش غوغا میکنه… (البته بین داخلی ها)

    هماهنگی بیشتر موتور تی یو فایو نسبت به مدل ال ایکس پارس و اس ال ایکس ۴۰۵ که تی یو فایو دارن و بی صداتر شدن رانا پلاس نسبت به موتورهای تی یو فایو ساخت سالهای گذشته.

    شتاب عالی با وجود اینکه دریچه گاز برقی شده و تو کاهش شتاب تاثیر داره. اما انتظار شتاب دریچه گاز سیمی رو تو ثانیه اول نداشته باشید.

    کابین بی صداتر و سایلنت تر نسبت به رانا معمولی های گذشته مخصوصا تولید ۹۵ تا ۹۸! و کل پارس ها و ۴۰۵ها و سمندها و دناها و ۲۰۶ ها و ۲۰۷ها!

    طراحی تریم چراغ عقب جذاب و امروزی و جلو که به نسبت رانا معمولی که کاسه چراغ جلوش فاجعه بود برای روشنایی! با حذف عدسی توی نور پایین تاثیر به سزایی گذاشته…

    طراحی بروزتر کنسول وسط و قاب کیلومتر و طراحی تریم داشبورد و فرمان مشابه ۲۰۷ با کلیدهای مالتی مدیا امروزی تر نسبت طراحی داخلی قرون وسطی رانای معمولی!

    و در آخر طراحی کلی و بدنه رانا مخصوصا رانا پلاس که امروزی تر و جذاب تر و بروزتر و متفاوتر از ۲۰۶ عهد بوق و پارس عهد قجر و سمند قرون وسطی و ۲۰۷ قورباغه ای هست!

    ******زیاد سعی نکنید تو خودروهای ایرانیزه داخلی دنبال بهترین بودن در کیفیت باشید… چه رانا باشه چه ۲۰۷ باشه و چه پارس یا سمند و دنا و تارا همشون سر و ته یه کرباسن که بسته به شانستون ممکنه مشکلات ریز و درشتی با خودروتون تجربه کنید که طبق گفته اخیرم یا ماشین ایرانیزه نخرید و یا اگه میخرید از هر کدوم که از تیپ و قیافش و هزینش خوشتون میاد انتخاب کنید و دنبال این بهتر اون بدتر نباشید! عین تخم مرغ شانسی هستن!!! این مشکلات در مورد رانا پلاس ممکنه صد تا بدترش رو ۲۰۷ یا پارس یا دنا یا تارا یا… داشته باشه پس ملاکی برای بدتر بودن رانا پلاس نیست!

    موافقم ۱۲۵
    مخالفم ۴
  15. Mm

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام رانا پلاس خیلی هم خوبه و دسترسی به شتاب کارخانه رانا پلاس آیات می باشد و خیلی هم خوبه

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۱
  16. ح مکتبی

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    بنده رانا پلاس ۶دنده تحویل گرفتم بتازگی
    اولین بار که فصد رانندگی داشتم بعد از یک ربع رانندگی ماشین با کارکرد زیر ۵۰ کیلومتر دنده های ۱و۲ دیگه جا نرفت
    از ماهکی ها هم نبود گفتن ایراد گیریبکسه و چون سیستمش جدیده فعلا قطعاتشو نداریم
    فعلا دو هفتس توی نمایندگیه و ما هم منتظر
    الان سوالم اینه کسایی هستن که مشکل منو داشته باشن؟
    میخام ببینم شانس من بوده یا واقعا ایراد این مدل گیریبکسه؟

    موافقم ۵
    مخالفم ۱
    1. مهدی

      ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      شانست بوده

      موافقم ۲
      مخالفم ۲
    2. مهران

      ۲ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      منم صفر گرفتم و تا الان که ۵۰۰ کیلومتر روندمش گیربکس هیچ مشکلی نداشته. بی صدا و شتاب خوب و … توی ماشینای این رنج قیمت ایرانی خیلی خوبه

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
    3. ح

      ۱۸ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام منم همین مشکل دارم به سختی دنده یک جا میخوره آیا مشکلتون حل شد یا نه

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  17. علی صبوری

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تجربه ۳۶۰۰۰ کیلومتر با رانا پاناروما:
    اکثر اینایی که از رانای پاناروما بد نوشتن قطعا ندارنش یا سوارش نشدن!
    آبان ۱۴۰۰ صفر از بازار خریدم ۳۰۵ تومن، محل کارم یکی از کارخانه های اطراف تبریزه و خونه ام دماوند، تا الان ۳۶۰۰۰ کیلومتر باهاش رانندگی کردم
    مزایا:
    اتاق کامل کیپ و بیصدا
    جلوبندی قوی تر از پارس و ۲۰۶ سابق
    متریال داخلی و داشبورد عینا ۲۰۷ شده و عالیه
    صندلی ها واقعا راحت (من ۸-۹) ساعت یه کله پشت فرمونم و خسته نمیشم
    مسیر خونه تا کارخونه فیکس ۸۴۵ کیلومتره
    با یک باک ۵۰ لیتری بدون سوختگیری میرم و بازم جراغ بنزین روشن نمیشه ، البته با سرعت استاندارد
    کروزش دقیقه ، فرمان برقی تو سرعت سفت میشه و تو شهر واقعا نرمههههه، مصرف جاده واقعی ۵.۵ هست
    ترمزهاش عالی نیست ولی متناسب با وزن ماشینه و ABS خیلی خوب کار میکنه در ترمز ناگهانی اصلا ماشین منحرف نمیشه
    صدای موتور انقدر تو‌ اتاق نمیاد که گاهی استارت مجدد میزنم و تو جاده روی دنده ۶ کلا سکوت کامل برقراره
    صدای باد ابدا تو اتاق نمیاد تو سرعت بالا
    سرعت ۱۱۰ تا بری دنده ۶ باشه دور موتور ۲۳۰۰-۲۴۰۰ هست و مصرف واقعاااا پایین
    شتاب اولیه کمی ضعیف اما دنده ۲ به بعد و تو ثانویه به حرعت میگم فقط زانتیا و موتورهای ۶ سیلندر حریفتون میشن
    قدرت مانور و لایی کشی خیلی بالا
    گیربکس گوش به فرمان و بدون تقه
    باندهای خیلی با کیفیتی روش گذاشتن که نیاز به ارتقا نداره ولی ضبطش بیخوده که من ضبط و مانیتور دوتکه طرح ۲۰۷ انداختم روش و خیلی رخ داشبورد عالی شده
    معایب:
    نداشتن مانیتور
    نداشتن سانروف
    فضای اتاق برای ردیف عقب واقعا کمه
    کنسول نداره و بذاری هم شیشه بالایر عقب میره زیرش
    سقف شیشه ایش از داخل یک روکش نمدی داره که تو جاده خاکی و دست انداز اگر باز باشه لرزش داره

    در نهایت؛ تا وقتی برای خرید ماشین خارجی اتومات پول دستم نیاد عوضش نخواهم کرد چون واقعا نقص اذیت کننده ای نداره

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۰
    1. علی جردن

      ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (108 ديدگاه)

      آقای مسئول تاکید کردن که راناپلاس پانورامای اتوماتیک با شیفتر پشت فرمان بزودی میاد

      موافقم ۰
      مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا