ایران خودروپژوهفته نامه

بررسی و مقایسه پژو پارس موتور تی یو فایو TU5 با موتور ایکس یو سون XU7

آیا صنعت خودرو ایران در طول یک دهه پیشرفتی هم داشته؟

در مقاله مقایسه پژو پارس مدل ۱۳۸۹ با مدل ۱۳۹۹ می‌خوانید:

 

مقدمه

پژو پارس، یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای ایران‌خودرو، در سال ۱۳۷۹، یعنی ۷ سال پس از عرضه ۴۰۵ به بازار خیابان‌های کشور آمد. پارس درواقع فیس لیفتی از ۴۰۵ است که با الهام گیری از طراحی پژو ۴۰۶ انجام شده. پارس در سال‌های اولیه با نام‌های سفیر و پرشیا به بازار عرضه شد و رفته‌رفته نام آن به پارس تغییر کرد.

پارس در طی این سال‌ها با تیپ‌های مختلفی به بازار عرضه شد. تفاوت اصلی این تیپ‌ها در موتورشان بود. در این سری از مقالات تست و بررسی مجله پدال به سراغ تست و مقایسه پارس XU7 ۱۳۸۹ با پارس TU5 ۱۳۹۹ رفته‌ایم تا ببینیم آیا صنعت خودروی کشورمان در طی این یک دهه پیشرفتی هم داشته؟!

البته قبل شروع مقایسه باید گفت که در هر قسمت از این مقاله که امتیاز دو خودرو برابر شد، می‌توان پارس قدیمی را پیروز اعلام کرد؛ چون‌که قیمت پایین‌تر و سال ساخت قدیمی‌تر برگ برنده پارس قدیمی می‌شود.

همچنین بخوانید: مقایسه پژو پارس LX، سمند و پژو ۴۰۵ SLX

طراحی ظاهری پارس TU5 و پارس XU7

ازآنجاکه میلیون‌ها پارس در خیابان‌های کشورمان تردد می‌کند، گمان نمی‌کنم طراحی پژو پارس برای کسی ناشناخته و یا جدید باشد! ازاین‌رو بخش طراحی ظاهری را خلاصه و زودتر به سراغ تجربه رانندگی و بررسی تفاوت‌های فنی و کیفی این دو خودرو می‌رویم.

پژو پارس موتور تی یو فایو TU5 با موتور ایکس یو سون XU7

یقیناً طراحی پارس یکی از عوامل مهم در محبوبیت این خودرو بوده. شاید طراحی پارس نسبت به خودروهای خارجی هم قیمتش و یا حتی خودروهای چینی حرفی برای گفتن نداشته باشد اما بعد از گذشت بیش از ۲ دهه از طراحی این خودرو، هنوز هم ظاهری موردپسند خریداران ایرانی دارد. طراحی پارس بسیار شبیه به طراحی ۴۰۵ است. درواقع چراغ‌های کمی کشیده‌تر با گرافیک داخلی بهتر و جلوپنجره متفاوت را می‌توان جزو تغییرات اصلی طراحی پارس نسبت به ۴۰۵ دانست.

نمای جلو پارس با استفاده از خطوط تند تیز نسبت بقیه قسمت‌های خودرو تهاجمی‌تر به نظر می‌رسد. ساده‌ترین طراحی مربوط به نمای جانبی این خودرو می‌شود. طراحی قسمت عقب پارس، نه مثل طراحی جلو تهاجمی و نه مانند طراحی جانبی، ساده و بی‌پیرایه است؛ اما درهرصورت زیباتر از طراحی عقب ۴۰۵ به نظر می‌رسد.

پژو پارس موتور تی یو فایو TU5 با موتور ایکس یو سون XU7

تفاوت طراحی خارجی پارس ۸۹ با ۹۹ به تغییر فرم آیینه‌های جانبی و قالپاق‌ها محدود شده است.

 

کابین پارس TU5 و پارس XU7

از اواسط سال ۹۳ داشبورد و صفحه کیلومتر با طرح جدی روی پژو پارس و ۴۰۵ قرار گرفت. مسلماً این داشبورد نسبت به داشبورد قبلی بروزتر و ازنظر بسیاری زیباتر است؛ اما هنوز هستند کسانی که (ازجمله من نگارنده) طراحی داشبورد قبلی را بیشتر می‌پسندند.

داشبورد پرشیا

افت کیفیت متریال کابین در پارس مدل ۱۳۸۹ مورد تست ما که حدود ۶۰۰ هزار کیلومتر کارکرد دارد کاملاً مشهود است. البته انتظار بیشتری هم از یک خودروی به‌اصطلاح اقتصادی در بازار ایران با این کارکرد و شرایط نگهداری نه‌چندان مناسب نمی‌رود؛ اما در پارس جدید ۹۹ که حدود ۸۰ هزار کیلومتر کارکرد دارد این افت کیفیت دیده نمی‌شود که این هم منطقی است و انتظاری کمتر از این هم نمی‌رود؛ اما استفاده از متریال نرم‌تر و با کیفیت بیشتر به جای متریال خشک در داشبورد پارس ۸۹ نشان می‌دهد که نسخه‌های سالم و تمیز پارس قدیمی هنوز هم با قیمت پایین‌تر، کیفیت بالاتری در متریال کابین را به شما ارائه می‌کند.

داشبورد پژو پارس موتور ایکس یو سون XU7

دسترسی به ادوات کابین در هر دو خودرو نسبتاً ساده صورت می‌پذیرد اما به دلیل اینکه داشبورد مرکزی پارس جدید به صورت کاملاً عمودی نصب شده، دسترسی به کنترلرهای پایین‌تر به‌سختی صورت می‌گیرد و نیازمند به تمرکز زیادی است به همین دلیل در این قسمت هم پارس قدیمی پیروز است.

فضای کابین و صندوق عقب هم در هر دو خودرو یکسان است و کوچک‌ترین تفاوتی در آن‌ها دیده نمی‌شود که امری منطقی است.

امکانات رفاهی و ایمنی پارس TU5 و پارس XU7

پیروز این بخش از قبل مشخص شده، البته قیمت بالاتر پارس جدید این موضوع را توجیه می‌کند. امکانات رفاهی و ایمنی مشترک این دو خودرو عبارت‌اند از: ترمز ABS، ایربگ راننده، سنسور دنده عقب، شیشه اتوماتیک راننده، مه شکن‌های جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، چهار شیشه برقی و تنظیم آیینه با به صورت برقی؛ اما آیینه‌های تاشو برقی، پشتی صندلی‌های برقی، کولر اتوماتیک الکتریکی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و ایربگ سرنشین کناری از امکانات اضافه‌تر پارس جدید نسبت به نسخه قبلی هستند.

  • مشخصات فنی پارس TU5 و پارس XU7

مطمئناً اگر قصد خرید پارس را داشته باشید انتخاب بین موتور ایکس یو سون و تی یو فایو از چالش‌های شما برای خرید این خودرو است. البته ما در این بخش صرفاً مشخصات موتور این دو خودرو را در قالب یک جدول مقایسه‌ای ذکر کرده‌ایم و تست این موتورها در واقعیت در قسمت تجربه رانندگی صورت گرفته است.

موتور XU7موتور TU5
حجم موتور۱۸۰۰ سی‌سی۱۶۰۰ سی‌سی
تعداد سوپاپ۸۱۶
قدرت۱۰۰ اسب بخار۱۰۸ اسب بخار
گشتاور۱۵۳ نیوتون متر۱۴۲ نیوتون متر
شتاب صفرتاصد۱۱ ثانیه۱۲.۹ ثانیه
حداکثر سرعت۱۹۰ کیلومتر در ساعت۱۹۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت (ترکیبی)۹.۱ لیتر۷.۵ لیتر

 

تجربه رانندگی با پزو پارس TU5 و پارس XU7

نوبتی هم باشد نوبت مقایسه موتور این دو خودروست. در حالت سکون موتور ایکس یو سون نرم‌تر و روان‌تر از موتور TU5 عمل می‌کند. در حین حرکت نیز این موضوع مشهود است و هماهنگی موتور و گیربکس پارس قدیمی بسیار بسیار بهتر از پارس جدید با موتور TU5 است؛ اما در بحث شتاب و کشش ورق برمی‌گردد و اینجاست که پارس جدید با موتور TU5 کمی از پارس قدیمی جلو می‌افتد و آن را پشت سر می‌گذارد. البته برای ما هم این موضوع عجیب بود و برای همین چند بار آزمایش‌های خود را تکرار کردیم و در آخر متوجه شدیم که تعمیرات اساسی متعدد که بر روی موتور پارس قدیمی اعمال شده سبب این اتفاق است؛ اما اگر پارس قدیمی با موتور ایکس یو سون بدون تعمیر و با قطعات فابریک بود، مطمئناً به راحتی موتور TU5 را پشت سر می‌گذاشت و یا نهایتاً نتیجه رقابت را مساوی می‌کرد.

پژو پارس موتور تی یو فایو TU5 با موتور ایکس یو سون XU7

از بحث موتور که بگذریم متوجه ترمزهای قوی‌تر پارس جدید نسبت به نسخه قدیمی می‌شویم. سروصدای داخل کابین پژو پارس ۹۹ به‌مراتب به بهتر از پارس ۸۹ است زیرا از در پارس قدیمی سروصدای ادوات کابین و صدای باد واقعاً آزاردهنده است. البته قیمت پایین‌تر سبب می‌شود که بتوان تا حدودی از این مورد چشم‌پوشی کرد. سیستم تعلیق پارس قدیمی بسیار بهتر از پارس جدید است و در این موضوع شکی نیست. راحتی و دربرگیرندگی صندلی‌ها نیز در پارس قدیمی‌تر بسیار بهتر است.

هندلینگ پژو پارس جدید با کمی اختلاف بهتر از پارس قدیمی است. عملکرد کولر در پارس جدید بهتر از نسخه قدیمی به نظر می‌رسد.

 

هزینه‌های نگهداری پارس TU5 و پارس XU7

قبل از هر چیز به سراغ هزینه‌های نگهداری و تعمیرات این دو خودرو می‌رویم. اگر بخواهیم معایب موتور ایکس یو سون را مشخص کنیم باید مصرف سوخت بالا و سوختن واشر سرسیلندر را ذکر کنیم؛ اما در موتور تی یو فایو، صدای نامعقول در دورهای بالای ۴۵۰۰، هماهنگ نبودن موتور و گیربکس و حساسیت بالا نسبت به روغن از معایب موتور TU5 است؛ اما انجام ساده‌تر تعمیرات موتور ایکس یو سون نسبت به موتور TU5 موجب شده تا نظر برخی از خریداران به سمت موتور ایکس یو سون بروند.

به گفته مالکان این دو خودرو، هزینه هر بار تعویض روغن پارس TU5 حدود ۵۰۰ هزار تومان و هزینه تعویض روغن پارس ایکس یو سون حدود ۴۰۰ هزار تومان می‌شود. جهت اطلاع بیشتر شما مخاطبان پدال از قیمت قطعات یدکی پارس، در جدول زیر قیمت برخی از قطعات آورده شده است.

نام قطعهقیمت
چراغ جلو۵۹۸ هزار تومان
چراغ عقب۱۶۹ هزار تومان
سپر جلو۱.۴ میلیون تومان
سنسور اکسیژن۶۰۰ هزار تومان
کاتالیزور۲ میلیون تومان
رادیاتور آب۸۰۰ هزار تومان
ECU۳.۵ میلیون تومان
تسمه تایم۱۷۰ هزار تومان
لنت جلو۲۰۰ هزار تومان
لنت عقب۱۵۰ هزار تومان

 

جمع‌بندی و مقایسه پارس TU5 با پارس XU7

اگر بخواهیم بی‌شیله‌وپیله و رک و راست بین این دو خودرو، برنده را اعلام کنیم باید بگوییم که پژو پارس ایکس یو سون انتخاب ماست. قیمت پایین‌تر و کیفیت ساخت بالاتر نسبت به نسخه جدید از دلایل انتخاب ما بوده است. البته بازار خرید فروش پارس TU5 داغ‌تر است؛ اما بااین‌حال اگر نسخه‌های تمیز و سالم پارس‌های قدیمی را پیدا کردید در خرید آن شک نکنید! در آخر باید به سؤالی که اول مقاله مطرح شد پاسخ داد که آیا صنعت خودروی کشورمان در طی این سال‌ها پیشرفتی هم داشته؟! جواب در یک کلمه خیر است!

در پایان از آقایان محمد شیرازی و جهانبخش جعفری جهت در اختیار قرار دادن خودروهایشان به تیم تست مجله پدال تشکر می‌کنیم.

جداول مقایسه پارس

جداول زیر و امتیازات صرفاً جهت مقایسه این دو خودرو است.

نکات مثبت پژو پارس با موتور ایکس یو سونمعایب پژو پارس با موتور XU7
کیفیت ساخت نسبتاً بالامصرف سوخت بالا
سیستم تعلیقبازار خرید فروش ضعیف نسبت به نسخه TU5
فراوانی قطعات یدکیضعیف بودن واشر سرسیلندر موتور

 

نکات مثبت پژو پارس با موتور TU5معایب پژو پارس با موتور TU5
بازار خرید و فروش پر رونقکیفیت ساخت پایین
آپشن‌های قابل قبولهماهنگ نبودن موتور و گیربکس
به‌روز بودن موتورسفارشی شدن برخی از آپشن‌ها از اواسط سال ۹۷ (ترمز دیسکی عقب و رینگ آلومینیومی)

 

پارس ۱۳۸۹پارس ۱۳۹۹
هماهنگی موتور و گیربکس۱۸۱۶
سیستم تعلیق۱۸۱۷
شتاب و کشش۱۹ (در صورت سالم بودن موتور)۱۸
آپشن۱۵۱۸
ارزش در مقابل قیمت۱۹۱۷
جمع امتیازات (از ۱۰۰)۸۹۸۶

نیما شیرازی

نویسنده و مترجم وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۰۱ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بهتر نبود یک پارس مدل بالاتر و تمیزتر رو با موتور xu7 پیدا میکردین و مقایسه میکردین؟ شما مقایسه tu5 مدل ۸۹ رو با tu5 مدل ۹۹ رو هم که انجام بدی مشخصه برنده ماشین جدیدتر هستش.

    موافقم ۹۲
    مخالفم ۲۸
    1. نیما شیرازی

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (18 ديدگاه)

      با سلام و عرض ادب
      ما به غیر از بررسی تفاوت موتور ها، قصد ارزیابی تفاوت کیفیت این دو خودرو را هم داشتیم.

      موافقم ۳۵
      مخالفم ۱۴
      1. Peugeot 405 slx tu5 16v

        ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        خخخخخ موتوره تیوفایو شونزده سوپاپ وحشی رو که هنوز که هنوزه تو خوده فرانسه استفاده میشه حتی تو بهترین ماشین های چین استفاده میشه رو با ایکس یو سون هشت سوپاپ تنبل و واشر سوز که حتی تو خوده ایران بخاطر کیفیت پایین تولیدش قطع شده رو مقایسه نکن

        موافقم ۱۰
        مخالفم ۲۶
        1. Roham

          ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (580 ديدگاه)

          تا حالا پشت رول نشستی؟
          اصلا عمل کلاچ بلدی؟!!!

          موافقم ۷
          مخالفم ۱
    2. حامد

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      الان که پارس قدیمی برنده شد🤔

      موافقم ۳۱
      مخالفم ۷
    3. ایمر

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      هیچ کدوم از ماشین های ایران خودرو بدرد نمی خوره و هیچ استانداردی ندارن به همین دلیل اگر شما همین ماشینو سال ۸۲رو بخری بجای ۱۴۰۱ هم خیلی بهتر کار میکنه هم محکم نر با کیفیت تره ماشین نو نه ک نخرید ایران خودرو سایپا جلو پیشرفت رو میگیره

      موافقم ۵
      مخالفم ۲
  2. هادی خرّم نیا

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این موتور زاغارت XU7 به درد لای جرز دیوار میخوره موتوری با تکنولوژی ۳۰ و چند سال پیش، شتاب پایین اصطحلاک بالا و مصرف وحشتناک…! از مشکل واشر زدن هم نباید غافل شد! موتور خو بی برای ایران بود اما تا ده سال پیش نه الان! همون موتور TU5 گرچه مناسب اتاق و ادوات پارس نیست اما عملکردش هرچند به هماهنگی ۲۰۶ و رانا نمیرسه اما از XU7 خیلی بهتره برای پارس!

    موافقم ۸۲
    مخالفم ۴۵
    1. ماشین باز

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دقیقا همه حرفات درست و دقیقه.xu7مفتش گرونه اصلا راه نمیره تمام مطلب نویسنده از خودش در آورده فکر کنم یکی از این لگن هاxu7 رو داره. به نظر من تیوفایو یک سر و گردن سرتره

      موافقم ۴۰
      مخالفم ۳۵
      1. نیما شیرازی

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (18 ديدگاه)

        با سلام و عرض ادب
        دلیل انتخاب پارس قدیمی فقط موتور نبوده بلکه از لحاظ کیفیتی نیز ارزیابی شده است.

        موافقم ۴۴
        مخالفم ۹
    2. امیر

      ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      نویسنده احتمالا ایکس یو سون داره میخواد بفروشه که همچین مقاله ای نوشته براش خریدار پیدا شه

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۱۴
    3. Shayan

      ۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (108 ديدگاه)

      جهت اطلاع شما موتور تیوفایو سال ۱۹۸۴ ساخته شده. موتور xu7 هم سال ۱۹۸۲
      چیزی که نمیدونی نگو

      موافقم ۷
      مخالفم ۲
  3. مجید

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هنر صنعت خودرو ما تبدیل ۸هزار دلار متریال به خودرو با ارزش واقعی ۲۰۰۰ دلاره که باید به حال ایرانیان گریست

    موافقم ۶۷
    مخالفم ۶
  4. پیام

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    صنعت خودرسازی ما در کل پیشرفت کرده اما آنقدر کند که آدم به سختی حس می کنه در صورتی که دنیا مثل برق و باد به جلو حرکت می کنه ( البته با نظر شما هم موافقم در برخی موارد حتی پسرفت داشتیم )
    مقایسه تون اعتبار کمی داره چون ماشین ۶۰۰ هزار کیلومتر چیزی فرا تر از فرسوده است و انتظار نمیره مثلا حتی کولرشو بشه مقایسه کرد با ماشین ۸۰ هزار کار کرد.
    در آخر یکی از دوستان من که بسیار هم وسواسی و اگه ماشین می گفت آخ میرفت نمایندگی و کلا نصف عمرش تو نمایندگی بود بعد از خرید سمند XU7 و بعد از
    طی کردن ۴۰ هزار تا فروخت و گفت بزرگترین اشتباه هم تو خرید ماشین خرید XU7 بود.

    موافقم ۳۳
    مخالفم ۱۸
  5. Ham

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اخه این لگن قدیمی و کهنه چیه باعث خجالته تو سال ۲۰۲۲ داریم از این قوطی کبریت صحبت میکنیم ، راست گفتن به هر چی فکر کنی به اون میرسی ، ملت ایرانم فکرشون شده پژو پارس و دویست و شش و تیبا

    موافقم ۵۷
    مخالفم ۹
  6. علی

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همشون یه جور آشغالند.به مردم خودروی درست حسابی ندادند که سوار شن،معلومه یه لگن تمیزتر ببینند حسابی ذوق مرگ میشن.

