ایرانخودرو تارا V1 و پارس خودرو نوا دو سدان داخلی هستند که قرار است در آینده نزدیک با یکدیگر رقابت کنند اما به نظر شما در مقایسه دو خودرو، پیروز این میدان کدامیک خواهد بود؟
بازار خودروی کشور در رده محصولات اقتصادی و بازه قیمتی حدود ۱ میلیارد تومان پر از خودروهای قدیمی است که اگرچه هر از گاهی رنگ و لعاب تازهای به خود میگیرند اما زیر پوست آنها همان پلتفرمهای چند دهه قبل دیده میشوند. از جمله خودروهای پرطرفدار این روزهای بازار میتوان به تارا V1 اشاره کرد که بر پایه پژو ۳۰۱ بنا شده و علیرغم کاستیهای خود توانسته نظر افراد زیادی را به خود جلب کند. در طرف دیگر هم محصول جدیدی به نام نوا قرار دارد که در واقع نسخه ایرانیزه از ال ۹۰ یا تندر ۹۰ محبوب سالهای قبل است. پروژه پارس خودرو نوا در ابتدا با کد P90 و کادیلا معرفی شده بود و حالا قرار است با نام نوا راهی بازار شود. به نظر شما در مقایسه تارا V1 با پارس خودرو نوا کدام خودرو پیروز میدان خواهد بود؟
همچنین بخوانید: مقایسه پارس نوآ و رانا پلاس، تندر ۹۰ ایرانی یا ۲۰۶ ایرانی؟!
مقایسه تارا V1 با پارس خودرو نوا
- طراحی ظاهری
پیشینه تارا V1 و پارس خودرو نوا به چند سال پیش بازمیگردد و بنابراین نباید انتظار طراحی مدرنی را از آنها داشته باشید. طراحان تارا در بخش جلو از چهره یوز ایرانی الهام گرفتهاند و با اینکه جزئیات هیجانانگیزی دیده نمیشود اما کلیت کار نسبتاً هماهنگ از کار درآمده و سادگی خاصی دارد که با گذشت زمان شاید نکته مثبتی باشد. در پروفایل جانبی خودرو دو خط برجسته وجود دارد که از سادگی بدنه کاسته هرچند که طرح قالپاقهای بکار رفته در تارا V1 خیلی جالب نیستند. نهایتاً به نمای عقب میرسیم که شاید بحثبرانگیزترین بخش تارا باشند چراکه قرار بوده این بخش با الهام از چراغهای پیوسته خودروهای مدرن دنیا طراحی شود اما حاصل کار چندان دلچسب نیست و در نمونههای اولیه تولیدی نیز گرافیک داخلی چراغها باعث شده نوردهی آزاردهندهای داشته باشند.
در طرف مقابل باید به پارس خودرو نوا اشاره کنیم که طراحان این شرکت سعی داشتهاند چهرهای متمایز را ارائه نمایند و تا حدودی نیز موفق شدهاند. با اینکه پروفایل جانبی این خودرو تفاوت خاصی نسبت به ال ۹۰ ندارد اما در بخش جلو تغییرات زیادی در چراغها، جلوپنجره و سپر رخ داده و کلیت کار مدرنتر و دلچسبتر از محصول اقتصادی رنو و داچیا به نظر میرسد. در بخش عقب هم چراغهایی جدید به همراه سپری متفاوت دیده میشوند که اگرچه نمیتوان آنها را زیبا دانست اما نسبت به چهره قدیمی تندر وضعیت بهتری دارند. در مقایسه تارا V1 با پارس خودرو نوا در بخش طراحی ظاهری هر دو خودرو وضعیت تقریباً مشابهی دارند و نظر و سلیقه شخصی خریدار تعیین کننده خواهد بود.
- طراحی داخلی
طبیعتاً به عنوان خودروهای اقتصادی چند دهه قبل نباید انتظار چندانی از طراحی و کیفیت متریال بکار رفته در تارا V1 و پارس خودرو نوا داشت. همانند سایر محصولات ایرانخودرو، جنس متریال بکار رفته در کابین تارا از پلاستیک خشک است و البته از نظر ارگونومی نیز مشکلاتی وجود دارد. طراحی کابین را نیز با اینکه بین محصولات این شرکت تازگی دارد اما دلچسب نیست و قطعاً میتوانست بهتر از این باشد. صندلیها راحتی خوبی دارند اما قطعاً با چندین ساعت رانندگی نیاز به استراحت خواهید داشت. از نظر فضای کابین نیز جای گلهای نیست و به ویژه صندوق ۶۴۰ لیتری این خودرو کاملاً پاسخگوی نیازهای خانوادههاست.
در ادامه مقایسه تارا V1 با پارس خودرو نوا بهتر است به طراحی کابین سدان تازهنفس پارس خودرو نیز بپردازیم که در همان نگاه نخست وفاداری به ال ۹۰ را نشان میدهد. البته طراحان با استفاده از غربیلک فرمان جدید، نمایشگر لمسی متفاوت، پشت آمپرهای بهروزتر و… تلاش کردهاند طرح بهتری را ارائه کنند و تا حد زیادی نیز موفق شدهاند. از نظر فضای کابین و بار نیز اوضاع کاملاً خوب است و نوا فضای کافی برای حمل ۵ سرنشین و وسایل آنها را خواهد داشت. از نظر طراحی کابین نمیتوان یک خودرو را کاملاً برتر از دیگری دانست اما شاید طراحی کابین نوا باوجود قدیمیتر بودن، هماهنگتر و بهتر باشد.
- مشخصات فنی
دو خودروی یاد شده در این بخش شبیه به یکدیگر عمل کردهاند بهطوریکه تارا V1 از موتور TU5 پلاس با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتون متر گشتاور استفاده میکند و پارس خودرو نوا هم به موتور موسوم به ME16 مجهز شده که شباهت بسیار زیادی به همین موتور TU5 پلاس دارد. بر اساس اعلام پارس خودرو، نوا ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. اختلاف وزن دو خودرو نیز ناچیز است و بنابراین انتظار میرود از نظر شتاب و کشش تا حد زیادی مشابه یکدیگر عمل کنند. با توجه به اینکه موتور دو خودرو اساساً طراحی یکسانی دارد بنابراین سایر مؤلفهها نیز تا حدود زیادی مشابه یکدیگر خواهند بود. در جدول زیر مشخصات فنی تارا V1 و پارس خودرو نوا درج شده است.
تارا V1 | پارس خودرو نوا | |
نوع موتور | TU5P | ME16 |
حجم موتور (سیسی) | ۱۵۸۷ | ۱۵۸۷ |
حداکثر توان موتور (اسب بخار) | ۱۱۳ | ۱۱۵ |
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) | ۱۴۴ | ۱۴۷ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ | ۱۶ |
نوع سوخت | بنزین | بنزین |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۱۲.۵ | ۱۰.۵ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۱۹۰ | ۱۷۵ |
سیستم انتقال قدرت | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) | ۷.۲ | ۶.۸ |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴۵۱۹/۱۷۴۸/۱۴۶۶ | ۴۳۳۰/۱۷۴۰/۱۵۳۰ |
فاصله بین دو محور چرخهای جلو و عقب (میلیمتر) | ۲۶۵۲ | ۲۶۳۰ |
وزن خودرو (کیلوگرم) | ۱۱۷۳ | ۱۱۵۵ |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) | ۵۰ | ۴۷ |
حجم فضای صندوقعقب (لیتر) | ۶۴۰ | ۵۱۰ |
- امکانات و تجهیزات
در ادامه مقایسه تارا V1 با پارس خودرو نوا به بخش امکانات و تجهیزات میرسیم که تفاوت چشمگیری بین دو خودرو وجود ندارد. از جمله شاخصترین تجهیزات تارا V1 میتوان به ترمزهای جلو و عقب دیسکی به همراه ABS و EBD و ESC و TCS و همچنین کمک به حرکت در سربالایی اشاره کرد. دو کیسه هوا، فرمان برقی، مولتیمدیا، کروز کنترل و… جزو دیگر تجهیزات این خودرو هستند. پارس نوا نیز دارای اکثر این تجهیزات به جز کروز کنترل است هرچند از رینگهای آلومینیومی بهره میبرد؛ بنابراین در این بخش هر دو خودرو مشابه یکدیگر هستند.
- عملکرد و سواری
با توجه به بررسیهای پیشین پدال، موتور و گیربکس تارا V1 هماهنگی خوبی با یکدیگر ندارند و تأخیر چشمگیری در زمان فشردن پدال گاز وجود دارد. البته نقطه قوت خودرو موتور کممصرف و نرم آن است و در سرعتهای معمولی نیز صدای زیادی وارد کابین نمیشود. سواری خودرو نسبتاً نرم است و با اینکه دستاندازهای کوچک خیلی آن را آزار نمیدهند اما با عبور از چالههای بزرگ شاهد وارد شدن لرزشهای زیادی به کابین هستیم. در مجموع سواری تارا برای مصرفکننده عادی قابلقبول خواهد بود.
با اینکه پارس نوا وارد بازار نشده اما تا حدود زیادی میتوانیم عملکرد آن را تصور کنیم. موتور ME16 این خودرو اکثر شاخصههای موتور TU5 پلاس ایرانخودرو را داراست و بنابراین میتوان انتظار صدای کم و کارکرد نرمی را داشت. از نظر سواری نیز تندر ۹۰ قبلاً عملکرد خوبی را نشان داده هرچند پایداری آن در سرعتهای بالا و به ویژه در سر پیچها با اما و اگرهایی همراه بوده است. انتظار میرود سواری تارا V1 و پارس خودرو نوا تا حدی مشابه یکدیگر باشد اما اگر موقعیت راننده در نوا مشابه تندر ۹۰ باشد به احتمال زیاد شاهد میدان دید بیشتری در این خودرو خواهیم بود که تسلط بیشتری را فراهم میکند و در عوض در هندلینگ به تارا میبازد.
- هزینههای نگهداری و خدمات پس از فروش
با توجه به اینکه چند سالی از حضور تارا در بازار میگذرد و قلب تپنده آن نیز سالهای سال است که روی خط تولید ایرانخودرو قرار دارد بنابراین از نظر خدمات پس از فروش و هزینههای نگهداری انتظار نمیرود که تارا V1 خودروی هزینه بری باشد. وجود شبکه نمایندگی گسترده ایرانخودرو در کشور نیز خیال مالکان را تا حدود زیادی راحت میکند. در مقابل باید گفت پارس نوا اگرچه از موتوری تقریباً مشابه TU5 پلاس ایرانخودرو استفاده میکند اما در برخی بخشها تفاوتهایی با آن دارد و شاید به دلیل ورود دیرتر به خط تولید با برخی کمبودها از نظر قطعات و لوازمیدکی مواجه شود هرچند انتظار داریم این موضوع با گذشت زمان مرتفع شود. البته همانطور که میدانید نقطه قوت ال ۹۰ موتور K4M مشهور و گیربکس هماهنگ با موتور بود که نظر بسیاری از خریداران را جلب میکرد و باید دید آیا خریداران بازهم به سراغ نوا میروند یا خیر.
بیشتر بخوانید: مقایسه هزینه مالکیت و نگهداری تارا با تویوتا پریوس
- قیمت
در حال حاضر تارا V1 قیمت حدود ۷۸۵ میلیون تومانی در کارخانه و بهای حدود ۹۱۵ میلیون تومانی در بازار دارد. با توجه به جدیدتر بودن پارس نوا و قیمتگذاری رقبای آن انتظار میرود قیمت پارس خودرو نوا نیز به حدود ۱ میلیارد تومان و حتی بیشتر از آن برسد. جهت اطلاع از قیمت روز خودرو نیز میتوانید به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه نمایید.
- قضاوت نهایی
دو خودروی تارا V1 و پارس خودرو نوا محصولاتی قدیمی هستند که با ظاهری جدیدتر روانه بازار شده و یا در آینده نزدیک عرضه خواهند شد. تارا V1 بر پایه سدان اقتصادی پژو ۳۰۱ شکل گرفته و پکیجی قابلقبول برای خانواده ایرانی فراهم میسازد هرچند که از نظر طراحی ظاهری و کیفیت کابین خیلی جذاب نیست. در مقابل باید به نوا اشاره کنیم که به دنبال زنده کردن خاطرات خوش ال ۹۰ در بازار کشورمان است هرچند از فاقد نقطه قوت اصلی آن خودرو یعنی موتور کم استهلاک و باکیفیت K4M بوده و قرار است با چهرهای جدیدتر به دنبال رقابت در بازار باشد. در مقایسه تارا V1 با پارس خودرو نوا نمیتوان برنده قطعی را تعیین کرد چراکه هر دو خودرو علیرغم تفاوتهای موجود، شباهتهای زیادی به یکدیگر دارند و شاید سلیقه خریدار تعیین کننده باشد مخصوصاً اینکه موتور دو خودرو تقریباً مشابه هم است و به احتمال زیاد عملکرد مشابهی نیز خواهند داشت.

