ایران خودرو قصد دارد به زودی تارای جدید را با طراحی ظاهری و داخلی متفاوت در دو نسخه مجهز به موتور TU5 توربو و تیوفایو هیبریدی روانه بازار کند.
به گزارش پدال، پروژه تارا از زمان ورود به بازار همواره با انتقادات زیادی مواجه بوده، از طراحی ظاهری گرفته تا کیفیت پایین مونتاژ و ایرادات ساختاری در بدنه و مشخصات معمولی پیشرانه همگی باعث شدند علیرغم امکانات نسبتا خوب و پلتفرم بروز این خودرو، خیلی از مشتریان به گزینههای دیگری مثل دنا پلاس، شاهین و یا گزینههای مونتاژی چینی فکر کنند.
با واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی و شرکت کروز، مدیریت جدید این شرکت قصد دارد تا این خودرو را زودتر از موعد معمول از خط تولید خارج کرده و نسل جدید آن را با تغییرات قابل توجه ظاهری و فنی تا نیمه دوم سال ۱۴۰۵ روانه بازار کند.
تارای جدید با موتور TU5 توربو و تیوفایو هیبریدی میآید
یکی از نکات جالب پروژه فیس لیفت تارا تغییر پیشرانه این خودرو است. طبق اطلاعات رسیده از ایران خودرو، نسل جدید تارا با دو ساختار فنی عرضه خواهد شد: نسخه بنزینی با پیشرانه تیوفایو پلاس توربو اتکینسون و نسخه هیبریدی مجهز به پیشرانه برقی و پیشرانه بنزینی تیوفایو پلاس اتکینسون.
هنوز از مشخصات دقیق و خروجی اعداد نسخه هیبریدی تارا اطلاعی در دست نیست اما نمونه اتوماتیک نسل جدید علاوهبر مجهز شدن به موتور تیوفایو پلاس توربو اتکینسون، با گیربکس دوکلاچه خودکار روانه بازار میشود و قدرتی معادل ۱۳۴ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتون متر ارائه میدهد.
پیش از این قرار بود تا تیپ جدیدی از تارا با پیشرانه EF7 پلاس توربو و گیربکس ۶ سرعته AT به بازار عرضه شود که به نظر میرسد این پروژه متوقف شده باشد.
تیوفایو اتکینسون چه ویژگیهایی دارد؟
موتور TU5 محصول پژوی فرانسه بیش از ۲۰ سال است که در بازار ایران بر روی خودروهای مختلفی نصب شده و کیفیت ساخت قابل قبول، استهلاک پایین و کم هزینه بودن آن همواره باعث شده تا خودروهایی که از این موتور استفاده میکنند از استقبال بالایی برخوردار باشند.
پیشرانه TU5 تاکنون دو بار دستخوش تغییر شده؛ نخست در زمان دور اول تحریمها و ایرانیزه شدن آن و بار دوم عرضه نسخه پلاس آن توسط ایران خودرو با هدف پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو ۵ و افزایش راندمان که برای اولین بار نیز بر روی تارا نصب شد.
با توجه به اینکه بزودی الزامات جدید مصرف سوخت و آلایندگی یورو ۶ برای خودروهای ساخت داخل اجباری میشود و نمونه فعلی موتور تیوفایو (پلاس) قادر به پاس کردن این الزامات نیست، شرکت ایران خودرو تصمیم گرفته تا با ایجاد تغییرات اساسی در قسمت بالایی پیشرانه، تغییر چرخه حرارتی این موتور به حالت اتکینسون و اضافه کردن پرخوران، کماکان آن را بر روی خط تولید نگه دارد.
با اینکه موتور تیوفایو از نظر طراحی و سطح فناوری نسبت به موتور EF7 در جایگاه پایینتری قرار میگیرد اما یکی از مزیتهای مهم آن برای ایران خودرو، هزینه کمتر تولیدش نسبت به موتور EF7 است. علاوه بر این خط تولید موتور TU5 از نظر بروز بودن ساختار و تجهیزات در سطح بهتری نسبت به خط تولید پیشرانه EF7 قرار دارد. همه اینها دلایلی هستند که تمایل ایران خودرو را برای حفظ این پیشرانه فرانسوی در سبد محصولات نشان میدهند.
نسل جدید خانواده موتور TU5 Plus تحت عنوان TU5P-NA ATK (موتور اتکینسون تنفس طبیعـى) و TU5P-TC ATK (موتور اتکینسون توربوشارژ) قرار است بر روی تارا فیس لیفت و ۲۰۷ فیس لیفت نصب شوند. این دو پیشرانه هم به صورت بنزینی و هم به صورت هیبریدی برقی قابل استفاده هستند و با گیربکسهای جدید ۶ سرعته دستی، دوکلاچه خودکار (DCT) و مخصوص هیبرید (DHT) هماهنگ شدهاند.
جدول مقایسه نسل فعلی و آینده پیشرانه TU5
مشخصات پیشرانه | TU5P | TU5P-NA ATK | TU5P-TC ATK |
خودروهای هدف پروژه | – | پژو ۲۰۷ دستی و اتوماتیک | تارا اتوماتیک و دستی بنزینی و هیبریدی |
توربوشارژ | ندارد | ندارد | دارد |
نسبت تراکم | ۱۱ | ۱۲ ~ ۱۲.۵ | ۱۲ ~ ۱۲.۵ |
حداکثر قدرت (اسب بخار) | ۱۱۲ | ۱۰۷ | ۱۳۴ |
حداکثر گشتاور (نیوتنمتر) | ۱۴۴ | ۱۴۰ | ۲۰۰ |
سطح آلایندگی | Euro 5 | Euro 6b | Euro 6b |
کاهش مصرف سوخت | – | ۵٪ ~ ۷٪ | ۷٪ ~ ۹٪ |
مصرف سوخت ترکیبی لیتر/(100km) | ۲۰۷: ۶.۷ تارا: ۷.۱ | ۶.۲ :۲۰۷ دستی | ۶.۵ :تارا دستی بنزینی |
چرخه اتکینسون چیست؟
امروزه اغلب پیشرانههای بنزینی بر اساس دو نوع چرخهٔ حرارتی کار میکنند: اتو (Otto) و اتکینسون (Atkinson). در حالیکه چرخه اتو در بیشتر خودروهای متداول مورد استفاده قرار میگیرد، چرخهٔ اتکینسون هنوز در ایران چندان شناختهشده نیست. با این حال، نسل جدید موتور TU5P اتکینسون که توسط ایرانخودرو توسعه یافته، نخستین پیشرانهٔ تولید انبوه در کشور با ساختار چرخهٔ اتکینسون محسوب میشود. در بازار جهانی نیز برخی مدلهای هیبریدی و اقتصادی مانند تویوتا پریوس، کرولا و لوین در بعضی تیپها از این فناوری بهره میبرند.
به طور خلاصه در خصوص وضعیت فنی و عملکرد این چرخه میتوان گفت در چرخهٔ اتکینسون، مدت زمان مرحلهٔ مکش و تراکم نسبت به مرحلهٔ احتراق و تخلیه تغییر میکند. این تغییر باعث میشود که سطح زیر نمودار چرخه ترمودینامیکی افزایش یابد، یعنی موتور بتواند از مقدار مشخصی سوخت، توان مفید بیشتری تولید کند. نتیجهٔ این فرآیند، بهینهسازی مصرف سوخت و بهبود بهرهوری حرارتی موتور است، بدون آنکه لزوماً توان خروجی بهاندازهٔ موتورهای پرقدرت قربانی شود.
Roham
۱۳ خرداد ۱۴۰۴تورو خدا دست از تیوفایو بردارین بسه دیگه از سالی که با ۲۰۶ اومد روی هر ماشینی نصب شد
از خود ۲۰۶ بگیر تا رانا و پارس و سمند(نسخه وارداتی) و تارا و……
دیگه بیاین رو یه موتور دیگه اونو نصب کنید رو ماشیناتون تاکی باید با این موتور های منسوخ شده و ماشین های حلبی با طراحی ۲۰ سال پیش سر کنیم؟
ناتو
۱۳ خرداد ۱۴۰۴فقط حدا کنه ب هیبریدی روش باشه
426 کیوبیک اینچ
۱۳ خرداد ۱۴۰۴داداش طراحی دو هزار سال پیش ماشین خارجی اجنبی رو هم بگو
Siyavash
۱۳ خرداد ۱۴۰۴فقط دنبال مسخر بازی هستن با این موتور…
ویتک
۱۳ خرداد ۱۴۰۴وایپر بیش از بیست سال و لامبورگینی از زمان تاسیس تا الان از پیشرانه پر مصرف دوازده سیلندر استفاده می کردن
کورشه
۱۳ خرداد ۱۴۰۴یه جوری دیسلایک میدی انگار اونا مصرف سوخت هر ده هزار کیلومتری یه لیتری دارن
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
HFball
۱۳ خرداد ۱۴۰۴مرد حسابی اونا سوپر کارن بحثشون خیلی فرق داره اکثر مشتریاشون موتور های 12 سیلندر رو بیشتر از هر انجین دیگه ای میپسندن بعدشم اون پیشرانه ها هر نسل حجمشون کمتر میشه و مصرف سوخت بهینه و آلایندگی کمتر میشه فقط تعداد سیلندر ها حفظ شد اونم فقط بخاطر عملکرد و صدای جذاب چون اونا تولید نامحدود نیستن
خیلی مسخرس شاهکار های هنری و مهندسی رو یا این آشغالای داخلی مقایسه میکنی
آشغالای داخلی رو باید با رقبای قیمتیش مقایسه کنی
Avan
۱۴ خرداد ۱۴۰۴این خودروها سوپراسپورت هستند نه خودرو روزانه.بعضی هاشون پیش شرکت می مونن و هر وقت مالک خواست میارنش براش دور دورش را که کرد دوباره می رود پارکینگ. کسی با این خودرو سر کار و مدرسه نمی رود.
محمد
۱۳ خرداد ۱۴۰۴خدا بخیر کنه ، این موتور و پلتفرم اصلا قابلیت این ارتقا رو دارن؟ تو محصولات تنفس طبیعی و جعبه دنده های دستی و اتوماتیک معمولی و موتور ef7 توربو شاهکارشون هنوز به دوام و راندمان مناسب نرسیدن بعد حرف از چرخه اتکینسون ، جعبه دنده دو کلاچه و ماشین هیبریدی میزنن
Gabriel
۱۳ خرداد ۱۴۰۴خیال کردی ما ایرانی ها با این سطح نازل آموزش عالی که یه گلر دوزاری توش داره دکتری میگیره میخوایم چیزی طراحی و تولید کنیم؟؟
نه برادر من اینا همه پک داره از یه کمپانی گمنام و تازه تاسیس چینی میاد مثل همیشه
𝐀𝐥𝐢
۱۳ خرداد ۱۴۰۴لابد دوباره میخوان مثل رانا و سورن فقط گرافیک داخل چراغو عوض کنن اسم پلاس بزارن روش
علی Shelby
۱۳ خرداد ۱۴۰۴داداش شما همین موتورTU5 رو عوض کنید هیبرید نمیخوایم
shetab-car
۱۳ خرداد ۱۴۰۴134 اسب با توربو؟ همین؟
شما ایرادات فعلی ماشین رو بگیر نمی خواد هیبرید بزنی که ایرادهاش رو بیشتر کنی
۱۳ خرداد ۱۴۰۴ماشین گرون🖕🏿🖕🏿🖕🏿
Gabriel
۱۳ خرداد ۱۴۰۴من یه شهروند عادی هستم،نه ادعا کردم میتونم مملکت رو بگردونم و نه بهم نوبت رسیده ولی اونایی که به دروغ و از روی طمع مسئولیت میگیرن درحالیکه سر از راه خروج حمار در نمیارن بلاشک باید گیوتینه بشن
بعد ۶۰سال از تاسیس ایران ناسیونال یه موتور tu5 و یدونه ef7 یکیشون طراحی فرانسه یکیشون طراحی آخن آلمان کل موجودی این شرکته!!پس نیروهای خودش که سه نسل اومدن و سی سالشون پر شده و رفتن دقیقا چه خروجی حرفه ای بجای گذاشتن؟؟!؟؟
حسن
۱۳ خرداد ۱۴۰۴کدوم نیروهای خودشون نیروهای خودشون همون سفارش شده های وزرا و نمایندگان مجلس و اقایان مسئولن
معیار فقط پاچه خواری و تعهد به اصول اقایانه
parsajdm
۱۳ خرداد ۱۴۰۴تا کی tu5 بسه
محمود
۱۳ خرداد ۱۴۰۴چرخه اتکینسون باعث ضعف بیشتر این موتور میشه و اون کاهش ناچیز 5 درصدی مصرف سوخت هم فقط در محیط ازمایشگاهیه. اما در عمل، ضعف موتور باعث میشه شما برای سبقت گرفت و همینطور در جاده کوهستانی نیاز داری بیشتر گاز بدی که مصرف سوخت رو حتی از چرخه ای تی بیشتر هم میکنه. اتکینسون فقط در برخی هیبریدی ها استفاده شده و اون ضعفش رو هم موتور برقی جبران میکنه ولی در خودروی غیر هیبریدی نتیجه جز یک موتور ضعیف تر با مصرف سوخت بیشتر نداره
Taha Ayoobi
۱۴ خرداد ۱۴۰۴سر جدتون یه موتور دیگه بسازین که یه ذره بهینه تر از این باشه بعد هر جا خواستین فرو کنین
arash
۱۴ خرداد ۱۴۰۴با سلام و عرض احترام. در مملکتی که اساتیدی چون دکتر فتح اله زاده و دکتر بیرانوند را می پروراند و تنها تفریح سالم و سازنده جوانانش نشستن پای سخنرانی دکتر قرائتی و دکتر احمد خاتمی و دکتر کاظم صدیقی هست باید هم پیشرفتهایی چون این به دست آید و جای گله گذاری و نق زدن هم ندارد.
SS
۱۴ خرداد ۱۴۰۴از اوایل دهه 90 هر سال قرار بوده ایران خودرو رانا هیبریدی و برقی عرضه کنه 😂😂
بی نام
۱۴ خرداد ۱۴۰۴تارا اگر هاچ بک بزنه خوبه