مقایسه پژو پارس TU5 با تارا؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید

چهارشنبه 15 آذر 1402 - 13:30
مطالعه 12 دقیقه
مقایسه تارا با پژو پارس
در یکی دیگر از سری مقالات راهنمای خرید پدال به مقایسه پژو پارس TU5 با خودرو تارا خواهیم پرداخت تا با بررسی هرکدام از آن‌ها شما را در یک انتخاب...
تبلیغات

در یکی دیگر از سری مقالات راهنمای خرید پدال به مقایسه پژو پارس TU5 با خودرو تارا خواهیم پرداخت تا با بررسی هرکدام از آن‌ها شما را در یک انتخاب مناسب‌تر همراهی کنیم.

صنعت خودروی کشورمان در طول سال‌های اخیر با انتقادات قابل‌توجهی از طرف مسئولان و مهم‌تر از آن خریداران روبرو بوده است اما متأسفانه پیشرفت چندانی در این زمینه دیده نمی‌شود و همچنان شاهد تولید خودروهایی با پلتفرم‌های قدیمی، پیشرانه‌های پرمصرف و کم بازده و همچنین ایمنی پایین هستیم. همین موضوع دست خریداران در انتخاب گزینه‌های معقول را تا حد زیادی بسته است. دو نمونه از تولیدات ایران‌خودرو که طرفداران خاص خود را در بازار دارند پژو پارس TU5 و تارا هستند که می‌خواهیم آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

پژو پارس جزو قدیمی‌ترین خودروهای ایران خودروست که نسخه‌ای به‌روزتر از پژو 405 به شمار می‌رود و از سال 79 تاکنون روی خط تولید قرار دارد. البته زمزمه‌هایی مبنی بر توقف تولید این خودرو و جایگزینی آن با سورن پلاس XU7P به گوش می‌رسد. در طرف مقابل باید به تارا اشاره کرد که جزو جدیدترین محصولات این شرکت به شمار آمده هرچند میزان استقبال از آن به اندازه پسرعموی سالخورده‌اش نیست. در مقایسه پژو پارس TU5 با تارا به دنبال پاسخ به سؤالات خریداران در زمینه انتخاب این دو خودرو خواهیم بود.

کپی لینک

مقایسه پژو پارس TU5 با تارا

  • طراحی ظاهری

سخن گفتن از طراحی ظاهری پژو پارس آن‌هم بعد از گذشت بیش از 20 سال از تولید این خودرو سخت خواهد بود چراکه چشمان همه ما به دیدن این طراحی یکنواخت و قدیمی عادت کرده هرچند در میان انبوه خودروهای عجیب‌وغریبی که با تغییراتی در چراغ‌ها از نو معرفی می‌شوند، پارس همچنان ظاهری ساده، متناسب و یکدست دارد. طراحی این خودرو کاملاً بر اساس مدهای چندین دهه قبل صورت گرفته و خبری از انحناهای جذاب و ظریف در آن نیست. خطوط بدنه کاملاً سرراست شکل گرفته‌اند و چراغ‌ها و سپرها نیز در نهایت سادگی تعریف شده‌اند.

در مقابل باید به تارا اشاره کنیم که اگرچه خودروی جدیدترین به نظر می‌رسد و طراحان از یوز در ظاهر آن الهام گرفته‌اند اما لزوماً نمی‌توان تارا را به ویژه در بخش عقب زیبا دانست. نمای جلوی این خودرو پیچیدگی خاصی نداشته و المان‌هایی همچون چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر سادگی خود را نشان می‌دهند. در پروفایل جانبی نیز همین موضوع دیده می‌شود هرچند طراحی نمای جانبی به‌روزتر از پارس است. جنجالی‌ترین بخش طراحی تارا همان بخش عقب است که چراغ‌های به‌هم‌پیوسته آن اگرچه مطابق مد روز طراحی شده اما به دلیل عدم تناسب با کلیت خودرو ظاهری عجیب به تارا بخشیده‌اند. در مجموع اگر بخواهیم درباره طراحی هر دو خودرو قضاوت کنیم باید طراحی پارس را علیرغم گذشت چندین دهه از آن یکدست‌تر و متناسب‌تر بدانیم اما قطعاً اکثر خریداران از ظاهر پارس خسته شده‌اند و شاید ترجیح دهند تارا را انتخاب کنند. طراحی تارا نیز اگرچه جدیدتر انجام شده اما فاقد تناسب و انسجام کلی یک خودروی مدرن است.

  • طراحی داخلی

ایران‌خودرو در سال 93 طراحی جدیدی را برای داشبورد پارس در نظر گرفت. کابین این خودرو از نظر طراحی نسبت به نمونه قبلی اگرچه زیباتر به نظر می‌رسد اما از نظر متریال بکار رفته پسرفت داشته است. البته ارگونومی داشبورد قابل‌قبول است و ادوات در دسترس راننده قرار دارند. کابین تارا بر اساس پژو 301 شکل گرفته و اگرچه طراحی آن در مقایسه با خودروهای مدرن دنیا حرفی برای گفتن ندارد اما از نظر طراحی و کیفیت یک پله بالاتر از پارس قرار می‌گیرد. در مقایسه پژو پارس TU5 با تارا می‌توان تارا را از نظر طراحی داخلی بهتر ارزیابی کرد.

  • تجهیزات و امکانات

هر دو خودرو در تیپ‌های مختلفی عرضه می‌شوند اما ما برای مقایسه نسخه‌های پایه پژو پارس TU5 و تارا را انتخاب کرده‌ایم. برخی از تجهیزات اصلی این خودروها شامل موارد زیر هستند:

پارس TU5

تارا

ترمز

سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو ديسكی با سيستم خنك كاری، (كد كلاس 28528 و 28513 و 28515 و 28516 و 28517: ترمز عقب ديسكی) (كد كلاس 28529 و 28518 و 28519 و 28520 و 28521 و 28523 و 28524 و 285225 و 28526: ترمز عقب کاسه‌ای)

سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو و عقب ديسكی، سيستم كمكي ترمز (HBA)، سيستم كمك در سربالايی (HSA)، سيستم كنترل پايداری الكتريكی (ESC)، سيستم كنترل كشش (TCS)

کیسه هوای ایمنی

كيسه هوای راننده و سرنشين جلو

كيسه هوای راننده و سرنشين جلو

فرمان

هيدروليكی، كليدهای كنترلی روی غربيلك فرمان (MFC)

برقی، كليدهای كنترلی روی فرمان (MFC)

سیستم تهویه

اتوماتيك

برقی

سیستم صوتی

رادیوپخش

مالتی مدیا، میرورلینك

چراغ‌ها

چراغ مه شكن جلو و عقب، چراغ نقشه‌خوان و 28529: مجهز به چراغ روز، روشن شدن چراغ‌های عقب هم‌زمان با چراغ روز (Position Lamp)

مه شکن‌های جلو و عقب، قابليت تنظیم ارتفاع برقی نور چراغ جلو از داخل خودرو، مجهز به چراغ روز، سيستم روشنایی ترك خودرو (Follow Me Home)

آينه‌ها

آینه‌های جانبی برقی تاشونده راهنما دار

آینه‌های جانبی برقی راهنما دار هم‌رنگ بدنه

شیشه‌ها

شیشه‌بالابر برقی درهای جلو و عقب

شیشه‌بالابر درهای جلو و عقب برقی، شيشه راننده مجهز به آنتی ترپ

تزئینات

تريم دورنگ، غربيلك فرمان چرمی، قطعات دکوراتيو طرح چوب، روكش پارچه‌ای صندلی

تريم مشكی، روكش پارچه‌ای صندلی

تجهیزات ایمنی

ايموبيلايزر، قفل مركزی با ريموت، كمربندهای ايمني جلو با قابليت تنظيم ارتفاع، سنسور دنده‌عقب

قفل مركزی با ريموت، كمربندهای ايمني سرنشينان جلو 3 نقطه‌ای با قابليت تنظيم ارتفاع، فرمان قابل تنظيم زاويه در دو جهت، ايزوفيكس، سنسور دنده‌عقب، سيستم قطع خودكار سوخت

رینگ و لاستیک

15 اينچ آلومينيومی، (كد کلاس‌های 28529 و 28516 و 28517 و 28518 و 28519 و 28520 و 28521 و 28523 و 28524 و 28525 و 28526: فولادی)

15 اينچ فولادی

صندلی

تنظيم برقی پشتی صندلی جلو

صندلی‏ راننده 6 حركته دستی و صندلی سرنشين جلو 4 حركته دستی، پشت‌سری صندلی‌های جلو و عقب قابل تنظيم، صندلی‌های عقب تاشو

سایر تجهیزات

دماسنج روی داشبورد، بازکن درب صندوق‌عقب از داخل اتاق،{كلاس 28515 و 28517 و 28519 و 28524: سيستم اتولاک (قفل شدن درها پس از حرکت) و مستر لاک (با يک دکمه همه درها قفل و باز می‌شوند) و اتو فلاشر (در ترمزهاي شديد با کاهش ناگهاني سرعت، فلاشرها روشن می‌شوند) و تايمر چراغ سقف و آگاه كردن راننده از وضعيت باز و بسته شدن درب خودرو توسط چراغ‌های راهنما و چراغ سقفی و LED داخل جلو آمپر و سيستم اخطار سرقت ساده با استفاده از بوق خودرو بجای آژير دزدگير}، 28521 و 28525: سيستم اتولاك، سيستم مسترلاك، اتو فلاشر- 28513 و 28516 و 28518 و 28523 و 28526: سيستم مالتی پلكس

اخطار كاهش باد لاستیک‌ها (TPMS)، كروز كنترل و محدودکننده سرعت، بازكن قفل در صندوق‌عقب از داخل و روی سوييچ، کاور موتور، سيستم راهنمای تعويض دنده (GSI)، كد كلاس 32207 و 32210: سنسور نور و باران

همان‌طور که مشاهده می‌شود تارا از نظر تجهیزات رفاهی و به ویژه ایمنی بهتر از پارس TU5 ظاهر شده است و این موضوع برای بسیاری از خریداران می‌تواند تعیین‌کننده باشد. ضمن اینکه تارا به دلیل استفاده از پلتفرم به‌روزتر از ایمنی بهتری در تصادفات برخوردار خواهد بود.

  • قوای محرکه

مقایسه پژو پارس TU5 با تارا به یکی از بخش‌های مهم یعنی پیشرانه و گیربکس می‌رسد. پارس در طول این سال‌ها با پیشرانه‌های گوناگونی عرضه ‌شده اما بی‌شک یکی از بهترین انتخاب‌ها برای آن پیشرانه TU5 بوده است. این پیشرانه در خودروهای مختلف ایران‌خودرو امتحان خود را پس داده و به دلیل استهلاک کمتر نسبت به پیشرانه XU7، نرمی بیشتر و مصرف سوخت و آلایندگی کمتر انتخاب افراد زیادی بوده است. البته به همین خاطر هم پارس TU5 از نسخه‌های دیگر این خودرو گران‌تر است.

این پیشرانه در پارس 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتون متر قدرت تولید می‌کند. نیروی تولیدی نیز از طریق گیربکس 5 سرعته دستی راهی چرخ‌های جلو می‌شود. تارا نیز به نسخه به‌روز شده این پیشرانه موسوم به TU5P مجهز است. ایران‌خودرو با اعمال تغییراتی در این پیشرانه قدرت 113 اسب بخار و گشتاور 144 نیوتون متر را به دست آورده است. نیروی تولیدی پیشرانه تارا از طریق گیربکس‌های 5 یا 6 سرعته دستی (بسته به تریم انتخابی) راهی چرخ‌ها می‌شود. در ادامه مشخصات فنی کامل هر دو خودرو خدمت شما عزیزان تقدیم می‌شود:

پارس TU5

تارا

نوع موتور

TU5

TU5P

حجم موتور (cc)

1587

1587

حداکثر توان موتور (hp)

105 در 5600 دور در دقيقه

113 اسب بخار در 5800 دور در دقيقه

حداكثر گشتاور (Nm)

142 نيوتن متر در 4000 دور در دقيقه

144 نيوتن متر در 4000 دور در دقيقه

نسبت تراكم

10.5

11

تعداد سوپاپ

16

16

نوع سوخت سازگار

بنزين بدون سرب اكتان 87 و 95

بنزين بدون سرب با اكتان 95

سيستم انژكتوری

پاشش چندنقطه‌ای

پاشش چندنقطه‌ای

حداکثر سرعت (km/h)

190

190

شتاب صفر تا 100 (ثانیه)

13.2

12.5

سيستم انتقال قدرت

5 دنده دستی

5 دنده دستی، كد كلاس 32210: 6 دنده دستی

مصرف سوخت تركيبی (Lit/100 km)

7.24

7.06

طول خودرو (mm)

4498

4519

عرض خودرو (mm)

1704

1953

ارتفاع خودرو (mm)

1410

1466

فاصله بين دو محور چرخ‌های عقب و جلو (mm)

2669

2652

  وزن خودرو بدون سرنشين با مخزن سوخت پر و بدون تجهيزات اضافی (kg)

1185

1170

حجم فضای صندوق‌عقب (Lit)

470

640

گنجايش مخزن سوخت (Lit)

66

50

  • سواری و هندلینگ

در این بخش تفاوت‌های دو خودرو مشهودتر خواهد بود. پارس به دلیل پلتفرم قدیمی خود نمی‌تواند هندلینگ قابل‌توجهی به ویژه در پیچ‌ها داشته باشد و به همین خاطر در زمان عبور پرسرعت از پیچ‌ها باید نهایت دقت را داشت. البته سواری خودرو به لطف استفاده از پیشرانه TU5 نرم‌تر از قبل شده و صدای پیشرانه در دورهای پایین کمتر به کابین نفوذ می‌کند. مصرف سوخت این خودرو نیز کمتر از مدل‌های مجهز به پیشرانه XU7 خواهد بود. تارا اما به خاطر استفاده از پلتفرم جدیدتر و سیستم‌هایی همچون کنترل پایداری توانایی‌های حرکتی بهتری نسبت به پارس دارد هرچند نباید از آن انتظار زیادی داشت. کابین این خودرو آرام‌تر از پارس خواهد بود و این موضوع به ویژه در سرعت‌های متوسط خود را نشان می‌دهد. یکی دیگر از نقاط قوت تارا را می‌توان فضای بار جادارتر آن نسبت به پارس دانست که شاید این موضوع برای خانواده‌ها اهمیت زیادی داشته باشد. در مجموع تارا در این بخش برتری خود به پارس را دیکته می‌کند.

  • قیمت و جمع‌بندی

در جدول زیر قیمت خودرو پژو پارس TU5 و تارا درج شده است:

مدل

توضیحات

قیمت نمایندگی

قیمت بازار

پژو پارس XU7P

سال

۲۹۴,۱۳۳,۰۰۰

۵۰۹,۰۰۰,۰۰۰

پژو پارس XU7P

سفارشی

۳۰۹,۵۴۵,۰۰۰

۵۳۱,۰۰۰,۰۰۰

پژو پارس XU7P

سفارشی ELX

۳۳۰,۸۹۷,۰۰۰

۵۷۵,۰۰۰,۰۰۰

پژو پارس TU5

LX

۲۷۵,۲۰۰,۰۰۰

639,۰۰۰,۰۰۰

تارا

دستی V1

۳۹۴,۴۰۰,۰۰۰

۶۵۱,۰۰۰,۰۰۰

تارا

آپشنال V1P

۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰

۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰

تارا

اتوماتیک V2

۴۹۰,۵۵۱,۰۰۰

۷۶۸,۰۰۰,۰۰۰

تارا

دستی V3

به زودی

---

تارا

اتوماتیک V4 آپشنال

۶۸۱,۴۳۴,۰۰۰

۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰

با توجه به جدول فوق می‌توان گفت اختلاف قیمتی زیادی بین نسخه‌های پایه پارس TU5 و تارا وجود ندارد و این موضوع می‌تواند رقابت دو خودرو را فشرده‌تر سازد. با توجه به اینکه تارا خودرویی جدیدتر به شمار می‌رود و از تجهیزات ایمنی و رفاهی بیشتری برخوردار است بنابراین می‌تواند انتخاب بهتری نسبت به پارس باشد. البته شاید برخی خریداران علاقه چندانی به طراحی تارا نداشته باشند اما این موضوع نیز نمی‌تواند برتری تارا را کم‌رنگ کند. نقطه‌ضعف اصلی تارا به بازار خرید و فروش کم رونق تر در مقایسه با پارس TU5 مربوط می‌شود اما اگر به دنبال نگهداری خودرو حداقل تا چندین سال هستید بی‌شک تارا انتخاب معقول‌تری خواهد بود.

پژو پارس TU5

نقاط قوت

نقاط ضعف

بازار خرید و فروش مناسب، فراوانی قطعات یدکی، پیشرانه کم‌مصرف و نرم، فضای کابین و بار مناسب

طراحی قدیمی و از مد افتاده، کیفیت پایین قطعات، نبود تجهیزات ایمنی و رفاهی مناسب

 

تارا

نقاط قوت

نقاط ضعف

امکانات رفاهی و ایمنی بهتر، کیفیت متریال بالاتر، پیشرانه نرم و کم‌مصرف، فضای بار و کابین جادار، ارزش مناسب در مقابل مبلغ پرداختی

بازار خرید و فروش کم رونق، طراحی نه چندان جذاب

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.