Mr Tiger
۷ خرداد ۱۴۰۴نکته اول… خودروسازی ایران اشتباهه… فرغون سازی ایران
نکته دوم قضیه سگ زرد و شغاله و فقط اینو مطمئنم ماشینای سایپا بدنه بسیار محکم تری نسبت به ایران خودرو دارن
426 کیوبیک اینچ
۷ خرداد ۱۴۰۴آقای اشتری اینکه کاربران هی هی هی از خودروساز غیر آلمانی ایراد میگیرن منفعتی برای پدال داره ؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۷ خرداد ۱۴۰۴تا زمانی که الفاظ رکیک استفاده نشه همه میتونن انتقاد کنن
r8gt
۷ خرداد ۱۴۰۴بابا جمع کنید از بی ماشینی هر ماشینی رو میبینیم با یکی دیگه مقایسه میکنیم
توحید
۷ خرداد ۱۴۰۴تنها ویژگی بارز خودروی ال90 داشتن موتور و گیربکس بی آزار بود
هر چند از نظر استهلاک کم قطعات و عدم مراجعه زود به زود به تعمیرگاه قابل تقدیره
ولی از اون طرف
تارا
با پلت فرم جدیدتر توانایی پاس کردن استانداردهای بالاتری را در ایمنی و محافظت از جان سرنشینان دارد
موتور و گیربکس مشابه ال 90
طراحی ظاهری به روز تر
فضای سرنشین و داخلی ماشین عالی (هم نرم و هم جادار)
و نرم بودن هنگان رانندگی عالی ای داره و تو مسافت های طولانی راحت تره
خلاصه دلیلی نمیبینم که ال 90 پارس خودرو رو برتر بدونم
Cehx
۷ خرداد ۱۴۰۴فقط اونجایی تو متن نوشته طراحی داخلی پارس نوا بهتره
(فرمان ساینا ، پشت آمپر اطلس ، دریچه تهویه فابریکی در کنار مانیتور ، سیستم کنترل تهویه شاهین) حداقل تارا داخلش از روی c3 xr هسته البته یک مشکلی داره خیلی داشبوردش بالاست ولی اجزاش هم خوانی دارند
هرکس تو اینستا دستش به تارا رسید کاپوتش فشار داد فیلم گذاشت اما نکته ای وجود داره کاپوت خودرو باید نرم باشه تا انرژی رو جذب کنه الان پیکان ورقش دوبرابر تاراست ولی تو یه تصادف شاخ شاخ همه میگن ما توی تارا مینشینیم چرا چون معیار های امنیت خودرو اصلا کاپوت نیست چند نمونه مثلاً جابه جایی داشبورد و پدال ها بعد از تصادف ستون ماشین باز و بسته شدن درب ها و انرژی نباید گرفته باشه باید انتقال پیدا کنه به عقب خودرو
اما ورق در جاهایی مهمه مثلا در شاسی ها و دیاق و ورق های درون در ها نه خود در های خودرو که راجب پارس نوا نمیدونم ولی شاهین واقعا تو این سه مورد ترکونده بود ولی تارا بیشتر بخاطر نوع قرار گیری اجزاش تو پلتفرم و همین منتقل کردن انرژی خوبه
فرشید
۷ خرداد ۱۴۰۴برای منم عجیبه نگارنده چطور داشبورد و کنسول فسیل، زشت و پلاستیکی نوا رو بهتر و هماهنگ تر از تارا دونسته! حتی از روی عکس هم کیفیت و هماهنگی بهتر تارا مشخصه
ممد پایین
۸ خرداد ۱۴۰۴داشبورد و کنسول تارا رو از روی پژو و رنو های دهه ۲۰۱۰ طراحی کردن ولی پی۹۰ رو از روی ال نود ۳۰ سال پیش…
قطعاً زیباتر و بهروز تر هست تارا…
مجید
۷ خرداد ۱۴۰۴اگر نمی توانند خودرو با اتاق و موتور روز تولید کنند همون پارس و سمند قدیمی را تولید کنند و با قیمت پایین بفروشند سنگین ترند چون این تغییرات جزئی ظاهری و پایین آوردن کیفیت و چند تا آپشن چینی گذاشتن روی این خودروها فقط خشم مردم را بیشتر می کنه
ارژنگ
۸ خرداد ۱۴۰۴تنها برتری ال نود جدید ابعاد کوچکترش هست برای داخل شهر و همچنین فنربندی سفت و فاصله زیادی از زمین که اونرو برای مسیرهای خاکی مناسبتر میکنه
Ben
۷ خرداد ۱۴۰۴من نوا در حال تست رو دیدم تو خیابان. واقعا طراحی ضمخت و کج و کوله ای داره.
omid
۷ خرداد ۱۴۰۴بین این دو قطعا تارا از هر لحاظ بهتره مخصوصا طراحی بیرونی و داخلی
O
۷ خرداد ۱۴۰۴ولی طراحی چراغ جلو پارس نوا خیلی شبیه لیفان x70 هستش!
