ایران خودرو

ایران‌خودرو TF-21… برادر جدید پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ در راه بازار!

در جریان بازدید وزیر صمت از مجموعه ایران‌خودرو، پروژه جدیدی بنام TF-21 معرفی شد.

این خودرو که در کلاس ابعادی B قرار دارد، طبق وعده مدیرعامل ایران‌خودرو قرار است تا ظرف ۱۸ ماه آینده بر روی خط تولید قرار گیرد.

در گام اول قرار است بر روی این محصول یکی از موتورهای خانواده TU نصب، و در فاز بعدی از موتور سه سیلندر ملی استفاده شود.

این خودرو قابلیت مجهز شدن به استاندارد تصادف با عابر پیاده، سیستم ایمنی اخطار فشار باد تایر، سیستم راهنمایی راننده در تعویض دنده، سیستم پایداری الکترونیکی و کاهش مصرف سوخت را دارد.

محصولات اقتصادی و کوچک جایگزین پیرمردهای پژو

پس از انعقاد برجام و ورود برندهای مختلف به ایران، شراکت‌هایی میان خودروسازان دولتی و برندهای بزرگی همچون رنو و پژو شکل گرفت.

در جریان این ارتباطات فنی مهندسی، شرکت ایران‌خودرو موفق شد تا نقشه‌ها و الگوهای فنی پلت فرم CFM-A را از رنو – نیسان، و نقشه‌های کامل پلت فرم PF1 را از پژو در اختیار بگیرد.

با توجه به خروج خودروهای ۴۰۵، پارس و سمند از خط تولید و حذف تدریجی این پلت فرم از سبد محصولات شرکت به دلیل پاس نکردن استانداردهای ۸۵ گانه، و همچنین عدم امکان تولید محصولاتی استاندارد، با ابعاد و قیمتی مشابه به این خودروها، قرار است گزینه‌هایی ارزان و بروز از خانواده CMF-A و p200، که ابعادی کوچک‌تر از خودروهای فوق دارند، جایگزین این محصولات شوند.

در همین راستا اولین محصول جایگزین که در کلاس ابعادی A و بر مبنای پلت فرم CMF-A است، در پایان امسال روانه بازار خواهد شد. چندی قبل و در جریان بازدید مدیرعامل جدید ایران‌خودرو از شرکت جتکو، تصویری از این خودرو منتشر شد که نشان می‌دهد این پروژه K112 نام داشته و ظاهر آن مشابه به رنو کویید خواهد بود. ۱۱۲K اولین خودروی ایرانی است که با موتور ۱ لیتری سه سیلندر وارد خیابان‌ها می‌شود. این نسخه از موتور ملی، در حدود ۷۲ اسب بخار قدرت و ۹۸ نیوتون متر گشتاور داشته و برای خودروهای کوچک شهری طراحی شده است.

TF-21 هاچ‌بک کراس اقتصادی بر پایه پژو ۲۰۶

شنیده‌ها حاکی است، TF-21 به‌عنوان دومین هاچ‌بک کراس ملی ایران‌خودرو پس از K112، بر مبنای پلت فرم p200 (خانواده ۲۰۶ و ۲۰۷) طراحی و تولید شده و جایگزین ۲۰۶ در سبد محصولات این سکو خواهد شد. ذکر این نکته ضروری است که برخلاف اشتباه رایج در نشریات مختلف سکو و مبنای پژو ۲۰۶ و ۲۰۷، پلت فرم خالص PF1 و مشابه به پژو ۳۰۱ نبوده بلکه ترکیبی از PF1 و پلت فرم به‌کاررفته در خودروهای پژو ۱۰۶ و سیتروئن ساکسو است.

با اطلاعات فوق می‌توان نتیجه گرفت که استایل و سگمنت این پروژه شباهت‌هایی به ۲۰۷ کراس خواهد داشت. ۲۰۷ کراس همان ۲۰۶ پلاس بوده که با دیزاین کراس توسط سایت پژو در کشور چین طراحی و تولید شد. چند سال گذشته نیز مرکز تحقیقات ایران‌خودرو قصد داشت تا خودرویی مشابه به نمونه چینی روانه بازار کند که درنهایت کنسل شد.

رقبا و قیمت احتمالی

ازآنجایی‌که این خودرو قیمتی مشابه به ۴۰۵ و سمند داشته و در رده ابعادی ۲۰۶ قرار می‌گیرد، شاهد رقابت این خودرو با اطلس و کوییک سایپا خواهیم بود. پیش‌بینی می‌شود این محصول در محدوده قیمتی کمتر از ۱۰ هزار دلار به بازار عرضه شود.

 

محمد جواد نورایی

نویسنده و خبرنگار "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۹ دیدگاه‌ها

  1. پسرک فضول

    ۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کراس کدومه؟ ۲۰۶ را نهایتا یک رینگ ۱۶ می اندازند زیرش اسمشو میگذارند کراس موتور هم که تکنولوژی دهه ۸۰. مسخره کرده اند

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۰
  2. افشین

    ۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خجالت بکشید این چه مسخره بازی این چه تولیدی بسه دیگه داریم حالت تهوع میگیرم

    موافقم ۸
    مخالفم ۰
  3. مهران

    ۱۰ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فکر کنم هاچبک رانا را دارن میدن تو بازار اسمش را هم گذاشتن کراس اوور🫤🫤🫤

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا