پژو 207 TU3 ؛ بررسی مشخصات و نقاط قوت و ضعف
محبوبیت بالای پژو 207 به همراه توقف تولید اکثر نسخههای 206 باعث شد ایرانخودرو به فکر تولید مدلهای جدید 207 بیفتد که این امر در نهایت منجر به تولید خودروهای عجیبی همچون پژو 207 تیپ 5 و همین 207 TU3 شده است؛ اما این هاچبک قدیمی و از مد افتاده که البته با قیمتهای بالای خود از دسترس اکثر افراد به دور است چه ویژگیهایی دارد؟ مهمترین سؤال شاید این باشد که آیا اصلاً پژو 207 TU3 ارزش خرید دارد؟
پیش از این بارها به پیشینه پژو 207 در ایران اشاره کردهایم اما یکبار دیگر بهطور مختصر به آن میپردازیم. 207 تولیدی ایرانخودرو در واقع نسخه فیس لیفت 206 با پسوند پلاس است که با ایجاد تغییراتی در ظاهر و کابین سعی شده به 207 واقعی شبیه شود. این خودرو ابتدا در سال 90 راهی بازار شد و اگرچه استقبال خوبی نیز از آن به عمل آمد اما تحریمها مانع ادامه تولیدش شدند. ایرانخودرو تولید 207 خود را مجدداً از سال 96 و با برخی تغییرات در بدنه و کابین شروع کرد و در حال حاضر نیز تولید آن ادامه دارد.
بررسی پژو 207 TU3
طراحی ظاهری و داخلی پژو 207 TU3
بارها و بارها درباره طراحی این هاچبک قدیمی صحبت کردهایم. طراحان پژو سعی داشتهاند این خودرو به ویژه در بخش جلو حداکثر شباهت را به 207 اصلی داشته باشد و به همین خاطر شاهد چراغهایی بزرگ و پف کرده هستیم. نشان بزرگ پژو نیز در میانه چراغها دیده میشود. در بخش عقب طراحان به تغییر گرافیک چراغها و سپر بسنده کردهاند و زمانی که به پروفایل جانبی 207 نگاه کنید هیچ تفاوتی بین آن و 206 وجود نخواهد داشت. طراحی ظاهری پژو 207 TU3 کاملاً شبیه نسخههای معمولی این خودروست و تنها نشان 1.4 روی گلگیر آن را از مدلهای مجهز به پیشرانه قویتر TU5 متمایز میکند.
با ورود به داخل کابین نیز شاهد همان طراحی داشبورد سایر نسخههای 207 به غیر از مدل تیپ 5 خواهید بود. در واقع ایرانخودرو سعی داشته با تولید دو نسخه TU3 و تیپ 5 از 207 هم این خودرو را با قیمتهای پایینتر در دسترس مشتریان قرار دهد و هم خلأ نبود نسخههای مختلف 206 با قیمت کارخانهای بسیار پایینتر جبران شود. نیمه بالایی داشبورد 207 TU3 شبیه 207 اصلی است و در بخش پایینی از طراحی مشابه 206 استفاده شده است. تفاوت اصلی مدلهای TU3 و تیپ 5 نیز به طراحی داخلی و پیشرانه مربوط خواهد بود. از نظر تجهیزات باید گفت تفاوت خاصی بین هاچبک موردبحث و نسخههای استاندارد 207 ایرانخودرو وجود ندارد و مواردی همچون نمایشگر لمسی، کروز کنترل، دوربین دندهعقب و... جزو ویژگیهای شاخص آن هستند.
کد کلاس (های) خودرو | 60002-60003-60004-60005-60006-60007-60010-60011-60012-60015-60016-60017-60019-60020-60021-60022 |
ترمز | سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD و EBA), ترمز جلو و عقب ديسكی، (ترمز عقب کاسهای: كد کلاسهای:60022-60019-60015- 60004)، كد كلاس 60020،60021،60022:ESC (سيستم كنترل پايداری) |
کیسه هوای ایمنی | كيسه هوای راننده و سرنشين جلو |
فرمان | هيدروليكی، كليدهای كنترل روی فرمان (MFC)، (فرمان برقی: كد کلاسهای 60021 و 60020 و 600017 و 60016 و 60010 و 60006 و 60003) |
سیستم تهویه | اتوماتيك |
سیستم صوتی | سيستم مالتی مديا |
چراغها | چراغ مه شكن جلو و عقب, قابليت تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ جديد عقب، چراغ جلو مجهز به چراغ روز، كد کلاسهای 60022-60021-60020-60019-60017-60016: روشن شدن چراغهای عقب همزمان با چراغ روز (Position Lamp) |
آينهها | آینههای جانبی برقی راهنما دار همرنگ بدنه |
شیشهها | شیشهبالابر برقی درهای جلو و عقب |
تزئینات | تريم خاكستری، روكش پارچهای صندلی |
تجهیزات ایمنی | ايموبيلايزر، قفل مركزی با ريموت، كمربندهای ايمنی سرنشينان جلو 3 نقطهای با قابليت تنظيم ارتفاع، كمربند سرنشينان عقب 3 نقطهای، صندلی عقب مجهز به ايزوفيكس، سنسور دندهعقب، دوربين دندهعقب،{كد کلاسهای 60020،60021،60022: اخطار كاهش باد لاستیکها (TPMS) |
رینگ و لاستیک | 14 آلومينيومی، (14 اينچ فولادی: كد کلاسهای 60003 و 60004 و 60005 و 60006 و 60007 و 60011 و 60015 و 60019 و 60016 و 60020 و 60022) |
صندلی | صندلی راننده و سرنشين با قابليت تنظيم 4 جهت بهصورت دستی، پشتسری جلو و عقب قابل تنظيم |
سایر تجهیزات | كروز كنترل دارد (كد كلاس 60005 و 60004: كروز كنترل ندارد)، (كد كلاس 60004 و 60010 و 60012 و 60017 و 60021: سقف شیشهای)، كد کلاسهای 60020،60021،60022: سيستم راهنمای تعويض دنده (GSI) |
موتور پژو ۲۰۷ TU3
اصلیترین تفاوت 207 TU3 با سایر اعضای این خانواده به قلب تپنده آن مربوط میشود. در این بخش از پیشرانه بکار رفته در 206 تیپ 2 و 3 استفاده شده و واضح است که با خودرویی تنبل و کمتوان روبرو خواهیم بود. این پیشرانه 1.4 لیتری 75 اسب بخار قدرت و 118 نیوتون متر گشتاور تولید میکند و نیروی خود را از طریق گیربکس 5 سرعته دستی به چرخهای جلو میفرستد. افرادی که تجربه سواری با 206 تیپ 2 را داشته باشند حتماً از تواناییهای این خودرو آگاه هستند. با توجه به ضعف این پیشرانه، نباید انتظار سرعت و شتاب چندانی را از پژو 207 TU3 داشته باشید.
همچنین بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات انواع ۲۰۷ – ۱۴۰۲
از نظر سواری نیز این خودرو مشابه دیگر اعضای خانواده 206 و 207 است و بیشتر تمرکز روی خریداران جوان قرار دارد به همین خاطر سواری 207 در مقایسه با محصولات دیگر اندکی خشک خواهد بود. البته پیشرانه TU3 با گذشت زمان مشکلاتی نظیر سوختن واشر سر سیلندر را نیز نشان میدهد که باید به این موضوع دقت نمود. نقطه قوت آن نیز فراوانی قطعات یدکی و مصرف سوخت نسبتاً کم خواهد بود. شایان ذکر است ایرانخودرو در برگه مشخصات فنی 207 TU5 صفر تا صد این خودرو را به اشتباه 11.6 ثانیه ذکر کرده درحالیکه صفر تا صد واقعی این خودرو چیزی بین 13 تا 15 ثانیه خواهد بود.
کد کلاس (های) خودرو | 26902 |
نوع موتور | TU3 |
حجم موتور (cc) | 1360 |
حداکثر توان موتور (hp) | 75 اسب بخار در دور 5300 در دقیقه |
حداكثر گشتاور (Nm) | 118 نيوتن متر در 3400 دور در دقيقه |
نسبت تراكم | 9.6:1 |
تعداد سوپاپ | 8 سوپاپ |
نوع سوخت سازگار | بنزين بدون سرب با اكتان 91 |
سيستم انژكتوری | چندنقطهای با پاشش الكترونيكي |
حداکثر سرعت (km/h) | 190 |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 11.6 ثانیه |
سيستم انتقال قدرت | 5 دنده دستی |
مصرف سوخت داخل شهر (Lit/100 km) | 9/9 |
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km) | 5/6 |
مصرف سوخت تركيبي (Lit/100 km) | 6/36 |
طول خودرو (mm) | 3872 |
عرض خودرو (mm) | 1669 |
ارتفاع خودرو (mm) | 1441 |
فاصله بين دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | 2443 |
وزن خودرو بدون سرنشين با مخزن سوخت پر و بدون تجهيزات اضافی (kg) | 1059 |
حجم فضای صندوقعقب (Lit) | 245 |
گنجايش مخزن سوخت (Lit) | 50 |
قیمت پژو 207 TU3
در جدول زیر قیمت خودرو پژو 207 TU3 تقدیم شما میشود:
قیمت روز خودروهای پژو ایران خودرو
مدل | توضیحات | قیمت کارخانه | قیمت بازار |
---|---|---|---|
85 گانه - سنسور کمربند | 723,810,000 | 765,000,000 |
برای اطلاع از قیمت پژو 207 دنده ای صفر در کارخانه و بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید.
آیا پژو 207 TU3 ارزش خرید دارد؟
رویه برندهای معتبر جهانی به این صورت است که معمولاً نسخههای پایه و ساده خودروهای خود را ابتدا عرضه کرده و سپس نسخههای فول و پرچمدار را نیز ارائه میکنند اما ظاهراً ایرانخودرو در پیمایش گامهای معکوس تبحر خاصی دارد و این عمل را قبلاً با پژو 405 در نسخههای GLX و GLI و همچنین سمند LX و EL نشان داده است. پژو 207 TU3 نیز در واقع همان پژو 206 با لباسی متفاوت است با این تفاوت که چند ده میلیون تومانی گرانتر از 206 اصلی خواهد بود.
همچنین بخوانید: مقایسه پژو ۲۰۷ با رانا پلاس ؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید
اگر اولویت اصلی شما برای خرید این خودرو همان ظاهر و داشبورد 207 باشد شاید بتوان خرید نسخه TU3 با پیشرانه و قیمت ضعیفتر را توجیه کرد اما به نظر میرسد خرید 206 تیپ 2 با قیمتی به مراتب کمتر گزینه عقلانیتری خواهد بود. حتی با بودجه در نظر گرفته شده برای 207 TU3 میتوان 206 تیپ 5 یا نسخه کم کارکرد از 207 با پیشرانه TU5 و داشبورد اصلی این خودرو را انتخاب نمود. به این نکته نیز باید اشاره کرد که خودروی موردبحث از نظر سرعت و شتاب کاملاً در ردههای پایینی قرار میگیرد و شاید حتی توان رقابت با هاچبک هایی نظیر تیبا و کوییک را نیز نداشته باشد. احتمال دارد 207 TU3 و 207 تیپ 5 نیز به سرنوشت 405 GLI دچار شده و پس از چند سال از خط تولید کنار بروند.
پژو 207 TU3 | |
نقاط قوت | نقاط ضعف |
طراحی ظاهری و کابین مشابه 207، قیمت پایینتر در مقایسه با سایر نسخههای 207، فراوانی قطعات و خدمات پس از فروش، مصرف سوخت مناسب در مقایسه با رقبا | ارزش خرید پایین، پیشرانه ضعیف و با استهلاک، فضای کابین محدود به ویژه در بخش عقب، سرعت و شتاب کم، بازار خریدوفروش کم رونق |