مسعود MD
۷ خرداد ۱۴۰۴من تارا مدل 1400 V1 دارم بین ماشین داخلی ضعف و نقاط قوت خودش داره . ضعف در کابین و تهویه . کولر. شتاب دیر هنگام. و استحکام بدنه . نقاط قوت صدای موتور به داخل کابین کم هست نسبط به خودروهای داخلی . کم مصرف . رانندگی خوب صندلی نسبتأن خوب بیشترین خوبیش صندوق با فضای خوب و قسمت سرنشین عقب … فعالان انتخاب زیادی نداریم مجبوریم . این خودروهای ضعیف یکی را انتخاب کنیم . انشالله خودرو سازهای خارجی وارد ایران شوند و کیف خودروهای خارجی تاثیر بر خودرو سازان داخلی در قسمت کیفیت و طراحی بشوند .
محمدتقی احمدی
۷ خرداد ۱۴۰۴چقدر گرفتید نوا را به تارا ترجیح بدید؟
شاهین
۷ خرداد ۱۴۰۴149 میلیون تومن
هنری فورد
۷ خرداد ۱۴۰۴😃😃
۷ خرداد ۱۴۰۴با یه پست و یکم تایپ شما ۱۴۹ میلیون میگیرین ولی ما برای ۱۴۹ هزار تومن کلی جون میکنیم😭😭😭
هنری فورد
۷ خرداد ۱۴۰۴خودروهای داخلی توهین به صنعت خودروسازی محسوب میشن .
Genius
۷ خرداد ۱۴۰۴به جای اینکه ظرف ۵ سال ۶ بار اسمشو عوض کنید ای کاش حداقل جای الممد سال ۲۰۰۰ میومدید رنو سیمبول رو میذاشتید جلوتون از روش کپی میکردید با همون داشبورد با همون بدنه که واقعا یه چیز بروزتر تحویل ملت بشه!!
Lyting
۷ خرداد ۱۴۰۴اونوقت قطعات اضافی ماشین ها رو چجوری آب میکردند؟
426 کیوبیک اینچ
۷ خرداد ۱۴۰۴تو که در خودروسازان ایرانی رو تا بیگ بنگ بعدی و میلیاردها سال بعد گل گرفتی
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
نویدی
۷ خرداد ۱۴۰۴بجای این زباله ها،جک j4 بخرید.
ایران خودرو پدر موتور tu5 رو در آورده.
شهروند ایرانی
۷ خرداد ۱۴۰۴بهتر نظری ندیم در مورد به اصطلاح صنعت خودرو در ایران چون شرایط ما نرمال عادی نیست شما در هرزمینه دیگه نگاه کنی شرایط به نسبت شرایط مطلوب خیلی بد من فکر نمیکنم اگه انقلاب نمیشد ما الان عقب تر چین یا کره یا امارات متحده عربی میبودیم پس این که ما بحث کنیم سر کپی داغون ۳۰۱ و داچیا لوگان بی معنی خودرو سازی چین با ده سال سابقه خیلی جلوتر از انحصار های داخلی هستن به علت رقابت
mickeyy
۷ خرداد ۱۴۰۴ال نود خودش ماشین خوش قیافه ای نبود و نقطه قوتش موتور خوب و قابل قبولش بود حالا اینها اومدن همون برگ برنده ال نود رو ازش گرفتن و نقطه ضعفش که ظاهرش بود رو هم بدتر کردن و زشت ترش کردن
مجید
۷ خرداد ۱۴۰۴من تاراداشتم تواتوبان ستاری بعدازچراغ قرمزبدون علت ماشین خاموش شدچون فرمون برقی بودقفل کردبطوری که به جدول وسط اتوبان خوردم پلاستیک جلوطرف راننده ترکیدایرانخودروتمام هزینه روازبیمه بدنه ورداشت این آپشنهایی که روماشینامیزارن چون همه برقین خطرناکن وازکارمیفتن مخصوصا فرمون برقی وبرقیهای دیگرمن ماشینموفروختم یه ماشین معمولی ساندروخریدم
محمد حسین
۷ خرداد ۱۴۰۴سلام لطفا در مورد ماشینی که موجودیت نداره و پنج ساله که داره اسم عوض میکنه مطلب نگذارید.
احمد
۷ خرداد ۱۴۰۴چرا نباید این خودرو ها با دنده دستی سانروف داشته باشن
۷ خرداد ۱۴۰۴من تارا رو بیشتر دوست دارم