    موافقم ۴۷
    مخالفم ۴
  7. M

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مثلا فکر میکنید تغییرش دادین !!همون موتور۴۰۵ با ۲۰۰هزار یا ۵۰۰هزار تقویت یا ریمپ کنی همین میشه حالا شما بجای ۲۰۰هزا اومدین ۲۰۰میلیون کشیدین روش ..د لامصبا چیه با این تیپ قدیمش ی ماشین جدید بزنین..اخه این مردم نمیدونم چرا استقبال میکنن از این ماشین و چرا مشتری داره این لگن میشینی پشتش کمردرد میگیری همین تی یو۵ و…ک میگید حیف نیس این اسمارو خراب میکنید برا اینا!!

    موافقم ۳۰
    مخالفم ۶
  8. ماشین

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با ی ساعت تست این همه نتیجه گیری خنده داره.من هر دو را داشتم چند بار در سال تعویض کردم بی شک و تردید tu5با اختلاف خیلی سرتره.شتاب صفر تا صد را که دیگه نگو خندم میگیره.اصلا راه نمیره xu7 بعدم کجاش ترمز دوزاریش بهتره از tu5فکر کنم داری شوخی می‌کنی tu5چهارچرخ دیسکی ی سر و گردن بهتره.موتورxu7 در همه شرایط و همه ماشین های ساخته شده میخونه گریبس.من بعد از ۱۲سال پارس سوار شدن بهت میگم برو سراغ ی کار دیگه tu5تنها سه مشکل داره ۱.در سینه کشیا ضعیف تره اونم بخاطر مونور۱۶۰۰ دوم به روغن بی کیفیت و دور عوض کردن حساسه و قیمت قطعات گرونتره که فدای سرش نوش جونش.نظر من اینه خودت تازه یک پارسxu7خریدی از بس همه گفتن به درد نمیخوره اومدی این همه دروغ میگی

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۲۱
    1. نیما شیرازی

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (18 ديدگاه)

      با سلام و عرض ادب
      دلیل انتخاب پارس قدیمی فقط موتور نبوده بلکه از لحاظ کیفیتی نیز ارزیابی شده است.

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۱۴
      1. حمید

        ۲ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (98 ديدگاه)

        عزیزم دوتا خودرو وقتی قراره مقایسه کنی باید شرایط هر دوتا شبیه هم باشه سال ساخت یکسان باشه کارکرد نزدیک هم باشه و شرایط نگهداری و بقیه موارد این مقایسه هیچ ارزشی نداره

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
    2. ارمین

      ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ددمت گرم ایکس یو سون اصلا قابل مقایسه با تی یو ۵ نیست،تی یو۵ موتوریه ک هنوز داره رو ماشین های ب روز اروپایی با تغییرات کوچیک سوارمیشه،بعدشم ما تومسئله کیفیت قطعات پسرفت شدید داشتیم و نمونش کیفیت جنس داشبورد یا قطعات گیربکس ک رو بعضی اشغال هندی بسته میشه و روی بعضی اشغال چینی،بهتره ب ترکیه نگاه کنین و با الگو گیری از ماشین ملیشون ی ماشین ب زیبایی و کیفیت اون بسازین تا همه ایران افتخار کنه ب اون محصول،بعدشم تو اگ مقایسه بلد بودی دوتا ماشین بااختلاف ۱۰ مدلو کنارهم نمیزاشتی و این همه هم اطلاعات اشتباه نمیدادی

      موافقم ۷
      مخالفم ۷
  9. حمید

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شما موتور TU5 رو ریمپ کن تو یه جای معتبر، بعد ببین چجوری برات راه میره آخ هم نمیگه. بدون هیچ لوازم اضافی. فقط کافیه توش یه روغن با کیفیت بریزی.
    من خودم بیشتر از یه ساله که ریمپ کردم. ماشینای جدید رو وقتی ریمپ میکنی تازه متوجه میشی چی سوار شدی. ایران خودرو و ساپیا الان چند ساله برای قبولی تو تست آلایندگی یورو ۴ و ۵ میان قدرت ماشینو محدود میکنن به جای ارتقای قطعات.
    ریمپ کن تا ببینی چقدر فرق میکنه.
    همون ماشینای قدیمی رو که میگیم خوب راه میرفتن قورت میدن.

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۱۱
    1. محمد

      ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز کجا ریمپ کردی

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
  10. پدرام

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (516 ديدگاه)

    با همه این تفاسیر به نظرم تی یو فایو موتور بهتر و به روزتریه تقریبا چندین سال بعد از ایکس یو ساخته شده من خودم ۴۰۵ ۹۴ دارم موتور تی یو ۱۲۶ هزار تا باهاش رفتم تا الان هر مشکلی داشته برقی بوده که برطرفش کردم موتور تا به امروز بدون هیچ ایرادی کار کرده با ۵۰ لیتر بنزین حدود ۵۳۰ کیلومتر رو راحت می ره اگه شمع و مصرفیشو به موقع عوض کنی بیشتر مسافت بیشتری هم می تونی بری
    بله درسته موتور ایکس یو گشتاورش بیشتره اما قبل مدل ۹۰ به پایینش خوبه که قطعاتش کمتر دستکاری شده با نمونه بی کیفیت این نسخه های جدیدش مفت نمی ارزه شتابش خیلی معمولیه
    در جواب برخی دوستان که میگن اگه تی یو موتور خوبی بود چرا خود پژو نذاشت روی ۴۰۵ باید بگم زمانی که تی یو ۵ معرفی شده ۴۰۵ چندسال قبلش متوقف شده بود
    در ضمن شما با تی یو فایو مشکل سوختن واشر رو نداری

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۹
    1. Shayan

      ۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (108 ديدگاه)

      دو سال بعد از xu7 ، موتور tu5 ساخته شد.
      xu7 1982 ، tu5 1984

      موافقم ۵
      مخالفم ۰
  11. Pelang

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مقایسه بسیار بدی بود دوست عزیز
    البته از نظر انتخاب دو طرف مقایسه
    باید هم مدل باشن
    و هم اینکه بسیار بهتر بود با پارس سال موتور جدید مقایسه کنید پارس ال ایکس رو
    متشکر

    موافقم ۶
    مخالفم ۲
  12. اوکان آرادوف

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان والا من یه ۲۰۶ اس دی موتور تی یو دارم مدل ۹۵ ازش راضیم ولی تنها چیزی که کفر آدمو در میاره جا انداختن دنده عقب هستش بعضی وقتا بازی در میاره جا نمیره که کفر آدمو در میاره.

    موافقم ۶
    مخالفم ۲
  13. ایرانی

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پژو پارس از لحاظ بدنه خیلی ضعیف است.
    مردم بدلیل اینکه قدرت انتخاب ندارند پژو پارس می خرند. از لحاظ قیمت هم خیلی گران است.

    موافقم ۵
    مخالفم ۴
  14. حسن

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کلا” هر دو مدل حد اقل در بدنه و رنگ بی کیفیت هستند

    موافقم ۵
    مخالفم ۱
  15. اکبر

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همین شماها با این مقایسه و تعریف تمجید الکی باعث میشین ازین اشغالها با فناوریهای منقرض شده هنوز هم تولید بشه
    ببین خودرو سازهای چینی به کجاها رسیدن خودروسازهای ما با انحصار و لابی و اینهمه مشتری اجباری به کجا رسیدن

    موافقم ۴
    مخالفم ۲
  16. مسعود

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من واقعا متوجه حرف دوستانی که میگن xu7 راه نمیره نمیشم؟!!! معلومه که صددرصد tu5 رو جا میذاره و میخورتش، یه لیوان آب هم روش. Xu7 تو سربالایی با کولر با ۵ نفر هم بازم tu5 تک سرنشین بدون کولر رو جا میذاره، حالا میخواد سربالایی اتوبان باکری باشه یا پیچ سرهنگ جاده چالوس. تازه اگه ۱۶ سوپاپ elx بیاد که دیگه واویلاااا!!! منتها تنها مشکلش واشر سرسیلندرش هست دیگه. در اینکه چرا دوستان مدل جدید رو تست نکردن، واقعا جای سوال داره؟! و در اینکه کلا این موتورا قدیمی شدن هم هیچ شکی نیست و ایران خودور و سایپا مفتشون هم کلا گرونه واسه ایرانیان…

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۶
  17. مرتضی

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    در مورد موتور xu7 مدل پاییناش زیر ۸۶ واقعا جون داره من رو پارس دارم ۸۴ اشو خیلی جون دار تر از تی یو فایو مخصوصا تو سربالایی ها تی یو فایو هم روندم نرم تره موتورش و مصرفش پایینتره منتهی به خاطر اختلاف سال ساخت هاشون کیفیتاشون خیلی متفاوته.مثلا پمپ بنزین مدل ۸۴ بوش آلمانیه😳قطعات موتوری صدی نود پژو فرانسه هستن ولی جدیدا اینجور نیستن.ایکس یو موتور بدی نیست کیفیت ساخت و ایرانیزه کردن بدش کرده

    موافقم ۹
    مخالفم ۰
  18. محمد

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اساتید اهل فن پژو پارس ۹۹ خیلی آشغال تر از نمونه های تیوفایو مدل ۹۳ ۹۴ هستش، دوستانی که هم خیلی بهشون برخورده احتمالا از تیوفایو های قدیمی تر دارن وگرنه من ۱۴۰۰ رو جدید گرفتم قبلش ایکس یو سون مدل ۹۰ داشتم، درسته ظاهر داخلی این قشنگتره ولی اون مدل ۹۰ یچیز دیگه ای بود، حیف پول، راناپلاس بردارم گرفته خیلی بهتر از پارس تیوفایو راه میره

    موافقم ۵
    مخالفم ۱
    1. پدرام

      ۱ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (516 ديدگاه)

      طبیعیه اتاق رانا همون ۲۰۶ هست و سبک تره یکم

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  19. امیر

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ازنظر من موتور xu7خیلی بهتره از tu5 چون هم هزینه هاش کم تر داره ولوازم یکیشم راحت تر پیدامیشه حجم موتور وگشتاور بیشتری داره بعد هم اگر از ماشین تا حد ناموس کار بکشی واشر هم میزنه .

    موافقم ۷
    مخالفم ۱
  20. محمدامین

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشیـــــــــــــن فقط xu7
    تی یو فایو مفتش گرونه چرا؟چون موتورش مال ۲۰۶ هست دیگه تا اخرش بخون چی دارم میگم.خلاص

    موافقم ۵
    مخالفم ۵
    1. Shayan

      ۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (108 ديدگاه)

      ۲۰۶ تیپ دو، موتور TU3 داره.
      تیپ پنج موتور TU5 هست.

      موافقم ۲
      مخالفم ۱
  21. محمد

    ۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    باسلام.
    لطفا بامحبت تر ومحترم تر نظر بدید.
    بعضی از دوستان یه طوری اظهارنظر میفرمایند انگار این بنده خدا به اسب شما گفته یابو.
    خب دوست عزیز مجبور نیستی خودتو ناراحت کنی،شما میتونی مطالب پدال رو نخونی.
    اقا نیمای عزیز زحمت کشیدن وقت گذاشتن رفتن تحقیق کردن ونظرشونو گذاشتند لطفا به نظرشون احترام بذاریدگرچه که همه مطالبی که فرمودندواقعت داره.

    موافقم ۷
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا